Anonym bruker Skrevet 9. april 2018 #26 Skrevet 9. april 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er vel mer vanlig at 20-åringen betaler for seg når hun bor hos andre? Anonymkode: 1ab3f...d5e Henne hadde jeg hivd ut! Anonymkode: 1303f...b9a
Anonym bruker Skrevet 9. april 2018 #27 Skrevet 9. april 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg går kanskje litt mot strømmen her, men jeg tenker det kunne vært hyggelig jeg. Jeg skjønner ikke hvorfor disse ungene på død og liv skal bli selvstendige så tidlig som mulig. Jeg gikk på vg for bare noen få år siden, og det var bein hardt. Jeg har studert i flere år senere og jobbet, men videregående krever enormt mye. Det er mer enn 100 % arbeid, og det virker det ikke som om alle foreldre forstår. Når deg gjelder denne jenta vet vi jo ikke all verdens om henne. Kanskje hun trenger litt voksenkontakt og omsorg, selv om hun er 20. Eller kanskje hun bare er en grei jente, som resten av familien din liker å være med? Klart du kan sette grenser hi, og jeg syns ikke du burde ta opp kredittkortgjeld over henne. Men at hun er en så stor utgift at hun tipper lasset det tviler jeg på. Uansett lar det seg enkelt løse ved at hun kjøper inn noen småting så det går litt opp i opp. Det er bare å ta praten og være innstilt på å finne løsninger. Men nå tror jeg ikke helt du er der. Jeg tror du bare vil ha henne ut. Og så er økonomi en god unnskyldning. Og dette greit nok det. Det er ditt hus og dine grenser. Men jeg tenker litt «the more the merrier» og liker besøk. Så jeg ville ikke vært gift med deg, for å si det sånn. Anonymkode: 082bd...0c3 Det det her er snakk om er en voksen jente som flytter inn til foreldrene til kjæresten og forventer at hun skal bo der gratis, at de skal betale alle hennes utgifter til mat/husholdningsartikler, som forventer å få bankkortet til en av kjærestens foreldre til å kjøpe godteri til seg selv og kjæresten - og som IKKE er villig til å bidra med noe som helst i hjemmet. Hvorfor skal andre vise velvilje når hun viser at hun ikke er villig til å bidra på noen som helst måte? Og du... de fleste foreldre har gått videregående selv, så de vet utmerket godt hvor mye som kreves. Man må likevel bidra til å forsørge seg selv, man kan ikke flytte inn til fremmede og forvente at de både betaler alle utgiftene dine og vasker dritten din i tillegg. En voksen person ekstra i husholdningen fører til flere tusen kroner ekstra i utgifter hver måned. Mat, snacks til primadonnaen, strøm til dusj/bad, oppvarming, klesvask, matlaging, økte utgifter til andre husholdningsartikler +++ At du tviler på at flere tusen kroner minus hver måned kan tippe økonomien til en familie som allerede har gått ned i inntekt, det viser at du kanskje ikke helt har oversikt over hva det faktisk koster å leve for en voksen person, i hvert fall det inntrykket du gir. Mulig denne 20-åringen trenger voksenkontakt, men særlig grei er hun jo ikke når hun utnytter andre, nekter å vaske egen dritt, nekter å bidra i husholdningen på annen måte, nekter å betale noe som helst for seg. Anonymkode: def9e...bdd
Anonym bruker Skrevet 9. april 2018 #28 Skrevet 9. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det det her er snakk om er en voksen jente som flytter inn til foreldrene til kjæresten og forventer at hun skal bo der gratis, at de skal betale alle hennes utgifter til mat/husholdningsartikler, som forventer å få bankkortet til en av kjærestens foreldre til å kjøpe godteri til seg selv og kjæresten - og som IKKE er villig til å bidra med noe som helst i hjemmet. Hvorfor skal andre vise velvilje når hun viser at hun ikke er villig til å bidra på noen som helst måte? Og du... de fleste foreldre har gått videregående selv, så de vet utmerket godt hvor mye som kreves. Man må likevel bidra til å forsørge seg selv, man kan ikke flytte inn til fremmede og forvente at de både betaler alle utgiftene dine og vasker dritten din i tillegg. En voksen person ekstra i husholdningen fører til flere tusen kroner ekstra i utgifter hver måned. Mat, snacks til primadonnaen, strøm til dusj/bad, oppvarming, klesvask, matlaging, økte utgifter til andre husholdningsartikler +++ At du tviler på at flere tusen kroner minus hver måned kan tippe økonomien til en familie som allerede har gått ned i inntekt, det viser at du kanskje ikke helt har oversikt over hva det faktisk koster å leve for en voksen person, i hvert fall det inntrykket du gir. Mulig denne 20-åringen trenger voksenkontakt, men særlig grei er hun jo ikke når hun utnytter andre, nekter å vaske egen dritt, nekter å bidra i husholdningen på annen måte, nekter å betale noe som helst for seg. Anonymkode: def9e...bdd Dette. Og altså - en 20-åring som trenger voksenkontakt? Da er hun jo evneveik og bør bo på institusjon. Da jeg var 20 hadde jeg studielån og var flyttet ut hjemmefra, tok forberedende og jobbet ved siden av, lagde budsjetter og planla hvordan jeg skulle få råd til en måned i Asia mellom semestrene. Jeg satt ikke på rumpa hjemme hos noen andre og spiste godteri, altså... Anonymkode: 1303f...b9a
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #29 Skrevet 10. april 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Folk er klare for ulike ting i den alderen. Mine barn vil alltid forventes at hjelper til, men tviler på at jeg ville krevd at en 18 åring jeg plikter å forsørge skulle betale maten vår. Min eldste har dysleksi, så når hun går på VGS vil jeg at hun skal fokusere mest mulig på skolen. Derfor er der lite trolig ar jeg vil kreve at hun jobber spesielt mye. Anonymkode: 24ea0...463 Ja, det er klart, og noen stilles det ikke så mye krav til. Jeg har også dysleksi, men klarte å jobbe, for noen så blir det sikkert for tøft. Jeg er glad de trente meg til å bli sterk Begynte med småjobber på ungdomsskolen, bidro i husholdningen fra vgs, og lærte meg god økonomisk sans innen jeg var 19 og kunne kjøpe egen bolig. ...pass på å ikke sy for store puter da, balansen er fin, for da blir det vanskelig å fly. Anonymkode: 1eab9...f89
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #30 Skrevet 10. april 2018 Jeg har erfaring. Nyttesløse. Var mannens «barn» 😳 http://www.hioa.no/Om-HiOA/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/SIFO/Referansebudsjettet/Kalkulator Det koster å ha en ekstra munn å mette. Ingen tvil om det. Ring banken, du betaler renten på boliglånet. Nekt å ta opp kredittkort gjeld. Hun koster dere 5000 i måneden. Anonymkode: 1c0a3...296
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #31 Skrevet 10. april 2018 Den 20-åringen kan da ikke være helt i vater? Man flytter da ikke bare inn til folk uten å betale for seg! Hun er vel ferdig med vgs om hun er 20 år? Hva lever hun av ellers, regner med hun har utgifter til klær, sminke, sosiale ting med venner osv? Har hun studielån og stipend som hun bare sløser bort på seg selv mens hun bor og spiser gratis hos kjærestens foreldre og ikke gidder bidra med litt husarbeid engang? Kjenner jeg hadde likt denne dama veldig dårlig.... Det er virkelig på tide de unge får vite hvordan den økonomiske situasjonen i familien er. Kall inn til familiemøte og fortell dem hvor trangt dere har det. Fortell at gutten som er sønn i huset selvfølgelig får gratis kost og loji så lenge han går på skolen, men at om kjæresten hans skal flytte inn må de bidra.. Hun må bidra med matpenger og de må begge bidra med husarbeidet Anonymkode: a4915...716
Helene Harepus Skrevet 10. april 2018 #32 Skrevet 10. april 2018 Jeg synes det er helt hårreisende hvor frekke og lite takknemlige enkelte mennesker er. En voksen jente som flytter inn på dere og oppfører seg som om dette er hennes hus og nekter, faktisk nekter å hjelpe til når dere ber henne 😳 Hun tråkker jo på dere! Jeg synes også at din kone virker i overkant ettergivende, er du den eldstes stefar, siden hun er så villig til å ta side med de og støtte under "svigerdatterens" oppførsel? Jeg tror at du må først få henne på din side og hvis hun er ikke villig til å sette grenser, ville jeg foreslått separat økonomi med alt det medfører, om ikke for noe annet enn å vise at jeg hadde fått nok og mente alvor. Jeg synes ikke en videreskoleelev skal betale for å bo hjemme, men at han bidrar på andre måter i hjemmet (rydding, matlaging, snømåking etc) er en selvfølge. Av en ung voksen som jeg hverken har eller har hatt forsørgeransvar for, ville jeg forventet mer, vedkommende ville måtte betale for seg i tillegg til å hjelpe til hjemme. Du og din kone må i hvertfall komme til enighet og så må dere være soleklare på vilkårene for at hun eventuelt får lov til å fortsette å bo hos dere. Personlig hadde jeg ikke ønsket at jenta fortsatte å bo der, for jeg tenker at hun er ikke den mest tilpasningsvillige og hun har allerede vist at hun har ingen respekt for dere og man skal virkelig få lov til å slippe kampen om grensesetting for andres voksne barn.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #33 Skrevet 10. april 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, det er klart, og noen stilles det ikke så mye krav til. Jeg har også dysleksi, men klarte å jobbe, for noen så blir det sikkert for tøft. Jeg er glad de trente meg til å bli sterk Begynte med småjobber på ungdomsskolen, bidro i husholdningen fra vgs, og lærte meg god økonomisk sans innen jeg var 19 og kunne kjøpe egen bolig. ...pass på å ikke sy for store puter da, balansen er fin, for da blir det vanskelig å fly. Anonymkode: 1eab9...f89 Du hadde råd til å kjøpe egen leilighet som 19 åring? Var ekstrajobber din ingeniør på plattform? Anonymkode: 24ea0...463
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #34 Skrevet 10. april 2018 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er mannen. Min samboer (dame) synes dette er helt greit. Dama til 18 åringen bare plutselig bodde her uten noe forvarsel eller avtale. Jeg synes det er helt på trynet, men har flertallet i mot meg.. Anonymkode: 637e9...8f6 Sett foten ned. Uavhengig av om du er mannen eller dama så snakker du med samboeren din i kveld og sier at nå er det nok, dama skal flytte ut ASAP. Ellers flytter du. Anonymkode: 01dfa...0ff
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #35 Skrevet 10. april 2018 Tipper det er snakk om en stesønn dette? Og at denne sønnen har sin mor rundt lillefingeren og du har lite du skulle sagt? Jeg har en 17-åring selv, med kjæreste, og ja, tenåringer er dyre i drift. Men jeg har aldri hørt maken til frekkhet som du her beskriver. Hun bare flyttet inn, spiser maten deres, bruker strøm og varmtvann, helt uten å spørre eller betale for seg, en voksen dame på 20 år? Det er hinnsides all folkeskikk. Selv dama til min 17-åring, som også er 17-år, hjelper til. De lager middag, de er med å rydder, hun rydder i kjellerstua, kan tørke over badet osv. Hun bor ikke her engang, hun overnatter en del i helgene, men min sønn overnatter like ofte hos henne, så det jevner seg ut. Sønnen min hjelper til når han er der også, sitter barnevakt på lillebroren hennes f.eks, det har han gjort når hun ikke er hjemme til og med. Jeg skjønner at du er frustrert, du bor sammen med en kvinne som har en voksen sønn helt uten oppdragelse og han har dratt i hus en kjæreste som er enda verre. Jeg vet ikke om jeg hadde holdt ut, du er jo umyndiggjort i eget hjem, der ungdommen råder.... Anonymkode: a4915...716
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #36 Skrevet 10. april 2018 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du hadde råd til å kjøpe egen leilighet som 19 åring? Var ekstrajobber din ingeniør på plattform? Anonymkode: 24ea0...463 Neida, men begynte å spare når jeg var 15(konfirmant) og innen jeg var 19 hadde jeg drøyt 100 000 Så arvet jeg 150 000 (totalen var nok til egenkapital), og skaffet en leilighet til 1,5mill som jeg senere (når jeg fikk råd) pusset opp og solgte for 2,6 ✌️ Første året i leiligheten var jeg lærling og jobbet tre jobber, mens jeg levde på nudler og kneippbrød 😂 Og jeg hadde lært å leve på budsjett og sparsommelig, takket være at jeg måtte bidra hjemme og fikk god opplæring i hvordan den virkelige verden var. Anonymkode: 1eab9...f89
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #37 Skrevet 10. april 2018 Du skal i alle fall ikke ta opp kredittlån på ditt kort. Hvis din samboer på død og liv skal fø på denne 20 åringen, så får hun betale for det selv. Anonymkode: 245d9...cd2
Ileus Skrevet 10. april 2018 #38 Skrevet 10. april 2018 Hvis hun går på skole har foreldrene hennes forsørgerplikt. Ring dem og be dem betale eller hente henne.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #39 Skrevet 10. april 2018 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg går kanskje litt mot strømmen her, men jeg tenker det kunne vært hyggelig jeg. Jeg skjønner ikke hvorfor disse ungene på død og liv skal bli selvstendige så tidlig som mulig. Jeg gikk på vg for bare noen få år siden, og det var bein hardt. Jeg har studert i flere år senere og jobbet, men videregående krever enormt mye. Det er mer enn 100 % arbeid, og det virker det ikke som om alle foreldre forstår. Når deg gjelder denne jenta vet vi jo ikke all verdens om henne. Kanskje hun trenger litt voksenkontakt og omsorg, selv om hun er 20. Eller kanskje hun bare er en grei jente, som resten av familien din liker å være med? Klart du kan sette grenser hi, og jeg syns ikke du burde ta opp kredittkortgjeld over henne. Men at hun er en så stor utgift at hun tipper lasset det tviler jeg på. Uansett lar det seg enkelt løse ved at hun kjøper inn noen småting så det går litt opp i opp. Det er bare å ta praten og være innstilt på å finne løsninger. Men nå tror jeg ikke helt du er der. Jeg tror du bare vil ha henne ut. Og så er økonomi en god unnskyldning. Og dette greit nok det. Det er ditt hus og dine grenser. Men jeg tenker litt «the more the merrier» og liker besøk. Så jeg ville ikke vært gift med deg, for å si det sånn. Anonymkode: 082bd...0c3 Ganske tydelig at du gikk på vgs for bare få år siden ja...litt ung og umoden virker det som. Selv om man kan syns det er koselig med besøk, er ikke det det samme som at man syns det er "koselig" å få en voksen person til inn i husholdningen, som man må betale for og som ikke hjelper til verken økonomisk eller med husarbeid. Er man 20 år er man voksen, og skal man da flytte hjemmefra må man kunne forsørge seg selv. Hun kan være så grei hun bare vil, men det setter ikke brød på bordet eller betaler kredittkortregninger. Her virker HI som den eneste fornuftige personen i dette huset spør du meg... Anonymkode: ac85d...28b
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #40 Skrevet 10. april 2018 Jeg har erfaring med at unger spiser meg ut av huset, men da snakker jeg om sønnen min på 14 og sønnen min på 16, de er aktive gutter som forbrenner enorme mengder mat. Men sånn er det jo bare, og det er ikke noe irritasjonsmoment, det er en litt vittig fase av livet bare, fasen vi aldri får handlet nok mat... Men en 20 år gammel kjæreste av sønnen i huset er ikke en "unge" som spiser deg ut av huset. Hun er en voksen igle som har trengt seg inn i huset deres, ærlig talt, dette kan dere da ikke finne dere i. Anonymkode: a4915...716
Mumua Skrevet 10. april 2018 #41 Skrevet 10. april 2018 Dette er jo galskap, de er per definisjon voksne mennesker og skal selvfølgelig bidra. Er de voksne nok til å være samboere så er de voksne nok til å betale for seg. Den jenta hadde jeg sendt hjem til egne foreldre, det skorter åpenbart på oppdragelse når hun snylter på andre. Og jeg hadde lagt frem budsjettet vårt for dem og vist de hva dette koster dere, det er vesentlig større forbruk av strøm, mat, transport (de låner vel bil om de har lappen tenker jeg), slitasje på hus. Jeg hadde blitt illsint. Og om ikke samboeren din skjønner dette får hun betale for dette selv, ikke ta opp kreditt i ditt navn, da lærer de jo ingenting. Man kan utmerket godt jobbr ved siden av vgs. Jeg jobbet fra jeg var 12 år og har toppkarakterer i det meste, drev egen restaurant da jeg var 19 år og bodde selvfølgelig for meg selv. Still krav!
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #42 Skrevet 10. april 2018 6 timer siden, Ileus skrev: Hvis hun går på skole har foreldrene hennes forsørgerplikt. Ring dem og be dem betale eller hente henne. Ikke når hun er 20 år.... Anonymkode: 809ba...f19
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #43 Skrevet 18. april 2018 På 4/9/2018 den 23.37, Anonym bruker skrev: Jeg går kanskje litt mot strømmen her, men jeg tenker det kunne vært hyggelig jeg. Jeg skjønner ikke hvorfor disse ungene på død og liv skal bli selvstendige så tidlig som mulig. Jeg gikk på vg for bare noen få år siden, og det var bein hardt. Jeg har studert i flere år senere og jobbet, men videregående krever enormt mye. Det er mer enn 100 % arbeid, og det virker det ikke som om alle foreldre forstår. Når deg gjelder denne jenta vet vi jo ikke all verdens om henne. Kanskje hun trenger litt voksenkontakt og omsorg, selv om hun er 20. Eller kanskje hun bare er en grei jente, som resten av familien din liker å være med? Klart du kan sette grenser hi, og jeg syns ikke du burde ta opp kredittkortgjeld over henne. Men at hun er en så stor utgift at hun tipper lasset det tviler jeg på. Uansett lar det seg enkelt løse ved at hun kjøper inn noen småting så det går litt opp i opp. Det er bare å ta praten og være innstilt på å finne løsninger. Men nå tror jeg ikke helt du er der. Jeg tror du bare vil ha henne ut. Og så er økonomi en god unnskyldning. Og dette greit nok det. Det er ditt hus og dine grenser. Men jeg tenker litt «the more the merrier» og liker besøk. Så jeg ville ikke vært gift med deg, for å si det sånn. Anonymkode: 082bd...0c3 Om du sleit så fryktelig med VGS at du mener det er mer enn 100% jobb, lurer jeg på om du vil evne å stå i en jobb som krever at du har VGS for å utføre den 😳 Du har i alle fall ikke god økonomisk innsikt, om du ikke ser at en eller to ekstra munner å mette kan velte en familieøkonomi. Det er ikke alle familier som har like mye ekstra å gå på. Det er forskjell på folk i dette landet altså. Fordi om vi er verdens rikeste land, så betyr ikke det at alle husstander har et stort overskudd... Anonymkode: 1c0a3...296
3 i april Skrevet 19. april 2018 #44 Skrevet 19. april 2018 Lurer på hvordan det gikk her 😊 hi har du en oppdatering ?
Helene Harepus Skrevet 19. mai 2018 #45 Skrevet 19. mai 2018 Jeg er også nysgjerrig på om situasjonen har forbedret seg for HI
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2018 #46 Skrevet 19. mai 2018 Jeg lurer også på det! Anonymkode: def9e...bdd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå