Anonym bruker Skrevet 28. april 2018 #26 Skrevet 28. april 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du misforstår. Forskjellen er at de I TILLEGG FÅR BETALT DE UKENE DE HAR FERIE. Det får ikke folk med timelønn, de må sette av fra utbetalingen de får i juni. Anonymkode: 5d3c4...40b Det er fremdeles DU som misforstår. Det at de får utbetalt lønn i september selv LN de tar ut to uker ferie den måneden er fordi de ALLEREDE HAR BLITT TRUKKET I LØNN FOR DE FERIEUKENE I JUNI OG JULI! DET BLIR IKKE TIMELØNNEDE. Anonymkode: 0f04e...42a
Anonym bruker Skrevet 28. april 2018 #27 Skrevet 28. april 2018 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja. Men de får fortsatt utbetalt en betydelig sum penger i juni. Og det er jo mye bedre. Anonymkode: 5d3c4...40b Herregud. Både du og foreldrene dine er stokk dumme. De får kun feriepenger i Juni og lønn resten av året. Det at du får så mye mindre er jo fordi du tjener mindre. Anonymkode: fcc6a...189
Anonym bruker Skrevet 28. april 2018 #28 Skrevet 28. april 2018 Prøv denne du. Mulig du blir litt klokere da: https://www.dinside.no/okonomi/sa-mye-far-du-i-feriepenger/61220158 Anonymkode: 43c88...838
Anonym bruker Skrevet 28. april 2018 #29 Skrevet 28. april 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du misforstår. Forskjellen er at de I TILLEGG FÅR BETALT DE UKENE DE HAR FERIE. Det får ikke folk med timelønn, de må sette av fra utbetalingen de får i juni. Anonymkode: 5d3c4...40b Leser du ingen av svarene du får?? NEI, DE FÅR IKKE DET Anonymkode: 68ddc...4bf
Anonym bruker Skrevet 28. april 2018 #30 Skrevet 28. april 2018 Når pengene blir utbetalt varierer litt fra arbeidssted til arbeidssted og mellom fastlønnede og timelønnede, men hvor mye man får i feriepenger avhenger bare av hvor mange feriedager du har og hva du tjente året før. Noen ganger kan en med timelønn få en veldig stor utbetaling i juni. Lønn for alt du jobbet i mai +hele årets feriepenger, uten skattetrekk. Ulempen er at du da ikke får noe utbetalt etter at du har tatt ferie. Det må du legge til side penger til. Anonymkode: a9994...566
Anonym bruker Skrevet 28. april 2018 #31 Skrevet 28. april 2018 Dere det er jo ikke rart at HI ikke skjønner dette når hennes foreldre hellere ikke skjønner det. Men HI når har alle her inne forklart deg at du tar feil og prøvd å forklare deg hvordan det faktisk er. Sette deg ned og tenk litt over det du har fått fortalt og kanskje se litt rundt på internett. Jeg jobber med lønn og vi får ved hver juni lønn MASSE telefon om andre som sliter med å forstå som du. Men jeg kan bekrefte at alle som har svart deg over har rett. Og bare til info. Det er selvfølgelig altid bedre å være fastlønnet enn timelønnet. Anonymkode: 52fd2...eea
Anonym bruker Skrevet 28. april 2018 #32 Skrevet 28. april 2018 Forklaring med eksempel: Vanlig månedslønn 30.000,- -30% skattetrekk (9000,-) = kr 21.000 utbetaling i en vanlig måned Måned med feriepenger og trekk for 5 uker: 30.000 + feriepenge som i dette tilfeller er 36720,- (10,2% av årslønn 360.000;-) Anonymkode: 52fd2...eea
Anonym bruker Skrevet 28. april 2018 #33 Skrevet 28. april 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Forklaring med eksempel: Vanlig månedslønn 30.000,- -30% skattetrekk (9000,-) = kr 21.000 utbetaling i en vanlig måned Måned med feriepenger og trekk for 5 uker: 30.000 + feriepenge som i dette tilfeller er 36720,- (10,2% av årslønn 360.000;-) Anonymkode: 52fd2...eea Ups postet for tidlig altså 30.000+ feroiepenger 36720.- minus trekk av 5 ferieuker 34615,- totalt utbetalt 32105,- som du ser en del mer en vanlig månedsutbetaling. En av grunnene er at feriepengene er litt større enn trekket for 5 ferieuker og det ikke betale skatt i juni Anonymkode: 52fd2...eea
Anonym bruker Skrevet 28. april 2018 #34 Skrevet 28. april 2018 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dere det er jo ikke rart at HI ikke skjønner dette når hennes foreldre hellere ikke skjønner det. Men HI når har alle her inne forklart deg at du tar feil og prøvd å forklare deg hvordan det faktisk er. Sette deg ned og tenk litt over det du har fått fortalt og kanskje se litt rundt på internett. Jeg jobber med lønn og vi får ved hver juni lønn MASSE telefon om andre som sliter med å forstå som du. Men jeg kan bekrefte at alle som har svart deg over har rett. Og bare til info. Det er selvfølgelig altid bedre å være fastlønnet enn timelønnet. Anonymkode: 52fd2...eea Hvorfor er det bestandig bedre med fastlønn enn med timelønn? Anonymkode: a9994...566
Anonym bruker Skrevet 28. april 2018 #35 Skrevet 28. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor er det bestandig bedre med fastlønn enn med timelønn? Anonymkode: a9994...566 1. du får samme utbetaling om måneden inneholder mange eller få arbeidsdager/timer. Dvs mer uforutsigbart hva inntekten blir hver måned. 2. du får lønn for bevegelige helligdager Anonymkode: 52fd2...eea
Anonym bruker Skrevet 28. april 2018 #36 Skrevet 28. april 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Flere som "ikke får feriepenger"? Her er det timelønn, og de pengene som utbetales i juni skal dekke alle ferieukene. Det vil si at det ikke utbetales lønn de ukene det tas ut ferie, for du fikk ordinær betaling for de ukene i juni. Foreldrene mine har fastlønn og får feriepenger i tillegg til vanlig lønn når de tar ut ferie. Finnes det jobber med fastlønn som kun krever arbeidserfaring, ev. truckførerkurs, som tilbyr fastlønn? Anonymkode: 5d3c4...40b Når du får feriepenger slik, så får du timelønnen din for mai + feriepenger for 2018. Så da må du sette av penger for de ukene du har ferie, slik at du har penger for dette. Vi som har fast lønn får kun feriepenger i juni og ikke lønn, men får da fastlønn i de ukene vi ferie. Anonymkode: 0a61d...3a6
Anonym bruker Skrevet 28. april 2018 #37 Skrevet 28. april 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Du misforstår. Forskjellen er at de I TILLEGG FÅR BETALT DE UKENE DE HAR FERIE. Det får ikke folk med timelønn, de må sette av fra utbetalingen de får i juni. Anonymkode: 5d3c4...40b Hvis en timelønnet og en fastlønnet har samme årslønn, så får de akkurat det samme utbetalt i feriepenger!! Anonymkode: 0a61d...3a6
Anonym bruker Skrevet 28. april 2018 #38 Skrevet 28. april 2018 Jeg har timelønn og for min del er det slik: 20. juni får jeg utbetalt feriepenger og lønn for mai. 20 juli får jeg utbetalt lønn for juni. 20 august får jeg utbetalt lønn for juli, denne er betydelig redusert da jeg stort sett har ferie to uker i juli 20 september får jeg utbetalt lønn for august, også redusert fordi jeg som oftest har ferie en eller to uker også i august. Så for å få det til å gå rundt i august og september må jeg sette av penger(dvs bruke av junilønn og feriepengene). Mannen min har fastlønn og får feriepenger i juni og vanlig lønn i juli. Så noe av feriepengene må gå til forbruk i juni/juli. Vi har heller ikke god nok økonomi til å bruke alle feriepengene til ferie. Anonymkode: 5883d...0d5
Anonym bruker Skrevet 28. april 2018 #39 Skrevet 28. april 2018 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har timelønn og for min del er det slik: 20. juni får jeg utbetalt feriepenger og lønn for mai. 20 juli får jeg utbetalt lønn for juni. 20 august får jeg utbetalt lønn for juli, denne er betydelig redusert da jeg stort sett har ferie to uker i juli 20 september får jeg utbetalt lønn for august, også redusert fordi jeg som oftest har ferie en eller to uker også i august. Så for å få det til å gå rundt i august og september må jeg sette av penger(dvs bruke av junilønn og feriepengene). Mannen min har fastlønn og får feriepenger i juni og vanlig lønn i juli. Så noe av feriepengene må gå til forbruk i juni/juli. Vi har heller ikke god nok økonomi til å bruke alle feriepengene til ferie. Anonymkode: 5883d...0d5 Men totalen blir det samme. Vi som har fastlønn må jo leve av (i hvert fall deler av) feriepengene som vi får i juni. Det er det vi prøver å få hi til å forstå. Anonymkode: b5b58...361
Anonym bruker Skrevet 28. april 2018 #40 Skrevet 28. april 2018 I mim forrige jobb fikk jeg lønn 12 mnd i året pluss feriepenger i juni. Så i juni fikk jeg full lønn pluss feriepenger I juli fikk jeg full lønn I august fikk jeg full lønn. Uavhengig om jeg hadde 5 uker ferie i juli/august. Anonymkode: 97f28...a32
