Gå til innhold

Epidural - kjenne man smerten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her var det mange med fasit, gitt! 

For de aller fleste er det best å starte uten epidural, og vurdere behovet underveis. Styrken kan skrus opp og ned. For mange virker epidural godt, for noen uheldige virker den bare delvis eller ikke i det hele tatt. 

Det er vondt å føde, men det går over med en gang barnet er ute! 

Anonymkode: ee687...09f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Regner ikke med hun lyget til meg når hun sa " nå skrur jeg ned epiduralen for nå må du begynne å presse*

Anonymkode: 39731...9de

Nei, hun løy nok ikke til deg da hun sa det, og jeg regner med at hun faktisk gjorde akkurat som du fikk beskjed om. Det jeg mener er at i alle tråder jeg kommer over angående epidural er det alltid flere som påstår at epiduralen blir skrudd av når pressriene starter. 

Nå kan det jo være sånn at folk ikke evner å utrykke seg ordentlig, så kanskje det bare er jeg som har oppfattet det feil da. Når noen skriver «De skrudde av epiduralen da pressriene startet» tolker jeg det som dette individets erfaring. Men når noen skriver «når du begynner å presse skrur de av/ ned epiduralen» tolker jeg det som en påstand om at dette er det som skjer med alle som får epidural. Så da kommer mitt spørsmål inn; hvor kommer denne påstanden fra? 

Anonymkode: fb9cd...8cc

Skrevet

Jeg har født to med epidural og for meg tok den alle smertene. Den første fødselen min hadde dårlig progresjon, selv før epiduralen ja, og endte i vakumforløsning. Og det kjente jeg.

Men selve pressingen var ikke veldig vond, selv om de skrur ned så slutter den jo ikke å virke på sekundet.

Min andre fødsel gikk lettere og jeg presset ut ungen på 15 min. jeg opplevde ikke det som veldig vondt, kjente at jeg presset ut noe stort men kunne godt ha tatt en til når jeg først var i gang.

Og jeg kunne fint gå, sitte osv etterpå.

Epidural fungerer åpenbart veldig fint på meg.

Anonymkode: b7ac9...74a

Skrevet

Epidural gjorde at jeg gikk fra uutholdelig sinnsyke rier til å kunne sove i 4 timer før det var på tide å presse. Under pressingen skrudde de ned litt, slik at jeg såvidt kjente pressriene (men jeg var svakere og det tok lang tid å presse  - over en time). Kjente 'ring of fire' men bare såvidt. 

Neste fødsel var styrtfødsel av en stjernekikker. Helt sinnsykt rier da også, jeg gikk nesten fra vettet av smerte og ropte til høyere makter om å få epidural (noe jeg ikke fikk og gikk da over til veldig stygg banning). Jeg vil aldri oppleve sånne smerter igjen. Fordelen var at jeg ble ekstremt effektiv på pressingen og baby kom ut på null komma niks - jeg tok imot selv til og med, så våken var jeg! Helt utenomjordisk opplevelse som jeg er glad jeg har gjort, men aldri igjen.

Om jeg ble tvinget til å føde igjen, ville jeg valgt epidural.

Anonymkode: 1c4c9...c0c

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det som er kjipt er at om du er en av de hvor epiduralen demper alt, også riene, så må du få oxytocin drypp som igjen øker sjansen for revning, bruk av tang og i senere studier økt forekomst av barseldepresjon. 

Har født en med epidural, og en uten noen smertelindring -fødsel nummer to var helt fantastisk, og jeg fikk et endorfinrush man ikke får når man bruker epidural (fordi det tar smerten). Vil aldri føde med smertestillende igjen. 

Og ja det er vondt, men det varer så kort at det er verdt det.

Anonymkode: fe4db...e68

For noe snikksnakk. Varer så kort at det er verdt det!?! Du vet det er ulik lengde på fødsler? Du vet det er ulikt? Din historie er ikke representativ for alle fødsler. Brukt riktig er epidural et flott hjelpemiddel for enkelte under fødsel.

Jeg har født tre. En med epidural, en uten og en fødsel der barnet så vidt ble berget med keisersnitt. Den desidert enkleste fødselen var den uten epidural. Kort, enkel og i superform etterpå. Hadde jeg brukt den som mal hadde fødsler vært helt uproblematisk. Dessverre fikk jeg erfare at så enkelt er det ikke.

Epidural har sin plass i moderne medisin og inne for obstetrikk og kan være et godt hjelpemidddel.

Anonymkode: deeb7...deb

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, hun løy nok ikke til deg da hun sa det, og jeg regner med at hun faktisk gjorde akkurat som du fikk beskjed om. Det jeg mener er at i alle tråder jeg kommer over angående epidural er det alltid flere som påstår at epiduralen blir skrudd av når pressriene starter. 

Nå kan det jo være sånn at folk ikke evner å utrykke seg ordentlig, så kanskje det bare er jeg som har oppfattet det feil da. Når noen skriver «De skrudde av epiduralen da pressriene startet» tolker jeg det som dette individets erfaring. Men når noen skriver «når du begynner å presse skrur de av/ ned epiduralen» tolker jeg det som en påstand om at dette er det som skjer med alle som får epidural. Så da kommer mitt spørsmål inn; hvor kommer denne påstanden fra? 

Anonymkode: fb9cd...8cc

Kanskje det er lokale forskjeller?

Jeg fikk inntrykk av at det var vanlig å skru den ned/av når pressriene startet her, jordmor sa det flere ganger at når pressriene starter skrur vi den av så riene får jobbe fritt, og du får bedre kontroll og kan jobbe med kroppen.

Jeg vil tro at de som sier at den skrus av når pressriene kommer har erfart det selv, og også fått høre fra jordmor på sykehuset før fødsel at det er sånn man gjør det.

At det gjøres annerledes andre steder vet man ikke før man har blitt fortalt det, sånn som du nå har gjort her. Du har lært med at det er ikke alle steder de gjør det sånn som jeg har blitt fortalt og har erfart at man gjør det.

Anonymkode: cdf2e...a9a

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje det er lokale forskjeller?

Jeg fikk inntrykk av at det var vanlig å skru den ned/av når pressriene startet her, jordmor sa det flere ganger at når pressriene starter skrur vi den av så riene får jobbe fritt, og du får bedre kontroll og kan jobbe med kroppen.

Jeg vil tro at de som sier at den skrus av når pressriene kommer har erfart det selv, og også fått høre fra jordmor på sykehuset før fødsel at det er sånn man gjør det.

At det gjøres annerledes andre steder vet man ikke før man har blitt fortalt det, sånn som du nå har gjort her. Du har lært med at det er ikke alle steder de gjør det sånn som jeg har blitt fortalt og har erfart at man gjør det.

Anonymkode: cdf2e...a9a

Det er noe med det å komme med fasitsvar som mange gjør i denne tråden, basert på egen erfaring. Husk og at selv om epiduralen blir skrudd av så varer effekten enda en god stund for mange.

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er noe med det å komme med fasitsvar som mange gjør i denne tråden, basert på egen erfaring. Husk og at selv om epiduralen blir skrudd av så varer effekten enda en god stund for mange.

Nei det er ingen her som har sagt at de har fasitsvaret,hi ber om andre sine erfaringer å da har jeg og mange andre fortalt hva som er VÅR erfaring med epidural.Å da må jeg kunne skrive at jeg fikk beskjed om at de skrur ned epiduralen når jeg skulle begynne å presse,uten at du skal komme å fortelle at det jeg sier er feil.Jeg deler bare MIN erfaring.

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei det er ingen her som har sagt at de har fasitsvaret,hi ber om andre sine erfaringer å da har jeg og mange andre fortalt hva som er VÅR erfaring med epidural.Å da må jeg kunne skrive at jeg fikk beskjed om at de skrur ned epiduralen når jeg skulle begynne å presse,uten at du skal komme å fortelle at det jeg sier er feil.Jeg deler bare MIN erfaring.

Det er en forskjell i å si at sånn var det under min fødsel for meg og å si at sånn er det. Og når det gjelder denne tråden så er det mye fasitsvar ute og går.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er en forskjell i å si at sånn var det under min fødsel for meg og å si at sånn er det. Og når det gjelder denne tråden så er det mye fasitsvar ute og går.

Ja sånn var der for OSS.

Skrevet

Er nok litt forskjell fra menneske til menneske.. men jeg har fire.. den eneste fødselen som har gått greit uten for mye komplikasjoner og enorme smerter var den ene da jeg fikk epidural. Var uutholdelig.. fikk epidural og jeg lå i senga i mange timer og merket ikke noe mer før en time før babyen skulle ut.. da kjente det ut som jeg måtte bæsje så jeg ringte på.. da slo de ned på styrken på epiduralen så man skulle trykke mer effektivt.  Merket smerter da kan man si.. men tok bort mange timer med smerter under riene tidligere i fødselen. For meg er det det værste.. synes ikke det er så ille når babyen skal ut/pressingen

Anonymkode: b3860...9b0

Skrevet

Må også si det at spinal bedøvelse fungerte ikke like godt på meg

Skrevet

Glemte å si at med epidural kjente jeg ikke riene alltid.. selv om hun skrudde ned.. fikk beskjed om npr jeg skulle presse.

Skrevet

Med første: epiduralen virket godt, kjente ingen smerte, ei heller da jeg presset ut.

Med andre: Det gjorde grusomt vondt å sette epiduralen, og den virket overhode ikke.

Skrevet

Å føde med epidural er peanuts i forhold til uten. Er vondt med epidural og, men uten er helt sykt. Har født tre jeg da, en med og to uten. 

Anonymkode: 96619...d5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...