Gå til innhold

Skuffet over gave..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner jeg er litt skuffet. 

I februar fikk datteren vår ett par joggesko fra Syden i forskudd på bursdagsgave. Hun har bursdag nå i sommer. Det sto i kortet at dette var bursdagsgave. 

Prøvde på skoene i går siden det nå har blitt bar asfalt her, og de er jo selvfølgelig blitt for små. De er kjøpt i Syden, har ikke eske eller tags så får ikke byttet. De er hvite så jeg får neppe solgt de heller. 

Jeg har lyst til å si det til dem, slik at de kan unngå slike bomkjøp i fremtiden. Å kjøpe sesongsko i Syden ett halvår før de kan brukes er kanskje dumt for et barn under to år som vokser mye. 

Mannen mener vi lar det passere uten å si noe.. Jeg forstår jo hvorfor, og det kan være frekt å si ifra. Men jeg tenker at det går an å si i en hyggelig tone at det var så synd med de fine skoene som vi ikke får brukt. 

Hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: 062d9...714

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

I februar fikk datteren vår ett par joggesko fra Syden i forskudd på bursdagsgave. Hun har bursdag nå i sommer. Det sto i kortet at dette var bursdagsgave. 

Prøvde på skoene i går siden det nå har blitt bar asfalt her, og de er jo selvfølgelig blitt for små. De er kjøpt i Syden, har ikke eske eller tags så får ikke byttet. De er hvite så jeg får neppe solgt de heller. 

Jeg har lyst til å si det til dem, slik at de kan unngå slike bomkjøp i fremtiden. Å kjøpe sesongsko i Syden ett halvår før de kan brukes er kanskje dumt for et barn under to år som vokser mye. 

Mannen mener vi lar det passere uten å si noe.. Jeg forstår jo hvorfor, og det kan være frekt å si ifra. Men jeg tenker at det går an å si i en hyggelig tone at det var så synd med de fine skoene som vi ikke får brukt. 

Hva hadde dere gjort? 

Skuffet over gave faktisk 

Anonymkode: 75918...78f

Skrevet

Dropp det, hi, det er ingenting å bruke energi på.

Anonymkode: 58c57...d89

Skrevet

Kunne de ikke brukes inne i barnehagen?

Anonymkode: a0964...f71

Skrevet

Jeg er jo ikke skuffet av selve gaven. Men skuffet av at de ikke kan brukes. 

Kan dessverre ikke bruke de i barnehage heller, de er ett nummer for små. Jeg fikk ikke inn foten. 

Skrevet

Selvfølgelig blir man skuffet da. Ræva gave. De skoene burde vært feriegave. Det er jo en suvenir. 

Hadde de hatt dårlig råd, er det ikke greit å klage. De hadde råd til å dra til Syden, da har de råd til en liten bursdagsgave til sommern. 

Godt barnet bare er snart 2 år og ikke 5. 

Anonymkode: e90ed...a4b

Skrevet

Guriland det må være deilig å ha så lite problemer at du spør om råd til sånt her, fordi du helt oppriktig lurer på om du skal si noe. 

Nei. Du skal ikke si noe. Gi de bort da vel, gled noen andre, og hvis de spør sier du bare at de ikke passer 

Anonymkode: 158f2...140

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er jo ikke skuffet av selve gaven. Men skuffet av at de ikke kan brukes. 

Kan dessverre ikke bruke de i barnehage heller, de er ett nummer for små. Jeg fikk ikke inn foten. 

Du kunne brukt de som innesko i barnehagen fra hun fikk dem og frem til nå. 

Jeg hadde ikke informert giveren om at du er misfornøyd med gaven. Det kommer ikke noe godt ut av det. 

Anonymkode: 53bc2...ada

Skrevet

Noen ganger blir det feil størrelse eller man treffer av en eller annen grunn ikke med gaven. Det kan skje alle.

Anonymkode: d2b23...302

Skrevet

Jeg har såklart ikke tenkt å si at jeg er skuffet direkte, bare at det var leit at de ikke passet. Ja, synd at vi ikke har tenkt før på å bruke de i barnehagen men hun har jo hatt fottøy der og jeg tok ikke disse frem før i går. 

De er forsåvidt det tredje paret med sko hun har fått, og det første paret fikk vi når hun var baby og fikk heller ikke brukt. 

Skjønner at det er fair å la det ligge. Men vil jo gjerne unngå at de bruker penger i fremtiden på gaver som ikke kan brukes. Vi har ikke spesielt god råd så for oss så betyr det mye å få riktig utstyr i gave. Det setter vi pris på, men da er det også litt leit når det ikke kan brukes. 

Og ja, jeg kommer til å gi de bort til et annet familiemedlem. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har såklart ikke tenkt å si at jeg er skuffet direkte, bare at det var leit at de ikke passet. Ja, synd at vi ikke har tenkt før på å bruke de i barnehagen men hun har jo hatt fottøy der og jeg tok ikke disse frem før i går. 

De er forsåvidt det tredje paret med sko hun har fått, og det første paret fikk vi når hun var baby og fikk heller ikke brukt. 

Skjønner at det er fair å la det ligge. Men vil jo gjerne unngå at de bruker penger i fremtiden på gaver som ikke kan brukes. Vi har ikke spesielt god råd så for oss så betyr det mye å få riktig utstyr i gave. Det setter vi pris på, men da er det også litt leit når det ikke kan brukes. 

Om dere har så dårlig råd at dere er avhengige av å få nødvendig utstyr til barna i gave, så ville jeg begynt å lete etter en bedre betalt jobb eller kjøpt billigere bil og leilighet. Det er kjipt når gaver ikke passer, men det skjer innimellom. Hvorfor ikke ønske dere leker i bursdagsgave, så kan dere stå for nødvendige klær og sko selv?

1. Ungen blir nok mer glad for å pakke opp en leke.

2. Dere bruker pengene dere ellers ville brukt på leker, på å kjøpe sko som passer.

Vinn-vinn.

Anonymkode: 0a5da...afb

Skrevet
8 minutes ago, Anonym bruker said:

Om dere har så dårlig råd at dere er avhengige av å få nødvendig utstyr til barna i gave, så ville jeg begynt å lete etter en bedre betalt jobb eller kjøpt billigere bil og leilighet. Det er kjipt når gaver ikke passer, men det skjer innimellom. Hvorfor ikke ønske dere leker i bursdagsgave, så kan dere stå for nødvendige klær og sko selv?

1. Ungen blir nok mer glad for å pakke opp en leke.

2. Dere bruker pengene dere ellers ville brukt på leker, på å kjøpe sko som passer.

Vinn-vinn.

Anonymkode: 0a5da...afb

Herrefred, er alt enten eller her? 

Vi har overhodet ikke så dårlig råd at vi ikke kan ordne nødvendig utstyr til barnet selv. Men nok til at vi setter pris på å få utstyr. Og litt av greia her er at vi ønsker oss slettes ikke slikt til barnet. Vi får ikke noe spørsmål om hva vi ønsker til barnet og dermed sier vi ikke noe heller. Og hadde ihvertfall ikke falt oss inn å si noe vi ønsket til barnet fra ferie. 

Slapp helt av! 

Skrevet

Hvorfor kan du ikke selge hvite sko?🤔

Anonymkode: fdf87...94c

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Jeg ville sagt: De skoene vi fikk av dere kommer vi til å selge. Det er ikke fordi vi ikke likte dem altså, men fordi de er for små. Så kjøper vi noe annet i gave for pengene vi får for skoene. Ville bare si ifra så dere ikke tror at vi ikke likte gaven.

Da får du sagt ifra slik at de kanskje tenker litt på størrelse når de kjøper gave UTEN at det fremstår som kritikk.

Skrevet

Jeg syns det er rart de ikke ble prøvd når hun fikk de, da kunne de kanskje passet og blitt brukt litt hvertfall. Jeg syns ikke du skal si noe, såfremt ikke de spør og spør de så sier du at de desverre var for små. 

Slike gaver passer enten perfekt eller det blir helt feil, så slikt må du bare regne med og det vil nok skje igjen. Ungene her har fått klær som har blitt helt feil flere ganger, selv om jeg bevist har fortalt de bruker større str enn hva de gjør så har de fått tøy som ikke passer. Str er ulike i ulike land, fasonger også. Jeg tenker at det er kjipt, men slikt skjer og det må jeg bare regne med. Plutselih så er det jeg som gir bort en gave som blir feil. 

Anonymkode: e85f2...dbf

Skrevet

Nei, selvfølgelig lar du det passere!

du fikk de i februar og prøvde de nå i midten av april. Det er ikje snakk om eg halvt pr, men 2 mnd!

det er selvfølgelig kjipt at de ikke passet, men like mye din feil at du ikke prøvde de da du fikk de. Mye mulig de hadde passet da. 

Og datteren din har bursdag på sommeren. Du hadde vel ikke tenkt at hun skulle gå i vintersko fram til bursdagen sin? Så planen dun var vel uansett å kjøpe - ergo har du ikke tapt noe på at 1) gaven kom for tidlig ift bursdag eller 2) de passet ikke. 

Anonymkode: 8d3e2...2e1

Skrevet

Takk for svaret, Darwinia. Jeg må jo si noe for de blir jo å merke at de ikke blir brukt og da er det greit å ha tenkt over. Jeg skal si noe om at de ikke passet, eller om jeg skal late som om vi bruker de. 

Og for å oppklare; skoene ble prøvd på når vi fikk dem. Sammen med svigers og de var så fin og passet. Men siden vi bor langt nord i vinterland så pakket jeg de bort og prøvde de på i går. Det er forøvrig enda ikke helt joggesko-vær her så jeg tenkte mest sånn til og fra butikken, men i går fikk jeg dem ikke på foten. Så foten har vokst ut av skoene på ett par måneder. 

Og neida, jeg hadde uansett tenkt å kjøpe andre sko til henne. Litt av grunnen til at jeg prøvde de på vår fordi jeg skal til helgen å kjøpe gore-tex joggesko til jenta så da ville jeg bare ha en materiell-telling først. Så nei, jeg har ikke tapt noe på dette. 

Men jeg ser ikke helt hvordan det er min skyld altså. Skoene er jo uansett kjøpt i Syden så om de ikke hadde passet så hadde jeg ikke kunnet bytte de. Om jeg hadde tenkt på å bruke de i barnehagen så hadde det uansett vært et overflødig kjøp siden hun har gode innesko der. 

Men altså, jeg lurte bare på om jeg burde prøve å forhindre flere bomkjøp fra den kanten ved å yte frempå. Men det er jo tydeligvis veldig frekt ser jeg. 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva hadde dere gjort? 

Solgt dem, og blitt voksen.

Anonymkode: 94e02...7d6

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner hva du mener, det er veldig dumt å få gaver som ikke kan brukes. Her har jeg prøvd å skrive ønskeliste til jul men det ble ikke respektert. Jeg vet at jeg høres utakknemlig ut, men jeg synes det er bortkastet med ting man ikke trenger i dette bruk-og-kast-samfunnet!!! For eksempel trengte barnet vårt flere bodyer i kløfri ull. Han fikk i stedet flere pen-gensere som har vært på max 1-2 ganger. Bodyene måtte jeg kjøpe selv, og finklærne blir liggende i skuffen til pynt. 

Anonymkode: 63ae4...ece

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg skjønner hva du mener, det er veldig dumt å få gaver som ikke kan brukes. Her har jeg prøvd å skrive ønskeliste til jul men det ble ikke respektert. Jeg vet at jeg høres utakknemlig ut, men jeg synes det er bortkastet med ting man ikke trenger i dette bruk-og-kast-samfunnet!!! For eksempel trengte barnet vårt flere bodyer i kløfri ull. Han fikk i stedet flere pen-gensere som har vært på max 1-2 ganger. Bodyene måtte jeg kjøpe selv, og finklærne blir liggende i skuffen til pynt. 

Anonymkode: 63ae4...ece

Det er akkurat det jeg mener og!! Takk! Barnet vårt får så mye, og har så mye. Og jeg har nok blitt helt Matt det siste året av å pakke vekk og gi bort alt mulig som er lite til ikke brukt. Jeg mener overhodet ikke å være utakknemlig for gaver. Men det er allerede så innmari overforbruk her. 

Jeg har tidligere sagt ifra til min familie at de ikke må kjøpe mer til barnet. For en periode kom det pakker på pakker. Ettårsdagen var en hyllest til forbrukersamfunnet. Jeg synes man tar så lett på det, å bare kjøpe og passer det ikke så passer det ikke. Mens det å ha barn i seg selv genererer så høyt forbruk at jeg synes det er kjempeviktig å tenke over kjøpene man gjør.

Som sagt, dette er tredje paret med sko bare svigers. Og det andre paret som ikke kan brukes. Derfor tenker jeg det er innafor å ymte frempå at de ikke kunne brukes. Det er jo helt bortkastet for svigers også hvis de framover nå tenker at sko har jo alltid vært en innertier, så vi fortsetter å kjøpe det. 

Men jeg får legge i fra meg disse tankene og heller begynne med å finne meg en bedre jobb og bli voksen. Samt skaffe meg reelle problemer slik at jeg unngår å lufte problemstillinger på et forum som i bunn og grunn er til for å lufte problemstillinger på. 

Skrevet

Ville latt det passere, selv om jeg syns det er gnient av svigers å kalle noe de har kjøpt på ferie for bursdagsgave når de har kjøpt det seks mnd før.

Du minner meg om svigerinna mi, hun har alltid ønsker å bestemme hva barna skal få i gave. Om hun ikke har diktert, snakker hun gjerne høyt om hvorfor gaven er feil. Det kan virke som om hun ikke klarer å holde det inne fordi hun blir så frustrert. Nå som barna er store bruker hun mye energi etter bursdag og jul på å overtale barna ril å bytte gaver de er fornøyde med (og passer så på å fortelle giver ar de desverre MÅTTE bytte). Jeg tror det er et utrykk for er litt usunt kontrollbehov.

Anonymkode: c929c...2ec

Skrevet
5 timer siden, Darwinia:-) skrev:

Jeg ville sagt: De skoene vi fikk av dere kommer vi til å selge. Det er ikke fordi vi ikke likte dem altså, men fordi de er for små. Så kjøper vi noe annet i gave for pengene vi får for skoene. Ville bare si ifra så dere ikke tror at vi ikke likte gaven.

Da får du sagt ifra slik at de kanskje tenker litt på størrelse når de kjøper gave UTEN at det fremstår som kritikk.

Akkurat dette ville jeg også gjort!

Jeg tror du blir misforstått i tråden, Hi. Du er jo ikke utakknemlig, men det blir jo sløsing og veldig unødvendig hvis gaver som ikke kan bli brukt fortsettes å kjøpes i god tro. Det er en merkelig tankegang at man heller skal holde kjeft heller enn å si fra slik Darwinia beskriver.

Barnet er så lite at dette er jo noe som kan komme til å skje i årevis fremover. Da er det bedre å si fra, og kanskje også ha en litt åpen dialog med de nærmeste når det nærmer seg bursdager, minne på at det må legges inn nok voksemonn hvis det er noe barnet kan bruke til neste sesong.

Anonymkode: ab21f...ac5

Skrevet
56 minutes ago, Anonym bruker said:

Akkurat dette ville jeg også gjort!

Jeg tror du blir misforstått i tråden, Hi. Du er jo ikke utakknemlig, men det blir jo sløsing og veldig unødvendig hvis gaver som ikke kan bli brukt fortsettes å kjøpes i god tro. Det er en merkelig tankegang at man heller skal holde kjeft heller enn å si fra slik Darwinia beskriver.

Barnet er så lite at dette er jo noe som kan komme til å skje i årevis fremover. Da er det bedre å si fra, og kanskje også ha en litt åpen dialog med de nærmeste når det nærmer seg bursdager, minne på at det må legges inn nok voksemonn hvis det er noe barnet kan bruke til neste sesong.

Takk for svar:) ja, føler meg litt misforstått her men er samtidig glad for å få ulike svar fordi jeg var genuint nysgjerrig på hva andre ville ha gjort, eventuelt ikke gjort. 

Men jeg tipper anledningen til å lure det inn pent kommer naturlig. Regner med svigermor kommer til å spørre om skoene etterhvert og da sier jeg bare at hun dessverre har vokst ut av dem før sesongen startet. Jeg tenker jo kanskje at svigers også vil sette pris på å unngå å kjøpe gaver i fremtiden som ikke kan brukes. 

1 hour ago, Anonym bruker said:

Ville latt det passere, selv om jeg syns det er gnient av svigers å kalle noe de har kjøpt på ferie for bursdagsgave når de har kjøpt det seks mnd før.

Du minner meg om svigerinna mi, hun har alltid ønsker å bestemme hva barna skal få i gave. Om hun ikke har diktert, snakker hun gjerne høyt om hvorfor gaven er feil. Det kan virke som om hun ikke klarer å holde det inne fordi hun blir så frustrert. Nå som barna er store bruker hun mye energi etter bursdag og jul på å overtale barna ril å bytte gaver de er fornøyde med (og passer så på å fortelle giver ar de desverre MÅTTE bytte). Jeg tror det er et utrykk for er litt usunt kontrollbehov.

Anonymkode: c929c...2ec

Men hvordan kan jeg minne deg om den svigerinne din utifra dette? Det var da en merkelig induktiv logikk. For jeg verken spesifiserer gaveønsker på forhånd, eller prater masse høyt om hvor feil gavene vi får er. Ei bruker jeg energi på å overtale andre til å bytte gaver, og atferdsmessig har jeg ingen problemer med kontrollbehov. 

Det var da mye merkelig jeg må stå til ansvar for i denne tråden. 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar:) ja, føler meg litt misforstått her men er samtidig glad for å få ulike svar fordi jeg var genuint nysgjerrig på hva andre ville ha gjort, eventuelt ikke gjort. 

Men jeg tipper anledningen til å lure det inn pent kommer naturlig. Regner med svigermor kommer til å spørre om skoene etterhvert og da sier jeg bare at hun dessverre har vokst ut av dem før sesongen startet. Jeg tenker jo kanskje at svigers også vil sette pris på å unngå å kjøpe gaver i fremtiden som ikke kan brukes. 

Ja, det er det jeg også tenker. Jeg ville blitt skuffet om jeg ga gaver som jeg oppriktig trodde passet og så ikke ble gjort oppmerksom på at jeg hadde misforstått. Jeg hadde ønsket å få vite slik at jeg kunne kommunisere litt bedre i fremtiden, eller bare tenke litt lenger frem selv.

Skrevet

Du sier ikke noe som helst om "hva som bør unngåes i fremtiden"! Om de spør om skoene sier du at de er blitt for små og gitt videre, om det ikke kommer spørsmål er det ikke behov for å si noe. 

Det hender seg at vi får gaver til barna som ikke passer, ikke noe å lage oppstuss om. 

Anonymkode: d9700...ae8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...