Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #1 Skrevet 4. mai 2018 Hvis dere ikke skal feire 17.mai der dere bor og de pålegger dere oppgaver? Sier dere noe eller ignorerer dere oppgavene? Sier dere at det ikke passer? Og hvis FAU-medlemmene er aggressive og hater folk som ikke stiller opp... Obs! Det er ikke snakk om at dere får oppgaver på ett trinn, men at dere får oppgaver hver 17.mai, hvert eneste år. Uten unntak. Både i bhg og på skole. Anonymkode: 1bb7d...cd8
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #2 Skrevet 4. mai 2018 Da bør du/dere skrive et brev til FAU og forklarer ulempene med dagens organisering og forslag til ny organisering. Anonymkode: 758f8...51a
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #3 Skrevet 4. mai 2018 Har du tenkt over hvor mye frivillig arbeid de i FAU nedlegger for barna dine? At dere må bidra til en dag i året er søren ingenting å klage over! Anonymkode: 23360...672
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #4 Skrevet 4. mai 2018 Til neste år skal vi feire 17.mai ett annet sted å drar tidlig 16.mai. Så jeg kommer bare til å gi beskjed om at jeg har ingen mulighet til å stille opp,å ikke skal vi feire 17.mai på skolen heller så de får finne noen andre som faktisk skal være tilstedet den dagen. Anonymkode: 7e0b4...45d
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #5 Skrevet 4. mai 2018 Du må jo gi beskjed, så de vet dere er utenbys og at evt oppgaver ikke vil bli gjort. Vi bor selv et sted man bare får oppgaver det året barna er på et klassetrinn, så vi har ingen problemer med å holde oss i byen de årene, men dere som får oppgaver hvert år må kunne velge å reise til familie e.l. av og til også. Ville bare pent sagt fra at i år kommer vi ikke til å være tilstede så oppgavene må gå til noen andre, driti i evt reaksjoner etter dette. Anonymkode: 2f3b7...154
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #6 Skrevet 4. mai 2018 Hvis det er slik at FAU pålegger absolutt ALLE foreldre på HELE skole oppgaver PÅ selve 17-mai HVERT ENESTE ÅR, ville jeg tatt dette opp som en sak i FAU. Jeg vil anta at FAU på deres skole gar jevnlige møter, st dere har en FAU-representant i foreldregruppa og at dere på noe slags vis får informasjon om feks årsmøte, jevnlige styremøter eller liknende. Jeg personlig hadde synes det ville vært problematisk å skulle ha en oppgave hver eneste 17-mai. Det ef sukker andre som synes det også. Jeg ville da meldt det opp som en sak til FAU og bedt de sett på oppgavefordeling og organisering. Er det derimot sånn at man ett år får kakebaking, et annet år får pynting i forkant, ett pr får opprydning osv så synes jeg ikke det er noe som helst problematisk😀 Anonymkode: e3153...a88
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #7 Skrevet 4. mai 2018 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis dere ikke skal feire 17.mai der dere bor og de pålegger dere oppgaver? Sier dere noe eller ignorerer dere oppgavene? Sier dere at det ikke passer? Og hvis FAU-medlemmene er aggressive og hater folk som ikke stiller opp... Obs! Det er ikke snakk om at dere får oppgaver på ett trinn, men at dere får oppgaver hver 17.mai, hvert eneste år. Uten unntak. Både i bhg og på skole. Anonymkode: 1bb7d...cd8 Det er klart dere må si i fra. Selvfølgelig ignorerer man det ikke Anonymkode: f8c1c...16e
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #8 Skrevet 4. mai 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Har du tenkt over hvor mye frivillig arbeid de i FAU nedlegger for barna dine? At dere må bidra til en dag i året er søren ingenting å klage over! Anonymkode: 23360...672 Ja, og det er særs lite. Det er kun 17.mai, og da er det ikke de fra FAU, men andre foreldre Anonymkode: 1bb7d...cd8
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #9 Skrevet 4. mai 2018 Da bør du stille til valg i FAU og stemme for en ordning du tror vil fungere bedre. Anonymkode: 0e028...1bd
