Gå til innhold

Uføretrygd og kontantstøtte

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jobber du på sykehus jobber du muligens turnus? Da kan du klare å ha barn hjemme lenger.. It's been done.

Anonymkode: 9240a...dec

Jeg skulle ønske det ja, og vet mange har fått det til. Men med i snitt 3,8 dagvakter i uka lar det seg ikke gjøre i kombinasjon med mannens jobb. Vi har prøvd å få til en løsning på det. 

Anonymkode: c0813...f22

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor har jeg skrevet det? Det eneste jeg skrev er at hvis man går hjemme er det, naturlig nok, lettere å velge om man vil ha barnet hjemme med seg eller ikke. Om man orker det pga sykdom eller ikke blir jo opp til hver enkelt.

Men kontantstøtte har ingenting med jobb eller inntekt å gjøre. Den er kun knyttet til om barnet har barnehageplass eller ikke etter fyllte 1 år.

Skrevet
Akkurat nå, skjotta skrev:

Men kontantstøtte har ingenting med jobb eller inntekt å gjøre. Den er kun knyttet til om barnet har barnehageplass eller ikke etter fyllte 1 år.

Ja, nå vet jeg det. Var derfor jeg spurte her inne😅 som skrevet gjentatte ganger har jeg ikke satt spørsmålstegn ved hennes grunn til å være ufør. Spørsmålet gikk rett og slett på kriteriene til kontantstøtte og hvordan det stilte seg ved en evt uføretrygd😊

Skrevet

Du får kontantstøtte når du er ufør. Jeg er 100% ufør pga sykdom men måtte velge barnehage pga helsa mi, selv om det fristet med ekstra penger.

(jeg ble uplanlagt gravid, mannen var sterilisert men det kan visst vokse sammen igjen, og vi merket ikke at jeg var gravid før uke 18. Sånn viss noen lurte på hvorfor jeg er ufør og har barn)

Anonymkode: 6d677...885

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du får kontantstøtte når du er ufør. Jeg er 100% ufør pga sykdom men måtte velge barnehage pga helsa mi, selv om det fristet med ekstra penger.

(jeg ble uplanlagt gravid, mannen var sterilisert men det kan visst vokse sammen igjen, og vi merket ikke at jeg var gravid før uke 18. Sånn viss noen lurte på hvorfor jeg er ufør og har barn)

Anonymkode: 6d677...885

Håper virkelig ingen setter spørsmålstegn ved at også uføre velger å få barn.. det skal man ikke måtte forsvare.

HI.

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor har jeg skrevet det? Det eneste jeg skrev er at hvis man går hjemme er det, naturlig nok, lettere å velge om man vil ha barnet hjemme med seg eller ikke. Om man orker det pga sykdom eller ikke blir jo opp til hver enkelt.

Nei, du skrev dette. det er ikke det samme som du kommer med nå

"Poenget var at de som går hjemme hver dag har jo strengt talt ikke behov for barnehage. "

Anonymkode: 81eba...fc2

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jøss. Helt enig med deg i at det sikkert ikke er enkelt, det er ikke det.. 

Men helt ærlig kan jeg nå forstå hvorfor enkelte er i mot kontantstøtte. Grunnen hun oppga for å gå hjemme var jo nettopp ekstra inntekt, ikke at hun ønsket å gå hjemme med barnet lenger eller at hun syns det var for tidlig med barnehage. Enkelt er det jo ikke for noen, og hvertfall ikke for de som taper halve budsjettet til familien på det. 

Men da vil det si at man også kan få kontantstøtte ved siden av full inntekt? Selvom det sjelden vil la seg gjøre da, vanskelig å ha ungen hjemme og samtidig være i full jobb😅

Ja, både jeg og mannen jobbet fullt og fikk kontantstøtte. Vi jobber turnus og fikk tilpasset så en av oss alltid var hjemme.

Anonymkode: c8e30...0bb

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, du skrev dette. det er ikke det samme som du kommer med nå

"Poenget var at de som går hjemme hver dag har jo strengt talt ikke behov for barnehage. "

Beklager at jeg ikke utdypet det med en gang da. Har hvertfall aldri sagt at uføre har ferie når de går hjemme heller.

Skrevet

Vi får kontantstøtte mens vi tar ut ferie, så vi har også full lønn mens vi mottar kontantstøtte. Er i mot hele opplegget. Fullstendig tåpelig. 

Anonymkode: 1834c...e5f

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi får kontantstøtte mens vi tar ut ferie, så vi har også full lønn mens vi mottar kontantstøtte. Er i mot hele opplegget. Fullstendig tåpelig. 

Ingen tvinger deg til å søke om ks hvis du er imot hele opplegget.

Anonymkode: 3abe3...446

Skrevet

Men hvorfor søkte du om det da?

Skrevet

Alikevel så tar du det i mot :roll:

Skrevet

Det fikk vi også, synes det var deilige penger jeg da ;)

Barn født i mai, fikk kontantstøtte i juni, juli og august, barnet begynte i barnehagen i midten av august

Anonymkode: 692de...2d4

Skrevet
På 14.4.2018 den 7.50, Anonym bruker skrev:

Jøss. Helt enig med deg i at det sikkert ikke er enkelt, det er ikke det.. 

Men helt ærlig kan jeg nå forstå hvorfor enkelte er i mot kontantstøtte. Grunnen hun oppga for å gå hjemme var jo nettopp ekstra inntekt, ikke at hun ønsket å gå hjemme med barnet lenger eller at hun syns det var for tidlig med barnehage. Enkelt er det jo ikke for noen, og hvertfall ikke for de som taper halve budsjettet til familien på det. 

Men da vil det si at man også kan få kontantstøtte ved siden av full inntekt? Selvom det sjelden vil la seg gjøre da, vanskelig å ha ungen hjemme og samtidig være i full jobb😅

Noen har også full jobb og kontantstøtte. Ikke for å gå hjemme. De har dagmamma. 

Ja dagmamma koster ofte kontantstøtte pluss det bhg koster. Men man får kontantstøtte selv om man får full lønn. 

Men jeg mener å ha hørt at har man bhg plass og bare utsetter oppstart får man ikke kontantstøtte. Men vet ikke dette sikkert.

Anonymkode: 1cf27...879

Skrevet

Jeg har barn født i mai. Gikk på aap. Til ikke ut kontantstøtte, siden jeg gikk hjemme likevel. Var alene med 2 barn også, så mye penger hadde jeg jo ikke. Men tenkte ikke tanken på å søke om det når jeg da alt gikk hjemme. 

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen har også full jobb og kontantstøtte. Ikke for å gå hjemme. De har dagmamma. 

Ja dagmamma koster ofte kontantstøtte pluss det bhg koster. Men man får kontantstøtte selv om man får full lønn. 

Men jeg mener å ha hørt at har man bhg plass og bare utsetter oppstart får man ikke kontantstøtte. Men vet ikke dette sikkert.

Det er sant har du fått bhg plass så faller ks bort etter dato barnet har tilbud om oppstart. Så får du plass fra 1.9 Så får du ks frem til september uavhengig om du benytter plassen eller ikke.

Skrevet

Kontantstøtten er den ENESTE stønaden vi har i Norge som et knyttet til det å IKKE benytte et velferdsgode. Det eneste vilkåret gir å gå kontantstøtte er at man ikke har barnet i barnehage som mottar offentlig. 

Du kan altså gå hjemme med annen stønad, ga barnet hos dagmamma, ha det ned deg på jobb, ha barnet i barnepark osv. 

Rett og slett en meget tullete stønad som i deg store og hele ikke har ført til at veldig mange flere barn er hjemme med mor og i allefall ikke med far. 

Anonymkode: 6eed3...897

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...