Gå til innhold

Barn i fare for å utvikle stygg dialekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi flyttet nylig til Kristiansand på grunn av min manns jobb, og sønnen vår måtte selvfølgelig flyttes til en ny barnehage her i området. Men nå har han begynt å plukke opp den kristiansandske dialekten. Finnes det noen måte jeg kan forhindre dette på?

Anonymkode: 79507...021

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo slutte å jobbe, isolere ham hjemme, undervise ham hjemme når han kommer i skolealder og aldri la ham møte noen fra området dere selv valgte å flytte til...

Leggetid nå, trollmor!

Anonymkode: 782d0...0e0

Skrevet

Sånn kan det gå.... du kan jo seie opp jobben og bure dæn lille stakkaren inne me dæ så dæn dyrebare dialekten han sin ikkje bli udvanna 😂😂😂

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi flyttet nylig til Kristiansand på grunn av min manns jobb, og sønnen vår måtte selvfølgelig flyttes til en ny barnehage her i området. Men nå har han begynt å plukke opp den kristiansandske dialekten. Finnes det noen måte jeg kan forhindre dette på?

Ja, flytt tilbake der dere kom i fra. Evt lås han inne til han er voksen og skjønner at sånn styggdom må han slutte med

Anonymkode: 40227...1bd

Skrevet

Flytt til et sted der du liker dialekten.

Anonymkode: b6199...568

Skrevet

Kan dessverre ikke flytte fra dette hullet pga. min manns jobb, som sagt.

Vennligst ikke tull med tråden min, jeg ønsker kun seriøse svar.

- HI

Skrevet

Ørepropper og øreklokker til deg så slipper du høre ham snakke.

Anonymkode: bf69a...2be

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

- HI

Du får tullesvar når du stiller tullespørsmål. hvis du ikke tuller, så betviler jeg alvorlig intelligensen din

Anonymkode: 40227...1bd

Skrevet

Skjønner hva du mener! Mine barn bor i Nordland, flyttet opp når minsten var to. Har to barn som er 8 og 12 nå. Og vet du hva? De snakker bokmål! Nå er både jeg og mannen fra Oslo + resten av familien som de har tatt etter. Så i tillegg har jeg konsekvent rettet på dem om de skulle finne på å si dokker, æ, osv 😉Så det hjelper å rette på de! 😁👍

Anonymkode: 46083...bbf

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

- HI

Når du oppretter en tråd med en så oppkonstruert problemstilling, da må du nesten bare forvente å få slike svar som du har fått.

Vil du ha et seriøst svar så blir det at du må oppsøke hjelp for din egen del, slik at du kan endre holdning til stedet du selv har valgt å flytte til. Kanskje lurt å ta noe parterapi sammen med mannen også for å finne ut hva dere gjør videre. Men hadde først og fremst tatt tak i meg selv, hadde jeg vært deg, for måten du klager på dialekten gir inntrykk av å bare være noe du henger deg opp i fremfor å ta tak i det du egentlig ser på som problemet - trolig at du ikke trives med valget dere tok om å flytte dit.

Psykolog og parterapi - seriøst nok for deg?

Anonymkode: 782d0...0e0

Skrevet

Vil anbefale dere å flytte til Sogndal, så får mannen din pendle. 

Skrevet

??

Det er jo helt normalt at små barn begynner å snakke den dialekten fra stedet de bor. 

Anonymkode: aa68b...be3

Skrevet

Skjønner deg godt. Det er en fæl dialekt! Men det kunne vært verre. Dere kunne bodd i Stavanger. Grøss!! 

Anonymkode: c9a84...691

Skrevet

Du må jo bare være konsekvent og rette på ham hver eneste gang

Anonymkode: 9c006...393

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må jo bare være konsekvent og rette på ham hver eneste gang

Anonymkode: 9c006...393

Ikke skriv sånt. Hun kan være såpass tjukk i huet at hun tar det seriøst.

HI, la sønnen din være i fred og la ham snakke dialekten. 

Anonymkode: e6971...4a0

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

- HI

Det er seriøse svar, selvfølgelig kan du ikke stoppe dette.

Anonymkode: 98de7...eaa

Skrevet

Ingenting er så sexy som sørlandsdialekten , så jeg skulle gjerne ha lært min mann den 😅💜 (er selv østlending)

Anonymkode: 5e9f3...ded

Skrevet

Innholdet i hva han sier er hakket viktigere enn dialekten. Hold fokus der.

Anonymkode: e39d6...6c7

Skrevet

Han plukker jo opp noen ord her og der, men hovedvekten vil nok ligge på bokmål. Du får sørge for å snakke mye med han, lese bøker etc jevnt og trutt så han får tilnærmet like mye påfyll av bokmål som annen dialekt. Detta går nok bra skal du se :)

Anonymkode: ebe4a...ca6

Skrevet

Hehe, skjønner hva du mener, Kristiansanddialekten er kjempestygg! Høres ut som de harker opp illeluktende slim hver gang de prøver å si "r" :P 

Men hvis du ikke vil at han skal snakke den må dere nesten flytte, da.

Anonymkode: 79b82...ca6

Skrevet

Det kunne vært verre. Det kunne vært Toten-dialekt....

La ungen være i fred. Selvfølgelig plukker han opp ord han hører hver dag. Dessuten er det ikke så rart om han ønsker å prøve å gjøre seg selv mer lik de andre, for å "blend in" og lettere få venner og godtas av flokken. 

Anonymkode: dd0b0...cdb

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kunne vært verre. Det kunne vært Toten-dialekt....

La ungen være i fred. Selvfølgelig plukker han opp ord han hører hver dag. Dessuten er det ikke så rart om han ønsker å prøve å gjøre seg selv mer lik de andre, for å "blend in" og lettere få venner og godtas av flokken. 

Anonymkode: dd0b0...cdb

Øy! Er itte no fælt å si itte, din pottit! 

Anonymkode: 20048...ce6

Skrevet

Da må du velge:

Elsker du mannen mer enn du hater dialekta?

Anonymkode: 96b0a...d53

Skrevet

Om dialekten på stedet dere har valgt å flytte til er så plagsom for deg, ville jeg kanskje investert i noen psykologtimer med en god psykolog. Nei, jeg tulle ikke, dette er et seriøst svar. Kan det være noe annet som egentlig plager deg, siden du henger deg opp i noe som egentlig er en bagatell? Kanskje du savner vennene dine? Kanskje forholdet til mannen er vanskelig, eller du opplever at han ikke forstår eller respekterer dine behov? 

I stedet for å ta tak i de virkelige problemene finner man heller et «fiktivt» problem, som at r-en uttales feil der man bor, eller lignende.

en psykolog vil kunne hjelpe deg å komme til bunns i det

Anonymkode: 6e928...4c0

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ikke skriv sånt. Hun kan være såpass tjukk i huet at hun tar det seriøst.

Anonymkode: e6971...4a0

Ikke i tvil om at hun er minst så tjukk i huet.

Anonymkode: b6199...568

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...