sug lut Skrevet 4. mai 2018 #10 Skrevet 4. mai 2018 Man er da et voksent menneske og gir beskjed, selvfølgelig. Ordningen høres ellers helt pottitt ut, er dere en skole med bare 30 elever er det kanskje forståelig, men ellers trengs da ikke alle hvert år.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2018 #11 Skrevet 5. mai 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Har du tenkt over hvor mye frivillig arbeid de i FAU nedlegger for barna dine? At dere må bidra til en dag i året er søren ingenting å klage over! Anonymkode: 23360...672 Kan du gi eksempler...? For det der er jo i så fall kun hva de selv velger å gjøre det til. Foreldrenes arbeidsutvalg er ikke en dugnadsklubb, men en ren brukerrepresentasjon i skolens samarbeidsutvalg som skal sikre informasjonsflyten mellom skole og hjem. Hvis de imidlertid VELGER å gjøre posisjonen om til noe annet enn de ble innvalgt til, må de klarere det med dem som valgte dem. Anonymkode: ff309...3ee
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2018 #12 Skrevet 5. mai 2018 Hæ, er ikke det vanlig? Vi har en i 2.klasse, og to i bhg, og her må ALLE foreldrene til barn i 1., 3., 5.-7. bake kaker og boller. Foreldrene til 2. og 4. pynter og selger. Alle må stille opp på dugnad, både i bhg, sfo og på skolen. (I tillegg kommer dugnad i gata, dugnad på turn og fotball, pluss i båthavna.) Er det unormalt? Anonymkode: eb014...c8e
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2018 #13 Skrevet 5. mai 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Kan du gi eksempler...? For det der er jo i så fall kun hva de selv velger å gjøre det til. Foreldrenes arbeidsutvalg er ikke en dugnadsklubb, men en ren brukerrepresentasjon i skolens samarbeidsutvalg som skal sikre informasjonsflyten mellom skole og hjem. Hvis de imidlertid VELGER å gjøre posisjonen om til noe annet enn de ble innvalgt til, må de klarere det med dem som valgte dem. Anonymkode: ff309...3ee De fire årene jeg satt i FAU hadde vi total ansvar for å planlegge og gjennomføre TV innsamlingsaksjonen, og det tok mye tid. Vi hadde ansvaret og gjennomførte uten hjelp fra andre foreldre nissefest for alle barna på skolen, og uken etter juleavsluttning. Vi hadde tre politiske høringer vi måtte gjennomgå og kommentere. Vi hadde 6 ordinære møter i løpet av året og i tillegg flere planleggingsmøter i forkant av de tre arrangementene vi i FAU gjennomførte uten andre foreldre. I tillegg er 2 av 7 FAU medlemmer representanter i skolens driftsutvalg (noe jeg ble valgt som i alle 4 årene). Jeg brukte nok minst 150 timer i året på FAU, og ble rimelig pist når foreldrene hadde en oppgave i året som f.eks bake kake, sette opp boder mm til 17.mai og da klagde fordi de fikk for mye å gjøre. Da gav jeg klar beskjed om at jeg gjerne byttet roller så kunne de ta FAU jobben, og jeg kunne bake en kake i året. Anonymkode: 23360...672
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2018 #14 Skrevet 5. mai 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: De fire årene jeg satt i FAU hadde vi total ansvar for å planlegge og gjennomføre TV innsamlingsaksjonen, og det tok mye tid. Vi hadde ansvaret og gjennomførte uten hjelp fra andre foreldre nissefest for alle barna på skolen, og uken etter juleavsluttning. Vi hadde tre politiske høringer vi måtte gjennomgå og kommentere. Vi hadde 6 ordinære møter i løpet av året og i tillegg flere planleggingsmøter i forkant av de tre arrangementene vi i FAU gjennomførte uten andre foreldre. I tillegg er 2 av 7 FAU medlemmer representanter i skolens driftsutvalg (noe jeg ble valgt som i alle 4 årene). Jeg brukte nok minst 150 timer i året på FAU, og ble rimelig pist når foreldrene hadde en oppgave i året som f.eks bake kake, sette opp boder mm til 17.mai og da klagde fordi de fikk for mye å gjøre. Da gav jeg klar beskjed om at jeg gjerne byttet roller så kunne de ta FAU jobben, og jeg kunne bake en kake i året. Anonymkode: 23360...672 Og for å svare på spørsmålet ditt så nei det var ikke noe vi valgte å gjøre. Alle oppgavene var "arv" fra mange år tilbake, og når vi prøvde å få foreldrene mer på bane ble det et ramaskrik med fornærmede foreldre som ikke kunne tro at vi ville de skulle ta del i mer av oppgavene. Vi kunne selvfølgelig lagt ned alle aktiviteter, men hva da med barna og dere forventning? Anonymkode: 23360...672
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2018 #15 Skrevet 5. mai 2018 9 timer siden, sug lut skrev: Man er da et voksent menneske og gir beskjed, selvfølgelig. Ordningen høres ellers helt pottitt ut, er dere en skole med bare 30 elever er det kanskje forståelig, men ellers trengs da ikke alle hvert år. Er skolen så liten, så bør man gjøre som på hjemstedet mitt: hele bygda kan bli satt i komiteer. Da unngår man å måtte jobbe hvert år. Det er ganske koselig, også. Anonymkode: 79bf2...9d1
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2018 #16 Skrevet 5. mai 2018 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: De fire årene jeg satt i FAU hadde vi total ansvar for å planlegge og gjennomføre TV innsamlingsaksjonen, og det tok mye tid. Vi hadde ansvaret og gjennomførte uten hjelp fra andre foreldre nissefest for alle barna på skolen, og uken etter juleavsluttning. Vi hadde tre politiske høringer vi måtte gjennomgå og kommentere. Vi hadde 6 ordinære møter i løpet av året og i tillegg flere planleggingsmøter i forkant av de tre arrangementene vi i FAU gjennomførte uten andre foreldre. I tillegg er 2 av 7 FAU medlemmer representanter i skolens driftsutvalg (noe jeg ble valgt som i alle 4 årene). Jeg brukte nok minst 150 timer i året på FAU, og ble rimelig pist når foreldrene hadde en oppgave i året som f.eks bake kake, sette opp boder mm til 17.mai og da klagde fordi de fikk for mye å gjøre. Da gav jeg klar beskjed om at jeg gjerne byttet roller så kunne de ta FAU jobben, og jeg kunne bake en kake i året. Anonymkode: 23360...672 Det var da sinnsykt mange timer. Tror ikke måten FAU fungerer på til vanlig involverer så mye jobb. Det varierer nok fra sted til sted, men 150 timer er helt absurd. Her har FAU 4 møter i året. De administrerer innsamlingsaksjonen, men 6. trinn m foreldre, samt andre frivillige er bøssebærere. Dette krever ca. 4 timer pr. hode i FAU. Så serverer de grøt på juleavslutningen, og bruker maks 3 timer på dette. Andre arrangement som juletrefest, halloweenfest og 17. mai, er ansvaret til hhv. 1.-, 3.- og 5. trinn. Her bruker FAU maks 11 timer i året. Hvis man er med på å arrangere 17. maifeiringen ett år mens barna går på skolen, bør man strekke seg for å bidra, men man kan ikke tvinge folk til å feire på hjemstedet år etter år. Da må man bare gi bedkjed om andre planer, og evt. tilby seg å bidra med noe som kan gjøres i forkant. Anonymkode: 870c7...6fd
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2018 #17 Skrevet 5. mai 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hæ, er ikke det vanlig? Vi har en i 2.klasse, og to i bhg, og her må ALLE foreldrene til barn i 1., 3., 5.-7. bake kaker og boller. Foreldrene til 2. og 4. pynter og selger. Alle må stille opp på dugnad, både i bhg, sfo og på skolen. (I tillegg kommer dugnad i gata, dugnad på turn og fotball, pluss i båthavna.) Er det unormalt? Anonymkode: eb014...c8e Det er unormalt. Her må foreldre arrangere 17 mai når de har barn i 3 klasse. Ellers er det ingenting. Anonymkode: 758f8...51a
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2018 #18 Skrevet 5. mai 2018 Vi feirer aldri 17. Mai på skolen, dette har jeg gitt beskjed om hvert år. Vi reiser til hjemstedet mitt å feirer med familien. Men jeg sender alltid en mld til fau hvor jeg tilbyr meg å bake en kake eller to, som jeg kan levere før vi reiser. Jeg har sagt at jeg gjerne kan bake hvert år å levere før vi drar. Jeg vet om mange i omgangskretsen her som gjør det samme, de synest alle at det er et ork med den feiringen på skolen, hvor fau mafiaen hersker og blir surere og surere for hvert år. Det går såpass mange på en skole, at det finnes alltid noen som skal være der, da får de heller bidra til den festen de skal nyte sammen, så får det fåtallet av oss som ikke ha mulighet få fred, uten at vi omtrent skal bli mobbet fordi vi har andre tradisjoner. Anonymkode: 91b7e...15e
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2018 #19 Skrevet 5. mai 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Hæ, er ikke det vanlig? Vi har en i 2.klasse, og to i bhg, og her må ALLE foreldrene til barn i 1., 3., 5.-7. bake kaker og boller. Foreldrene til 2. og 4. pynter og selger. Alle må stille opp på dugnad, både i bhg, sfo og på skolen. (I tillegg kommer dugnad i gata, dugnad på turn og fotball, pluss i båthavna.) Er det unormalt? Anonymkode: eb014...c8e Jeg har aldri hørt om noen som har det sånn, og hadde ikke godtatt det heller. På skolen vår er det et klassetrinn som har ansvar for organisering og et annet som baker kaker. Anonymkode: 60099...669
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2018 #20 Skrevet 5. mai 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi feirer aldri 17. Mai på skolen, dette har jeg gitt beskjed om hvert år. Vi reiser til hjemstedet mitt å feirer med familien. Men jeg sender alltid en mld til fau hvor jeg tilbyr meg å bake en kake eller to, som jeg kan levere før vi reiser. Jeg har sagt at jeg gjerne kan bake hvert år å levere før vi drar. Jeg vet om mange i omgangskretsen her som gjør det samme, de synest alle at det er et ork med den feiringen på skolen, hvor fau mafiaen hersker og blir surere og surere for hvert år. Det går såpass mange på en skole, at det finnes alltid noen som skal være der, da får de heller bidra til den festen de skal nyte sammen, så får det fåtallet av oss som ikke ha mulighet få fred, uten at vi omtrent skal bli mobbet fordi vi har andre tradisjoner. Anonymkode: 91b7e...15e FAU mafiaen? Du er en av Snylterne altså. Den som aldri bidrar. Og tror at Staten fikser alt. (Og du trenger ikke komme med en masse sprøyt om den kakebakinga di, hvis du har det minste omløp i hodet forstår du at FAU gjør mye mye mer enn å arrangere 17 mai. Bare å lese innlegget fra hun over som har vært i FAU i 4 år.) Skam deg! Anonymkode: 758f8...51a
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2018 #21 Skrevet 5. mai 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg har aldri hørt om noen som har det sånn, og hadde ikke godtatt det heller. På skolen vår er det et klassetrinn som har ansvar for organisering og et annet som baker kaker. Anonymkode: 60099...669 Du vet at det er store variasjoner rundt omkring i Norge, ikke sant?? Fra store byer og bydeler hvor skolene har 500-1000 elever til små bygdesamfunn hvor det finnes EN skole med 30 elever?? Anonymkode: e3153...a88
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2018 #22 Skrevet 5. mai 2018 Her har ikke fau noe som helt med 17.mai å gjøre, hvordan får man folk til å sitte i fau når de har så mye ansvar? Her har et klassetrinn ansvaret for 17.mai, og når du har barn på dette trinnet må du jobbe altså, men alle pengene vi får inn det året går til klassekassen, Anonymkode: 2f3b7...154
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2018 #23 Skrevet 5. mai 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: FAU mafiaen? Du er en av Snylterne altså. Den som aldri bidrar. Og tror at Staten fikser alt. (Og du trenger ikke komme med en masse sprøyt om den kakebakinga di, hvis du har det minste omløp i hodet forstår du at FAU gjør mye mye mer enn å arrangere 17 mai. Bare å lese innlegget fra hun over som har vært i FAU i 4 år.) Skam deg! Anonymkode: 758f8...51a Hahaha, følte du deg truffet på noe vis ? Jeg skammer meg overhode ikke og har heller ingen grunn til å skamme meg. Du derimot... Anonymkode: 91b7e...15e
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2018 #24 Skrevet 5. mai 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hahaha, følte du deg truffet på noe vis ? Jeg skammer meg overhode ikke og har heller ingen grunn til å skamme meg. Du derimot... Anonymkode: 91b7e...15e Truffet? Av hva da? Av å vite at jeg er en av de som bidrar. Det er jeg stolt av selvsagt. Det er ingen grunn til å skamme seg over å bidra. Du derimot... Anonymkode: 758f8...51a
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2018 #25 Skrevet 5. mai 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har aldri hørt om noen som har det sånn, og hadde ikke godtatt det heller. På skolen vår er det et klassetrinn som har ansvar for organisering og et annet som baker kaker. Anonymkode: 60099...669 Her er det også sånn, at man får velge om man vil bidra med baking eller andre ting og jeg baker hvert år til 17. Mai. 17 mai er felles , da bidrar de som kan og som skal være på skolen den dagen. Det som foregår resten av året , er klassevis, hver klasse har sitt opplegg og da har man ulike alternativer man kan krysse seg av på ( som man vil bidra med) synest det er en grei måte å gjøre det på. Synest ikke man skal være tvunget til å feire 17.mai på skolen hvor barna går. For innflyttere sånn som oss, så synest jeg det er greit at vi kan bruke vår langfri den helgen til å reise til familien vår et annet sted i landet. Og som den ene anonyme som svarte meg på den, jeg har ikke dårlig samvittighet for denne ene feiringen i året hvor jeg ikke bidrar med annet enn "simpel " kakebaking til 17.mai feiringen. Anonymkode: 91b7e...15e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå