Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #1 Skrevet 3. mai 2018 Er det virkelig vanlig å holde en kattunge inne helt til den er 9 mnder? Ser på katt nå via dyrebeskyttelsen å der står det at katten skal holdes inne til den er minst 9 mnder. Hvor lenge holdt dere katten inne før den fikk lov å gå ut? Anonymkode: 25b91...bbf
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #2 Skrevet 3. mai 2018 De må holdes inne til de er sterilisert eller kastrert. Min fikk gå ut etter hun var sterilisert, men jeg husker ikke helt hvor gammel hun var, er så lenge siden Anonymkode: 37340...f3e
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #3 Skrevet 3. mai 2018 De har ikke retningssans før de er nærmere året så det er helt riktig. Anonymkode: fac18...af9
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #4 Skrevet 3. mai 2018 Har ikke holdt katta inne mer enn de første ukene, kanskje 2-4 uker etter vi har hentet kattungen. Har aldri vært noe problem. Man må selvfølgelig være ute sammen med den i begynnelsen. Anonymkode: c1dbe...8d2
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #5 Skrevet 3. mai 2018 Har sluppet dem ut når de er kastrert, chippet og vaksinert. De første gangene har vi vært ute med dem. Anonymkode: 5f120...49a
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #6 Skrevet 3. mai 2018 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har ikke holdt katta inne mer enn de første ukene, kanskje 2-4 uker etter vi har hentet kattungen. Har aldri vært noe problem. Man må selvfølgelig være ute sammen med den i begynnelsen. Anonymkode: c1dbe...8d2 Var noe sånt jeg også tenkte frem til jeg leste på dyrebekyttelsen sin hjemmeside. Anonymkode: 25b91...bbf
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #7 Skrevet 3. mai 2018 Som ansvarlig, voksen og opplyst katteeier holder man dem inne til de er over 9 måneder. Men det finnes nok av uvitende, dumme og uansvarlige eiere som slipper dem ut før. Moren min røyket under svangerskapene sine og har 3 friske barn. Jeg har fortsatt vett og forstand til å ikke røyke under graviditet selv. Anonymkode: b0464...853
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #8 Skrevet 3. mai 2018 Forrige katten holdt vi inne til hun var 8 måneder. Nåværende katt begynte å være litt ute da han var 11 måneder. Han er så hjemmekjær at han sitter for det meste på trappa eller i hagen 😽 Anonymkode: b5089...6b4
Admin Skrevet 3. mai 2018 #9 Skrevet 3. mai 2018 Jeg holder de inne til rundt året. Er ute med di i bånd 2-3mnd før det
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #10 Skrevet 3. mai 2018 Jeg adopterte min fra dyrebeskyttelsen på sommeren. Fikk streng beskjed om å holde den inne 9-10 mnd fordi de har ikke utviklet ordentlig retningssans før da. Tenker de har jo erfaring med forvillede kattunger, så jeg turte ikke annet enn å høre etter. Holdt henne inne hele vinteren og i mai på en godværsdag prøvde vi, holdt ytterdøra åpen og var i nærheten. Prøvde litt hver dag og det ble en katt som visste hvor den hørte hjemme. Anonymkode: eb787...11d
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #11 Skrevet 3. mai 2018 Holdt vår inne til den var 8 mnd. I starten var den litt pysete og gikk ikke så langt vekk og var bare ute i korte perioder. Anonymkode: 76bde...fd1
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #12 Skrevet 3. mai 2018 Jeg har aldri hatt katt, men tenker på når ungene får være sammen med mamma'n, og kanskje er født i låven osv (på gård), da er de vel ute i verden før de er 9 mnd? Så da kan vel menneskemamma'n ta med kattungen ut om de passer godt på? Høres lenge ut å ikke få leke i gresset på nesten ett år... Anonymkode: ab5e8...afa
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #13 Skrevet 4. mai 2018 Min var ute fra han var 10 uker, ble veldig selvstendig da, aldri gått seg vekk, er snart 2 nå. Anonymkode: 73953...387
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #14 Skrevet 4. mai 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min var ute fra han var 10 uker, ble veldig selvstendig da, aldri gått seg vekk, er snart 2 nå. Anonymkode: 73953...387 Ja jøss, det er jo dumt å høre på fagfolk Anonymkode: 37340...f3e
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #15 Skrevet 4. mai 2018 Har svart over her, men svarer igjen. Har hatt katt som vi slapp ut da den hadde vært hos oss i 3-4 uker. Katta har alltid visst hvor den har bodd, vært med på flyttelass flere ganger. Måtte gi katta bort pga allergi når vi hadde hatt den i ca 2 år. Katta kom hjem igjen til oss. Er bare tull at den ikke vet hvor den bor hvis den ikke har vært inne i 9 mnd. Men kanskje det er litt annerledes hvis man bor midt i oslo. Anonymkode: c1dbe...8d2
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #16 Skrevet 4. mai 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har svart over her, men svarer igjen. Har hatt katt som vi slapp ut da den hadde vært hos oss i 3-4 uker. Katta har alltid visst hvor den har bodd, vært med på flyttelass flere ganger. Måtte gi katta bort pga allergi når vi hadde hatt den i ca 2 år. Katta kom hjem igjen til oss. Er bare tull at den ikke vet hvor den bor hvis den ikke har vært inne i 9 mnd. Men kanskje det er litt annerledes hvis man bor midt i oslo. Anonymkode: c1dbe...8d2 De bør uansett ikke ut før de er kastrert/sterilisert, og det gjøres jo ikke så tidlig Anonymkode: 37340...f3e
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #17 Skrevet 4. mai 2018 På 3.5.2018 den 18.33, Anonym bruker skrev: Som ansvarlig, voksen og opplyst katteeier holder man dem inne til de er over 9 måneder. Men det finnes nok av uvitende, dumme og uansvarlige eiere som slipper dem ut før. Moren min røyket under svangerskapene sine og har 3 friske barn. Jeg har fortsatt vett og forstand til å ikke røyke under graviditet selv. Anonymkode: b0464...853 For noe sprøyt! Kattunger trenger å øve motorikk og sanser fra tidlig alder. Selvfølgelig skal de ut! Men under oppsyn. Anonymkode: 65b8d...7e9
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #18 Skrevet 4. mai 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har svart over her, men svarer igjen. Har hatt katt som vi slapp ut da den hadde vært hos oss i 3-4 uker. Katta har alltid visst hvor den har bodd, vært med på flyttelass flere ganger. Måtte gi katta bort pga allergi når vi hadde hatt den i ca 2 år. Katta kom hjem igjen til oss. Er bare tull at den ikke vet hvor den bor hvis den ikke har vært inne i 9 mnd. Men kanskje det er litt annerledes hvis man bor midt i oslo. Anonymkode: c1dbe...8d2 De fleste utvikler jo stedssansen gradvis. Noen bedre og raskere enn andre, men selv om mange har erfaring med at det går bra å slippe de ut før, betyr ikke det noe annet enn at katter generelt bruker 9 mnd på å utvikle stedssansen. Det er ikke uten grunn, at mange av kattene sim blir funnet forvillet er ungkatter. Anonymkode: 762f8...3f7
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #19 Skrevet 4. mai 2018 En ting nå de er så små, er jo og at de kan havne i situasjoner som de ikke kommer seg ut av. Det er jo ikke bare retningssansen som ikke er ferdig utviklet, men og vurderingssansen. Jeg våknet grytidlig en morgen av at noen skreik utenfor soveromsvinduet. Oppi et lite epletre der ute, satt det en liten kattunge som ikke kom seg ned igjen. den hadde stukket ut gjennom døra i et ubevoktet øyeblikk. Og naboens kattunge ble jaget opp i en lyktestolpe av en hund. Hadde ingen sjangs til å komme seg ned igjen på egenhånd. Anonymkode: 37340...f3e
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #20 Skrevet 4. mai 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: For noe sprøyt! Kattunger trenger å øve motorikk og sanser fra tidlig alder. Selvfølgelig skal de ut! Men under oppsyn. Anonymkode: 65b8d...7e9 Det kan de gjøre med leker og klatrestativ inne, samt i bånd ute. En katt under oppsyn kan fort skvette og løpe av gårde. Anonymkode: 762f8...3f7
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #21 Skrevet 4. mai 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har svart over her, men svarer igjen. Har hatt katt som vi slapp ut da den hadde vært hos oss i 3-4 uker. Katta har alltid visst hvor den har bodd, vært med på flyttelass flere ganger. Måtte gi katta bort pga allergi når vi hadde hatt den i ca 2 år. Katta kom hjem igjen til oss. Er bare tull at den ikke vet hvor den bor hvis den ikke har vært inne i 9 mnd. Men kanskje det er litt annerledes hvis man bor midt i oslo. Anonymkode: c1dbe...8d2 Jeg bor en time fra sentrum og vi bor i en blindgate så bor på en rolig plass Anonymkode: 25b91...bbf
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #22 Skrevet 4. mai 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: For noe sprøyt! Kattunger trenger å øve motorikk og sanser fra tidlig alder. Selvfølgelig skal de ut! Men under oppsyn. Anonymkode: 65b8d...7e9 Fint du vet bedre enn veterinærer da. Anonymkode: b0464...853
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #23 Skrevet 4. mai 2018 Siden både veterinæren og omplasseringa vi adopterte katten fra sa at den ikke skulle være ute alene før ettårsalderen hørte vi på det. Gikk tur med den i bånd fra vi fikk den da (ca tre måneder gammel). Anonymkode: 1b303...df4
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #24 Skrevet 4. mai 2018 Oslo folk i høyblokk som har funne ut at katter ikke kan gå ut før så og så lenge! Anonymkode: 05c30...2b2
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #25 Skrevet 4. mai 2018 Vi kastrerte katten når den var 6 måneder og slapp den også ut etter dette. Den elsker å være ute. Anonymkode: 8e28e...4e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå