Gå til innhold

Søsteren min har tatt babynavnet mitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner to søstre som har hver sin gutt med samme navn! Begge guttene har et navn nr. 2 også. 

Men er du i det hele tatt gravid og venter en jente?? Hvis ikke så er det jo faktisk langt i fra sikkert at du noen gang får en jente...

Anonymkode: 7172e...095

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner jeg blir skikkelig skikkelig forbanna på dine vegne HI! Utrolig dårlig gjort av din søster!!!!

Jeg hadde nok tatt avstand til henne. Og kaldt barnet mitt det samme dersom det ble jente.

Anonymkode: 67b2b...6c4

Skrevet

Ikke noe problem. Vi har to søskenbarn i familien som har samme navn, begge har bare det som fornavn også. Var litt småsuring fra noen i familien da det ble annonsert at barnet skulle hete det, men det varte et par uker med dommedagstanker om hvor ekstremt vanskelig dette kom til å bli, umulig å vite hvem man snakket om, ungene kom til å være forvirret og kom til å miste identitet... og masse sånne tanker.

Og plutselig så var det ikke noe problem lenger. Det er noen få år mellom ungene, de synes selv det er stas å hete det samme, og ingen har hatt problemer med å hverken vite hvem man snakker om ;)

Din søster kunne godt ha latt være, Hi. Men når hun og mannen hennes nå ble enige om det navnet så er det som det er. Om du får en jente en gang og fremdeles ønsker å bruke det navnet, så står du fritt til å bruke det. Ei venninne av meg hadde også snakket om ett bestemt navn fra hun var lita, fikk hun et barn med det kjønnet skulle det ene valget velges, og det var mannen også blitt informert om (jepp, informert, for noe annet var ikke alternativ for henne). Så fikk de et barn med det kjønnet, og plutselig så fant hun ut at det barnet ikke passet til det navnet hun hadde tenkt å bruke - og så valgte de et helt annet navn. Så du vet ingenting om fremtiden, Hi ;)  Og hvis det skulle bli slik at du ikke får en jente, er det ikke da flott at du likevel har et barn du er glad i som heter det?

Anonymkode: 12284...375

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er fullstendig likegyldig om HI er gravid eller venter en jente. Det handler om å vise en smule respekt og ta hensyn til ens nærmeste. 

Anonymkode: 48486...579

Nei, det er høyst relevant om hun er gravid. Er hun IKKE gravid, eller om hun er gravid og venter gutt, da er problemstillingen helt fiktiv. Søsteren skal "vise respekt" for et navn på et barn som kanskje aldri vil bli født...?! Lar du være å by på et hus som din søster ikke har budt på, i fall hun skal komme til å kjøpe det i framtida? Det er jo helt hypotetisk! 

Anonymkode: 96337...4fa

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er høyst relevant om hun er gravid. Er hun IKKE gravid, eller om hun er gravid og venter gutt, da er problemstillingen helt fiktiv. Søsteren skal "vise respekt" for et navn på et barn som kanskje aldri vil bli født...?! Lar du være å by på et hus som din søster ikke har budt på, i fall hun skal komme til å kjøpe det i framtida? Det er jo helt hypotetisk! 

Hun skal respektere sin søster, ikke vise respekt for et navn på et barn som kanskje aldri vil bli født.

Hvis din søster fortalte deg at Johannes er det fineste guttenavnet hun visste om, og om hun fikk en sønn en dag, skulle gutten hete dette... Ville du da tenkt: Johannes, det tror jeg at jeg skal kalle gutten min! 

Andre eier ikke et navn, men man kan vise hensyn overfor andres ønsker, spesielt når det kan føre til konflikter. 

Anonymkode: 00e97...0b8

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun skal respektere sin søster, ikke vise respekt for et navn på et barn som kanskje aldri vil bli født.

Hvis din søster fortalte deg at Johannes er det fineste guttenavnet hun visste om, og om hun fikk en sønn en dag, skulle gutten hete dette... Ville du da tenkt: Johannes, det tror jeg at jeg skal kalle gutten min! 

Andre eier ikke et navn, men man kan vise hensyn overfor andres ønsker, spesielt når det kan føre til konflikter. 

Anonymkode: 00e97...0b8

Som sagt - det er jo verken sikkert eller særlig sannsynlig at det navnet noensinne blir brukt... (Jeg har tre barn som alle er samme kjønn, så dette vet jeg.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...