Gå til innhold

Når er samsoving hver eneste natt IKKE greit lengre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et barn som aldri har sovet alene på eget rom

alder?

Anonymkode: e31e4...a39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min lillesøster forlot ikke mine foreldre sin seng før hun var 9-10 år. De la henne inn på eget rom, men hun kom alltid tassende tilbake. 

Jeg synes at barn skal få sove med foreldre, så lenge alle er komfortabel med det. Det er sunt :-) 

De fleste jeg har snakket med, gav seg rundt skolealder. 5-års alder 

Anonymkode: 3de82...927

Skrevet

Hva synest du selv da? ;)

Jeg og min datter sover  fortsatt i samme seng. Hun er nå 7 år.

Vi koser oss og jeg tenker at så lenge hun ønsker det så er det greit for meg. Tviler på at hun som 14 åring fortsatt vil. ;) 

Jeg oppfordrer til å ligge i egen seng innimellom og det går fint, men hun vil aller helst ligge hos meg. 

Mange synest nok dette er helt på trynet, men for oss to så funker det fint. 

Anonymkode: 3a38c...872

Skrevet

Når barn eller voksne ikke ønsker det lengre? Det er vel ingen aldersgrense på samsoving. 

Skrevet

Når enten barn eller voksne ikke ønsker det lengre!

Min sov meg meg til hun var 2,5. Hun hadde egen seng på rommet sitt, men sov i min. En kveld sier hun plutselig at hun vil sove i stor-jente-senga (ei i barnehagen hadde nettopp fått egen seng, så hun ble nok litt påvirket). Etter det har hun sovet i egen, men kommer inn til meg i løpet av natta enda 😄

Anonymkode: a5840...2e8

Skrevet

Syns det kommer an på årsaken. Pga plassmangel er det vel ok så lenge det er naturlig og ikke "kleint" for ungen. 
Har en i familien som sov med foreldrene hver natt til hun var 12. Det viste seg at det lå alvorlige grunner bak som gjorde at hun ikke ville sove alene. Den dag i dag er hun 22 år og sliter fortsatt.
Sønnen min på 4.5 år kommer enda tassende inn til oss innimellom, og lurer fælt på hvorfor vi sover sammen når han må sove alene. Han syns det er koselig å ligge sammen med oss så da får han lov. Aldri styra med å følge han tilbake. Men det er bare innimellom nå da, ikke hver natt.

Anonymkode: e5bd6...d7f

Skrevet

Jeg personlig synes man kan øve på selvstendig soving fra de er små. Må jeg sette aldersgrense,  maks ett år. Jeg mener da fast samsoving slik spørsmålet lyder.

Dette tenker jeg uansett er opp til hver enkelt, å sove sammen med større barn (skolebarn) er OK så lenge det ikke går utover barnets selvstendighet. Min niese på åtte klarer ikke sove uten mamma og får separasjonsangst, hun har ALDRI sovet uten mamma. Da synes jeg det har gått for langt og tenker at det ikke er bra for barnet. 

Selv lider jeg av søvnløshet og er helt avhengig av å få ligge uten forstyrrelser. Det er selvsagt koselig å sove med treåringen, ingenting kan måle seg med et sovende barn tett inntil seg. Det er faktisk kanskje det fineste jeg vet. Jeg kjenner likevel jeg er glad for at hun er like avhengig av fred og ro som meg når hun skal sove. Det hender faktisk jeg sover på madrass inne hos henne. Dét synes hun er mer stas enn å sove i min seng. 

Anonymkode: 5d85f...e1c

Skrevet

Samsov lenge med eldste, hun flyttet seg gradvis mer og mer inn i sin egen seng etterhvert og fra 6 år har hun sovet fast i egen seng. Lillesøster er snart 4 og sover fortsatt hos oss og vi koser oss så lenge vi kan med lille jenta i armkroken. Når det er på tide å slutte? Tja...? Når hun og/eller vi ønsker å sove hver for oss? Ingen fasit på det tenker jeg. Senga hennes står der og om hun velger å sove i den nå eller til neste år er opp til henne. 

Anonymkode: 4493a...f9c

Skrevet

Når de er hjemme på perm fra militæret burde det være greit å si nei :) 

(samsover med mine. Eldste sluttet av seg selv når han var 4år. Lar det gå seg til av seg selv)

Anonymkode: ba9a7...3de

Skrevet

Når det blir kleint, vil jeg tro. Skulle til å si tenåring men min 17 åring (jente) vil gjerne ta sin fars plass i sengen når han er vekke. Det er så koselig atte 😘😘

Anonymkode: 16562...0cf

Skrevet

Når han var 5 år så var det ikke lenger snakk om å sove i min seng eller på mitt rom,da var det nye rutiner der han skal sove i sin egen seng.Nå er han 6,5 år å har fortsatt sååå lyst å sove med mammaen sin men jeg har sagt nei.Han er stor gutt å må lære seg å sove i sin egen seng.Unntaket er hvis han er syk eller har mareritt.

Anonymkode: 0a638...b65

Skrevet

Jeg har aldri samsovet, da får jeg ikke sove. Men ungene har sovet på vårt rom så lenge de har ønsket, rundt 2-4 år når de har flyttet til egen seng som sto på rommet deres fra de var 2 år 

Anonymkode: 308dd...423

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri samsovet, da får jeg ikke sove. Men ungene har sovet på vårt rom så lenge de har ønsket, rundt 2-4 år når de har flyttet til egen seng som sto på rommet deres fra de var 2 år 

Anonymkode: 308dd...423

Hvor har du ligget da?

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor har du ligget da?

De hadde vel plass til seng/madrass til barna i tillegg til egen seng da. Sånn gjorde vi det også. Samsov ikke, men hadde en madrass til henne på rommet vårt der hun fikk sove når hun ville

Anonymkode: 3cc37...4d4

Skrevet

Det som føles greit for dere. Men tenker det er greit å venne på barnet egen seng innen skolealder sånn ifht mobbing.

Anonymkode: 95574...a64

Skrevet

Hi her

Ingen som kan svare? Hvis dere hadde fått høre at en ungdom på 14 år fortsatt samsover, er det greit? 17? 21? Dere må da ha en grense, der dere ville rynket litt på nesen? Eller er alt «normalt» i dag?

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her

Ingen som kan svare? Hvis dere hadde fått høre at en ungdom på 14 år fortsatt samsover, er det greit? 17? 21? Dere må da ha en grense, der dere ville rynket litt på nesen? Eller er alt «normalt» i dag?

Nei men kjære deg, du har jo fått mange svar! Er du ute etter en viss alder hvor man kan si at det ikke er ok? For den finnes ikke. Det vil alltid være unntak, så hvorfor holder det ikke med å si at det er ok så lenge det passer for begge parter? 

Anonymkode: a5840...2e8

Skrevet
21 minutes ago, Anonym bruker said:

Hi her

Jeg var kjempeimponert over denne tråden. Så nyanserte svar!

Anonymkode: e4a3c...d8e

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når han var 5 år så var det ikke lenger snakk om å sove i min seng eller på mitt rom,da var det nye rutiner der han skal sove i sin egen seng.Nå er han 6,5 år å har fortsatt sååå lyst å sove med mammaen sin men jeg har sagt nei.Han er stor gutt å må lære seg å sove i sin egen seng.Unntaket er hvis han er syk eller har mareritt.

Du er jo syk. Hva er problemet ditt? Gi meg én god grunn til at han ikke kan få sove hos deg? Det handler om trygghet og nærhet. Selvfølgelig skal han lære å sove i egen seng, men det kommer jo helt naturlig. 

Skrevet

Jeg er absolut helt overbevist om at barn helst vil det de er vant til, til de blir så store at de kan ta et eget valg. Husker at jeg som 14 åring gjerne sov sammen med mamma når stefaren min var bortreist. Men så var jeg og mamma alene, og bodde i en knøttliten leilighet til jeg var 7 år. Husker ikke om vi samsov da, men vi delte i alle fall soverom.

Mine barn har jeg ikke klart å ha i senga fordi jeg har vært livredd for at mannen skulle legge seg på dem, de ble derfor bært i egen seng igjen etter hver nattamming. Hendte vel minsta kom inn til oss når hun ble større, men hun ble ikke liggende særlig lenge, da det var armer og ben alle veier, fant fort ut at vi sov best alle sammen uten henne i midten, og hun ble bært/fulgt i egen seng igjen, og sov som en stein hele natten. Dette er jeg overbevist om at har gjort at de helst har ville sove i sin egen seng.

Når de begynte med overnattingsbesøk som 5-6 åringer, var det enkelte som ikke kunne komme på overnatting eller min jente kunne komme til fordi de hadde barn som enda samsov, og aldri hadde sovet uten foreldrene.

Anonymkode: 1f42b...926

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi her

Du har jo fått mange svar? Det komme helt an på situasjonen. Vår femåring ligger med oss hver natt, og når pappa'n er borte får vi besøk av fjortisen. Veldig koselig. 

Hadde vel reagert om en gutt på 15-16 år samsov med mamma, men da er det jo ikke snakk om barn lenger. 

Anonymkode: ec371...c4b

Gjest Antarctica
Skrevet

Etter konfirmasjonen bør man vel øve på å ligge aleine.

Skrevet

Hvis samsoving går utover familieharmoni fordi foreldre er dautrøtte grunnet søvnmangel, eller ungene ikke evner normal sosialitet med familie og venner (overnattingsbesøk) tenker jeg det bør opphøre!

ellers synes jeg det er rart at barn over 7-8 år sover i foreldresengen med mindre de bor med kun en forelder.  Hvilket samliv har man da?

Anonymkode: e8ffa...9e1

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi her

Jeg bryr meg da ærlig talt ikke om hva naboen gjør? Om jeg hadde hørt at noen samsov med sin 14-17-21åring så hadde jeg tenkt at de har vel sine grunner, som jeg ikke har noe med, og så tenkt på noe mer spennende i steden. 

Det er en privatsak 

Anonymkode: ba9a7...3de

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er jo syk. Hva er problemet ditt? Gi meg én god grunn til at han ikke kan få sove hos deg? Det handler om trygghet og nærhet. Selvfølgelig skal han lære å sove i egen seng, men det kommer jo helt naturlig. 

Jeg er syk fordi jeg lærer barnet gode vaner som å sove i sin egen seng?? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...