Gå til innhold

Timelønn og feriepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som "ikke får feriepenger"? Her er det timelønn, og de pengene som utbetales i juni skal dekke alle ferieukene. Det vil si at det ikke utbetales lønn de ukene det tas ut ferie, for du fikk ordinær betaling for de ukene i juni.

Foreldrene mine har fastlønn og får feriepenger i tillegg til vanlig lønn når de tar ut ferie.

Finnes det jobber med fastlønn som kun krever arbeidserfaring, ev. truckførerkurs, som tilbyr fastlønn? 

Anonymkode: 5d3c4...40b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldrene dine får IKKE feriepenger i tillegg til vanlig lønn når de tar ut ferie. Ingen får dobbelt opp.

Anonymkode: 0f04e...42a

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Foreldrene dine får IKKE feriepenger i tillegg til vanlig lønn når de tar ut ferie. Ingen får dobbelt opp.

Jo.

Skrevet

Jeg har timelønn, i juni får vi feriepenger, i juli får vi timene fra mai og i august får vi timene fra juni og juli. Dvs at vi får ikke nødvendigvis utbetalt feriepengene når vi tar ferie, men vi må selv passe på å holde av pengene til da. De fleste tar tre/fire uker ferie i juni/juli og dermed blir også utbetalingen i august ganske normal lønn.

Du får ikke feriepenger + timelønn i juni da? Da blir det jo riktig at du ikke får penger når du faktisk tar ferie, men må spare de fra utbetalinga i juni.

Anonymkode: 756db...e26

Skrevet (endret)

Feriepenger av fastlønn = feriepenger opptjent forrige år og vanlig fastlønn minus fratrekk for 5 ukers ferie. Fordelen med fastlønn er at man da får lønnen sin som normalt mnd etter. Men timelønn får man lønn for opptjente penger forrige mnd og opptjente feriepenger samtidig, men trekk i lønn for tiden du ikke har jobbet under ferie måneden etter. Blir det samme, med unntak av at man må tenke på at man har penger mnd etter når trekket kommer.

Endret av prekæs
Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo.

Nei, ingen får feriepenger i tillegg til vanlig lønn. Du har misforstått, for selvfølgelig så får ikke folk lønn når de er å ferie. Men det kan være at de har en ordning som gjør at de får penger utbetalt hver måned uansett. Det gjør vi på min jobb. I juni får vi feriepengene. I juli får vi mai lønningen og i august får vi juni lønningen.

Anonymkode: 68ddc...4bf

Skrevet

Jeg har timelønn, i juni får vi feriepenger, i juli får vi timene fra mai og i august får vi timene fra juni og juli. Dvs at vi får ikke nødvendigvis utbetalt feriepengene når vi tar ferie, men vi må selv passe på å holde av pengene til da. De fleste tar tre/fire uker ferie i juni/juli og dermed blir også utbetalingen i august ganske normal lønn.

Du får ikke feriepenger + timelønn i juni da? Da blir det jo riktig at du ikke får penger når du faktisk tar ferie, men må spare de fra utbetalinga i juni.

Anonymkode: 756db...e26

Kun ordinær lønn for de ukene man har krav på (5 uker). Ikke noe ekstra.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, ingen får feriepenger i tillegg til vanlig lønn. Du har misforstått, for selvfølgelig så får ikke folk lønn når de er å ferie. Men det kan være at de har en ordning som gjør at de får penger utbetalt hver måned uansett. Det gjør vi på min jobb. I juni får vi feriepengene. I juli får vi mai lønningen og i august får vi juni lønningen.

jo. De har selv sagt det. De får en betydelig høyere utbetaling i juni, og hvis de tar ut 3 uker i desember, får de også vanlig lønn måneden etter - selv om de har hatt 3 uker ferie. 

De får betalt, ordinært, for de ukene de tar ferie. I tillegg til den store utbetalingen i juni. 

Skrevet

jo. De har selv sagt det. De får en betydelig høyere utbetaling i juni, og hvis de tar ut 3 uker i desember, får de også vanlig lønn måneden etter - selv om de har hatt 3 uker ferie. 

De får betalt, ordinært, for de ukene de tar ferie. I tillegg til den store utbetalingen i juni. 

Alle fem ukene trekkes i juni og velger man da å ta ferie i oktober får man vanlig lønn da.

Skrevet
1 minutt siden, prekæs skrev:

Alle fem ukene trekkes i juni og velger man da å ta ferie i oktober får man vanlig lønn da.

Ja. Men de får fortsatt utbetalt en betydelig sum penger i juni. Og det er jo mye bedre.

Skrevet

Hmm, vet ikke hvem du mener med de, min jobb eller hi sine foreldre. Men hvis det er min jobb du mener, siden du siterer meg, så fungerer det ikke sånn hos oss, og da kan du selvsagt ikke vite om det fungerer sånn hos hi sine foredre og.

Skrevet

De får ikke dobbelt opp i juni, men de får mer utbetalt ettersom feriepenger fratrukket vanlig lønn for 5 ukers ferie er høyere og i tillegg er feriepenger i juni skattefritt. Selv har jeg utbetalt 49.000 kr hver måned etter skatt og får vanlig lønn 11 måneder i året. I juni får jeg utbetalt feriepenger fratrukket 5 ukers ferie og får da utbetalt ca 80.000 kr i juni.

Anonymkode: 54ad5...b6a

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jo.

Nei. 

Hvis du ikke får feriepenger i år, er det fordi du ikke arbeidet i fjor. Så enkelt er det. 

Månedslønnede blir trukket i lønn for avtalefestet eller lovbestemt ferie (alt etter hva de har på sin jobb) i enten juni eller juli måned. Samme måned får de utbetalt feriepengene sine, som ved full opptjening som hovedregel utgjør litt mer enn en vanlig månedslønn. Så når de tar ut restferie i feks påsken får de vanlig lønn fordi de vil bli trukket for de feriedagene til sommeren, det samme med feks juleferie. 

Det vanlige for timelønnede er at de i juni eller juli får utbetalt både lønn for det de jobbet måneden før og alle feriepengene sine - og således får en større utbetaling denne måneden enn månedslønnede. De trekkes som regel ikke i lønn for ferie på samme måte som månedslønnede fordi de ikke har faste utbetalinger. MEN de får jo, i likhet med månedslønnede, ikke betalt for ferie. Dermed får de mindre utbetalt måneden etter st de har avviklet ferie, selvsagt. Dette krever mer disiplin mtp på å spare opp feriepenger til når de faktisk avvikler ferie sin. 

Skrevet

Her tror jeg du misforstår kraftig.

feriepengene er en prosentsats ((10,2 eller 12) av hva du tjente i fjor. De fleste med fastlønn har lønn 11 mnd i året og deretter en utbetaling med feriepenger. det er i midlertidig mulig å ha en løsning med 12 mnd lønn men hvor man 1 mnd blir trekt for feriedager samt gitt feriepengetillegget. Slik er det feks for statsansatte.

Timelønnede får jo betalt fir de timene de jobber. Det er vanlig at feriepengene utbetales en fast måned, feks i juni, uavhengig av når man faktisk tar ferie  

Anonymkode: 43c88...838

Skrevet

Ja. Men de får fortsatt utbetalt en betydelig sum penger i juni. Og det er jo mye bedre.

Og det er feriepenger, slik som også timrlønnede får, ikke lønn. 

Skrevet

De får ikke dobbelt opp i juni, men de får mer utbetalt ettersom feriepenger fratrukket vanlig lønn for 5 ukers ferie er høyere og i tillegg er feriepenger i juni skattefritt. Selv har jeg utbetalt 49.000 kr hver måned etter skatt og får vanlig lønn 11 måneder i året. I juni får jeg utbetalt feriepenger fratrukket 5 ukers ferie og får da utbetalt ca 80.000 kr i juni.

Anonymkode: 54ad5...b6a

Ja, og de pengene kan de bruke på ferie.  Noe vi ikk kan (alt går til regninger osv). Høres bedre ut slik de har det :)

Skrevet

Her tror jeg du misforstår kraftig.

feriepengene er en prosentsats ((10,2 eller 12) av hva du tjente i fjor. De fleste med fastlønn har lønn 11 mnd i året og deretter en utbetaling med feriepenger. det er i midlertidig mulig å ha en løsning med 12 mnd lønn men hvor man 1 mnd blir trekt for feriedager samt gitt feriepengetillegget. Slik er det feks for statsansatte.

Timelønnede får jo betalt fir de timene de jobber. Det er vanlig at feriepengene utbetales en fast måned, feks i juni, uavhengig av når man faktisk tar ferie  

Du misforstår. Det er snakk om en høyere utbetaling i juni, som de kan bruke på ferie. Eller hva de vil. 

I tillegg til å få ordinær lønn de ukene de tar ferie ellers i året.

Det er alt det er snakk om.

Skrevet

Du misforstår. Det er snakk om en høyere utbetaling i juni, som de kan bruke på ferie. Eller hva de vil. 

Det er ikke snakk om høyere utbetaling enn timelønnede med samme lønnsnivå, nei. Du skjønner virkelig ikke opplegget. 

Skrevet

Jeg blir stadig overrasket her inne på DIB, men dette må være månedens dummeste innlegg. 

Anonymkode: b5b58...361

Skrevet

Nei nei nei, de får ikke ordinær lønn når de har ferie, i tillegg til feriepenger

Skrevet

Jeg blir stadig overrasket her inne på DIB, men dette må være månedens dummeste innlegg. 

Anonymkode: b5b58...361

Neida. Det dukker opp flere tråder som dette før sommerferien hvert eneste år. Det er helt utrolig mange som ikke kan og/eller skjønner reglene rundt lønn og feriepenger. 

Skrevet

Selvfølgelig er den høyere! 

Fordi full feriepengeopotjening er mer enn månedslønn minus trekk for feriedager. Dessuten er det ikke skatt på utbetalingen. 

Skrevet

Høyere utbetaling er feriepenger, minus fratrekk for 5 ukers ferie. Feriepengegrunnlaget vises i egen rubrikk på lønnslippen  

Ordinær lønn er fordi ferieukene allerede er trekt fra feriepengene

Anonymkode: b4fa0...9e8

Skrevet

Det er ikke snakk om høyere utbetaling enn timelønnede med samme lønnsnivå, nei. Du skjønner virkelig ikke opplegget. 

Du misforstår. Forskjellen er at de I TILLEGG FÅR BETALT DE UKENE DE HAR FERIE. Det får ikke folk med timelønn, de må sette av fra utbetalingen de får i juni. 

Skrevet

Du misforstår. Forskjellen er at de I TILLEGG FÅR BETALT DE UKENE DE HAR FERIE. Det får ikke folk med timelønn, de må sette av fra utbetalingen de får i juni. 

Ohlalla! Dette er grunnen til at lønn og økonomi burde inn som eget fag i ungdomsskolen🎈

Anonymkode: b4fa0...9e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...