Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #1 Skrevet 11. april 2018 Det hun beskriver (jenta med Asperger) er jo bare det å være et helt normalt menneske! ALLE trenger nok hvile, riktig mat og å ikke kjempe mot seg selv. Hun beskriver at hun til tider drømmer seg bort, og at hun ikke liker å bli fortalt hva hun skal si og gjøre av sjefen. Det gjelder jo alle! Jeg forstår ikke! Da kan jo samtlige mennesker få diagnosen Asperger. Hva er vitsen? Anonymkode: da8d7...997
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #2 Skrevet 11. april 2018 Både innenfor autismespekteret og innenfor psykiatrien er symptomene sammenfallende med det å være menneske. Alle har kjent på symptomee i noen grad. Spørsmålet er i hvor stor grad symptomer er til stede og hvor godt man fungerer med dem. Anonymkode: 3d827...4e3
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #3 Skrevet 11. april 2018 Høres rart ut ja. Jeg har en gutt som vi mistenker asperger,å jeg kunne skrevet mange sider om alle utfordringene han har. Anonymkode: c33a7...bc0
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #4 Skrevet 11. april 2018 Nå har jeg ikke sett akkurat dette, men det med "nok hvile" f.eks. ligger jo åpenbart på et helt annet nivå en for "normale" mennesker. Jeg trenger også generelt nok hvile, men jeg er som regel i stand til å pushe meg selv ekstra i perioder der det trengs. Og nok hvile for meg er mye mindre enn for broren min som har asperger. Han går på ungdomsskolen. Om de skal på middag til oss en dag, altså nærmeste familie, så kan det ikke skje noe annet den dagen, for da blir det for mye for ham. Han kan ikke gjøre noen aktiviteter i helgene som andre barn gjør, for på lørdag er han utslitt etter skoleuka, og på søndag må han samle krefter til mandagen. I tillegg innebærer selvsagt diagnosen mange flere utfordringer enn det som er nevnt her. Og det er flere grader av den. Anonymkode: b6f19...104
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #5 Skrevet 11. april 2018 Men det du nevner her, tror du ikke bare hun mener at set for folk med Asperger er viktigere å følge dette. At ellers friske mennesker tåler bedre å skli ut litt, mtp. søvn, mat, rutiner osv.? Dessuten er funksjonsnivået innenfor Asperger svært sprikende, og de fleste av oss har noen ting ved oss somvi forbinder med autismespekteret. Ofte er det jo slik at de med Asperger opplever ting i forsterket grad. Anonymkode: d6417...a55
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #6 Skrevet 11. april 2018 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det hun beskriver (jenta med Asperger) er jo bare det å være et helt normalt menneske! ALLE trenger nok hvile, riktig mat og å ikke kjempe mot seg selv. Hun beskriver at hun til tider drømmer seg bort, og at hun ikke liker å bli fortalt hva hun skal si og gjøre av sjefen. Det gjelder jo alle! Jeg forstår ikke! Da kan jo samtlige mennesker få diagnosen Asperger. Hva er vitsen? Anonymkode: da8d7...997 Dette er vel noe av det mest ignorante jeg har lest. Sånne som deg utgjør faktisk en veldig stor del av Aspergere sine problemer - manglende forståelse fra folk rundt - og en stor årsak til at folk ikke fungerer i arbeidslivet.... Har selv en sønn med Asperger. Symptomene på Asperger er ting vi alle opplever i større eller mindre grad - mens hos Aspergere så er de mye mer uttalt og utgjør et FUNKSJONSPROBLEM som gjør at de ikke fungerer som "normale" mennesker. Anonymkode: 20602...a70
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #7 Skrevet 11. april 2018 Innslaget var på fem? minutter. Det er begrensa hvor mye man får med da. Jeg tipper hun kunne beskrevet utfordringer i skolen/det sosiale/i samfunnet mye nærmere hvis hun hadde hatt bedre tid. Anonymkode: e93e5...041
Yellow Brick Road Skrevet 11. april 2018 #8 Skrevet 11. april 2018 Verken barn (eller voksne) med Asperger, ADHD eller andre lignende forstyrrelser har problemer som er så mye annerledes enn de vi andre har. Et utagerende barn med ADHD som slår til klassekameraten sin, gjør jo egentlig bare de vi andre kunne hatt lyst til også, for å sette det på spissen. Det er bare at vi andre har stopp-knappen som kobler inn enten fordi vi trykker på den eller fordi autopiloten tar over. Det er graden av "problemene" som varierer, slik som andre over her sier. Jeg klarer å gå på jobb selv om jeg er overtrøtt og har spist altfor lite eller altfor dårlig mat. Kollegene mine vil kanskje tenke at jeg har litt kortere lunte enn vanlig eller er litt lat eller litt småsur, men det går bra likevel. For en med f.eks Asperger vil følgene bli mye mer ekstreme og voldsomme. Jeg kan også drømme meg bort, men henter meg raskt inn, jeg liker ikke alt sjefen min sier jeg skal gjøre, men jeg klarer fint å protestere på en ordentlig måte eller gjør det likevel, det er irriterende, men ikke altoppslukende irriterende. Jeg har enda ikke sett et barn med noen av disse diagnosene som har gjort noe eller reagert på en måte som jeg aldri kunne tenkt meg å gjøre, så det handler ikke om dette, men om at jeg klarer å kontrollerer reaksjonen min i motsetning til en med f.eks Asperger.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #9 Skrevet 11. april 2018 Med tanke på asbergers så er det også en stor forskjell i det sosiale i forhold til "normale". Vi får mye gratis ved at vi forstår og lærer oss andres kropsspråk, ansiktsuttrykk og perspektiv. En person med aspergers lærer seg ikke dette av seg selv og det må læres på en annen og en mer eksplisitt måte en slik vi lærer det. For en med asperbers kan det å samhandle ofte fortone seg som det ville vært om vi ble forlatt på en annen planet. Det kommer et romvesen bort til oss og sier noe. Vi forstår ordene denne sier, men vi aner ikke om de skal forståes bokstavlig, i overført betydning eller om personen er ironisk eller sarkastisk. I tillegg bruker vi mye energi på å prøve å finne ut om personen er vennligsinnet eller ikke fordi vi ikke forstår signalene denne sender ut. Vi vet heller ikke hva som er et akseptabelt svar på spørsmålet. For selv om noe er riktig og sant er det ikke alltid greit at man sier det. En med aspergers bruker dermed enorme mengder energi på ting vi andre får gratis noe som gjør at mange av dem blir veldig slitne. I tillegg er det veldig slitsomt å måtte jobbe så hardt med å tolke andre så mange blir stresset av det. Med et så høyt konstant stressnivå skal det lite til av uforutsatte ting som skjer før det bikker over og en liten situasjon for oss kan føles uhåndterlig for dem. Mange med aspergers må også jobbe for å ta andres perspektiv og klare å sette seg inn i hva denne tenker og føler. De ser ting fra sitt eget perspektiv og tenker ikke over at det ikke er sikkert at andre vet det de vet. En test som ofte nyttes er at barnet som utredes og forelderen sitter sammen med utreder og putter plyanter i en beholder. Så går foreldren ut, blyantene taes bort og erstattes med f.eks. nonstop. Forelderen kommer så inn igjen. På spørsmål om hva forelderen tror er inne i beholderen vil de fleste barn med aspergers svare nonstop. Dette fordi de selv vet at dette er inne i beholderen og de tenker ikke over at forelderen ikke kan vite dette. Mange med aspergers er også veldig sensitive i sansingen; lyd, lukt, smak. berøring og har enkelte ting av dette de bare ikke tåler (som f.eks. noen stoffer i klær). I tillegg har de ofte ikke de samme filtrene som vi har som gjør at av all summingen i klasserommet er det læreren vi fokuserer på og filtrere bort det andre. En med aspergers klarer ofte ikke å stenge det andre ute og må dermed forholde seg til og prosessere mye mer info enn oss andre, noe som igjen gjør dem veldig slitne. Alt dette er utfordringer som ikke er så synlige og som vi andre også kan ha utfordringer med til tider. Men en med aspergers må forholde seg til denne virkeligheten daglig og det er derfor viktig at vi rundt tar hensyn til dem og prøver å hjelpe på situasjonen i stedet for å legge sten/stress til byrden. Anonymkode: 9c156...65f
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #10 Skrevet 11. april 2018 Joda, det er helt sikkert mange der ute med skikkelig Aspergers. Og jeg forstår at sykdommen har mange grader. Likevel, det jeg prøver å formidle, er at det nå er blitt så mange diagnoser å forholde seg til at samtlige av oss - friske eller ikke - kan få en diagnose. Det er bare å lete grundig nok. Jeg føler at den store posen av «normale» mennesker blir mindre og mindre, snart er vi alle syke. Det er NORMALT å føle seg utmattet fra tid til annen. Det er NORMALT å drømme seg vekk, og det er NORMALT å hate sjefen innimellom. Av og til må man legge bånd på seg, og av og til må man skjerpe seg. Hi Anonymkode: da8d7...997
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #11 Skrevet 11. april 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Joda, det er helt sikkert mange der ute med skikkelig Aspergers. Og jeg forstår at sykdommen har mange grader. Likevel, det jeg prøver å formidle, er at det nå er blitt så mange diagnoser å forholde seg til at samtlige av oss - friske eller ikke - kan få en diagnose. Det er bare å lete grundig nok. Jeg føler at den store posen av «normale» mennesker blir mindre og mindre, snart er vi alle syke. Det er NORMALT å føle seg utmattet fra tid til annen. Det er NORMALT å drømme seg vekk, og det er NORMALT å hate sjefen innimellom. Av og til må man legge bånd på seg, og av og til må man skjerpe seg. Hi Anonymkode: da8d7...997 Ja, alt dette er NORMALT, men det er hvordan du håndterer det som er forskjellen. Normale mennesker har forståelse og filtre som de med Asperger ikke har, derfor vil de ha bedre forutsetning for å takle normale ting. Asperger er virkelig ingen diagnose folk får kastet etter seg, og bør ikke bli blandet inn i debatten om at alle nornale følelser og reaksjoner sykeliggjøres. Anonymkode: d6417...a55
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #12 Skrevet 11. april 2018 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Joda, det er helt sikkert mange der ute med skikkelig Aspergers. Og jeg forstår at sykdommen har mange grader. Likevel, det jeg prøver å formidle, er at det nå er blitt så mange diagnoser å forholde seg til at samtlige av oss - friske eller ikke - kan få en diagnose. Det er bare å lete grundig nok. Jeg føler at den store posen av «normale» mennesker blir mindre og mindre, snart er vi alle syke. Det er NORMALT å føle seg utmattet fra tid til annen. Det er NORMALT å drømme seg vekk, og det er NORMALT å hate sjefen innimellom. Av og til må man legge bånd på seg, og av og til må man skjerpe seg. Hi Anonymkode: da8d7...997 Ja, alt kan være normalt, men det er graden av det og i hvor stor grad det gir problemer i dagliglivet som avgjør om det blir en diagnose eller ikke. Nei, alle kan ikke få aspergerdisgnose. Anonymkode: ef6e3...a85
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #13 Skrevet 11. april 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Joda, det er helt sikkert mange der ute med skikkelig Aspergers. Og jeg forstår at sykdommen har mange grader. Likevel, det jeg prøver å formidle, er at det nå er blitt så mange diagnoser å forholde seg til at samtlige av oss - friske eller ikke - kan få en diagnose. Det er bare å lete grundig nok. Jeg føler at den store posen av «normale» mennesker blir mindre og mindre, snart er vi alle syke. Det er NORMALT å føle seg utmattet fra tid til annen. Det er NORMALT å drømme seg vekk, og det er NORMALT å hate sjefen innimellom. Av og til må man legge bånd på seg, og av og til må man skjerpe seg. Hi Anonymkode: da8d7...997 Har du lest svarene du har fått? Personer med asperger har ikke filter som sorterer ut hva som er viktig og relevant informasjon og ikke. Da tenker jeg på den informasjonen som er rundt oss til enhver tid. En bil kjører forbi, naboen slenger igjen en bildør, klokka tikker, snøen smelter, et lys fra dekoderen blinker ved siden av tv, det lukter fra den våte jorda utenfor, det lukter av mat, det lukter ulikt av alle mennesker, lappen i genseren klør, stolen er av et stoff som gir grøsninger, det blinker i brannvarsleren i taket. De med autisme (og asperger) er mye mer mottakelige for å få med seg absolutt alt og la seg forstyrre av den minste lille ting som ikke vi andre legger merke til. For vår hjerne filtrerer verden for oss. Det jeg beskrev er hvordan det kan være hjemme, tenk deg dette på et kjøpesenter eller i en by. Det er forferdelig slitsomt! Ikke som at jeg er sliten og går i byen. Det er ikke sammenlignbart. Hvis du virkelig vil lære noe, så finnes det videoer som viser hvordan det kan være for en med autisme å ferdes ute der det er mye å ta inn. Videre sliter de med sosiale koder. De leser ikke kroppsspråk like tydelig og det faller seg ikke naturlig at små endringer i mimikk eller væremåte er av betydning. Det kan også være vanskelig å vite hva man skal svare på spm. Men altså, akkurat ang det hun sa, om nok søvn etc, henger nok sammen med det jeg beskrev over her. Det er veldig synd at personen på tv ikke klarte å formidle det godt nok for deg og da antakelig noen flere. . Anonymkode: 1af7a...d37
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #14 Skrevet 11. april 2018 Vel, min sønn, sammenlignet med meg i samme alder. Jeg gikk på skolen, reiste hjem fra skolen, spiste middag, gjorde lekserog gikk på trening. Jeg hadde noen dager med hvile, men jeg klarte i det storeog hele bildet å være aktiv. Min sønn går på skolen, reiser hjem fra skolen, spiser middag og slapper av. Han kan aldri hoppe fra en aktivitet til en annen, fordi han er sliten. Det å reise på fjellet en time etter bursdagsbesøket til kompisen, er for slitsomt. Han må hvile. Det å gå på skolen tapper han for energi, så han bruker ofte resten av dagen på å hvile. Jegtenkte som deg, at det for mange diagnoser. Jeg ser nå, etter alle årene jeg har tatt meg av et aspergerbarn uten diagnose, at diagnosen er en forklaring på hvorfor ting er som de er. Jeg har lært å ta mer hensyn, jeg har blitt klokere og en flinkere mor. Årene før diagnosen ble satt har vært en kamp som har slitt meg ut. Tiden etter diagnosen ble satt har gjort ting lettere for meg og min sønn. Anonymkode: 25225...3b1
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #15 Skrevet 11. april 2018 9 timer siden, Yellow Brick Road skrev: Verken barn (eller voksne) med Asperger, ADHD eller andre lignende forstyrrelser har problemer som er så mye annerledes enn de vi andre har. Et utagerende barn med ADHD som slår til klassekameraten sin, gjør jo egentlig bare de vi andre kunne hatt lyst til også, for å sette det på spissen. Det er bare at vi andre har stopp-knappen som kobler inn enten fordi vi trykker på den eller fordi autopiloten tar over. Det er graden av "problemene" som varierer, slik som andre over her sier. Jeg klarer å gå på jobb selv om jeg er overtrøtt og har spist altfor lite eller altfor dårlig mat. Kollegene mine vil kanskje tenke at jeg har litt kortere lunte enn vanlig eller er litt lat eller litt småsur, men det går bra likevel. For en med f.eks Asperger vil følgene bli mye mer ekstreme og voldsomme. Jeg kan også drømme meg bort, men henter meg raskt inn, jeg liker ikke alt sjefen min sier jeg skal gjøre, men jeg klarer fint å protestere på en ordentlig måte eller gjør det likevel, det er irriterende, men ikke altoppslukende irriterende. Jeg har enda ikke sett et barn med noen av disse diagnosene som har gjort noe eller reagert på en måte som jeg aldri kunne tenkt meg å gjøre, så det handler ikke om dette, men om at jeg klarer å kontrollerer reaksjonen min i motsetning til en med f.eks Asperger. Du må ikke finne på å kalle det en forstyrrelse, det ble et kjempeleven her inne sist jeg gjorde det 🙄 Anonymkode: 4377c...565
Anonym bruker Skrevet 11. april 2018 #16 Skrevet 11. april 2018 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Det hun beskriver (jenta med Asperger) er jo bare det å være et helt normalt menneske! ALLE trenger nok hvile, riktig mat og å ikke kjempe mot seg selv. Hun beskriver at hun til tider drømmer seg bort, og at hun ikke liker å bli fortalt hva hun skal si og gjøre av sjefen. Det gjelder jo alle! Jeg forstår ikke! Da kan jo samtlige mennesker få diagnosen Asperger. Hva er vitsen? Anonymkode: da8d7...997 Jeg har lagt merke til at det er mange med ulike diagnoser som dette som gjør dette. Nå er det naturligvis individuell variasjon i symptomer, men jeg tror en del rett og slett har lite kunnskap om diagnosen sin, og blander sammen symptomer med personlighetstrekk. Mange har nok også et sterkt behov for å møte støtte og forståelse, og legger derfor mest vekt på det som ikke skiller dem aller mest fra andre. Anonymkode: 3f07d...e20
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #17 Skrevet 12. april 2018 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Joda, det er helt sikkert mange der ute med skikkelig Aspergers. Og jeg forstår at sykdommen har mange grader. Likevel, det jeg prøver å formidle, er at det nå er blitt så mange diagnoser å forholde seg til at samtlige av oss - friske eller ikke - kan få en diagnose. Det er bare å lete grundig nok. Jeg føler at den store posen av «normale» mennesker blir mindre og mindre, snart er vi alle syke. Det er NORMALT å føle seg utmattet fra tid til annen. Det er NORMALT å drømme seg vekk, og det er NORMALT å hate sjefen innimellom. Av og til må man legge bånd på seg, og av og til må man skjerpe seg. Hi Anonymkode: da8d7...997 Kan du VÆRE SÅ SNILL å bare holde deg unna dette temaet, HI?? Jeg blir direkte hjerteknust av å lese din mangel på kunnskap. Asperger er IKKE EN SYKDOM!!!! Hvem som helst kan ikke få en diagnose! Vi opplevde en stor sorg for vår gutt da han fikk diagnosen, en redsel mtp hvordan han ville utvikle seg og møte utfordringer I fremtiden. Livet blir aldri det vi hadde sett for oss. Gutten vår vil alltid trenge oss mye mer enn et normalfungerende barn. Det at du ymtet fram om at det er bare å skjerpe seg, for en med Asperger, bare sier meg at jeg håper jeg ALDRI treffer deg eller må forholde meg til deg, hi. De er et kunnskapsløst og uempatisk menneske (en skremmende kombinasjon). Den eneste som bør kraftig skjerpe deg, er du selv. Anonymkode: c381f...68c
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #18 Skrevet 12. april 2018 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan du VÆRE SÅ SNILL å bare holde deg unna dette temaet, HI?? Jeg blir direkte hjerteknust av å lese din mangel på kunnskap. Asperger er IKKE EN SYKDOM!!!! Hvem som helst kan ikke få en diagnose! Vi opplevde en stor sorg for vår gutt da han fikk diagnosen, en redsel mtp hvordan han ville utvikle seg og møte utfordringer I fremtiden. Livet blir aldri det vi hadde sett for oss. Gutten vår vil alltid trenge oss mye mer enn et normalfungerende barn. Det at du ymtet fram om at det er bare å skjerpe seg, for en med Asperger, bare sier meg at jeg håper jeg ALDRI treffer deg eller må forholde meg til deg, hi. De er et kunnskapsløst og uempatisk menneske (en skremmende kombinasjon). Den eneste som bør kraftig skjerpe deg, er du selv. Anonymkode: c381f...68c Hva i all verden? Du kommer her og sabler meg ned for mine observasjoner? Akkurat som om jeg ikke har like mye rett til å mene noe om temaet? Kaller meg kunnskapsløs og uempatisk? Du tar virkelig feil. Jeg har overhode ingen intensjoner om å vanskeliggjøre noe for deg og din sønn, jeg har gjentatte ganger understreket at jeg er klar over at det finnes grader av Asperger, og at enkelte er virkelig rammet. Likevel, jeg tror også