Gå til innhold

Skuffet over gave..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje dere får flere barn HI, som kan bruke skoene? Min erfaring er vel at sko sjelden er en vellykket gave, de må kjøpes når de trengs.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har ikke spesielt god råd så for oss så betyr det mye å få riktig utstyr i gave.

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barnet vårt får så mye, og har så mye

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har tidligere sagt ifra til min familie at de ikke må kjøpe mer til barnet.

Så fra å ha så dårlig råd at det er viktig å få riktig utstyr i gave, er det gått over til at barnet gar altfor mye og får altfor mye??

Anonymkode: 8d3e2...2e1

Skrevet

Si det rett ut: jeg synes det er dumt dere bruker penger på ting som ikke kan brukes.

har sagt dette både til min bestemor og til barnas bestemor.

så nå hører de med meg hva barna trenger og hvilken størrelse de trenger det i :)

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så fra å ha så dårlig råd at det er viktig å få riktig utstyr i gave, er det gått over til at barnet gar altfor mye og får altfor mye??

Anonymkode: 8d3e2...2e1

Det går fint an å både ha for mange penskjorter og knapt med ullbodyer i skapet samtidig. 

Klart, en gave er en gave og giveren må få gi hva de ønsker, men de fleste givere ønsker jo at gaven er til nytte eller glede eller begge deler. Har jeg gjort et bomkjøp, vil jeg gjerne vite det så jeg kan gjøre et bedre kjøp ved neste anledning. 

Skrevet
25 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Det går fint an å både ha for mange penskjorter og knapt med ullbodyer i skapet samtidig. 

Klart, en gave er en gave og giveren må få gi hva de ønsker, men de fleste givere ønsker jo at gaven er til nytte eller glede eller begge deler. Har jeg gjort et bomkjøp, vil jeg gjerne vite det så jeg kan gjøre et bedre kjøp ved neste anledning. 

Noen vil vite det, mens andre faktisk gir fordi de selv falt for den eller den tingen. 

Å være besteforeldre betyr i mange tilfeller å gi gaver på barnas bestilling. Lille Truls ønsker seg ikke regntøy, han ønsker seg fjernstyrt bil, men av farfar får han regntøy fordi mor har bestilt det. Og sånn lykkes farfar i å kjøpe en gave som blir brukt, mor slipper en utgift og Truls holder seg tørr. Så flott når det funker.

Men derfra til at mor blir sur når det ikke kommer regntøy, og hun må kjøpe det selv? Der syns jeg det er en viss avstand, altså! Det er forskjell på å ønske at det kom noe nyttig. Men å bli "skuffa" når det ikke kommer, er jålete, frekt og barnslig. Kjøp nytteting selv. La besteforeldre supplere.

Anonymkode: 94e02...7d6

Skrevet (endret)
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Noen vil vite det, mens andre faktisk gir fordi de selv falt for den eller den tingen. 

Å være besteforeldre betyr i mange tilfeller å gi gaver på barnas bestilling. Lille Truls ønsker seg ikke regntøy, han ønsker seg fjernstyrt bil, men av farfar får han regntøy fordi mor har bestilt det. Og sånn lykkes farfar i å kjøpe en gave som blir brukt, mor slipper en utgift og Truls holder seg tørr. Så flott når det funker.

Men derfra til at mor blir sur når det ikke kommer regntøy, og hun må kjøpe det selv? Der syns jeg det er en viss avstand, altså! Det er forskjell på å ønske at det kom noe nyttig. Men å bli "skuffa" når det ikke kommer, er jålete, frekt og barnslig. Kjøp nytteting selv. La besteforeldre supplere.

Klart besteforeldre skal få kjøpe annet enn nyttegaver, var ikke det jeg mente med å få beskjed om jeg har gjort et bomkjøp.

Men det er jo fint om pynteskoene/penskjorta eller leketøyet besteforeldrene faller for, faktisk er passelig når det er aktuelt å bruke det. For små sko eller duplo til et barn som for lengst er avansert til vanlig lego, er ikke til glede for noen. Det er slike ting jeg mener med bomkjøp. Jeg vil jo ikke gi gaver ingen rekker å ha glede av. 

Det er greit å få litt veiledning fra foreldrene, synes jeg. Om min mor har lyst å kjøpe t-skjorte til femåringen min, kan jeg si at han vil sette enda mer pris på en singlet. Og jeg kan si at nå er det dinosaur- og superheltmotiv som gjelder og ikke biler slik det var før. Hun gjør selvsagt hva hun vil med den informasjonen, men da vet hun hva gutten vil bli mest glad for. 

Endret av Mostly Harmless
Skrevet
5 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Klart besteforeldre skal få kjøpe annet enn nyttegaver, var ikke det jeg mente med å få beskjed om jeg har gjort et bomkjøp.

Men det er jo fint om pynteskoene/penskjorta eller leketøyet besteforeldrene faller for, faktisk er passelig når det er aktuelt å bruke det. For små sko eller duplo til et barn som for lengst er avansert til vanlig lego, er ikke til glede for noen. Det er slike ting jeg mener med bomkjøp. Jeg vil jo ikke gi gaver ingen rekker å ha glede av. 

Det er greit å få litt veiledning fra foreldrene, synes jeg. Om min mor har lyst å kjøpe t-skjorte til femåringen min, kan jeg si at han vil sette enda mer pris på en singlet. Og jeg kan si at nå er det dinosaur- og superheltmotiv som gjelder og ikke biler slik det var før. Hun gjør selvsagt hva hun vil med den informasjonen, men da vet hun hva gutten vil bli mest glad for. 

I denne tråden er det ikke gutten, men mora som er skuffa. Så det var det mitt innlegg dreide seg om.

Skrevet

Sånn er det.... det er ikke alltid man får gaver man synes er topp!! Men det er som alltid gitt i god mening og man tar i mot med et smil og en klem. Og passer ikke gaven, så gir man det til noen som vil ha det og holder kjeft om det.

Her kan jeg nevne:

- Leke dyr (dyrefigurer) i 8 års gave til min sønn

- Babyrangle til min 1,5 åring

- Strømpebukse til meg med grelle farger og forskjellige motiv fra london

- bukse til meg i ekte hippiestil, med 100 farger og passform som ikke passer noen som ikke er 140 høye og 140 brede. 

- Rosa cupcake maskin til mannen min (nei, han er ikke homo, og han baker ikke heller)

- Gigantisk juicepresse i 1000 deler, som ikke virket heller etter at den tok opp hele benken og krevde 3 timer montering.

- For ikke å snakke om alle fantastisk stygge klær barna har fått oppgjennom.... 

Man takker, sier det er fint og legger det bort. Man klager aldri over en gave!

Anonymkode: 8161e...eec

Skrevet (endret)
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I denne tråden er det ikke gutten, men mora som er skuffa. Så det var det mitt innlegg dreide seg om.

Tror du ikke barnet også ville blitt skuffet dersom det var gammelt nok til å få med seg at de kule skoene det hadde fått var for små? Hvis besteforeldrene nå på en pen måte får tilbakemelding om dette, kan de ved en neste anledning på forhånd forhøre seg om størrelse/evt sørge for at skoene kan byttes. For snart er barnet gammelt nok til å bli skuffet selv. 

Og så tenker jeg det er forskjell på besteforeldre og mer perifere gavegivere. Som nær familie er det kjekt å være litt oppdatert på hva som kan være vellykkede gaver. 

Endret av Mostly Harmless
Skrevet

Hehe, her har tråden eskalert enda et hakk ser jeg! 

Takk for svar folkens. 

Med dårlig råd så mente jeg kanskje heller at siden vi ikke driter penger men det er en begrenset ressurs, så setter vi såklart pris på gaver med nytteverdi. Jeg mente ikke at barnet er underpriviligert, at vi går på sosialen og barnet i hullete klær og mangler leker mens vi tigger dyre gaver fra familien fordi vi bruker alle pengene våre på lotto og røyk. 

Jeg mente heller ikke at jeg skal ringe svigermor å klage over de kjipe gaven. Ta det opp fremover i alle selskaper, skrive om det i julekortet til familien og notere det i hytteboka slik at alle får det med seg. 

Jeg mente heller ikke at jeg lurte på om jeg skulle si noe i den grad at jeg ikke kom meg på jobb idag, ikke får sove om natten og gir mannen silent treatment fordi han tenkte vi ikke skulle nevne noe. 

Jeg er ikke skuffet I den forstand at jeg raste i kjelleren og har tatt fem sobril siden Jeg oppdaget at skoene ikke passet. Og bli skuffet er en kortvarig, dynamisk emosjon som som regel går over rimelig kjapt. 

Jeg bare lurte, skal jeg gjøre svigers oppmerksom på at skoene ikke passet. Slik at når de kjøper gave til barnebarnet i fremtiden (som da er ment til barnebarnet, og ikke til min niese) kommer til bruk. Jeg har ikke tenkt å foreslå at neste bursdag kan de jo la barnet skylle 300 kr i do for moroskyld. 

Anonymkode: 062d9...714

Gjest Darwinia:-)
Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hehe, her har tråden eskalert enda et hakk ser jeg! 

Takk for svar folkens. 

Med dårlig råd så mente jeg kanskje heller at siden vi ikke driter penger men det er en begrenset ressurs, så setter vi såklart pris på gaver med nytteverdi. Jeg mente ikke at barnet er underpriviligert, at vi går på sosialen og barnet i hullete klær og mangler leker mens vi tigger dyre gaver fra familien fordi vi bruker alle pengene våre på lotto og røyk. 

Jeg mente heller ikke at jeg skal ringe svigermor å klage over de kjipe gaven. Ta det opp fremover i alle selskaper, skrive om det i julekortet til familien og notere det i hytteboka slik at alle får det med seg. 

Jeg mente heller ikke at jeg lurte på om jeg skulle si noe i den grad at jeg ikke kom meg på jobb idag, ikke får sove om natten og gir mannen silent treatment fordi han tenkte vi ikke skulle nevne noe. 

Jeg er ikke skuffet I den forstand at jeg raste i kjelleren og har tatt fem sobril siden Jeg oppdaget at skoene ikke passet. Og bli skuffet er en kortvarig, dynamisk emosjon som som regel går over rimelig kjapt. 

Jeg bare lurte, skal jeg gjøre svigers oppmerksom på at skoene ikke passet. Slik at når de kjøper gave til barnebarnet i fremtiden (som da er ment til barnebarnet, og ikke til min niese) kommer til bruk. Jeg har ikke tenkt å foreslå at neste bursdag kan de jo la barnet skylle 300 kr i do for moroskyld. 

😂 Nailed it!

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg får legge i fra meg disse tankene og heller begynne med å finne meg en bedre jobb og bli voksen. Samt skaffe meg reelle problemer slik at jeg unngår å lufte problemstillinger på et forum som i bunn og grunn er til for å lufte problemstillinger på. 

Min eneste innvending er at du bør lære deg å omtale land ved landets navn. Bulgaria er Bulgaria, Portugal er Portugal osv. Syden er for enkelt as. Datteren min er ikke fra Syden, liksom.

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

- Rosa cupcake maskin til mannen min (nei, han er ikke homo, og han baker ikke heller)

Anonymkode: 8161e...eec

Visste ikke at homofile menn liker rosa kjøkkenutstyr. Der lærte jeg noe nytt!

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Rosa cupcake maskin til mannen min (nei, han er ikke homo, og han baker ikke heller)

For en idiotisk kommentar, hetero menn kan altså ilkke like rosa. Nedlatende stereotype mønster lever i beste velgående ser jeg

Anonymkode: 5931d...509

Skrevet

Hehe,fantastiske svar du får her HI :)

Mitt råd er å si ifra på en måte som svigers synes er grei. Du kjenner dem best. Men ja, si ifra - selv om det finnes noen dibbere som mener at alle gaver er hellige og om man ikke kan bruke den gaven man får skal man uansett takke pent før man gjemmer ting bakerst i skapet eller gir dem videre til noen andre, så synes jeg det mest reale er å si ifra når gavegiveren er en slik permanent gavegiver som en besteforelder er. "Kjekt med sko, men husk at de små beina vokser fort nå, så sko bør kunne prøves og byttes - så kjøp heller noe annet fint i SYDEN (som det er lov å si - kjære tid)."

Anonymkode: 23b41...cdb

Skrevet

Det eneste du oppnår ved å sutre over dette er at kjøper av gaven får dårlig samvittighet og at du selv henger deg opp i en bagatell. 

Gi dem videre, livet er fullt av stæsj som ungene aldri bruker. 

Anonymkode: c69b2...6bd

Skrevet

Gi dem bort, til noen du kjenner med barn med mindre føtter eller til Fretex.

si evt. til svigers i en hyggelig tone at neste gang om de vil kjøpe sko kjøper dere noen som er litt for store så har hun noe å vokse i. Du trenger ikke nevne at dere ikke fikk brukt skoene 

Anonymkode: 7ca6b...323

Skrevet

Ville ikke sagt noe, det eneste du kan oppnå er vel at de føler det litt kjipt at du drar det opp

Anonymkode: 21ed6...b21

Skrevet

Ville ikke sagt noe.

Anonymkode: a1446...21c

Skrevet
6 hours ago, Fru Banderas said:

Min eneste innvending er at du bør lære deg å omtale land ved landets navn. Bulgaria er Bulgaria, Portugal er Portugal osv. Syden er for enkelt as. Datteren min er ikke fra Syden, liksom.

Hehe, den måtte komme. Det var et tappert forsøk på å anonymisere hi litt. Det viste seg å være lite fruktbart siden jeg uansett har måtte stå til ansvar for SES, værforhold på hjemstedet, tidligere gaver, økonomi, utdanning og yrke, eventuelle arvinger i familien eller vennekretsen, familieplanlegging, barnets eiendeler og eventuelle mangler også videre. 

Ja, så da benyttet jeg meg av denne forkortede samlebetegnelse på sydligere strøk for å forklare hvorfor gaven kom tidlig og hvorfor den ikke kan byttes. Med tanke på avhøret av meg i denne tråden så konkluderer jeg med at det var lurt å være sparsom på informasjon der jeg kunne være det i hovedinnlegget. 

Skrevet

Utrolig merkelig å gi bursdagsgave ett halvt år i forveien fra syden. Det er gnient det. Hadde de absolutt ville gi de skoene til bursdag burde de gitt de på selve bursdagen 

Anonymkode: a388e...098

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...