Gå til innhold

Har dere lest Sagaen om isfolket?

Anbefalte innlegg

Skrevet
27 minutter siden, sug lut skrev:

Jeg tenker det er et veldig godt poeng: om man ikke har andre veier inn i å lese kan kanskje dette få deg i gang. Jeg ønsker meg i bunn og grunn bare at alle leser mest mulig, og så får kvalitet være neste steg om man ikke umiddelbart kommer dit.

Jeg har ikke lest Isfolket, men jeg leste alt jeg kom over fra jeg var fire, så hadde den vært tilgjengelig på ei hytte eller hos ei bestemor hadde jeg nok slukt den også. Er bare noen somre siden jeg gikk tom for lesestoff på hytta og dermed overlevde et par dager på dårlig  krim og en sånn serie-bok som hadde hengt på som vedlegg på ett eller annet ukeblad. Alt går i grisen.

Hvem er du, egentlig? Er du meg? Jeg er den eneste jeg vet om som tenker dette. Helt til nå da. Husker jeg krangla med norsklæreren min på videregående da jeg hevdet at det var langt bedre at unger leste Hardyguttene og Frøken Detektiv enn at de ikke leste. Han var uenig, og det var jeg sjokkert over.

Jeg har heller ikke lest Sagaen om isfolket, men jeg har pløyd meg gjennom mye annet dårlig. Så hvis bøkene hadde ligget på hytta, hadde jeg nok sikkert lest dem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leste de på i ungdomsskolealder, jeg fant noen kasser med bøker på loftet en sommerferie. Tror det var både den og et eller annnet Lysets datter (?) og en serie fra krigen. Pløyde gjennom en bok eller to for dag den sommeren 😆 

Jeg er avhengig av lesestoff men jeg er ingen snobb. (I nøden spiser fanden fluer...)😂 Så om Sagaen om Isfolket var de siste bøkene på jord så hadde jeg nok lest de igjen! 

Anonymkode: beefa...f81

Skrevet

Er 37.

Leste de da jeg var 12-14 tror jeg. Syns det var fryktelig spennende. Har ikke forsøkt meg på de i voksen alder.

Anonymkode: 0de0a...61c

Skrevet
7 minutter siden, Superdolly skrev:

Hvem er du, egentlig? Er du meg? Jeg er den eneste jeg vet om som tenker dette. Helt til nå da. Husker jeg krangla med norsklæreren min på videregående da jeg hevdet at det var langt bedre at unger leste Hardyguttene og Frøken Detektiv enn at de ikke leste. Han var uenig, og det var jeg sjokkert over.

Jeg har heller ikke lest Sagaen om isfolket, men jeg har pløyd meg gjennom mye annet dårlig. Så hvis bøkene hadde ligget på hytta, hadde jeg nok sikkert lest dem.

Hehe, det er godt det er flere av oss. Og en norsklærer som mener noe slikt er helt på bærtur. Den eneste måten folk kan lære å skrive på er ved å lese. Og da er det hakket bedre å lese NOE enn å ikke lese i det hele tatt.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, hvorfor skulle jeg kaste bort tiden min på det? Svada og vås. Jeg gikk på ungdomsskolen da de første bøkene ble utgitt, og var absolutt ikke åpen for alternativt sludder. Ikke den gang, heller. 

Anonymkode: dc5bd...53c

Heter du Sofie og er du tante?? 😂

Anonymkode: 5ea5d...958

Skrevet

Nei, har ikke lest. Og hadde det ikke vært for at jeg var her inne, hadde jeg ikke visst hva Sagaen om isfolket var engang. 

Skrevet

rundt 13-15 år, minstet intressen etter 5 bok

Anonymkode: ff13a...08e

Skrevet
47 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Jeg leste de første 20 ca da jeg var i tjueårene. Var greit lesestoff å pølye gjennom, men ca halvveis ble jeg lei, husker jeg. Jeg er over 40 nå. 

Hvor mange er det egentlig? Det er jo en ganske nydelig setning: "Jeg leste de første 20 ca...", det er en lang serie!

Skrevet

Las som tenåring, og elska bøkene fram til sikkert rundt nr 30. Resten ikkje fullt så lidenskapelig. Trur ikkje akkurat serien egnar seg til å lese om att i vaksen alder.

Skrevet
3 minutter siden, sug lut skrev:

Hvor mange er det egentlig? Det er jo en ganske nydelig setning: "Jeg leste de første 20 ca...", det er en lang serie!

47 bøker!

Jeg leste serien da jeg var 14-15. Var totalt oppslukt av den et års tid. De siste 10-15 bøkene var vel egentlig litt kjedelige, men de måtte leses. Noen av de første bøkene leste jeg mange ganger!

For et par år siden fant jeg bøkene i ei kasse på loftet hos foreldrene mine, og tenkte at jeg skulle lese noen av dem på nytt. Kom bare noen sider ut i første bok før jeg skjønte at de bøkene kan jeg aldri, aldri lese igjen. Det som var spennende, fantastisk og romantisk da jeg var 15 var bare plattheter og elendig litteratur 20 år senere. Jeg vil bevare minnet om en flott leseropplevelse, og lar dem bli liggende i esken sin.

Anonymkode: 72bf5...a11

Skrevet
59 minutter siden, sug lut skrev:

Jeg tenker det er et veldig godt poeng: om man ikke har andre veier inn i å lese kan kanskje dette få deg i gang. Jeg ønsker meg i bunn og grunn bare at alle leser mest mulig, og så får kvalitet være neste steg om man ikke umiddelbart kommer dit.

Jeg har ikke lest Isfolket, men jeg leste alt jeg kom over fra jeg var fire, så hadde den vært tilgjengelig på ei hytte eller hos ei bestemor hadde jeg nok slukt den også. Er bare noen somre siden jeg gikk tom for lesestoff på hytta og dermed overlevde et par dager på dårlig  krim og en sånn serie-bok som hadde hengt på som vedlegg på ett eller annet ukeblad. Alt går i grisen.

Helt klart!

Så er det også slik at selv om man skulle slumpe til å lese - og like - noen (objektivt sett) "dårlige" bøker, så er man dømt til å lese drit resten av livet. I min ungdom var det to serier jeg ble nesten helt sykelig opphengt i, i den grad at når jeg ikke leste så fantaserte jeg om at jeg var inni fortellingene. Det var Isfolket og en serie jeg tror heter "Jordens barn" (første bok er "Hulebjørnens klan"). De kan vel ikke akkurat kalles "høylitteratur", men jeg har klart å oppnå en grad i litteraturvitenskap fordet 😊

Så lenge man leser er alt såre vel!

Anonymkode: 642df...40d

Skrevet

Har lest serien 3 ganger,siste gang for kanskje 5 år siden tror jeg. Fin underholdning😊 Er 40

Anonymkode: 4771c...96e

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt klart!

Så er det også slik at selv om man skulle slumpe til å lese - og like - noen (objektivt sett) "dårlige" bøker, så er man dømt til å lese drit resten av livet. I min ungdom var det to serier jeg ble nesten helt sykelig opphengt i, i den grad at når jeg ikke leste så fantaserte jeg om at jeg var inni fortellingene. Det var Isfolket og en serie jeg tror heter "Jordens barn" (første bok er "Hulebjørnens klan"). De kan vel ikke akkurat kalles "høylitteratur", men jeg har klart å oppnå en grad i litteraturvitenskap fordet 😊

Så lenge man leser er alt såre vel!

Jeg tror du mangler et "ikke" i innlegget ditt og da er vi skjønt enige! :) 

Skrevet
22 minutter siden, sug lut skrev:

Hehe, det er godt det er flere av oss. Og en norsklærer som mener noe slikt er helt på bærtur. Den eneste måten folk kan lære å skrive på er ved å lese. Og da er det hakket bedre å lese NOE enn å ikke lese i det hele tatt.

Selvfølgelig er vedkommende på bærtur. Er norsklærer på videregående selv, og mener at det å bli en god leser er noe man må lære, i likhet med alt annet. Alle gode malere har en gang tegnet hodefotinger, og alle gode lesere har en gang lest enkle bøker. Man må lese for å bli en god leser, helt enkelt. 

Anonymkode: 72bf5...a11

Skrevet

Leste et par på ungdomsskolen. Det eneste jeg husker er at jeg syntes de var dårlige. Elendige. Traustere lesestoff skal man lete lenge etter. Er 37 år. 

Anonymkode: 5fdd3...9f2

Skrevet

Leste den når jeg var 16 og elsket den , leser den igjen nå i en alder av 33. Er Ok lesestoff, ikke noe mer enn det

Anonymkode: 4a824...b3b

Skrevet
2 timer siden, sug lut skrev:

Jeg tror du mangler et "ikke" i innlegget ditt og da er vi skjønt enige! :) 

Se der ja, jaggu fikk jeg sagt det motsatte av hva jeg mente 😜

Skrevet

Begynte å lese den i 14 års alderen, gå meg etter bok 4 eller 5, syntes ikke det var noe særlig. 

Likte å lese da, kunne ligge å lese hele natten. Men akkurat den Sagaen om Isfolket klarte jeg aldri å like. 

Anonymkode: fbb86...7fd

Skrevet (endret)

Jeg leste dem i min første foreldrepermisjon i begynnelsen av 20-årene, nå er jeg 37. Ikke alle bøkene var like gode, men jeg storkoste meg. Når jeg leser er det først og fremst som en mental avslapning. Jeg blir avledet fra hverdagens tunge tanker og stress, og foretrekker derfor helst denne lette underholdningen. Skal jeg ha noe tyngre krever det mer tid til å sette seg ned å slappe av, jeg vil bruke det til å flykte om det så varer 10 minutt. 

Jeg er absolutt for å lese for å lese. Når det kommer til lesing er jeg ikke i tvil om at kvantitet kommer foran kvalitet. Nivået på det man leser øker gjerne jo dyktigere man er til å lese, men det er vel egentlig bare en selv som må stå til rette for kvaliteten på lesestoffet.

Endret av den perfekte mor
Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har lest alle tre seriene og elsket dem da jeg var yngre. Forsøkte å hente dem frem for noen år siden, men ble skuffet. De gjør seg best som flyktige ungdomsminner. Men Margit Sandemo har æren for at jeg oppdaget lesegleden, og etter hvert skrivegleden.

Anonymkode: dc120...216

Helt samme opplevelse. Så jeg lot dem være og koser meg med minnet om at jeg syntes de var fantastiske. Leste dem da jeg var 12-13. Husker jeg ventet på nye bøker. Ga opp oppfølgerne, de ble bare surr, eller jeg ble for gammel. 

Skrevet

Var ein lesehest som barn/ungdom, pløygde gjennom heile Agatha Cristie og MacLean sine produksjonar, men isfolket las eg ikkje.

Skrevet

Jeg leste den første da jeg var 13, men fikk ikke lov til å lese flere 🙊 Ekstremt lovlydig som jeg var så gjorde jeg ikke det da. Leser dem igjen nå (er 35). Jeg liker dem 😊 Ikke som ekstremt god litteratur, men som underholdning, avslapping og flukt fra virkeligheten. 

Anonymkode: 9bba3...c6c

Skrevet

Har ikke lest dem og tenker heller ikke lese dem 

Anonymkode: eba8a...0cd

Skrevet

Leste Sagaen om isfolket, Heksemesteren og Lysets rike fra jeg var 11 til jeg var 13-14 et sted. Elsket å fordype meg i en helt annen verden, og koble helt ut med ei bok. Også jeg leste fra jeg var 4 og har slukt alt jeg kom over. Har så vidt kikket innom Isfolket igjen, men det er bøker best egnet som gode ungdomsminner. Margit er kanskje ingen litterær magiker, men hun skal ha æren for at jeg fortsatte å lese i de tidlige tenårene. 

Er 31 år og har en grad i språk og litteratur. 

Anonymkode: 76e74...655

Skrevet

Leste serien da jeg var 14. Jeg likte serien veldig godt. 

Anonymkode: fbc23...e30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...