Gå til innhold

Er folk så tiltaksløse...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

at de ikke klarer å holde styr på økonomien sin? Nå er alt på nett og man får god oversikt fra bankene. Hva er problemet egentlig? Lest mange tråder der foreldre med barn ikke klarer å få det til å gå rundt. Mangler dere intelligens? Blir helt oppgitt av hva jeg leser.. Hvordan klarer dere å ta vare på et eller flere barn når dere tydeligvis ikke makter å ta vare på dere selv?? Ikke rart det er barnefattigdom i Norge når så uintelligente folk formerer seg... Hørt om prevensjon? Angrepillen? Abort? Du har valg. Ikke få barn hvis du ikke klarer å forsørge deg selv. Du får ikke så mye stønader at du går i pluss etter du har fått barn, mye mer i minus... Jeg sier ikke at man må ha alt og være rik, for all del. Men du må kunne være i stand til å betale regninger, gi barnet næringsrik mat og gi barnet noen goder. Miljø og arv.

Anonymkode: 57c3a...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Konstruktivt. 

Håper du føler deg bedre etter å ga postet dette. 🙄

Og nei, jeg har verken dårlig råd, dårlig kontroll på økonomien min eller føler meg truffet av hva du skriver. Det jeg derimot kan, er å forstå at ikke alle har samme forutsetninger som meg selv, kommer fra samme sosiale lag i samfunnet, har de samme kunnskaper eller evner som meg osv. Kort sagt, jeg evner å forstå at ikke alle er like, uten at det betyr at de er verken tiltaksløse eller uintelligente. Kanskje du burde jobbe med å tilegne deg den evnen også, i stedet for å spy ut sånt oppgulp som dette. 

Anonymkode: a3673...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ts/hi var inne på noe med første setningen, så bare dabba det av og ble latterlig 🙄 det finnes en liten del som.går under kategorien som beskrives. Ser den sjøl, men det kan være så ufattelig mye som gjør resultatet at det er virkelig ikke noe å snakke om dersom man ikke har vært der sjøl. Kommer fra ganske ressurssterk familie sjøl, men vi sliter nå da gubben ødela seg på kjøreoppdrag med jobben i 2015. Vi får det til å gå rundt, men det er vanskelig i perioden før ufør er ordnet. Nå har vi da to barn å ta vare på og innimellom blir det faktisk havregrøt, brødskive med egg eller toast til middag på oss voskne og ordentlig middag til barn altså, tenk det! Jeg går videreutdanning så klarer jeg dette har vi i alle fall en bra inntekt og en sikker inntekt å stole på, men det er et stykke dit og jeg skulle gjerne diskutert dette med hi for å kommet litt mer under huden på meninger, for det er jeg spent på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke Ts, men er ikke helt uenig. 

Forskjellen på det LisK beskriver og Hi er at LisK tar ansvar og planlegger videre (mannen blir ufør, hun tar etterutdanning og får bedre råd osv). Det jeg føler hi beskriver, og som jeg selv kan bli litt oppgitt over, er de som resignerer fullstendig og ikke engang er villig til å sette opp en plan. Ser jo innlegg hver jul, 17.mai etc om fortvilelse. At det ikke er mulighet for buffer osv. Men med innsats, om det så bare er 5-10kr dagen, så kan man spare opp noen tusenlapper i året til julegaver, bursdag osv. De fleste banker tilbyr økonomisk rådgivning. Det finnes muligheter for veiledning og hjelp. 

Anonymkode: c8312...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke være mye smart.

Da jeg fikk barn, var jeg gift med en mann som hadde utdannelse, og en godt betalt jobb, jeg hadde en vanlig fast jobb, og helt normal inntekt. Så etter en god del år og 2 barn, så gikk han. Jeg ble alene, tok da valget om å studere, og jobbe ved siden av, så jeg skulle ha bedre muligheter på arbeidsmarkedet, og høyere lønn. På slutten av studiet, ble jeg dessverre svært syk. Og går nå på laveste sats AAP. Jeg blir bare sykere og sykere, så ser ut som jeg aldri kommer meg tilbake i jobb.

Beklager at jeg fikk barn, men kunne ikke jeg få barn i den situasjonen, så er det ikke mange mennesker som kan få barn.

Anonymkode: 08fa8...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Folk har ulike forutsetninger. Det er klart at mange sløser, eller planlegger familieøkonomien dårlig. Likevel er det ofte ting skjærer seg, f.eks etter samlivsbrudd, tap av jobb eller lignende. Men én ting er å si dette til nordmenn...

Dette er jo et enormt problem i andre deler av verden, f.eks sub-sahara. Ekstrem fattigdom og foreldre som ikke kan ta hånd om et høyt antall barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.4.2018 den 15.25, Anonym bruker skrev:

Konstruktivt. 

Håper du føler deg bedre etter å ga postet dette. 🙄

Og nei, jeg har verken dårlig råd, dårlig kontroll på økonomien min eller føler meg truffet av hva du skriver. Det jeg derimot kan, er å forstå at ikke alle har samme forutsetninger som meg selv, kommer fra samme sosiale lag i samfunnet, har de samme kunnskaper eller evner som meg osv. Kort sagt, jeg evner å forstå at ikke alle er like, uten at det betyr at de er verken tiltaksløse eller uintelligente. Kanskje du burde jobbe med å tilegne deg den evnen også, i stedet for å spy ut sånt oppgulp som dette. 

Anonymkode: a3673...784

Signeres. Voksne mennesker burde ha mer kunnskap om mennesker og kontekster enn det HI viser her.

Anonymkode: aad6a...14a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.5.2018 den 10.47, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke Ts, men er ikke helt uenig. 

Forskjellen på det LisK beskriver og Hi er at LisK tar ansvar og planlegger videre (mannen blir ufør, hun tar etterutdanning og får bedre råd osv). Det jeg føler hi beskriver, og som jeg selv kan bli litt oppgitt over, er de som resignerer fullstendig og ikke engang er villig til å sette opp en plan. Ser jo innlegg hver jul, 17.mai etc om fortvilelse. At det ikke er mulighet for buffer osv. Men med innsats, om det så bare er 5-10kr dagen, så kan man spare opp noen tusenlapper i året til julegaver, bursdag osv. De fleste banker tilbyr økonomisk rådgivning. Det finnes muligheter for veiledning og hjelp. 

Anonymkode: c8312...497

Nei, svært mange som lever under fattigdomsgrensen kan ikke spare opp en buffer med 5-10 kr per dag. Ikke har de en tier daglig til overs, og når de har muligheten til å spare en bitteliten buffer så er det slikt som fort ender opp med å måtte gå til f.eks strømregningen som ble høyere enn planlagt, vaskemaskinen som gikk i stykker, nytt busskort fordi det forrige er mistet osv.

Anonymkode: aad6a...14a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.5.2018 den 10.47, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke Ts, men er ikke helt uenig. 

Forskjellen på det LisK beskriver og Hi er at LisK tar ansvar og planlegger videre (mannen blir ufør, hun tar etterutdanning og får bedre råd osv). Det jeg føler hi beskriver, og som jeg selv kan bli litt oppgitt over, er de som resignerer fullstendig og ikke engang er villig til å sette opp en plan. Ser jo innlegg hver jul, 17.mai etc om fortvilelse. At det ikke er mulighet for buffer osv. Men med innsats, om det så bare er 5-10kr dagen, så kan man spare opp noen tusenlapper i året til julegaver, bursdag osv. De fleste banker tilbyr økonomisk rådgivning. Det finnes muligheter for veiledning og hjelp. 

Anonymkode: c8312...497

10 kroner dagen er rundt 300 kr i mnd, noe som faktisk ikke er overkommelig for alle

Anonymkode: f511c...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...