Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #1 Skrevet 10. april 2018 Når man får epidural under fødselen, kjenner man smerte da? Eller lindrer det bare smerten? I såfall hvor mye lindring? Anonymkode: f2811...044
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #2 Skrevet 10. april 2018 Det er veldig individuelt. For noen fungerer epiduralen slik at man ikke kjenner riene, mens andre kun merker at det tar vekk de verste smertene. Anonymkode: eed41...16e
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #3 Skrevet 10. april 2018 Det som er kjipt er at om du er en av de hvor epiduralen demper alt, også riene, så må du få oxytocin drypp som igjen øker sjansen for revning, bruk av tang og i senere studier økt forekomst av barseldepresjon. Har født en med epidural, og en uten noen smertelindring -fødsel nummer to var helt fantastisk, og jeg fikk et endorfinrush man ikke får når man bruker epidural (fordi det tar smerten). Vil aldri føde med smertestillende igjen. Og ja det er vondt, men det varer så kort at det er verdt det. Anonymkode: fe4db...e68
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #4 Skrevet 10. april 2018 Jeg kjente ikke noe med epidural. Det var litt ekkelt, så valgte ikke det igjen. Fødte på natten, så jeg sovnet og våknet av pressriene Anonymkode: cb428...d63
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #5 Skrevet 10. april 2018 Det bare lindrer,å før du skal begynne å presse så skrur de ned/av epiduralen. Anonymkode: 39731...9de
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #6 Skrevet 10. april 2018 Det lindret så mye at det føles som å komme til himmelen,men samtidig så er det litt ubehagelig på hver rie så det er umulig å få sove. Dette var midt på natten å jeg hadde visst god tid. Anonymkode: 39731...9de
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #7 Skrevet 10. april 2018 De kan skru dryppet opp og ned så de regulerer hvor smertestillende det er på den måten også. Det kjipe er at det gjør fødselen til en risikofødsel, og du risikerer at riene stopper opp. Anonymkode: cdf2e...a9a
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #8 Skrevet 10. april 2018 Men hva med selve pressingen? Gjør det vondt/ kjenner dere smerten? Anonymkode: f2811...044
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #9 Skrevet 10. april 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men hva med selve pressingen? Gjør det vondt/ kjenner dere smerten? Anonymkode: f2811...044 Ja, de skrur av epiduralen når pressriene kommer, da må du være "på" og kjenne hva som skjer i kroppen, hjelpe til. Anonymkode: cdf2e...a9a
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #10 Skrevet 10. april 2018 Første fødsel: sov gjennom riene, epidural tok det aller meste av smertene. Skrudde ned/av under pressrier, men de riene var nesten deilige på et vis😅 Andre fødsel: epidural fungerte kun på ene siden, riene stanser så måtte ha drypp i tillegg. Endte med hastesnitt. Om det noen gang blir en til, så er jeg ganske sikker på at det blir epidural igjen. Gidder ikke late som jeg er en urkvinne som skal klare meg uten noe som helst🙄😂 Anonymkode: c0dd7...f6c
LME1001 Skrevet 10. april 2018 #11 Skrevet 10. april 2018 Pressingen kjenner man. Epiduralen fjernet alle smertene mine. Men samtidig får man ikke det endorfinrushet som nevnt over her. Så jeg følte meg mye mer pigg/opplagt etter fødselen uten epidural. Kunne fint klart en hard spasertur noen timer etterpå. Med epidural føltes hele kroppen/ryggen veldig tung i en hel mnd etterpå. Orket ikke gå lengre enn en liten tur rundt gata. Skal føde nr 3 om 5 mnd og jeg håper jeg er sterk nok til å ikke velge epiduralen.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #12 Skrevet 10. april 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, de skrur av epiduralen når pressriene kommer, da må du være "på" og kjenne hva som skjer i kroppen, hjelpe til. Anonymkode: cdf2e...a9a Ikke alltid. Her gjorde de det ikke, og jeg måtte presse på kommando. Var helt jævlig fordi det ikke var mulig å jobbe med kroppen. Jm la seg tilslutt på magen min og presset ungen ut. Fikk traumer etterpå. Fødsel uten smertelindring var deilig. Nøt hvert øyeblikk. Og pressriene var faktisk godt. Eneste er at de brenner noe j i musa da...men det gjør det med epidural også 😅 Gleder meg til mens kommer tilbake, da skal jeg bli gravid igjen og gleder meg til fødsel (uten kluss med kroppen). Anonymkode: fe4db...e68
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #13 Skrevet 10. april 2018 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hva med selve pressingen? Gjør det vondt/ kjenner dere smerten? Anonymkode: f2811...044 Nei, hos meg skrudde de ikke av, så jeg kjente ingenting av smerte. De skrudde av etter jeg var sydd litt. Helt fabjuløs! Anonymkode: e994b...c7a
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #14 Skrevet 10. april 2018 Har fødten med epidural og uten. Første fødsel var med upidural, og den virker ikke. Begge fødslene var like vonde sånn smertemessig. Anonymkode: 33310...925
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #15 Skrevet 10. april 2018 Jeg skulle absolutt ikke ha, men etter flere timer ga jeg meg, og det angrer jeg virkelig ikke på. Kjente alt, men ikke sånn at jeg gruet meg til neste rie med en gang den forrige var over. Pressriene var noe helt annet, og ga litt styrke til å bli ferdig. Skal jeg føde igjen, vet jeg ikke hva jeg velger, men epidural er helt klart den smertelindringen jeg kommer til å velge om jeg vil ha og rekker. Anonymkode: 55bdc...386
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #16 Skrevet 10. april 2018 Du klarer deg fint uten😀 Å føde naturlig er best for både mor og barn Anonymkode: 78a0c...555
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #17 Skrevet 10. april 2018 Har født to med epidural og en uten. Uten gjorde enormt vondt. Epidural tok bort smerten, jeg syns det var godt. Hadde heller ikke vondt i utdrivingsfasen. Anonymkode: 81030...c63
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #18 Skrevet 10. april 2018 Jeg fikk epidural, man får det ikke flr man er ca 5 cm åpning..så egentlig bortkastet spør du meg siden man da har pint seg gjennom de første 5 cm uten. Jeg ble helt lammet og kjente ingenting..klarte ikke gå engang 😯 det var jo ikke værst tenkte jeg..men det de glemte å fortelle meg var jo at riene stoppet opp og etter 5 timer ble jeg satt på drypp og kjente absolutt alt i utrivnings fasen! Fødselen kunne vært over mye tidligere hadde jeg ikke tatt epidural. Denne gangen skal jeg kun ha lystgass. Anonymkode: 81358...b3f
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #19 Skrevet 10. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men hva med selve pressingen? Gjør det vondt/ kjenner dere smerten? Anonymkode: f2811...044 Ja som sagt så skrur de ned/av epiduralen når du begynner å presse så da er det ekstreme smerter. Anonymkode: 39731...9de
Tøystykke Skrevet 10. april 2018 #20 Skrevet 10. april 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Når man får epidural under fødselen, kjenner man smerte da? Eller lindrer det bare smerten? I såfall hvor mye lindring? Anonymkode: f2811...044 Det kommer an på hvor legen treffer. Hos meg kjente jeg INGENTING. Da mener jeg ingenting, i det hele tatt ! Men kjente det da jeg skulle presse, var ikke bedøvet der nede. Synes dt er det mildeste med hele fødselen. Er riene som er verst
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #21 Skrevet 10. april 2018 Jeg har født to ganger, en med og en uten. Fødselen med er desidert den beste. Epidural for meg var helt fantastisk. Gikk rundt i prekestol og pratet meg gjennom fødselen. Kjente etterhvert nedpress og da var det på tide å presse. Pressriene var heller ikke noe særlig vonde. Når hodet sto ut derimot... desidert verst selv om jeg hadde epidural... men så var baby nr to en kilo større og 4 cm større hodeomkrets enn førstemann😅 Anonymkode: 2f75c...64e
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #22 Skrevet 10. april 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja som sagt så skrur de ned/av epiduralen når du begynner å presse så da er det ekstreme smerter. Anonymkode: 39731...9de Om det er ekstreme smerter eller ei er svært individuelt. Anonymkode: c0dd7...f6c
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #23 Skrevet 10. april 2018 Hvor kommer denne påstanden om at de skur av epiduralen under pressriene fra? Både jeg og flere jeg kjenner fikk beholde epiduralen til barnet var ute. Virker som at dette er en «vedtatt sannhet», men det må da virkelig være noe som vurderes fra fødsel til fødsel? Anonymkode: fb9cd...8cc
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #24 Skrevet 10. april 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor kommer denne påstanden om at de skur av epiduralen under pressriene fra? Både jeg og flere jeg kjenner fikk beholde epiduralen til barnet var ute. Virker som at dette er en «vedtatt sannhet», men det må da virkelig være noe som vurderes fra fødsel til fødsel? Anonymkode: fb9cd...8cc Regner ikke med hun lyget til meg når hun sa " nå skrur jeg ned epiduralen for nå må du begynne å presse* Anonymkode: 39731...9de
Kaffekjerring Skrevet 10. april 2018 #25 Skrevet 10. april 2018 Jeg skal være teit og si at hos meg så fungerte den ikke ved siste fødsel. Med mellomste tok den toppene tror jeg Jeg klarte da å puste meg gjennom. Med førstemann så fungerte den kun på ene siden og det var mye verre enn at den ikke fungerte. Jeg hadde veldig likt fødsrlsforløp på alle tre. Mine egne rier synes jeg var overkommelige uten smertelindring, men jeg har aldri hatt effektive rier så de måtte sette drypp. På mellomste satte de i gang drypp og slo det av igjen etter noen timer. Jeg er skeiv i ryggsøylen og det er nok derfor jeg er vanskelig å sette epidural på. Hadde jeg skulle hatt flere hadde jeg revurdert en gang ekstra om jeg skulle ha eller ikke. Det eneste jeg derimot skulle ha skrevet i et fødebrev er at jeg ønsket lystgass. Det fikk jeg nå sist og det var himmelsk pluss litt til. Fungerte supert😁
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå