Anonym bruker Skrevet 14. april 2018 #1 Skrevet 14. april 2018 Hei damer. Var i en diskusjon med noen damer her om dagen, hvor jeg tok opp at jeg skulle ønske vi hadde råd til at jeg gikk hjemme med lille 1 år til, men at vi ikke får det til å gå rundt med kun kontantstøtte. Ved bordet satt ei ung kvinne jeg ikke kjenner veldig godt. Hun var 100%(ung) ufør, men tok noen vakter på en kafé innimellom. 2 små barn, den yngste skulle begynt i barnehage til høsten. Men så sa hun at de hadde bestemt seg for at hun skulle ha minste barnet hjemme en stund til, pga kontantstøtten. Siden grunnen var "pga kontantstøtten" var det ei som sa at det evt ville trekkes fra trygden. Men nei, dette var noe hun ville få i tillegg til trygd, sa hun. Stemmer virkelig dette? At personer som allerede går hjemme hver dag får dette som ekstra "lønn", mens vi som jobber gjerne taper 2/3 av inntekten hvis vi velger det samme? Og jeg mener ikke at de som går hjemme ikke har grunn til det altså. Poenget var at de som går hjemme hver dag har jo strengt talt ikke behov for barnehage. Så de fortsetter hverdagen som "før" og får ekstra betalt for det...? Anonymkode: c0813...f22
Anonym bruker Skrevet 14. april 2018 #2 Skrevet 14. april 2018 Jeg trodde ikke det Vet at uføre ikke kan få overgangsstønad, så jeg trodde ikke de kunne få kontantstøtte heller, men jeg vet ikke. Anonymkode: 692de...2d4
Anonym bruker Skrevet 14. april 2018 #3 Skrevet 14. april 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg trodde ikke det Vet at uføre ikke kan få overgangsstønad, så jeg trodde ikke de kunne få kontantstøtte heller, men jeg vet ikke. Anonymkode: 692de...2d4 Jeg trodde heller ikke det, og ble veldig overrasket da hun sa dette. Hun var veldig sikker i sin sak og hadde avklart dette med Nav, sa hun. Jeg har ganske god inntekt, ikke skyhøy, men ganske god. Og hun ville sitte igjen med flere tusenlapper mer enn meg i mnden med denne løsningen... Anonymkode: c0813...f22
Anonym bruker Skrevet 14. april 2018 #4 Skrevet 14. april 2018 Ja, kontantstøtte er jo en inntekt man får uavhengig av alle andre inntekter. Kriteriet er jo at barnet ikke går i barnehage. Om hun er ung ufør, og har god grunn til det, så er detsikkert ikke enkelt å være alene med en aktiv 1-2 åring en hel dag. Anonymkode: dfea2...e46
Anonym bruker Skrevet 14. april 2018 #5 Skrevet 14. april 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, kontantstøtte er jo en inntekt man får uavhengig av alle andre inntekter. Kriteriet er jo at barnet ikke går i barnehage. Om hun er ung ufør, og har god grunn til det, så er detsikkert ikke enkelt å være alene med en aktiv 1-2 åring en hel dag. Anonymkode: dfea2...e46 Jøss. Helt enig med deg i at det sikkert ikke er enkelt, det er ikke det.. Men helt ærlig kan jeg nå forstå hvorfor enkelte er i mot kontantstøtte. Grunnen hun oppga for å gå hjemme var jo nettopp ekstra inntekt, ikke at hun ønsket å gå hjemme med barnet lenger eller at hun syns det var for tidlig med barnehage. Enkelt er det jo ikke for noen, og hvertfall ikke for de som taper halve budsjettet til familien på det. Men da vil det si at man også kan få kontantstøtte ved siden av full inntekt? Selvom det sjelden vil la seg gjøre da, vanskelig å ha ungen hjemme og samtidig være i full jobb😅 Anonymkode: c0813...f22
Anonym bruker Skrevet 14. april 2018 #6 Skrevet 14. april 2018 Jeg googlet litt og det ser ut som alle kan få kontantstøtte så lenge de ikke har barnet i barnehage, også uføre. Det er jo de som er i full jobb og får kontantstøtte mens mormor passer barnet gratis. Det er de som jobber deltid i omvendte vakter av far og får kontantstøtte osv Hva du tjener og hvordan du tjener det spiller ingen rolle, så lenge du ikke har barnet i barnehage kan du søke kontantstøtte Anonymkode: 692de...2d4
Anonym bruker Skrevet 14. april 2018 #7 Skrevet 14. april 2018 Det stemmer, jeg er ufør og fikk kontantstøtte. Det har ikke noe med hverandre å gjøre, det eneste du ikke kan ha samtidig som kontantstøtte er barnehageplass. Man kan også få kontantstøtte om man er i full jobb og har barnet hos dagmamma f.eks. Anonymkode: d66a2...63e
Anonym bruker Skrevet 14. april 2018 #8 Skrevet 14. april 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jøss. Helt enig med deg i at det sikkert ikke er enkelt, det er ikke det.. Men helt ærlig kan jeg nå forstå hvorfor enkelte er i mot kontantstøtte. Grunnen hun oppga for å gå hjemme var jo nettopp ekstra inntekt, ikke at hun ønsket å gå hjemme med barnet lenger eller at hun syns det var for tidlig med barnehage. Enkelt er det jo ikke for noen, og hvertfall ikke for de som taper halve budsjettet til familien på det. Men da vil det si at man også kan få kontantstøtte ved siden av full inntekt? Selvom det sjelden vil la seg gjøre da, vanskelig å ha ungen hjemme og samtidig være i full jobb😅 Anonymkode: c0813...f22 Ja, du kan også jobbe fult og likevel få kontantstøtte så lenge barnet ikke går i barnehage. Har selv jobbet fulltid, og hatt barnet 50% i barnehage. Fikk 50% kontantstøtte. Jobber turnus, derfor var dette mulig. Anonymkode: dfea2...e46
Anonym bruker Skrevet 14. april 2018 #9 Skrevet 14. april 2018 Takk for svar! Fortsatt litt overrasket, trodde kanskje det var noe krav om aktivitet eller noe.. Altså at kontantstøtten var noe man fikk for å bøte på tapt inntekt. Men detta kunne jeg lite om skjønner jeg🙈 Anonymkode: c0813...f22
Anonym bruker Skrevet 14. april 2018 #10 Skrevet 14. april 2018 Nei, eneste kriterium er at man ikke har barn i barnehage. Barnehager subsidieres jo mye, så staten bruker mer penger på barnehagebarna enn på kontantstøttebarna. Men barnehagen er slett ikke bare en oppbevaringsplass, og er du ufør orker du kanskje ikke ha en toåring hjemme hele dagen. Anonymkode: a9d5c...edb
Anonym bruker Skrevet 14. april 2018 #11 Skrevet 14. april 2018 Vi får kontantstøtte nå, og full lønn utenom ved at vi sjonglerer dagene våre. Vi får ikke barrnehageplass før barnet er 20mnd, så da blir det sånn. Personlig ville jeg heller hatt barnehageplass fra feks 16mnd, men drt er nå så. Anonymkode: e3af8...3ff
Anonym bruker Skrevet 14. april 2018 #12 Skrevet 14. april 2018 Ja vi får ks i tilegg til uføre og det blir ikke trekk i trygden for det. Nå høres det nok urettferdig ut. Men hvis du tenker over at vi uføre aldri har mulighet til å øke "lønnen" vår eller komme oss opp økonomisk på noen måte føles det kanskje bedre... Husk at vi ikke er ufør fordi vi ville gå hjemme med dårlig råd. For min del sparer jeg ks for å kunne spe på kostnaden når barnet begynner i bhg, for barnet trenger sosialiseringen og læringen som skjer i bhg fordi om jeg er hjemme. Anonymkode: 3abe3...446
Mamma_til_2 Skrevet 14. april 2018 #13 Skrevet 14. april 2018 Kontantstøtten er ikke behovsprøvd og eneste kriteriet er at du ikkje har barnet i pass i en bhg, du kan ha barnet hos dagmamma, hos tante, bestemor etc og samtidig være i full jobb. Du kan og velge og ha barnet hjemme og kose dere til dagen kommer at barnet er for gammelt til at du får støtten. Du kan og ha opptil 50%plass i bhg og få resten ut i kontantstøtte.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2018 #14 Skrevet 14. april 2018 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja vi får ks i tilegg til uføre og det blir ikke trekk i trygden for det. Nå høres det nok urettferdig ut. Men hvis du tenker over at vi uføre aldri har mulighet til å øke "lønnen" vår eller komme oss opp økonomisk på noen måte føles det kanskje bedre... Husk at vi ikke er ufør fordi vi ville gå hjemme med dårlig råd. For min del sparer jeg ks for å kunne spe på kostnaden når barnet begynner i bhg, for barnet trenger sosialiseringen og læringen som skjer i bhg fordi om jeg er hjemme. Anonymkode: 3abe3...446 Ja, jeg ser den siden av det og altså. Og mente virkelig ikke å vinkle dette som noe negativt i forhold til uføre. Men skal ærlig innrømme at første reaksjonen var at jeg syns det var urettferdig ja. Tanken var jo at hun som allerede går hjemme, og sånn sett står helt fritt til å velge om hun vil ha barnet hjemme sammen med seg eller ikke, hun tjener på det. Samtidig skulle jeg så inderlig ønske jeg hadde muligheten selv, men får ikke til fordi vi vil tape altfor mye inntekt. Så der og da ble jeg ganske provosert, det innrømmer jeg. Også ser jeg også de andre sidene av det, absolutt! Anonymkode: c0813...f22
Anonym bruker Skrevet 14. april 2018 #15 Skrevet 14. april 2018 Jeg vil også slenge til at selvom spørsmålet gjaldt uføretrygd, så tenker jeg også at det er andre tilfeller hvor dette blir "urettferdig." Så det var ikke ment som noe "angrep" på uføre på noen måte. Men sånn jeg forstår det nå så er jo dette alle kan få så lenge man ikke har barnet i barnehage, uavhengig av inntekt. Så f.eks en familie med skyhøy inntekt, hvor den ene tjener mye og den andre går hjemme. Til vanlig, fordi den ene tjener så mye at man ikke trenger det..Så vil man uansett få full kontantstøtte, selvom man virkelig ikke trenger de pengene.. tenker jo at man kanskje burde se litt på kriteriene rundt det å få kontantstøtte i tilfelle. Er det bare meg? 😅 Blir litt det samme som barnetrygd.. at noen får selvom de ikke merker at pengene kommer på kontoen en gang, fordi det er noe alle har krav på..🤔 Anonymkode: c0813...f22
Anonym bruker Skrevet 14. april 2018 #16 Skrevet 14. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jøss. Helt enig med deg i at det sikkert ikke er enkelt, det er ikke det.. Men helt ærlig kan jeg nå forstå hvorfor enkelte er i mot kontantstøtte. Grunnen hun oppga for å gå hjemme var jo nettopp ekstra inntekt, ikke at hun ønsket å gå hjemme med barnet lenger eller at hun syns det var for tidlig med barnehage. Enkelt er det jo ikke for noen, og hvertfall ikke for de som taper halve budsjettet til familien på det. Men da vil det si at man også kan få kontantstøtte ved siden av full inntekt? Selvom det sjelden vil la seg gjøre da, vanskelig å ha ungen hjemme og samtidig være i full jobb😅 Anonymkode: c0813...f22 Du kan jo ikke si at grunnen for at den uføretrygdede er hjemme ( jeg går ut fra at det er henne du omtaler som "hun") er pengene. Og retten til kontantstøtte er lik for henne som for deg. Om du velger å jobbe mens du har barnet med deg er opp til deg. Istedenfor kontantstøtte har ditt barn en barnehageplass som er subsidiert i høy grad. Hvem er heldigste av 1) Frisk pappa i jobb med barnehagebarn eller 2) Hjemmebarn med uføretrygdet mamma. You do the math. Anonymkode: 9240a...dec
Anonym bruker Skrevet 14. april 2018 #17 Skrevet 14. april 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du kan jo ikke si at grunnen for at den uføretrygdede er hjemme ( jeg går ut fra at det er henne du omtaler som "hun") er pengene. Og retten til kontantstøtte er lik for henne som for deg. Om du velger å jobbe mens du har barnet med deg er opp til deg. Istedenfor kontantstøtte har ditt barn en barnehageplass som er subsidiert i høy grad. Hvem er heldigste av 1) Frisk pappa i jobb med barnehagebarn eller 2) Hjemmebarn med uføretrygdet mamma. You do the math. Anonymkode: 9240a...dec Det gjorde hun veldig klart selv, så jo det kan jeg si i akkurat dette tilfelle.. og selvfølgelig vil jeg heller være i vår situasjon, hvor begge er friske nok til å være i jobb. Men alle barn har faktisk ikke godt av å være fulle dager i barnehage fra 1 år, og i vår situasjon er nettopp dette grunnen til at jeg helst skulle gått hjemme lenger. Ikke fordi jeg ikke vil jobbe. Og da er det kjedelig og ikke ha muligheten. Absolutt ingen tvil om hva jeg hadde valgt av de 2 scenarioene dine, ikke det det går på.. og ha med meg barn på jobben på et sykehus, det er i grunn ikke en valgmulighet🙈 Anonymkode: c0813...f22
Anonym bruker Skrevet 14. april 2018 #18 Skrevet 14. april 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det gjorde hun veldig klart selv, så jo det kan jeg si i akkurat dette tilfelle.. og selvfølgelig vil jeg heller være i vår situasjon, hvor begge er friske nok til å være i jobb. Men alle barn har faktisk ikke godt av å være fulle dager i barnehage fra 1 år, og i vår situasjon er nettopp dette grunnen til at jeg helst skulle gått hjemme lenger. Ikke fordi jeg ikke vil jobbe. Og da er det kjedelig og ikke ha muligheten. Absolutt ingen tvil om hva jeg hadde valgt av de 2 scenarioene dine, ikke det det går på.. og ha med meg barn på jobben på et sykehus, det er i grunn ikke en valgmulighet🙈 Anonymkode: c0813...f22 Det er jo ikke opp til henne å velge uføretrygd. Det avgjøres som du sikkert vet av andre instanser. Og hvilken versjon hun velger å servere rundt et cafébord er opp til henne. Du vet jo ikke hva som ligger bak. Det kan være hva som helst, men noe som gjør at hun ikke fungerer i jobb. Du virker veldig lite reflektert. Anonymkode: 9240a...dec
Anonym bruker Skrevet 14. april 2018 #19 Skrevet 14. april 2018 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, jeg ser den siden av det og altså. Og mente virkelig ikke å vinkle dette som noe negativt i forhold til uføre. Men skal ærlig innrømme at første reaksjonen var at jeg syns det var urettferdig ja. Tanken var jo at hun som allerede går hjemme, og sånn sett står helt fritt til å velge om hun vil ha barnet hjemme sammen med seg eller ikke, hun tjener på det. Samtidig skulle jeg så inderlig ønske jeg hadde muligheten selv, men får ikke til fordi vi vil tape altfor mye inntekt. Så der og da ble jeg ganske provosert, det innrømmer jeg. Også ser jeg også de andre sidene av det, absolutt! Anonymkode: c0813...f22 Det forstår jeg godt. Som ufør føler jeg at dette er en av få ting jeg er heldig på, at jeg kan vente med bhg uten uheldige konsekvenser. Men til gjengjeld er det haugevis av negative sider ved livet som ufør også. Anonymkode: 3abe3...446
Anonym bruker Skrevet 14. april 2018 #20 Skrevet 14. april 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det gjorde hun veldig klart selv, så jo det kan jeg si i akkurat dette tilfelle.. og selvfølgelig vil jeg heller være i vår situasjon, hvor begge er friske nok til å være i jobb. Men alle barn har faktisk ikke godt av å være fulle dager i barnehage fra 1 år, og i vår situasjon er nettopp dette grunnen til at jeg helst skulle gått hjemme lenger. Ikke fordi jeg ikke vil jobbe. Og da er det kjedelig og ikke ha muligheten. Absolutt ingen tvil om hva jeg hadde valgt av de 2 scenarioene dine, ikke det det går på.. og ha med meg barn på jobben på et sykehus, det er i grunn ikke en valgmulighet🙈 Anonymkode: c0813...f22 Jobber du på sykehus jobber du muligens turnus? Da kan du klare å ha barn hjemme lenger.. It's been done. Anonymkode: 9240a...dec
Anonym bruker Skrevet 14. april 2018 #21 Skrevet 14. april 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det gjorde hun veldig klart selv, så jo det kan jeg si i akkurat dette tilfelle.. og selvfølgelig vil jeg heller være i vår situasjon, hvor begge er friske nok til å være i jobb. Men alle barn har faktisk ikke godt av å være fulle dager i barnehage fra 1 år, og i vår situasjon er nettopp dette grunnen til at jeg helst skulle gått hjemme lenger. Ikke fordi jeg ikke vil jobbe. Og da er det kjedelig og ikke ha muligheten. Absolutt ingen tvil om hva jeg hadde valgt av de 2 scenarioene dine, ikke det det går på.. og ha med meg barn på jobben på et sykehus, det er i grunn ikke en valgmulighet🙈 Anonymkode: c0813...f22 Det forstår jeg veldig godt, og mener ikke nødvendigvis at det er riktig at du ikke skal ha den muligheten. Men når du nå først måler det opp mot uføre, så må du også ta med i beregningen at barn av uføre kanskje trenger de fordelene de kan få, for det er en del ulemper ellers ved å ha foreldre som er uføre. Jeg vil tro ditt barn alt i alt likevel har et bedre utgangspunkt. Anonymkode: d66a2...63e
skjotta Skrevet 14. april 2018 #22 Skrevet 14. april 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jøss. Helt enig med deg i at det sikkert ikke er enkelt, det er ikke det.. Men helt ærlig kan jeg nå forstå hvorfor enkelte er i mot kontantstøtte. Grunnen hun oppga for å gå hjemme var jo nettopp ekstra inntekt, ikke at hun ønsket å gå hjemme med barnet lenger eller at hun syns det var for tidlig med barnehage. Enkelt er det jo ikke for noen, og hvertfall ikke for de som taper halve budsjettet til familien på det. Men da vil det si at man også kan få kontantstøtte ved siden av full inntekt? Selvom det sjelden vil la seg gjøre da, vanskelig å ha ungen hjemme og samtidig være i full jobb😅 Anonymkode: c0813...f22 Kontantstøtte får man fordi barnet ikke opptar en barnehageplass. Mannen min tok ut pappaperm etter at minsten var fylt 1 år. Jeg var i full jobb fra april, far i permisjon og ferie fra april til august og vi fikk begge full lønn og kontantstøtte juni, juli og august.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2018 #23 Skrevet 14. april 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Hei damer. Var i en diskusjon med noen damer her om dagen, hvor jeg tok opp at jeg skulle ønske vi hadde råd til at jeg gikk hjemme med lille 1 år til, men at vi ikke får det til å gå rundt med kun kontantstøtte. Ved bordet satt ei ung kvinne jeg ikke kjenner veldig godt. Hun var 100%(ung) ufør, men tok noen vakter på en kafé innimellom. 2 små barn, den yngste skulle begynt i barnehage til høsten. Men så sa hun at de hadde bestemt seg for at hun skulle ha minste barnet hjemme en stund til, pga kontantstøtten. Siden grunnen var "pga kontantstøtten" var det ei som sa at det evt ville trekkes fra trygden. Men nei, dette var noe hun ville få i tillegg til trygd, sa hun. Stemmer virkelig dette? At personer som allerede går hjemme hver dag får dette som ekstra "lønn", mens vi som jobber gjerne taper 2/3 av inntekten hvis vi velger det samme? Og jeg mener ikke at de som går hjemme ikke har grunn til det altså. Poenget var at de som går hjemme hver dag har jo strengt talt ikke behov for barnehage. Så de fortsetter hverdagen som "før" og får ekstra betalt for det...? Anonymkode: c0813...f22 Du vet vel ar hun er ufør pga sykdom eller skade? Hun har ikke ferie Anonymkode: 81eba...fc2
Anonym bruker Skrevet 14. april 2018 #24 Skrevet 14. april 2018 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo ikke opp til henne å velge uføretrygd. Det avgjøres som du sikkert vet av andre instanser. Og hvilken versjon hun velger å servere rundt et cafébord er opp til henne. Du vet jo ikke hva som ligger bak. Det kan være hva som helst, men noe som gjør at hun ikke fungerer i jobb. Du virker veldig lite reflektert. Anonymkode: 9240a...dec Guri malla, snakk om å vri og vende på hva jeg har skrevet. Følte du deg truffet eller? Eller er du en av de som bare må diskutere på andre ting enn hva folk spør om? Diskusjonen her handlet ikke om hvorfor hun er ufør, er fullstendig klar over hvordan den prosessen fungerer. Og ja, hun kan selvfølgelig la være og si ting som de egentlig er. Men like lite som jeg, tydeligvis kan si at det er grunnen når hun gjentok det flere ganger, kan du påstå at hun ikke mente det. Er vel strengt talt du som finner egne forklaringer, jeg forholdt meg til det hun sa. Uansett på siden av spørsmålet mitt. Jeg spurte om uføre OG kontantstøtte, ikke om på hvilke grunnlag folk går hjemme og at det er noe galt med det. Anonymkode: c0813...f22
Anonym bruker Skrevet 14. april 2018 #25 Skrevet 14. april 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du vet vel ar hun er ufør pga sykdom eller skade? Hun har ikke ferie Anonymkode: 81eba...fc2 Hvor har jeg skrevet det? Det eneste jeg skrev er at hvis man går hjemme er det, naturlig nok, lettere å velge om man vil ha barnet hjemme med seg eller ikke. Om man orker det pga sykdom eller ikke blir jo opp til hver enkelt. Anonymkode: c0813...f22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå