Gå til innhold

Heis flagget! 1. mai angår deg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stans velferdsprofitørene. Private barnehageeiere tar ut millionprofitt, men underbetaler ansatte og sjonglerer med kontrakter for å slippe faste ansettelser.

Rett til fast ansettelse.

Rett til heltidsstilling.

Arbeidsformidling er en offentlig oppgave, forby bemanningsbransjen på byggeplasser og unngå løsarbeidersamfunn og sosial dumping.

Økt reallønn til lavtlønte.

Ei lønn å leve av.

Heis flagget, still opp på 1.mai-arrangementer, det e itjnå som kjæm tå sæ sjøl.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:skratte:

Anonymkode: 53e2d...30c

Skrevet

Skal absolutt heise flagget (men venter til kl 8)! Gratulerer med dagen!

Anonymkode: 67e7c...56c

Skrevet

Stemmer i den. Kl 8 går flagget opp! Og skal ut selv om jeg må innrømme at jeg står opp med flagget i dag😉

Skrevet

Ikke snakk om.

Hvorfor skal man ikke kunne tjene seg rik på å gjøre viktige oppgaver? Det er ikke noe mer umoralsk i å tjene penger på barnehagedrift enn på underholdning eller å krangle om lovfortolkninger.

Ikke alle jobber passer til fast ansettelse på full tid. Er du brøytebilsjåfør kan du ikke ha den jobben hele året og en kolmule har gjerne ikke viltpåkjørsler nok til å ha døgnkontinuelig vakt  på fulltid i viltnemda.

Hvorfor skal det være forbudt å tilby en jobb til dårlig betaling? Du kan jo bare velge en annen jobb.

Hvis nav ikke klarer arbeidsformidlingen, hvorfor ikke la noen andre gjøre det?

Anonymkode: 85949...595

Skrevet
2 timer siden, sug lut skrev:

Stans velferdsprofitørene. Private barnehageeiere tar ut millionprofitt, men underbetaler ansatte og sjonglerer med kontrakter for å slippe faste ansettelser.

Rett til fast ansettelse.

Rett til heltidsstilling.

Arbeidsformidling er en offentlig oppgave, forby bemanningsbransjen på byggeplasser og unngå løsarbeidersamfunn og sosial dumping.

Økt reallønn til lavtlønte.

Ei lønn å leve av.

Heis flagget, still opp på 1.mai-arrangementer, det e itjnå som kjæm tå sæ sjøl.

sikkert veldig mange som synes dine meninger er veldig viktige 

Anonymkode: 53e2d...30c

Skrevet

Da er flagget oppe, takk for påminnelsen. :)

Anonymkode: f96db...de5

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal det være forbudt å tilby en jobb til dårlig betaling? Du kan jo bare velge en annen jobb.

Tror du virkelig på dette? 

Forsida på avisa hjemme forrige uke var en mann som endelig hadde fått seg jobb etter 4 års arbeidsledighet og 1500 jobbsøknader. 

1500 avslag.  Tenk litt igjennom det. Og les deg litt opp om du virkelig tror at det bare er å velge noe annet. 

Skrevet

Enig i mye, men tror det må en realitetssjekk altså. 

70% av jobbene våre barn skal ha finnes ikke per nå. Arbeidsmarkedet forandrer seg hele tiden og de som går ut i jobb nå har andre krav enn de på 40-50 år altså. 

Gig economy blir større. Folk vil jobbe når de har lyst altså ikke nødvendigvis sitte på kontoret fra 8-16. 

Det blir mer av prosjektansettelser og ikke like vanlig å stå i den sammen jobben på samme sted i 30-40 år. 

Før var det vanlig å få seg fast jobb for å jobbe der til man dør omtrent, så ble det vanlig å bytte jobb ca hver 10. År, så ble det vanlig å bytte hvert 5. År. Nå er det nede i ca hvert 3. År. 

Ja, til et arbeidsliv som tar hensyn til forandring i arbeidmarkedet og er forut i endringene som kommer mtp spesielt digitalisering. 

Anonymkode: ca6a6...924

Skrevet

Har heist flagget og skal gå å legge meg 😴😴

Anonymkode: bba42...57c

Skrevet
5 minutter siden, hopla skrev:

Tror du virkelig på dette? 

Forsida på avisa hjemme forrige uke var en mann som endelig hadde fått seg jobb etter 4 års arbeidsledighet og 1500 jobbsøknader. 

1500 avslag.  Tenk litt igjennom det. Og les deg litt opp om du virkelig tror at det bare er å velge noe annet. 

Og da skulle den siste bedriften latt være å tilby den jobben fordi de ikke har råd til å betale mer?

Hva mener du bør være minstelønnen i Norge? Husk at det skal gjelde alle, uansett hvor lite arbeidserfaring, fysiske og psykiske forutsettninger de har.

Skrevet
2 timer siden, sug lut skrev:

Stans velferdsprofitørene. Private barnehageeiere tar ut millionprofitt, men underbetaler ansatte og sjonglerer med kontrakter for å slippe faste andettelser  

Det er da slett ikke noen automatikk i at man underbetaler de ansatte og sjonglerer med kontrakter bare fordi man driver privat barnehage. Jeg kjenner tilfeldigvis ganske mange som jobber i barnehage både i Oslo og i Nord-Norge, og uten unntak tjener de som jobber privat mer og har bedre vilkår enn de som jobber kommunalt... 

Anonymkode: a9fdb...d3c

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ikke snakk om.

Hvorfor skal man ikke kunne tjene seg rik på å gjøre viktige oppgaver? Det er ikke noe mer umoralsk i å tjene penger på barnehagedrift enn på underholdning eller å krangle om lovfortolkninger.

Ikke alle jobber passer til fast ansettelse på full tid. Er du brøytebilsjåfør kan du ikke ha den jobben hele året og en kolmule har gjerne ikke viltpåkjørsler nok til å ha døgnkontinuelig vakt  på fulltid i viltnemda.

Hvis nav ikke klarer arbeidsformidlingen, hvorfor ikke la noen andre gjøre det?

Vi har brøytebilfirma, og kan fint leve på det hele året. Så ikke bekymre deg for oss, du 😉

Anonymkode: 25259...7e0

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vi har brøytebilfirma, og kan fint leve på det hele året. Så ikke bekymre deg for oss, du 😉

Anonymkode: 25259...7e0

Da er det i hvertfall noe galt, hvis man kan leve hele året av bare å brøyte sn om vinteren. Da burde firmaet detes utkonkureres av noen som kan gjære jobben billiere og heller jobbe med noe annet i sommerhalvåret.

Skrevet

Å endre noe er en helårs-jobb, er en ikke fornøyd med noe på arbeidsplassen osv finnes det andre måter å endre ting på enn å gaule til døve ører denne ene dagen i året.

1 mai er mye snakk. Lite handling

Anonymkode: f005f...afd

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Å endre noe er en helårs-jobb, er en ikke fornøyd med noe på arbeidsplassen osv finnes det andre måter å endre ting på enn å gaule til døve ører denne ene dagen i året.

1 mai er mye snakk. Lite handling

Anonymkode: f005f...afd

Egentlig er det mye handling på 1.mai. Det er mye hagearbeid, oppstart av orienteringssesongen, rydding av boder og pussing av båt. Det er rett og slett en dag da folk viser at de har det veldig bra.

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da er det i hvertfall noe galt, hvis man kan leve hele året av bare å brøyte sn om vinteren. Da burde firmaet detes utkonkureres av noen som kan gjære jobben billiere og heller jobbe med noe annet i sommerhalvåret.

Gurimalla, du må være korttenkt! Jeg driver ikke et brøytefirma bare så det er sagt. Men jeg kan se for meg mange scenarioer for at et slikt firma kan både gå rundt og tjene masse penger. Kvalitet på snøbrøyting er også viktig, så det er ikke alltid det beste å finne de billigste. Og jeg vil helst ikke møte en som brøyter snø som er underbetalt og overarbeidet, de kan tross alt gjøre mye skade hvis de sovner bak rattet!

Anonymkode: 2cc5c...7b4

Skrevet

En sterk og fri fagbevegelse er kanskje ganske nyttig for dere innbitt frp-grinete her også, den dagen dere står i en konflikt i arbeidslivet. Som sagt - det kom ikke av seg sjøl.

Og om dere gir beng i arbeidslivsvilkår i vårt eget land, er det på sin plass å minne om at dagen også er internasjonal solidaritetsdag.

Skrevet

Selvfølgelig er flagget oppe! 

Jeg er akademiker så det holder, men jeg kan min historie og vet hva det har kostet å komme dit vi er i Norge i dag. Dagens regjering gjør jo alt de kan for å snu dette på hodet, med til dels alvorlige kutt i velferdsordningene, velferdsprofitørene får fritt leide, flere og flere deltids- og engasjementsstillinger. 

Vi har så gode ordninger i Norge, stå opp for dem og vis både din takknemlighet og din vilje til å beholde velferdsstaten, stillingsvern og retten til fast, full jobb. 

Skrevet

Gurimalla, du må være korttenkt! Jeg driver ikke et brøytefirma bare så det er sagt. Men jeg kan se for meg mange scenarioer for at et slikt firma kan både gå rundt og tjene masse penger. Kvalitet på snøbrøyting er også viktig, så det er ikke alltid det beste å finne de billigste. Og jeg vil helst ikke møte en som brøyter snø som er underbetalt og overarbeidet, de kan tross alt gjøre mye skade hvis de sovner bak rattet!

Anonymkode: 2cc5c...7b4

Du trenger ikke være underbetalt selv om du ikke får full lønn for hele året for 5 måneders jobb. Da er det mye skumlere med dem som jobber døgnet rundt i sesongen uten nok hviletid. Det blir fort resulterer hvis hele årets arbeid skal konsentreres på under halve året.

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og da skulle den siste bedriften latt være å tilby den jobben fordi de ikke har råd til å betale mer?

Hva mener du bør være minstelønnen i Norge? Husk at det skal gjelde alle, uansett hvor lite arbeidserfaring, fysiske og psykiske forutsettninger de har.

Så personer med fysiske/psykiske utfordringer fortjener ikke en lønn de kan leve av?

Anonymkode: 2c77f...433

Skrevet

Det er langt større grupper enn brøytebilsjåfører( og jeg er utrolig takknemlig for at noen har den jobben og kan leve av det) som ønsker heltid og trenger det. Én av gruppene er helsearbeidere,  sykepleiere, helsefagarbeidere ønsker fulle stillinger de kan leve trygt av, leger ønsker arbeidsbelastning de kan leve med. Det er kun ett felt, et felt som mange andre felt som berører oss alle. Å være ignorant er kunnskapsløst.

Skrevet

Så personer med fysiske/psykiske utfordringer fortjener ikke en lønn de kan leve av?

Anonymkode: 2c77f...433

Ikke hvis de ikke kan yte full jobb. Da må de eventuelt spe på med trygd eller bedriften må få støtte for å ha dem i jobb.

Du ville vell heller ikke betalt en blind vaskehjelp som satt i rullestol 500 kr timen og godtatt at rengjøringen tok 3 ganger så lang tid og ble dårligere utført, enn om vedkommende var funksjonsfrisk.

Skrevet
6 minutter siden, amandine skrev:

Det er langt større grupper enn brøytebilsjåfører( og jeg er utrolig takknemlig for at noen har den jobben og kan leve av det) som ønsker heltid og trenger det. Én av gruppene er helsearbeidere,  sykepleiere, helsefagarbeidere ønsker fulle stillinger de kan leve trygt av, leger ønsker arbeidsbelastning de kan leve med. Det er kun ett felt, et felt som mange andre felt som berører oss alle. Å være ignorant er kunnskapsløst.

Jeg er helt enig i at filltidsjobber bør være utgangspunktet, men det finnes så mange typer oppgaver vi trenger å løse  samfunnet at jeg ikke synes hverken deltid eller sesongarbeid bør forbys.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er helt enig i at filltidsjobber bør være utgangspunktet, men det finnes så mange typer oppgaver vi trenger å løse  samfunnet at jeg ikke synes hverken deltid eller sesongarbeid bør forbys.

Det handler ikke om forbud, du bør lese deg opp. Det handler om alle de som har ufrivillig deltidsarbeid,  det handler om utnyttelse av vikarer og lavere stillingsprosent enn det man jobber. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...