Anonym bruker Skrevet 28. april 2018 #41 Skrevet 28. april 2018 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: I mim forrige jobb fikk jeg lønn 12 mnd i året pluss feriepenger i juni. Så i juni fikk jeg full lønn pluss feriepenger I juli fikk jeg full lønn I august fikk jeg full lønn. Uavhengig om jeg hadde 5 uker ferie i juli/august. Anonymkode: 97f28...a32 Da kan ikke de på lønningskontoret jobben sin eller så har du en veldig god avtale! Vi andre med fastlønn får feriepenger og ikke lønn i juni. Jeg får da rundt 65 000 nå i juni. Jeg jobber med Visma Lønn og Huldt & Lillevik lønn, så jeg kan det jeg snakker om :-) Hvis jeg hadde hatt timelønn, så ville jeg har fått 45 000 kr i lønn + 65 000 i feriepenger og så hadde jeg ikke fått noe lønn når jeg hadde tatt ut ferie. Anonymkode: 0a61d...3a6
Anonym bruker Skrevet 28. april 2018 #42 Skrevet 28. april 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: I mim forrige jobb fikk jeg lønn 12 mnd i året pluss feriepenger i juni. Så i juni fikk jeg full lønn pluss feriepenger I juli fikk jeg full lønn I august fikk jeg full lønn. Uavhengig om jeg hadde 5 uker ferie i juli/august. Anonymkode: 97f28...a32 Sannsynligvis fikk du lønn + feriepengeTILLEGG, altså ikke lønn + feriepenger. Feriepengetillegget er feriepengene minus trekk for feriedagene. Siden fullt opptjente feriedager er mer enn det du trekkes i ferie samt at det er skattefritt, går du betydelig i pluss. Anonymkode: 43c88...838
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #43 Skrevet 29. april 2018 Nei, jeg fikk full månedslønn 12 ganger i året pluss 12,3% av årslønnen i feriepenger utbetalt i juni. Ingen trekk av feriepengene. Så ganske mye utbetalt i juni Så, veldig fin avtale 😁 De ville heller ha den ordningen enn å fordele årslønnen ut på 11 måneder i året, og med trekk i feriepengene i juni mnd Privateid firma på ca 500 ansatte Anonymkode: 97f28...a32
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #44 Skrevet 29. april 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, jeg fikk full månedslønn 12 ganger i året pluss 12,3% av årslønnen i feriepenger utbetalt i juni. Ingen trekk av feriepengene. Så ganske mye utbetalt i juni Så, veldig fin avtale 😁 De ville heller ha den ordningen enn å fordele årslønnen ut på 11 måneder i året, og med trekk i feriepengene i juni mnd Privateid firma på ca 500 ansatte Anonymkode: 97f28...a32 Men det strider jo med den første setningen i innlegget ditt Anonymkode: 68ddc...4bf
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #45 Skrevet 29. april 2018 Jeg får vanlig lønn 11 mnd i året og i juni får jeg feriepenger. I juni får jeg da: månedslønn + feriepenger (12,5% av hva jeg tjente året før) - 5 uker med lønn. Da får jeg litt mer utbetalt i juni og vanlig lønn de andre månedene uavhengig av når jeg tar ferie. Regner med det er det samme dine foreldre får. Anonymkode: 3f8d2...438
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #46 Skrevet 29. april 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men det strider jo med den første setningen i innlegget ditt Anonymkode: 68ddc...4bf Hvordan gjør det det? Anonymkode: 97f28...a32
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #47 Skrevet 29. april 2018 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, jeg fikk full månedslønn 12 ganger i året pluss 12,3% av årslønnen i feriepenger utbetalt i juni. Ingen trekk av feriepengene. Så ganske mye utbetalt i juni Så, veldig fin avtale 😁 De ville heller ha den ordningen enn å fordele årslønnen ut på 11 måneder i året, og med trekk i feriepengene i juni mnd Privateid firma på ca 500 ansatte Anonymkode: 97f28...a32 Da har du hatt en veldig god ordning :-) 99 av 100 har det ikke. Anonymkode: 0a61d...3a6
Mamma_til_2 Skrevet 29. april 2018 #48 Skrevet 29. april 2018 På min lønnssipp fra 2017 sto det i juni: fastlønn xxxxxxxx trekk for 5 uker ferie samme beløp, utbetalig feriepenger yyyyyyyy til utbetaling yyyyyyyy Så hi i juni får alle med faslønn inn feriepenger ikke vanlig lønn. Har de brukt av ferien sin mellom januar og juni så blir disse trukket fra potten som utbetales i juni ikke i månedene før Resten av året får de vanlig lønn uavhengig av når de har ferie. Eneste gangen jeg har opplevd og få litt lønn sammen med feriepenger var når jeg ikke hadde opptjent mer enn 1uke ferie og dermed ikke skulle ha mer ferie da fikk jeg lønn og noe ferie minus skatt og en uke ferie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå