Gå til innhold

Er hun sulten hun da stakkars...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en baby på 3 måneder - en skikkelig gråtebaby (Men ikke kolikk). Gråter i vogn og gråter i bil, men av rent praktiske grunner må jeg jo avogtil ut av huset med babyen. Jeg bærer selvsagt endel i bæresele, men pga en trøblete rygg har jeg alltid vogn på lur også og noen ganger går det og andre ikke. 

Her om dagen var jeg på kjøpesenter, og etter å ha ammet lille så skulle jeg bare sveive innom OBSen for litt handel. Og hun satte i gang å hylgrine. Jeg hadde allerede bært i sjal en stund den dagen, så ryggen orka ikke mer. Max fem minutter handling. På den tiden spurte to godt voksne damer :" Næmmen, er hun sulten hun da lille vennen?"  

Jeg kjente jeg holdt på å klikke! Og det er ikke første gangen jeg får den kommentaren. Altså, jeg lar jo ikke babyen min sulte for å rusle rundt på kjøpesenter.

Er jeg for nærtagen? Noen gode forslag til hva jeg kan svare? Trenger et litt godt passivt-aggressivt svar slik at jeg ikke blir å irritere meg over disse kommentarene, men også uten at jeg fremstår som ei fitte. Nå har jeg bare svart "Nei, hun er nok mett og god"... Også sitter jeg i bilen på vei hjem og tenker på ting jeg burde sagt! 

Anonymkode: cf866...a8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja du er nærtagen, det var ikke ment som belæring bare tomt prat eller til og med litt sympati for at det er mye å styre med.

Hadde selv en som hylgrein i vogn til hsn var stor nok til å sitte oppreist, se seg rundt og fikle med noe samtidig. Hva jeg viste var det viktigste, hva andre trodde fikk komme i andre rekke.

Om jeg fikk kommentarer husker jeg ikke, men det skjedde sikkert. Du burde bare smile og si at "Nei hun er god og mett, protesterer bare litt for at jeg ikke orker bære hele tiden. Er jo så mye spennende å se"

Anonymkode: 4b08e...791

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en baby på 3 måneder - en skikkelig gråtebaby (Men ikke kolikk). Gråter i vogn og gråter i bil, men av rent praktiske grunner må jeg jo avogtil ut av huset med babyen. Jeg bærer selvsagt endel i bæresele, men pga en trøblete rygg har jeg alltid vogn på lur også og noen ganger går det og andre ikke. 

Her om dagen var jeg på kjøpesenter, og etter å ha ammet lille så skulle jeg bare sveive innom OBSen for litt handel. Og hun satte i gang å hylgrine. Jeg hadde allerede bært i sjal en stund den dagen, så ryggen orka ikke mer. Max fem minutter handling. På den tiden spurte to godt voksne damer :" Næmmen, er hun sulten hun da lille vennen?"  

Jeg kjente jeg holdt på å klikke! Og det er ikke første gangen jeg får den kommentaren. Altså, jeg lar jo ikke babyen min sulte for å rusle rundt på kjøpesenter.

Er jeg for nærtagen? Noen gode forslag til hva jeg kan svare? Trenger et litt godt passivt-aggressivt svar slik at jeg ikke blir å irritere meg over disse kommentarene, men også uten at jeg fremstår som ei fitte. Nå har jeg bare svart "Nei, hun er nok mett og god"... Også sitter jeg i bilen på vei hjem og tenker på ting jeg burde sagt! 

Jeg ville vel heller funnet ut hvorfor babyen gråterog gjort noe med det! Er ikke normalt å gråte hele tiden im behov er møtt. Høres ut som du bare mener det er slik...?

Anonymkode: cb29d...1e3

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja du er nærtagen, det var ikke ment som belæring bare tomt prat eller til og med litt sympati for at det er mye å styre med.

Hadde selv en som hylgrein i vogn til hsn var stor nok til å sitte oppreist, se seg rundt og fikle med noe samtidig. Hva jeg viste var det viktigste, hva andre trodde fikk komme i andre rekke.

Om jeg fikk kommentarer husker jeg ikke, men det skjedde sikkert. Du burde bare smile og si at "Nei hun er god og mett, protesterer bare litt for at jeg ikke orker bære hele tiden. Er jo så mye spennende å se"

Anonymkode: 4b08e...791

Men å spørre om hun er sulten - det indikerer jo at jeg ikke har gjort jobben min som mor? Om man først skal komme med tomt prat eller sympati - så kunne man vel sagt noe mer nøytralt?

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville vel heller funnet ut hvorfor babyen gråterog gjort noe med det! Er ikke normalt å gråte hele tiden im behov er møtt. Høres ut som du bare mener det er slik...?

Hun misliker å ligge i vogn, og kjøre bil våken (det går greit å sove i bil). Når vi er hjemme gråter hun ikke på den måten. Så hun gråter når hun mister kontakten med meg eller andre mennesker. Jeg prøver selvsagt å minimere den tiden, men går ikke an å unngå helt. 

Skrevet

Klart det er irriterende med kommentarer, men de mener jo ikke noe vondt. Ingen kritiserer deg som mor, de syns bare det er fælt å høre på. Prøver å hjelpe på sitt misforståtte, håpløse vis. 

Min yngste er som din, ekstremt nærhetsbehov. Jeg bærer henne mye, men dersom jeg MÅ ha henne i vogn passer jeg på at hun ser meg, og holder henne i hånden. Fungerer ofte bedre å ha henne i bilstolen på vognunderstellet, eller i babysetet på handlevognene. I bil sitter hun alltid foran med meg. 

Sover hun alene i vogn eller seng på dagtid? Tenkt på refluks? 

Skrevet

Sånn var min og, og jeg fikk mange kommentarer om at hun var sulten. Husker jeg irriterte meg grønn over det når det stod på, men nå, noen år senere har jeg skjønt at det bare er tomt prat og at de ikke mener noe vondt med det i det hele tatt. Ingen tror du er en dårlig mor som ikke har gitt ungen mat altså :)

Anonymkode: 2d0f5...2ab

Skrevet

Det er da ikke noe å irritere seg over? Ingen kommenterer dine evner som mor. Det er mer ment som sympatisnakk. Slutt å vær så nærtagende, ellers blir livet hardt for deg

Anonymkode: deb99...3f6

Skrevet (endret)

Passivt-aggressive svar får kanskje deg til å føle deg tøff og at "Nå satte jeg dem på plass", men i virkeligheten får sånn svar andre til å føle det motsatt "Jøss, jeg traff virkelig spikeren på hodet der." eller "Herlighet, det er da måte på reaksjon".  Det å "ta" andre får sjelden andre til å bli særlig imponerte.

Svar rett og slett: "Nei da, hun er ikke sulten, hun bare liker ikke å ligge i vogna" og føler du for å forsvare / forklare det, følger du bare opp med "Men akkurat må hun det, for jeg er nødt til å handle"  Sjansen for at du da får et hyggelig svar av typen "Ja, jeg vet akkurat hvordan det er" er mye større enn om du treffer på en som bestemmer seg for å holde et foredrag om at man alltid må tilfredstille barnet, for du sulter ikke om du ikke får handlet akkurat nå. 

Folk kommentere ikke for å være slemme, ufine eller for å trykke deg ned, men for å vise forståelse eller være hyggelige. 

Endret av Yellow Brick Road
Skrevet
1 time siden, Leverpostei skrev:

Klart det er irriterende med kommentarer, men de mener jo ikke noe vondt. Ingen kritiserer deg som mor, de syns bare det er fælt å høre på. Prøver å hjelpe på sitt misforståtte, håpløse vis. 

Min yngste er som din, ekstremt nærhetsbehov. Jeg bærer henne mye, men dersom jeg MÅ ha henne i vogn passer jeg på at hun ser meg, og holder henne i hånden. Fungerer ofte bedre å ha henne i bilstolen på vognunderstellet, eller i babysetet på handlevognene. I bil sitter hun alltid foran med meg. 

Sover hun alene i vogn eller seng på dagtid? Tenkt på refluks? 

Det med refluks støtter jeg. Sjekket for det? Eller låsninger? Det er jo en grunn til at babyen gråter. Ikke bare fordi den vil ha nærhet...

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men å spørre om hun er sulten - det indikerer jo at jeg ikke har gjort jobben min som mor? Om man først skal komme med tomt prat eller sympati - så kunne man vel sagt noe mer nøytralt?

Og å bli fornærma for det, indikerer jo at du føler deg truffet? 

Om du vet at du har gjort alt rett, hvorfor tar du en fremmeds ord inn over deg? Hun vet jo ikke noe om deg og din morsgjerning.

Anonymkode: 7e4b7...073

Skrevet

Det er ikke gøy med velmenende råd i stressede situasjoner, det skjønner jeg. Men det er allikevel ikke vondt ment fra de fleste.

Jeg måtte fly med yngste mens han hadde vann i øret, så det var helt grusomt vondt for han. Han gråt og gråt, jeg prøvde alt fra amming, bæring, iPad, frukt, smokk. Jeg var kjempestresset selv etterhvert fordi gråtende barn er selvsagt plagsomt for andre.

Når jeg da fikk et velmenende råd fra sidemannen om at babyen kanskje var sulten hadde jeg lyst å glefse til! Men det ville vært fordi jeg selv følte meg desperat og plagsom, ikke at hun var så upassende eller frekk.

Anonymkode: 28a82...fcf

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke gøy med velmenende råd i stressede situasjoner, det skjønner jeg. Men det er allikevel ikke vondt ment fra de fleste.

Jeg måtte fly med yngste mens han hadde vann i øret, så det var helt grusomt vondt for han. Han gråt og gråt, jeg prøvde alt fra amming, bæring, iPad, frukt, smokk. Jeg var kjempestresset selv etterhvert fordi gråtende barn er selvsagt plagsomt for andre.

Når jeg da fikk et velmenende råd fra sidemannen om at babyen kanskje var sulten hadde jeg lyst å glefse til! Men det ville vært fordi jeg selv følte meg desperat og plagsom, ikke at hun var så upassende eller frekk.

Stakars unge, måtte du virkelig fly da? Jeg har selv hatt øreverk og vet hvor grusomt vondt det er. Hadde ikke flydd med det samme hva!!

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Stakars unge, måtte du virkelig fly da? Jeg har selv hatt øreverk og vet hvor grusomt vondt det er. Hadde ikke flydd med det samme hva!!

For en hjelpsom kommentar! For det første er flyturen vel unnagjort. For det andre tviler jeg på at hun nyter å plage ungen sin, så man kan kanskje gå ut fra at flyturen var nødvendig? 

Anonymkode: 97e67...901

Skrevet
9 minutes ago, Anonym bruker said:

For en hjelpsom kommentar! For det første er flyturen vel unnagjort. For det andre tviler jeg på at hun nyter å plage ungen sin, så man kan kanskje gå ut fra at flyturen var nødvendig? 

Noen kommentarer er kanskje mindre velmenende ja ;)

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Folk er bare så lite hensynsfulle ovenfor babyer. Det er liksom bare opplest og vedtatt for enkelte at de må tåle å skrike, ha smerter på flyturer og ses på som «high maintenance» om de gråter. Hva med å finne ut og dekke babyens behov?

Skrevet
2 minutes ago, Anonym bruker said:

Folk er bare så lite hensynsfulle ovenfor babyer. Det er liksom bare opplest og vedtatt for enkelte at de må tåle å skrike, ha smerter på flyturer og ses på som «high maintenance» om de gråter. Hva med å finne ut og dekke babyens behov?

Livet kommer ofte i veien for hvor hensynsfull man kan være. 

Hi måtte i butikken og kjøpe mat. Vi på en begravelse. Babyer må skrike mens storesøster får skifta bleia. 

Sånn er faktisk livet. Alles behov kan aldri dekkes, noens må vike. Og av og til er det babyens, som regel ikke.

Skrevet

Ja den kommentaren fikk jeg mye også med min første som var en urolig baby. Det er ikke noe å bry seg om egentlig, er nok bare godt ment og litt tankeløst. Men man er jo gjerne hormonell, sliten og litt desperat når babyen skriker så føles disse kommentarene dumme. Jeg fikk tusen kommentarer om hvor synd det var på babyen som frøs på føttene, men hun elsket å dra av seg sokkene fra 6-9 mnd og gjorde det hele tiden og det nyttet ikke å ta på sokkene i et sett på handletur, så da fikk de bare synes synd på henne. Hun var strålende fornøyd. 

Anonymkode: a2a6a...5c9

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Det er small talk. Fordi det å late som om du ikke ser babyen som hylgriner også er kleint. 

Anonymkode: 4b334...1d1

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner meg igjen. Du er normal.

Har tilogmed fått slengkommentarer som «neimen stakkar, får du ikke pupp du da?» med førstemann som ble flaskebarn, da slang jeg tilbake «nei , det er vanskelig å amme etter brystkreft» -Da vart det stilt gitt. 

Gamle folk slipper liksom unna med alt. men tro meg, er det noen som har vært ute en vinternatt før og tåler å høre det, så er det gamle kjerringer ;) 

Nå, med nummer to ammes det. Men har fått et par kommentarer som din hvis det er gråt, da bare går jeg...gidder ikke ta kampen.

Anonymkode: 222aa...048

Skrevet

Det er small-talk og ikke noe annet enn et forsøk på å «vise omsorg», selv om jeg forstår at det er en kommentar som er lett å overanalysere. Det er verre med «stygge» blikk og klein stillhet. Dessuten vil jeg tro du også hadde blitt fornærmet om babyen gråt seg blå i trynet og noen sa «åh for en søt baby». 

Anonymkode: a139c...3e8

Skrevet

Ja du er nærtagende. Og litt teit. 

Du spurte. 

Anonymkode: d84c3...c37

Skrevet

Ja, du er nok veldig nærtakende. Men jeg kan forstå hvorfor du føler det slik. Opplevde selv noen kommentarer da mine var små som fikk det til å gnistre i hodet på meg, men som jeg senere har innsett at det var veldig bra at jeg ikke glefset til på. Mitt råd er å ikke svare passivt-aggressivt, men si helt saklig og rolig "Nei da, hun har nettopp spist." Og hvis de fortsetter å komme med forslag (mageknip, våt bleie etc), bare svare "Jeg har kontroll på det". 

Anonymkode: 5d575...3db

Skrevet

Du er jo mer nærtagen enn meg hehe..Trodde ikke det var mulig. Er jo ingen som mener noe slemt med den setningen.

Anonymkode: 02451...9ba

Skrevet

HI her.

Da skal jeg puste med magen og ikke ta meg nær av det. :) Takker for feedbacken og forståelsen fra de som har følt på det samme i "kampens hete". Det handler vel ikke så mye om hvordan man har det, men hvordan man tar det, så da får jeg heller ta det litt bedre.

Angående refluks har jeg ærlig talt ikke tenkt på det, ei heller på låsninger. Er kun i vogn og i bilen når hun er våken det er slik gråt. Ellers ligger hun fint på ryggen, og om hun får oppmerksomhet i bilstolen, eller en leke mens vi venter så er hun fornøyd. Jeg skal lese meg litt opp, så takker for tipsene - jeg skal se på det ! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...