at noen kan finne på å diagnostisere seg selv eller andre, nettopp fordi mange av symptomene kan passe på «friske» mennesker - de kan tolkes til å være innenfor normalspekteret. Søsteren min, f.eks, har «alt.» Alle vi som kjenner henne vet at hun ikke har alle disse diagnosene hun påberoper seg til enhver tid, likevel holder hun på. Nå, f.eks, har hun ME. Jeg tviler ikke på at ME er en reell diagnose, men den er lett å fake seg til. For noen år siden var det fibromyalgi, det gikk over. Hun har også dysleksi. Skjønner? Hun er en av de jeg siktet til i hi som må skjerpe seg. Håper forøvrig at det går bra med sønnen din. HI Anonymkode: da8d7...997
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #19 Skrevet 12. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hva i all verden? Du kommer her og sabler meg ned for mine observasjoner? Akkurat som om jeg ikke har like mye rett til å mene noe om temaet? Kaller meg kunnskapsløs og uempatisk? Du tar virkelig feil. Jeg har overhode ingen intensjoner om å vanskeliggjøre noe for deg og din sønn, jeg har gjentatte ganger understreket at jeg er klar over at det finnes grader av Asperger, og at enkelte er virkelig rammet. Likevel, jeg tror også at noen kan finne på å diagnostisere seg selv eller andre, nettopp fordi mange av symptomene kan passe på «friske» mennesker - de kan tolkes til å være innenfor normalspekteret. Søsteren min, f.eks, har «alt.» Alle vi som kjenner henne vet at hun ikke har alle disse diagnosene hun påberoper seg til enhver tid, likevel holder hun på. Nå, f.eks, har hun ME. Jeg tviler ikke på at ME er en reell diagnose, men den er lett å fake seg til. For noen år siden var det fibromyalgi, det gikk over. Hun har også dysleksi. Skjønner? Hun er en av de jeg siktet til i hi som må skjerpe seg. Håper forøvrig at det går bra med sønnen din. HI Anonymkode: da8d7...997 Du fremstår som like kunnskapsløs,om ikke mer, etter dette svaret ditt. Ingen 'faker' Asperger. Det er autisme. Det er helt ufattelig at du kan likestille personer som virkelig sliter med å forholde seg til verden med individer som selvdiagnostiserer seg selv med diffuse lidelser. En med Asperger vil ikke kunne se at de selv har vansker (ihvertfall ikke før i svært voksen alder). Ingen ønker å ha Asperger, fordi det fører ikke med seg noen goder fra velferdssamfunnet. ALT må kjempes for; skolegang, venner/sosial inkludering, tilknytning til arbeidslivet.... man får ingenting og de med Asperger ønkser heller ikke å være annnerledes og utenfor. Men det er det som ofte skjer. Og hovedgrunnen til det er fordi de møtes med manglende forståelse av slike som deg. Det bagatelliseres og forventes at de skal 'skjerpe seg'. Du har null respekt fra oss som vet hva det vil si å ha Aspergers. Så vær så snill å ikke svar mer på denne tråden, hi. Du vet virkelig ingenting. Anonymkode: c381f...68c
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #20 Skrevet 12. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du fremstår som like kunnskapsløs,om ikke mer, etter dette svaret ditt. Ingen 'faker' Asperger. Det er autisme. Det er helt ufattelig at du kan likestille personer som virkelig sliter med å forholde seg til verden med individer som selvdiagnostiserer seg selv med diffuse lidelser. En med Asperger vil ikke kunne se at de selv har vansker (ihvertfall ikke før i svært voksen alder). Ingen ønker å ha Asperger, fordi det fører ikke med seg noen goder fra velferdssamfunnet. ALT må kjempes for; skolegang, venner/sosial inkludering, tilknytning til arbeidslivet.... man får ingenting og de med Asperger ønkser heller ikke å være annnerledes og utenfor. Men det er det som ofte skjer. Og hovedgrunnen til det er fordi de møtes med manglende forståelse av slike som deg. Det bagatelliseres og forventes at de skal 'skjerpe seg'. Du har null respekt fra oss som vet hva det vil si å ha Aspergers. Så vær så snill å ikke svar mer på denne tråden, hi. Du vet virkelig ingenting. Anonymkode: c381f...68c Selv om så inderlig prøver å overtale deg selv, sitter du ikke på fasiten. Verden er mer enn svart/hvit. Hvordan vet du at ingen faker Asperger? Dessuten, for niende gang, jeg snakker ikke om deg og din sønn som virkelig sliter. All sympati og forståelse for din situasjon. Virkelig. HI Anonymkode: da8d7...997
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #21 Skrevet 12. april 2018 Her. Det er tydeligvis ikke bare jeg som mener det: https://www.nrk.no/livsstil/--vi-far-for-mange-diagnoser-1.7340372 HI Anonymkode: da8d7...997
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #22 Skrevet 12. april 2018 Gidder ikke gå inn på linken din. Du er tragisk og kunnskapsløs, og direkte uempatisk. Jeg håper denne tråden blir slettet slik at dine syn på Aspergers ikke blir spredd til flere. Vi trenger forståelse og aksept for usynlige utfordringer som Aspergers, ikke tvilende og dømmende holdninger som du spyr ut. Det at du i det hele tatt ymter fram om at de bør skjerpe seg - det er sjokkerende. Jeg HÅPER du en vakker dag skaffer deg både kunnskap og forståelse. Fordi du er skremmende. Anonymkode: c381f...68c
Chupa chups Skrevet 12. april 2018 #23 Skrevet 12. april 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her. Det er tydeligvis ikke bare jeg som mener det: https://www.nrk.no/livsstil/--vi-far-for-mange-diagnoser-1.7340372 HI Anonymkode: da8d7...997 Den linken kan ikke knyttes til en reell og alvorlig diagnose som Aspergers! Du har misforstått, HI, og bør som andre sier, ikke uttale deg om noe du ikke vet om.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #24 Skrevet 12. april 2018 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selv om så inderlig prøver å overtale deg selv, sitter du ikke på fasiten. Verden er mer enn svart/hvit. Hvordan vet du at ingen faker Asperger? Dessuten, for niende gang, jeg snakker ikke om deg og din sønn som virkelig sliter. All sympati og forståelse for din situasjon. Virkelig. HI Anonymkode: da8d7...997 Jeg lurer på hvorfor du tror noen ønsker en asperger diagnose? Dessuten, den linken du har lagt ved, har ingenting med en autisme diagnose å gjøre. Vet du hvordan en autisme diagnose blir satt? På barn eller voksne? Anonymkode: e93e5...041
Anonym bruker Skrevet 12. april 2018 #25 Skrevet 12. april 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Gidder ikke gå inn på linken din. Du er tragisk og kunnskapsløs, og direkte uempatisk. Jeg håper denne tråden blir slettet slik at dine syn på Aspergers ikke blir spredd til flere. Vi trenger forståelse og aksept for usynlige utfordringer som Aspergers, ikke tvilende og dømmende holdninger som du spyr ut. Det at du i det hele tatt ymter fram om at de bør skjerpe seg - det er sjokkerende. Jeg HÅPER du en vakker dag skaffer deg både kunnskap og forståelse. Fordi du er skremmende. Anonymkode: c381f...68c Du fremstår ikke akkurat som spesielt hyggelig - måten du kaller meg ting, fordi jeg setter spørsmålstegn ved at enkelte diagnoser er lette å fake. Det er da ikke min skyld. Jeg har dessuten aldri sagt at du eller din sønn faker, tvert imot har jeg i samtlige poster der du og jeg har diskutert, påpekt at jeg har full sympati med deg. At du stadig kaller meg kunnskapsløs, uempatisk, tvilende og dømmende, er direkte urettferdig. Hvorfor skal tråden slettes? Fordi jeg setter spørsmålstegn ved hvor «lett» det er få en en diagnose? Det er ikke feil. Jeg ga deg eksempelet på søsteren min som har drøssevis av feilaktige diagnoser. Diagnoser og tilstander som er lette å fake er blant andre ME, dysleksi og fibromyalgi. JEG SIER IKKE AT DIN SØNN FAKER! Egentlig burde du være glad for at jeg tar det opp. Ved å luke ut de som egentlig er friske, blir det mer ressurser igjen til de som virkelig trenger det. Les linken. Anonymkode: da8d7...997
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå