Gå til innhold

Jo dårligere råd en har.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jo mere merkeklær kjøpes til barna. 

Så mange som kler opp babyer med lille lam, memini, gullkorn, wheat, miniature osv osv

og da snakker  jeg ikke om gaver, men hva en kjøper selv. 

Vet av ei ung alenemamma, hun er uten jobb, er i et studie, ingen kontakt med barnefar. 

Den ungen kjøper hun bare dyre merkeklær til. Når noen sier at, nei det har jeg ikke råd til å kjøoe jeg, så unnskylder hun seg noen ganger med at hun har kjøpt mye på salg. 

Og da lurer jeg på. Er hun og mange så «korte» at de gjør et kupp om en f.eks t- skjorte fra wheat er på salg til 200kr, og du kjøper den i god tro om at du har gjort et kupp.  Når du kan kjøpe en t-skjorte på h/m for 49kr, og det i full pris? 

Altså, har en god råd, så kjør på. Da kan en gjøre som en vil. 

Jeg selv kjøper akkurat de klærne jeg vil ha til barna mine. Vi er 2, med god inntekt, så er ikke misunnelse. Jeg har både klær fra wheat og hm til mine barn. Men kjøper ikke bare merkeklær selv om jeg finner de på tilbud. Jeg liker faktisk bedre klærne fra billigmerke butikkene. Og jeg hadde uansett ikke følt jeg hadde gjort et kupp med å kjøpe merkeklær på tilbud til 4000kr

men nå blir jeg nok korsfestet, men hvorfor kjøpe alle merkeklær når du har dårlig råd? 

Hvorfor ikke kjøpe en hel sommergarderobe til 5-600kr istedet for 6-7000? 

Men fornuften er det vel ikke alle som har.. 

Anonymkode: 0d3fe...ca5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jo mer lavpannet man er, jo mer merkeklær kjøper man for penger man ikke har. Det har ingenting å gjøre med det å ha dårlig råd. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så mange som kler opp babyer med lille lam, memini, gullkorn, wheat, miniature osv osv

Vet av ei ung alenemamma, hun er uten jobb, er i et studie, ingen kontakt med barnefar. 

Den ungen kjøper hun bare dyre merkeklær til. Når noen sier at, nei det har jeg ikke råd til å kjøoe jeg, så unnskylder hun seg noen ganger med at hun har kjøpt mye på salg. 

Og da lurer jeg på. Er hun og mange så «korte» at de gjør et kupp om en f.eks t- skjorte fra wheat er på salg til 200kr, og du kjøper den i god tro om at du har gjort et kupp.  Når du kan kjøpe en t-skjorte på h/m for 49kr, og det i full pris? 

Jeg selv kjøper akkurat de klærne jeg vil ha til barna mine. Vi er 2, med god inntekt, så er ikke misunnelse. Jeg har både klær fra wheat og hm til mine barn. Men kjøper ikke bare merkeklær selv om jeg finner de på tilbud. Jeg liker faktisk bedre klærne fra billigmerke butikkene. Og jeg hadde uansett ikke følt jeg hadde gjort et kupp med å kjøpe merkeklær på tilbud til 4000kr

men nå blir jeg nok korsfestet, men hvorfor kjøpe alle merkeklær når du har dårlig råd? 

Jeg er helt uenig med deg i at det har med dårlig økonomi å gjøre. Man er like idiot uansett om man er  fattig eller rik, Penger kurer ikke dumskap

Anonymkode: efb0f...2ec

Skrevet

De vil nok vise at de har bedre råd enn de faktisk har. Tragisk! 

Anonymkode: 4337a...86a

Skrevet

Dette må jo være den enkleste psykologien i hele verden. Dårlig råd = dårlig samvittighet og frykt for stigmatisering = overkompenserer & gjør gale prioriteringer.

Du kan ikke seriøst mene at du tenker ikke har slått deg...? 

Anonymkode: 90636...f85

Skrevet

tenker at man ikke skal bry seg så mte jeg

Anonymkode: 29fc8...ee1

Skrevet

Jeg har ikke tjukt av penger, men legger heller ned penger i kvalitetsklær enn å kjøpe billig som blir ødelagt fortere å deretter må skiftes ut.

Anonymkode: ea819...118

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke tjukt av penger, men legger heller ned penger i kvalitetsklær enn å kjøpe billig som blir ødelagt fortere å deretter må skiftes ut.

Hva er kvalitetsklær da? 

Memini er ihverfall ikke kvalitetsklær. Men fine er de, og poppis merke. 

Mine barn vokser ut av klærne etter en sesong, så om jeg kjøper t-skjorter for 49 kr på h/m, så slites ikke de ut på 2-3 mnd bruk. Kjøper jeg dyre t-skjorter 3--500, er de lik dårlig/ bra kvalitet som h/m klær. 

Det er min mening, men vis meg gjerne eksempler for å motbevise. For ingen av de merkeklærne jeg trnker på har god kvalitet. 

Skrevet

Fascinerende statistikk du har laget basert på kjennskap til én alenemor. 

Jeg kjenner veldig mange med veldig god råd som bare bruker merkeklær, mange med dårlig råd som bare kjøper brukt, mange med god råd som bare kjøper billige klær og mange som har helt på gjennomsnittet med penger som kjøper litt av begge deler. 

Anonymkode: 02d7a...cea

Skrevet

Det var svogerforskningen sin det! 

Basert på din enorme erfaring med mennesker med dårlig råd og dyre klær? 

Anonymkode: 373b1...635

Skrevet

Jeg har dårlig råd, kjøper klær på salg på hm til mine tre barn.

Det er ikke dårligere kvalitet på de altså! Minstemann bruker klær som begge storesøsknene er brukt, har jo ikke rukket å bli utvaska eller slitt den korte perioden de har passet til hver av de.

Merkeklær de har fått i gave derimot! ALT blir ødelagt etter en vask. Passformen blir helt rar eller stoffet stivt! Da vaskes det på 40 grader...

Så merkeklær er ikke det samme som kvalitetskær.

Har sett en del med dårligere råd enn meg i bygda. Ungene går i noe utvaska arva klær med hull, men de selv går i dyre merkeklær. Det skjønner jeg IKKE! 

Anonymkode: 440d9...b74

Skrevet

Det er ikke min opplevelse. Jeg har jobbet i barnehage både på østkanten og vestkanten i Oslo, og det var definitivt på vestkanten det var mest merkeklær! Og da snakker jeg ikke Reima og god kvalitet, men gensere til toåringer som jeg (av nysgjerrighet) googlet at kostet godt over 1000 kr. Den ble jo akkurat like nedklint av makrell i tomat som de billigste genserne fra trepakning i kjedebutikkene.

Anonymkode: fe917...60a

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette må jo være den enkleste psykologien i hele verden. Dårlig råd = dårlig samvittighet og frykt for stigmatisering = overkompenserer & gjør gale prioriteringer.

Nei, det mener jeg heller ikke. 

Tanken har slått meg mange ganger. 

Syns det uansett er merkelig. 

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var svogerforskningen sin det! 

Basert på din enorme erfaring med mennesker med dårlig råd og dyre klær? 

Anonymkode: 373b1...635

Hehe. Kan vel si det sånn. Ikke så dyp materie egentlig. 

Er vel mere litt tanker, som ofte stemmer ganske bra.. 🙈☺️

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har dårlig råd, kjøper klær på salg på hm til mine tre barn.

Det er ikke dårligere kvalitet på de altså! Minstemann bruker klær som begge storesøsknene er brukt, har jo ikke rukket å bli utvaska eller slitt den korte perioden de har passet til hver av de.

Merkeklær de har fått i gave derimot! ALT blir ødelagt etter en vask. Passformen blir helt rar eller stoffet stivt! Da vaskes det på 40 grader...

Så merkeklær er ikke det samme som kvalitetskær.

Har sett en del med dårligere råd enn meg i bygda. Ungene går i noe utvaska arva klær med hull, men de selv går i dyre merkeklær. Det skjønner jeg IKKE! 

Anonymkode: 440d9...b74

Veldig enig med deg. Merkeklær og kvalitetsklær er ikke det samme. 

Merkeklær er dyrt fordi det er poppis, ikke noe med kvalitet. Selv om enkelte mener det.. 🤣🤣🤣

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har dårlig råd og er aleneforsørger, og med unntak av vinterdress og sko av god kvalitet (typ kommer sværtgodt ut i tester), så har jeg aldri kjøpt merkeklær. De merkeklærne 12- åringen nå har er julegaver fra familie og noe hun har fått kjøpe seg for egne sparepenger).

Men hvis du innbiller deg at man får en vår/ sommer garderobe på HM og Lindex for 6-700 så er du fullstendig uopplyst og korttenkt. 

La oss se...

Gummistøvler 249,-

Sandaler 199,-

Joggesko 249,-

2 bukser på Lindex 398,-

2 shorts på HM 198,-

4 t- skjorter på HM 199-

1 genser på HM 99,-

Sommerkjole 149,-

Vår/sommerjakke 349,-

Da har jeg ikke tatt med badetøy og flere gensere som kan være vokst ut fra i fjor...

Kommer til 2100 for en nøktern og rimelig garderobe

Anonymkode: cd234...edf

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke min opplevelse. Jeg har jobbet i barnehage både på østkanten og vestkanten i Oslo, og det var definitivt på vestkanten det var mest merkeklær! Og da snakker jeg ikke Reima og god kvalitet, men gensere til toåringer som jeg (av nysgjerrighet) googlet at kostet godt over 1000 kr. Den ble jo akkurat like nedklint av makrell i tomat som de billigste genserne fra trepakning i kjedebutikkene.

Anonymkode: fe917...60a

All forskning tilsier at det stemmer, de med best råd kjøper mest merkeklær. For dem med mange fordommer er det nok lettere å legge merke til dem med dårlig råd som gjør det.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Din tankegang kalles synsing og har lite med psykologisk empiri å gjøre. 

Skrevet

Keg har aldri hørt om de merkene. Jeg har dårlig råd og klær fra Hm og Cubus er gode nok. Enda bedre når de er på salg. Og så ser vi selvsagt hva som passer av det vi har først. Og vi sjekket Finn og Facebook. Jeg bruker heller pengene jeg «sparer» på klær til opplevelser som naturhistorisk museum eller folkemuseet eller bare en lunsj ute. Barna er mye mer takknemlig for disse tingene enn en garderobe med merkeklær. Så.. litt billigere klær og overskudd til opplevelser - ja takk!

Anonymkode: afbcd...8fe

Skrevet

Eller så bor hun billig og får masse støtte fra nav siden hun er alene....

Anonymkode: 9c612...02a

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette argumentet er det morsommeste jeg ser. Det verste er at de som argumenterer slik faktisk tror på det selv.

Jeg gav nylig bort en hel sekk med klær, det meste HM men også ett og annet dyrt plagg. Alt sammen hadde samme grad av slitasje, nemlig ubetydelig. Og begge de aktive barna mine har brukt klærne.

Anonymkode: 97e79...3ba

Skrevet (endret)

Av de som kjøper mye Wheat, Meminu osv. er utdanningsgraden svært lav. Gjerne bare VGS, i beste fall treårig yrkesutdanning. Ikke mange akademikere.

Uavhengig av om de har dårlig råd eller bedre råd, så er de i det segmentet.

Endret av anonymous7
Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har dårlig råd og er aleneforsørger, og med unntak av vinterdress og sko av god kvalitet (typ kommer sværtgodt ut i tester), så har jeg aldri kjøpt merkeklær. De merkeklærne 12- åringen nå har er julegaver fra familie og noe hun har fått kjøpe seg for egne sparepenger).

Men hvis du innbiller deg at man får en vår/ sommer garderobe på HM og Lindex for 6-700 så er du fullstendig uopplyst og korttenkt. 

La oss se...

Gummistøvler 249,-

Sandaler 199,-

Joggesko 249,-

2 bukser på Lindex 398,-

2 shorts på HM 198,-

4 t- skjorter på HM 199-

1 genser på HM 99,-

Sommerkjole 149,-

Vår/sommerjakke 349,-

Da har jeg ikke tatt med badetøy og flere gensere som kan være vokst ut fra i fjor...

Kommer til 2100 for en nøktern og rimelig garderobe

Spørs jo helt hva du mener med sommer garderobe ;) jeg ville tenkt kun klær i dette tilfellet og ser du har tatt med 3 par sko. 

Du får sommerkjoler til 49 kr hm, så der hadde du fint hatt 3 kjoler... samme med t skjorter og de andre basicvarene er det 3 for 2.

men ja 600 kr er nok litt lite hvis du trenger absolutt alt nytt til sommeren. Kjøpte 20 plagg til 6 åringen i fjor på hm... kom på 1100. Synes ikke det var horribelt ;)

Anonymkode: 89913...1d7

Skrevet

Lagt merke til det selv. Argumentet er at det var på salg. Helt meningsløst. 

Anonymkode: bec51...7f4

Skrevet

Jeg har også lagt merke til at det er de barna som har foreldre som åpenbart tjener minst, som er tidligst ute med å få iPhone, får masse leker av foreldrene uten at det er norm spesiell anledning, har flest spill til PlayStation etc etc. 

Mer nok en del som tror de gjør det beste for barna ved å kjøpe mest.

Har selv god råd, men kjøper jo ikke alt jeg har lyst på verken til barna eller til meg selv likevel. Synes og det er viktig å lære barna å kunne ønske seg noe eller spare til noe, selv om vi egentlig kunne løpt ut og kjøpt merkegenseren 11-åringen ønsker seg hver dag.

Anonymkode: 3f251...93d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...