Anonym bruker Skrevet 30. april 2018 #26 Skrevet 30. april 2018 Må si jeg syns dugnad i bhg høres helt på tryne ut! Har heldigvis aldri hatt dugnad i den bhg ungene våre har gått i. Det blir som om vi foreldre skulle måtte stille opp på dugnad på skolen og ta nedvasken...hører ikke hjemme noe sted. Her har aldri ungene lidd noe nød verken ift utstyr el selv om bhg fikset uteområde og tok nedvasken selv. Anonymkode: 70f05...ab6
Anonym bruker Skrevet 30. april 2018 #27 Skrevet 30. april 2018 Der jeg jobber må vi vaske alt av leker, møbler osv to ganger i året. Det må vi gjøre i barnehagens åpningstid med barna der. Tar mange dager! Vil tro det hadde vært mye bedre for barna om dette hadde blitt gjort på en foreldredugnad. Anonymkode: 59f96...18d
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 1. mai 2018 #28 Skrevet 1. mai 2018 Innvendig dugnad er like vanlig her som utvendig dugnad, og da er det gjerne vasking av leketøy, vegger, inni steveovner, kanskje nytt strøk maling her og der. Har aldri falt meg inn å gjøre det til et problem eller diskusjon. Og blir ihvertfall for dumt å stikke nesen i sky og si «Vi har folk til slikt», som jeg ser enkelte damer her gjør. Pick your battles!
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2018 #29 Skrevet 1. mai 2018 23 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, du mener: hvis foreldrene er med og tar storvasken, blir det mer penger til EIERNE. Anonymkode: f7b5a...8df Nei, det er dessverre sånn at eierne får pengene sine uansett, så hvis noen må betales for å vaske er det ikke eiernes overskudd det går utover, men andre ting til barna. Og jeg har hørt om (kommunale) barnehager hvor tegnepapir har vært noe de har fått til spesielle anledninger og da bruker jeg heller noen timer en kveld på å vaske. Anonymkode: b59f8...311
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2018 #30 Skrevet 1. mai 2018 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, det er dessverre sånn at eierne får pengene sine uansett, så hvis noen må betales for å vaske er det ikke eiernes overskudd det går utover, men andre ting til barna. Og jeg har hørt om (kommunale) barnehager hvor tegnepapir har vært noe de har fått til spesielle anledninger og da bruker jeg heller noen timer en kveld på å vaske. Anonymkode: b59f8...311 Men det blir ikke bedre av at foreldre stiller og ikke sier et pip. Anonymkode: 7c838...ef2
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2018 #31 Skrevet 1. mai 2018 Jeg synes egentlig dugnad er noe dritt, men ser ikke noe problem i å vaske innvending når det først er dugnad. Det som derimot er synd er at når det er fint vær ute vil ingen vaske inne så jeg sto å vaske en hel avdeling alene. Folk viste jeg var alene, men ingen ville hjelpe. På de andre avdelingene var de flere sammen som vaska og da blir det sosialt også. Anonymkode: 5225b...64d
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2018 #32 Skrevet 1. mai 2018 På 30.04.2018 den 8.31, Anonym bruker skrev: Men hvis foreldrene er med og tar storvasken, blitt det mer penger til fargeblyanter og ark. For det er der det blir spart inn penger hvis barnehagen skal betale noen for å vaske. Eierne får sinne penger uansett. Og hadde de ikke tjent noe på å eie barnehager, hadde de ikke giddet å eie dem. Det er en konsekvens av å ha private barnehager (eller sykehjem eller andre nødvendige ting). Anonymkode: b59f8...311 Feil, det blir mer i utbytte for eierne. Det er naivt å tro at de ikke driver business. Anonymkode: 6a3e5...d4c
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2018 #33 Skrevet 1. mai 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Feil, det blir mer i utbytte for eierne. Det er naivt å tro at de ikke driver business. Anonymkode: 6a3e5...d4c Selvfølgelig drive de business, ingen vil drive private barnehager for slikk og ingenting. Men potten til vasking tas fra barna, ikke fra eierenes utbytte. Så jo, derfor kommer det barna til gode at foreldre vasker på dugnad. Hvis ikke så er det gjerne de ansatte som vasker i arbeidstiden, noe som og går utover barna Anonymkode: 821ed...141
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2018 #34 Skrevet 1. mai 2018 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig drive de business, ingen vil drive private barnehager for slikk og ingenting. Men potten til vasking tas fra barna, ikke fra eierenes utbytte. Så jo, derfor kommer det barna til gode at foreldre vasker på dugnad. Hvis ikke så er det gjerne de ansatte som vasker i arbeidstiden, noe som og går utover barna Anonymkode: 821ed...141 I barnehagen vår vaskes leker, flater, skap, skuffer og det som trengs å vaskes, hver eneste uke, fordelt over flere dager. Dette gjøres mens de minste barna sover og de eldste barna leker ute (og det er selvsagt da noen voksne ute med barna og noen inne og vasker). Føler ikke at dette går utover barna i det hele tatt. På dugnader er det utearbeid som gjøres. Kan ikke skjønne at noen ber foreldre vaske inne i barnehagen. Det syns jeg er barnehagens jobb - enten å leie inn noen til å gjøre det eller gjøre jobben selv. Anonymkode: 397ce...a68
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2018 #35 Skrevet 1. mai 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: I barnehagen vår vaskes leker, flater, skap, skuffer og det som trengs å vaskes, hver eneste uke, fordelt over flere dager. Dette gjøres mens de minste barna sover og de eldste barna leker ute (og det er selvsagt da noen voksne ute med barna og noen inne og vasker). Føler ikke at dette går utover barna i det hele tatt. På dugnader er det utearbeid som gjøres. Kan ikke skjønne at noen ber foreldre vaske inne i barnehagen. Det syns jeg er barnehagens jobb - enten å leie inn noen til å gjøre det eller gjøre jobben selv. Anonymkode: 397ce...a68 Javel, så får du synes det da. Jeg synes det er en flott ting! Det er absolutt ingen forskjell på å pynte opp inne eller pynte opp inne. Og det er ingenting å lage en sak av. Det hele kommer barna til gode, og det er det viktigste. Anonymkode: fd483...01a
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2018 #36 Skrevet 1. mai 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: I barnehagen vår vaskes leker, flater, skap, skuffer og det som trengs å vaskes, hver eneste uke, fordelt over flere dager. Dette gjøres mens de minste barna sover og de eldste barna leker ute (og det er selvsagt da noen voksne ute med barna og noen inne og vasker). Føler ikke at dette går utover barna i det hele tatt. På dugnader er det utearbeid som gjøres. Kan ikke skjønne at noen ber foreldre vaske inne i barnehagen. Det syns jeg er barnehagens jobb - enten å leie inn noen til å gjøre det eller gjøre jobben selv. Anonymkode: 397ce...a68 Hvor har du det fra at på dugnad så er det kun utearbeid som skal gjøres? Så da kan det ikke heller settes opp hyller, snekre enkle ting, sette sammen lekekasser og enkle møbler, fikse stoler leker og andre forefallende ting, male småting? Jeg kan ikke for mitt bare liv forstå hva som er forskjell på gjøre ting ute og på å vaske eller gjøre andre tng inne på dugnad. Hvorfor er det mer barnehagens ansvar å sørge for at det vaskes inne enn at det gjøres vaktmesteroppgaver ute? Anonymkode: 821ed...141
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2018 #37 Skrevet 1. mai 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor har du det fra at på dugnad så er det kun utearbeid som skal gjøres? Så da kan det ikke heller settes opp hyller, snekre enkle ting, sette sammen lekekasser og enkle møbler, fikse stoler leker og andre forefallende ting, male småting? Jeg kan ikke for mitt bare liv forstå hva som er forskjell på gjøre ting ute og på å vaske eller gjøre andre tng inne på dugnad. Hvorfor er det mer barnehagens ansvar å sørge for at det vaskes inne enn at det gjøres vaktmesteroppgaver ute? Anonymkode: 821ed...141 Hvor jeg har det fra? Jeg sa ingenting om hvordan det skal være hos andre. Jeg sa at hos OSS så er det kun utearbeid og alt annet tar vi eller noen andre seg av, og det syns jeg er en veldig fin løsning. Foreldrene virker fornøyde de også - skulle likt å sett dem sitte å vaske leker inne. Anonymkode: 397ce...a68
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2018 #38 Skrevet 1. mai 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Foreldrene virker fornøyde de også - skulle likt å sett dem sitte å vaske leker inne. Hva er galt med det? Jeg kan skjønne det hvis dere er mot all dugnad, men kan overhodet ikke skjønne hvorfor man ikke kan vaske leker eller andre ting på dugnad på lik linje som alle andre forefallende oppgaver Anonymkode: 821ed...141
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2018 #39 Skrevet 1. mai 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva er galt med det? Jeg kan skjønne det hvis dere er mot all dugnad, men kan overhodet ikke skjønne hvorfor man ikke kan vaske leker eller andre ting på dugnad på lik linje som alle andre forefallende oppgaver Anonymkode: 821ed...141 Vi prøver å legge dugnadene til de dagene det er fint vær. Er det skikkelig regnvær blir det flytta, og vi har vært heldige med knallsol og varme hver gang. Vi jobber litt, ungene leiker ute, også griller vi når vi er ferdige. Å sitte inne å vaske på en sånn dag ... altså. Nei, vi ber ingen gjøre det for det er jo ikke vits å spare det til denne dagen. Det fungerer det jo så flott at vi gjør det selv i løpet av året.. Anonymkode: 397ce...a68
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2018 #40 Skrevet 1. mai 2018 Synes det er en uting å legge masse arbeid på foreldrene når eierne tar ut millionutbytte. Man betaler for barnehageplassen i tillegg til at bhg får offentlig subsidier. Helt bak mål. Anonymkode: 6a3e5...d4c
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #41 Skrevet 2. mai 2018 Vi har hatt sønnen vår i to private, men små, barnehager. Ikke noe millionutbytte, de går så vidt rundt. Stiller på dugnaden med glede, sitter også i FAU i år. Dugnadene våre er sosiale og vi får gjort masse. Setter av bare to timer, så det er ikke SÅ mye jobb. Det blir så fint og det er motiverende. Hadde ikke stilt dersom det var en FUS-barnehage, f.eks.! Anonymkode: 31d56...200
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #42 Skrevet 2. mai 2018 På 1.5.2018 den 13.03, Anonym bruker skrev: Synes det er en uting å legge masse arbeid på foreldrene når eierne tar ut millionutbytte. Man betaler for barnehageplassen i tillegg til at bhg får offentlig subsidier. Helt bak mål. Anonymkode: 6a3e5...d4c Okei, jeg har aldri noensinne hørt om folk som har blitt millionær av å eie en barnehage. Du må slutte å lage problemer som ikke finnes. Anonymkode: fd483...01a
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #43 Skrevet 2. mai 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Okei, jeg har aldri noensinne hørt om folk som har blitt millionær av å eie en barnehage. Du må slutte å lage problemer som ikke finnes. Anonymkode: fd483...01a Har du ikke sett nyheter eller lest aviser den siste uken?!? Anonymkode: 31d56...200
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #44 Skrevet 2. mai 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Okei, jeg har aldri noensinne hørt om folk som har blitt millionær av å eie en barnehage. Du må slutte å lage problemer som ikke finnes. Anonymkode: fd483...01a Da har du ikke hørt etter: https://fagbladet.no/seksjon-kirke-kultur-og-oppvekst/1400-barnehager-er-drevet-av-kommersielle-selskaper-6.91.303222.2c9841be32 Anonymkode: 7c838...ef2
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #45 Skrevet 2. mai 2018 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da har du ikke hørt etter: https://fagbladet.no/seksjon-kirke-kultur-og-oppvekst/1400-barnehager-er-drevet-av-kommersielle-selskaper-6.91.303222.2c9841be32 Anonymkode: 7c838...ef2 Okei. La oss ta utgangspunkt i den første på listen: Norlandia 59 barnehager i Norge + 23 i Sverige, gir totalt 82 barnehager. Fra 2011-2013 var det et overskudd på 41 millioner. 41 millioner fordelt på 82 barnehager gir et overskudd på 500.000 kroner per barnehage fra 2011-2013. Som igjen vil si at hver barnehage hadde et overskudd på 250.000 årlig. Og det er de barnehagene med høyest overskudd. Sorry, men det er et elendig argument for å nekte å vaske inne. Anonymkode: fd483...01a
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #46 Skrevet 2. mai 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Okei. La oss ta utgangspunkt i den første på listen: Norlandia 59 barnehager i Norge + 23 i Sverige, gir totalt 82 barnehager. Fra 2011-2013 var det et overskudd på 41 millioner. 41 millioner fordelt på 82 barnehager gir et overskudd på 500.000 kroner per barnehage fra 2011-2013. Som igjen vil si at hver barnehage hadde et overskudd på 250.000 årlig. Og det er de barnehagene med høyest overskudd. Sorry, men det er et elendig argument for å nekte å vaske inne. Anonymkode: fd483...01a Norlandia var ikke store i den perioden. Fra 2013 begynte de å vokse mye. Anonymkode: a52be...dbb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå