Gå til innhold

Hvordan er dette mulig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan Facebook komme opp med reklamen på f.eks panner når jeg og samboer snakket om det men ikke har søkt noen steder på det? Skjedd også da vi snakket om å bytte ut gardiner... noen som har peiling på dette? Syns det er skummelt!!

Anonymkode: 60295...68f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siri! Skru av dama.

Anonymkode: 92a7c...3fa

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Siri! Skru av dama.

Seriøst?:/ så det er avlytting via den?

Anonymkode: 60295...68f

Skrevet

Ja, fikk helt bakoversveis da jeg fant ut av det. Vi kan jo bare tro vi er anonyme her inne, for eksempel. Alt vi gjør blir overvåket, Siri eller ei.

Skrevet

Ja, skjer ganske ofte at jeg ser reklamer for noe jeg har pratet med folk om. Ganske tydelig at telefonen lytter og plukker opp nøkkelord for reklamer.

Skrevet

Skjer det samme her. Har ikke noe Siri da. Men det er temmelig ekkelt, vi har testet det flere ganger.

Anonymkode: c2294...b14

Skrevet

No fekk eg for alvor lyst å kaste telefonen og kjøpe meg sånn med knottar og uten internett. 

Skrevet

Men eg har aldri opplevd slikt, sjekka innstillingane mine no, og såg at voice assistant var avslått. Kanskje det har noko med saken å gjere? 

Skrevet

Hvis du har gitt tillatelse i en eller flere apper til å bruke mikrofonen plukker den opp det meste ;) Facebook er blant annet en de appene. Har du gitt tilgang til kameraet ditt på en app (som man jo gjerne gjør) kan det brukes, og noen kan, i teorien, se deg hele tiden. Men mennesker som jobber under disse appene har også rimelig strenge klausuler i kontraktene sine, så selv om det er teoretisk mulig er det ikke lov.

Reklamene som dukker opp er også datagenererte, det er altså ikke en person som sitter og lytter til alt du sier, det plukkes opp ord når det blir sagt mange ganger, det legges da inn i en algoritme, og vips så har du reklame for det du nettopp snakket om (veldig enkelt forklart).

om du har på stedsinnstillinger har også Google lagra ALLE steder du har vært, hvor lenge du har vært der, og hva du har søkt opp på de forskjellige stedene. Dette kan man enkelt se selv på ens egen side når man ligger på Google kontoen sin. 

Litt skremmende at så få vet hva de gir tillatelse til, og hvor mye som blir lagret om en selv. 

Anonymkode: 04f24...cff

Skrevet

Messenger appen til Facebook er en versting. 

Anonymkode: 08350...12a

Skrevet

Noen dager etter at faren min døde kom det opp reklame for gravsteiner!

Vi var ikke kommet så langt i prosessen at vi hadde tenkt på det en gang, men hadde sikkert søkt på begravelsesbyrå e.l.

Upassende, for å si det mildt!

Anonymkode: 9bdcd...99c

Skrevet

Jaja likevel sit eg her og kjem nok ikkje til å gjere alvor av trusselen min, men eg er alvorleg bekymra for framtida. Ikkje berre med tanke på reklameavlytting, men valet i Amerika, allment internettet har fått, kor avhengige vi vanlege folk er òg ikkje minst korleis det påverkar hjernane til ungane våre. Dei blir van med at det er berre å trykke på ei  skjerm og vips så skjer det mykje, å aldri trenge å vente, å alltid ha alltid tilgjengeleg i høgre handa gjer noko med deg. Dei mistar rett og slett kjensl aa verkeegheita, dei mistar empati, dei mistar tolmod og i mange tilfeller misser dei òg evna til å uttrykkje seg fordi både foreldre og born sit bak kvar sin skjerm, så dei er rett og slett ikkje vane med å snakke med folk. Dei kan ikkje tolke ansiktsuttrykk og kroppsspråk lenger. Dei/vi trur vi bidreg til å redde verda ved å dele artiklar på Facebook, og skrive under på opprop på internett... Nei, eg får ofte lyst å flytte frå heile internettet. Men er vel realistisk nok til å innsjå at det hjelper resten av verda svært lite. 

Dette vart visst ei avsporing. Beklagar det😉

Skrevet
5 minutter siden, Syngensang skrev:

Jaja likevel sit eg her og kjem nok ikkje til å gjere alvor av trusselen min, men eg er alvorleg bekymra for framtida. Ikkje berre med tanke på reklameavlytting, men valet i Amerika, allment internettet har fått, kor avhengige vi vanlege folk er òg ikkje minst korleis det påverkar hjernane til ungane våre. Dei blir van med at det er berre å trykke på ei  skjerm og vips så skjer det mykje, å aldri trenge å vente, å alltid ha alltid tilgjengeleg i høgre handa gjer noko med deg. Dei mistar rett og slett kjensl aa verkeegheita, dei mistar empati, dei mistar tolmod og i mange tilfeller misser dei òg evna til å uttrykkje seg fordi både foreldre og born sit bak kvar sin skjerm, så dei er rett og slett ikkje vane med å snakke med folk. Dei kan ikkje tolke ansiktsuttrykk og kroppsspråk lenger. Dei/vi trur vi bidreg til å redde verda ved å dele artiklar på Facebook, og skrive under på opprop på internett... Nei, eg får ofte lyst å flytte frå heile internettet. Men er vel realistisk nok til å innsjå at det hjelper resten av verda svært lite. 

Dette vart visst ei avsporing. Beklagar det😉

Jeg har tenkt mye av det samme i det siste jeg og. Skremmende. 

Anonymkode: a565a...e7a

Skrevet

Herregud, snakk om å være paranoide! Facebook bruker ikke mikrofoner til å høre på samtalene deres. Det er som regel helt tilfeldig at du får reklame for ting du har pratet om, ofte legger du ekstra godt merke til det fordi du husker du har snakket om det. Dessuten kan det være at en du kjenner har søkt på det, også tenker Facebook at du også vil ha det siden dere er venner og kanskje bor i samme område, har samme interesser osv. Ærlig talt altså...

Anonymkode: 68cd8...f59

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har tenkt mye av det samme i det siste jeg og. Skremmende. 

Eg håpar at om 20 år ser ein på mobil og skjermbruk med litt same briller som ein no ser på pengespel og andre avhengigheitsskapande aktivitetar, meir regulering, aldersgrenser osb. Men dette er sjølvsagt kjempevanskeleg fordi teknologien er komen for å bli, og fordi den og blir brukt til veldig mange positive ogv livsreddande ting. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, snakk om å være paranoide! Facebook bruker ikke mikrofoner til å høre på samtalene deres. Det er som regel helt tilfeldig at du får reklame for ting du har pratet om, ofte legger du ekstra godt merke til det fordi du husker du har snakket om det. Dessuten kan det være at en du kjenner har søkt på det, også tenker Facebook at du også vil ha det siden dere er venner og kanskje bor i samme område, har samme interesser osv. Ærlig talt altså...

Det kan godt vere. Eg har aldri opplevd dette. Men er likevel skremd over utviklinga og måten skjermane tek over liva våre. 

Skrevet

Hva er det forresten dere er så redde for? Å ikke få reklame for ting dere IKKE vil ha? At noen dere ikke kjenner får vite at dere liker blomstrete kjoler? Veldig lite av denne informasjonen er personlig eller sier noe som helst om dere.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det forresten dere er så redde for? Å ikke få reklame for ting dere IKKE vil ha? At noen dere ikke kjenner får vite at dere liker blomstrete kjoler? Veldig lite av denne informasjonen er personlig eller sier noe som helst om dere.

Finst ikkje redd for det. Men er redd når algoritmar i Facebook gjev deg berre nyheiter du likar og får deg til å tru at verda er slik. Når nettrolla i Russland manipulerer kommentarfelta, har falske profilar og bloggarar som påverkar val av dei som skal styre landa våre. At born og unge blir påverka som eg beskreiv i det lange innlegget over. Og det at ein telefon veit at du likar småblomstrete kjolar er ikkje noko problem. Men når dei kan finne ut det om deg finn dei gjerne ut andre ting og. 

Skrevet

*Slår av iPhonen og legger den stille i en skuff...*

Anonymkode: b9829...897

Skrevet
12 minutes ago, Syngensang said:

Finst ikkje redd for det. Men er redd når algoritmar i Facebook gjev deg berre nyheiter du likar og får deg til å tru at verda er slik. Når nettrolla i Russland manipulerer kommentarfelta, har falske profilar og bloggarar som påverkar val av dei som skal styre landa våre. At born og unge blir påverka som eg beskreiv i det lange innlegget over. Og det at ein telefon veit at du likar småblomstrete kjolar er ikkje noko problem. Men når dei kan finne ut det om deg finn dei gjerne ut andre ting og. 

Man velger helt selv hvilke nyheter man ser på facebook, ved å følge forskjellige nyhetssider. Man kan likevel ikke velge bort nyheter man ikke liker, fordi aviser skriver om alt og da får man alt. Jeg opplever dessuten at det ofte er litt eldre mennesker som deler masse på nett og så roper høyt om at facebook vet for mye. Ingen i min venneliste under 30 legger ukritisk ut informasjon om seg selv på facebook, nettopp fordi de er oppvokst med internett og skjønner hvordan det virker. Jeg ser jo det her nå at dere ikke har peiling på hvordan informasjon om dere blir lagret og brukt. Selvfølgelig skjer det mye rart vi ikke vet om bak kulissene, men derfor må man lære å være kritisk til informasjonen man får og finne flere troverdige kilder. Unge er som regel mye flinkere til dette!

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man velger helt selv hvilke nyheter man ser på facebook, ved å følge forskjellige nyhetssider. Man kan likevel ikke velge bort nyheter man ikke liker, fordi aviser skriver om alt og da får man alt. Jeg opplever dessuten at det ofte er litt eldre mennesker som deler masse på nett og så roper høyt om at facebook vet for mye. Ingen i min venneliste under 30 legger ukritisk ut informasjon om seg selv på facebook, nettopp fordi de er oppvokst med internett og skjønner hvordan det virker. Jeg ser jo det her nå at dere ikke har peiling på hvordan informasjon om dere blir lagret og brukt. Selvfølgelig skjer det mye rart vi ikke vet om bak kulissene, men derfor må man lære å være kritisk til informasjonen man får og finne flere troverdige kilder. Unge er som regel mye flinkere til dette!

Og det er bra! Men jeg tør påstå at det store flertallet av de over 30 år ikke har peiling på at internett fungerer slik. Jeg er 36, og ble dette bevisst nå nettopp. Ingen hadde fortalt meg om algoritmene, og at hva jeg ser er bestemt ut ifra hva jeg allerede foretrekker. Det er kjempeskummelt. 

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bra, sjølv om du fekk meg til å føle meg eldgammal😉! Men dei andre verknadane skjermane har på born er like skremmade, men kanskje eigentleg ein annan diskusjon. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og det er bra! Men jeg tør påstå at det store flertallet av de over 30 år ikke har peiling på at internett fungerer slik. Jeg er 36, og ble dette bevisst nå nettopp. Ingen hadde fortalt meg om algoritmene, og at hva jeg ser er bestemt ut ifra hva jeg allerede foretrekker. Det er kjempeskummelt. 

Jeg nærmer meg 50, er ikke særlig interessert i internett/data, men har likevel hørt om disse algoritmene ;) Før jeg visste noe om det påstod jeg at slike måtte finnes, og ble kalt paranoid av de fleste jeg kjenner, for det var jo alltid fullstendig tilfeldig at det plutselig dukket opp reklamer eller andre tilbud etter at jeg hadde søkt på det... de ler ikke like mye lenger, men de fleste er fremdeles skremmende naive, synes jeg.

Jeg er enig i at det er skummelt. En ting er reklame, men ordentlig skummelt er det når de på den måten vil tilby de nyhetene de tror du er interessert i, ikke alle nyheter. Da er måten de kan fordumme befolkninger og styre valg på skremmende!

Anonymkode: 9081f...23a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...