Gå til innhold

Barn i fare for å utvikle stygg dialekt

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om dialekten på stedet dere har valgt å flytte til er så plagsom for deg, ville jeg kanskje investert i noen psykologtimer med en god psykolog. Nei, jeg tulle ikke, dette er et seriøst svar. Kan det være noe annet som egentlig plager deg, siden du henger deg opp i noe som egentlig er en bagatell? Kanskje du savner vennene dine? Kanskje forholdet til mannen er vanskelig, eller du opplever at han ikke forstår eller respekterer dine behov? 

I stedet for å ta tak i de virkelige problemene finner man heller et «fiktivt» problem, som at r-en uttales feil der man bor, eller lignende.

en psykolog vil kunne hjelpe deg å komme til bunns i det

Anonymkode: 6e928...4c0

Det er faktisk ganske utbredt å mislike enkelte dialekter sterkt.

Anonymkode: 79b82...ca6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er ikke utbredt å jobbe hardt og intenst for å plukke av barna lokaldialekten hvis man selv frivillig har flytta til stedet. Den risikoen må man jo ha vurdert før man flytta? 

Anonymkode: b6199...568

Skrevet

Å korrigere ham er jo bare ondt. Talespråket er en viktig den av identiteten. Selv om DU ikke liker dialekta, så vil nok sønnen din snakke dialekt for å markere nærhet til vennene sine.

Anonymkode: 590bf...62b

Skrevet

Uff, tipper dere kommer fra østlandet, DER har dere stygge diakekter, der. Men spesielt folk fra oslo-området tror at det finnes bare en dialekt og det er SIN, tross hvor klysete og blærete den høres ut.

Selv digger jeg sørlands-dialekt og er stolt av min stavanger-dialekt, mye bedre enn den nasale «Hva gjør du, aaaA?» fra oslo

Anonymkode: 6b79e...684

Skrevet

Takk for de seriøse svarene. Jeg skal se til å rette på ham til han forstår at han ikke skal skjære i ørene til mor.

- HI

Anonymkode: 79507...021

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for de seriøse svarene. Jeg skal se til å rette på ham til han forstår at han ikke skal skjære i ørene til mor.

- HI

Ja, det er jo dine ører det må tas hensyn til 👍😉

Anonymkode: 9fc86...18d

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner hva du mener! Mine barn bor i Nordland, flyttet opp når minsten var to. Har to barn som er 8 og 12 nå. Og vet du hva? De snakker bokmål! Nå er både jeg og mannen fra Oslo + resten av familien som de har tatt etter. Så i tillegg har jeg konsekvent rettet på dem om de skulle finne på å si dokker, æ, osv 😉Så det hjelper å rette på de! 😁👍

Anonymkode: 46083...bbf

De snakker bokmål faktisk... Du vet at man ikke snakker bokmål i Oslo? 

Anonymkode: 428d5...77e

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er mye som er utbredt, og som tyder på at man har underliggende problemer. Det er utbredt å heve stemmen og kjefte på barna, eller å krangle med sin ektefelle også, men det er likevel ikke noe man ikke kan ta tak i og gjøre noe med.

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

- HI

Trolleri trollera, gå ta deg ei trollebolle :)

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Uff, tipper dere kommer fra østlandet, DER har dere stygge diakekter, der. Men spesielt folk fra oslo-området tror at det finnes bare en dialekt og det er SIN, tross hvor klysete og blærete den høres ut.

Selv digger jeg sørlands-dialekt og er stolt av min stavanger-dialekt, mye bedre enn den nasale «Hva gjør du, aaaA?» fra oslo

Anonymkode: 6b79e...684

Stavanger-dialekt er den dialekten jeg personlig liker dårligst. Synes den høres utrolig sutrete og klagete ut. Men for all del, hadde jeg valgt å bosette meg der hadde jeg jo måttet leve med at barna hadde begynt å snakke sånn, og man venner seg til alt :)

Hater ingen dialekter, men liker rulle-R-dialekter bedre enn skarre-R. Favorittene er innlandsdialekter!

Men det plager meg ikke i dagliglivet. Har en hyggelig kollega som snakker rogalending, går helt fint altså ;)

mindre hat, folkens, mindre hat

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Uff, trist å bli gjort oppmerksom på at det finnes så mange sneversynte og overfladiske mennesker rundt omkring. Å hate dialekter vitner om at man er lite åpen for ting som er annerledes enn det du er vant til.

Jeg synes dialekter er interessant og spennende, forteller historier om bakgrunn og tilhørighet. Dessuten klinger mange av dem godt og er fine å høre på.

Dere som påstår at man snakker bokmål i Oslo/Østlandet, bokmål er et skriftspråk og ikke en dialekt. Oslodialekten er nære skriftspråket bokmål, men det er også for eksempel Kirkenesdialekten. Forskjellen er intonasjonen (språkmelodien).

Anonymkode: b31d1...c44

Skrevet

At dere gidder å underholde folk som skriver så ukamuflerte trolleinnlegg.

Anonymkode: c3c5d...b16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...