Gå til innhold

Unga eter meg ut av huset!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaringer med hjemmeboende ungdom her inne?

Vi ble 6 stykker i huset da kidden på 18 plutselig dro med seg dama på 20 inn!

Jeg har gått ned i lønn siste året da jeg byttet bransje sist høst og nå har det begynt å bli trangt både økonomisk og mentalt! De betaler ikke for noe og dama hans éter og tar for seg av alt og oppfører seg som en primadonna fra helvete! Rett som det er tilbyr hun seg å handle snacs til dem selv med samboerens kort!! Når jeg prøver å ta det opp med min samboer er det jeg som er smålig!

Jeg har sagt i fra om at 20 åringen i allefall kan hjelpe til med støvsuging bidra litt tilbake, men hun gidder ikke. 

Nå er vi bakpå med huslånet å må bruke kredittkortet mitt for å komme oss opp igjen.

18 åringen går på skole så juridisk har vi forsørgerplikt til endt utdannelse, men er det ikke vanlig at man betaler for litt for seg hjemme etter fylte 18? Eller er det jeg som er kjip? 

Anonymkode: 637e9...8f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber de ikke? 

Anonymkode: 8465d...b98

Skrevet

Det er vel mer vanlig at 20-åringen betaler for seg når hun bor hos andre?

Anonymkode: 1ab3f...d5e

Skrevet

Begge går på skole. Dama flyttet inn i fjor sommer.

Skrevet

Det er uansett ikke dere som har plikt til å forsørge dama hans.

Jeg betaler ned glede både for 18-åringen og kjæresten, men de er en glede å ha her. Og selv om det betyr at vi må nedprioritere annet så har vi råd.

Anonymkode: cb248...a9f

Skrevet

Hva mener du med samboeres kort? Din sønn eller din samboer?

For hadde blitt helvete her i huset om mannen min hadde lånt bort kortet sitt til vår sønn kjæreste slik jeg oppfatter det her.......

Du bør ta en prat med sønnen din. Samboer kan han ha i sitt eget hus.... ellers får de bidra i husholdet...

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Skole er intet hinder for å jobbe. De aller fleste som studerte den gang jeg studerte jobbet ved siden av. Det klarer de. Dama kan bo hos dere og betale, bo hos egne foreldre med den avtalen de har eller bo for seg selv. 

Anonymkode: 1ab3f...d5e

Skrevet

Be dama flytte da vel? Høres veldig uvanlig ut å ha kjæresten til 18åringen boende hjemme hos dere...

Anonymkode: a2e72...8bb

Skrevet

Er du alene eller har du en mann ? 

Om mannen mener at dette er greit er det litt spesielt. Du bør forlange at de holder mat selv og at de har plikter som takk for at du ikke forlanger leie.  Om de ikke er enige et det faktisk bare å flytte... Spesielt for innflytteren på 20 år!!!

Men "bare " flyttet hun inn, eller ble dere informert og dere syntes at dette var greit..ble dere ikke enige om betingelsene før hun kom rekende ?

Skrevet
6 minutter siden, LeTwinsA skrev:

Hva mener du med samboeres kort? Din sønn eller din samboer?

For hadde blitt helvete her i huset om mannen min hadde lånt bort kortet sitt til vår sønn kjæreste slik jeg oppfatter det her.......

Du bør ta en prat med sønnen din. Samboer kan han ha i sitt eget hus.... ellers får de bidra i husholdet...

Min samboers kort ja..

Skrevet
6 minutter siden, 3 i april skrev:

Er du alene eller har du en mann ? 

Om mannen mener at dette er greit er det litt spesielt. Du bør forlange at de holder mat selv og at de har plikter som takk for at du ikke forlanger leie.  Om de ikke er enige et det faktisk bare å flytte... Spesielt for innflytteren på 20 år!!!

Men "bare " flyttet hun inn, eller ble dere informert og dere syntes at dette var greit..ble dere ikke enige om betingelsene før hun kom rekende ?

Jeg er mannen. Min samboer (dame) synes dette er helt greit. Dama til 18 åringen bare plutselig bodde her uten noe forvarsel eller avtale. Jeg synes det er helt på trynet, men har flertallet i mot meg..

Skrevet

Gi beskjed om at de må finne sitt eget sted.

Anonymkode: 0ef9f...8d8

Skrevet

Dette problemet er mellom deg og samboeren din. Hvis dere godtar dette så ber dere om å utnyttes 

Anonymkode: e8937...48d

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min samboers kort ja..

Hun låner bort kortet sitt til kjærsten til sønnen og dere må attpåtil handle på kreditt??

Dere trenger en laaaang prat. Jeg skjønner deg veeeeldig godt. Det der har gått for langt.  

Skrevet

Her må du faktisk ta deg en seriøs prat med din samboer og forklare hvordan økonomi henger sammen og at dere er avhengig av kredittkort for å kunne betale huslån. Da er det på tide å reagere å stramme inn. Ta den samtalen med samboeren din allerede i kveld..bli enige å still krav til alle som bor i huset..

Skrevet

Du må snakke med din samboer og fortelle henne at dette ikke går, dere har IKKE råd til å betale for enda en voksen i husholdningen, det har dere ikke økonomi til!

Siden din kone bidrar til dette og låner bort sitt bankkort så er det vel hun som bør ta kredittlån på det dere nå ikke har råd til å betale på huslånet.

Jeg ville stilt krav til din samboer først og fremst, og gjerne krevd at dere tok timer på familievernkontoret. Du/dere kan også få hjelp av økonomisk rådgiver i bank eller kommune - og det er helt opplagt at dere da vil få råd om å kreve at 20-åringen betaler husleie og egen kost, for dere har ikke råd til alle ekstrakostnadene hun medføre. Dere vil jo også bruke ganske mye mer strøm mtp. mer dusjing, klesvask m.m.

Her må du bare manne deg opp og bli tydelig, selv om du selvfølgelig gjør det på en ok måte. Hvis din samboer er helt steil og nekter å stille krav til 20-åringen mtp. å bidra økonomisk og din samboer heller ikke vil være med i parterapi eller til økonomisk rådgiver... da er mitt beste råd at du kommer deg unna så fort som mulig. Du skal ikke ta opp masse kredittgjeld som du alene er ansvarlig for fordi din samboer ikke tar ansvar og ikke vil kreve noe økonomisk av en voksen dame som har flyttet inn til dere. Vil hun fortsette å betale for flere voksne, da får hun gjøre det alene.

Så IKKE ta opp noe kreditt på ditt kort!!! Dra samboeren din med deg til banken slik at dere finner en løsning, da må din samboer forholde seg til at hennes valg får følger. Det er idioti av deg om du nå tar opp kredittlån for å betale for at andre ikke tar ansvar!

Anonymkode: def9e...bdd

Skrevet

Hadde flyttet 20-åringen ut. Ikke søren om jeg forsørger en 20-åring som ikke engang er min. Hun skulle fått pakket snippvesken ut av mitt hus 

Anonymkode: 2133b...6b2

Skrevet

Send 20 åringen hjem til sine foreldre. Dersom ungene vil bli samboere må de finne en leilighet og få jobb til å betale husleie og utgifter. Inntil da er det greit med overnatting en helg hos dere, så kan de overnatte neste helg hos 20 åringen sine foreldre. I ukedagene ingen overnatting.

send dem ut på jobbsøking. De har begge godt av å tjene egne penger selv om de går på skole.

Anonymkode: 12be1...ce8

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv om jeg gikk på skole så måtte jeg jobbe ved siden av, og bidra. -Handle middag minst 2x i uka, stryke fars skjorter, vaske hus hver fredag mm. Og jeg hadde steinrike foreldre...det var ikke av økonomiske grunner, men for å forberede meg til voksenlivet.

Du gjør de en bjørnetjeneste ved å la de bo på «hotell mor og far» 

Anonymkode: 1eab9...f89

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv om jeg gikk på skole så måtte jeg jobbe ved siden av, og bidra. -Handle middag minst 2x i uka, stryke fars skjorter, vaske hus hver fredag mm. Og jeg hadde steinrike foreldre...det var ikke av økonomiske grunner, men for å forberede meg til voksenlivet.

Du gjør de en bjørnetjeneste ved å la de bo på «hotell mor og far» 

Anonymkode: 1eab9...f89

Folk er klare for ulike ting i den alderen. Mine barn vil alltid forventes at hjelper til, men tviler på at jeg ville krevd at en 18 åring jeg plikter å forsørge skulle betale maten vår.

Min eldste har dysleksi, så når hun går på VGS vil jeg at hun skal fokusere mest mulig på skolen. Derfor er der lite trolig ar jeg vil kreve at hun jobber spesielt mye.

Anonymkode: 24ea0...463

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er det noen som har erfaringer med hjemmeboende ungdom her inne?

Vi ble 6 stykker i huset da kidden på 18 plutselig dro med seg dama på 20 inn!

Jeg har gått ned i lønn siste året da jeg byttet bransje sist høst og nå har det begynt å bli trangt både økonomisk og mentalt! De betaler ikke for noe og dama hans éter og tar for seg av alt og oppfører seg som en primadonna fra helvete! Rett som det er tilbyr hun seg å handle snacs til dem selv med samboerens kort!! Når jeg prøver å ta det opp med min samboer er det jeg som er smålig!

Jeg har sagt i fra om at 20 åringen i allefall kan hjelpe til med støvsuging bidra litt tilbake, men hun gidder ikke. 

Nå er vi bakpå med huslånet å må bruke kredittkortet mitt for å komme oss opp igjen.

18 åringen går på skole så juridisk har vi forsørgerplikt til endt utdannelse, men er det ikke vanlig at man betaler for litt for seg hjemme etter fylte 18? Eller er det jeg som er kjip? 

Men skjønner ikkehelt hvordan det bare skjedde at kjæresten flyttet inn og hvorfor du godtok det uten strenge betingelser og krav om husleie og husarbeid?

Du er ikke kjip men har nok satt altfor lite grenser.

Jeg foreslår du setter deg ned med dem og gir dem ett beløp som skal betales om de begge skal bo der, hva som skal bidras med tillat og husarbeid som er deres ansvar om kjæresten fortsatt ønsker å bli boende.

Om du lar folk behandle deg som hotell så er det stor sjanse for at de gjør nettopp det uten skrupler.

Skrevet

Familieråd med alle voksne i husholdningen. Dvs deg, kona 18 og 20 åringen. Du legger frem situasjonen rolig og behersket.

1. Du er ukomfortabel med at det bor en voksenperson i huset som du ikke engang har sagt ja til å ha boende. Da du betaler 50% av lånet  er det helt vanvittig at din mening og dine følelser ikke vektes i større grad. I tillegg bidrar denne dama minimalt til husholdningen noe som øker din antipati for henne. Si rett ut at du vil ha henne ut av huset snarlig!

2. Dere har faktisk ikke økonomi til å forsørge en ekstra voksenperson. Trekk frem at dere faktisk er bakpå og legg gjerne frem budsjett som viser hvor mye penger ekstra som går ved å ha henne boende.

jeg ville faktisk ringt foreldrene hennes og fortalt om situasjonen og spurt om de kunne ta en alvorsprat med sin datter og evt hente henne og alle tingene hennes hos dere. I tillegg ville jeg spurt kona rett ut om hvordan hun ville opplevd deg å bo med en person hun ikke vil ha i huset! Jeg ville vært beinhard på at hun skal ut..det er ikke snakk om at hun kan bli boende selv om hun betaler leie! 

Anonymkode: 3f113...f95

Skrevet

Ville først ha tatt en seriøs økonomisk samtale med samboer. Legg fram budsjettet, slik at hun ser at det koster med store unger og kjæreste. 

Når samboeren din har innsett dette, snakker dere med sønnen. Forklar den økonomiske situasjonen til han, og vis hvor mye det koster ekstra. Gi beskjed om at han er deres ansvar, hun har sine egne foreldre. Om de vil bo sammen, må de finne sitt eget. Viss de ikke har råd, må de rett og slett vente til de HAR råd. Dette må rett og slett sønnen deres ta opp med sin kjæreste selv. Han må faktisk settes krav til.

Skrevet

Jeg går kanskje litt mot strømmen her, men jeg tenker det kunne vært hyggelig jeg. Jeg skjønner ikke hvorfor disse ungene på død og liv skal bli selvstendige så tidlig som mulig. Jeg gikk på vg for bare noen få år siden, og det var bein hardt. Jeg har studert i flere år senere og jobbet, men videregående krever enormt mye. Det er mer enn 100 % arbeid, og det virker det ikke som om alle foreldre forstår. 

Når deg gjelder denne jenta vet vi jo ikke all verdens om henne. Kanskje hun trenger litt voksenkontakt og omsorg, selv om hun er 20. Eller kanskje hun bare er en grei jente, som resten av familien din liker å være med?

Klart du kan sette grenser hi, og jeg syns ikke du burde ta opp kredittkortgjeld over henne. Men at hun er en så stor utgift at hun tipper lasset det tviler jeg på. Uansett lar det seg enkelt løse ved at hun kjøper inn noen småting så det går litt opp i opp. Det er bare å ta praten og være innstilt på å finne løsninger. Men nå tror jeg ikke helt du er der. Jeg tror du bare vil ha henne ut. Og så er økonomi en god unnskyldning. Og dette greit nok det. Det er ditt hus og dine grenser. Men jeg tenker litt «the more the merrier» og liker besøk. Så jeg ville ikke vært gift med deg, for å si det sånn.

Anonymkode: 082bd...0c3

Skrevet

Det er dere som er de voksne her.  At dama til sønnen deres har bodd hos dere i snart ett år, uten at dere ar satt dere ned og laget noen regler, er sjokkerende! Men det er aldri for sent. 20 åringen bør både betale husleiog matpenger! Og hjelpe til med husarbeidet!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...