Gå til innhold

Huff... litt klein situasjon... "barnebursdag"...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter (bhg jente) og jeg er invitert i bursdag til ei jente fra hennes avdeling. Moren fikk nr mitt av bhg og sendte mld og spurte. Hennes datter har en del sosiale problemer og har egentlig ingen venner, den eneste som "gidder" å leke med henne av og til er min datter. Min datter er veldig godt likt av alle, alltid blid og flink til å leke med ulike barn eller få de med. Vi er de eneste som er invitert.... 

Fikk litt inntrykk av at denne moren gjerne vil finne på ting med oss og sånn etter bhg/helger osv, og det er jeg ikke sånn kjempe interessert i egentlig... for det første fordi jeg har mer en nok andre ting på agendaen for tiden, og for det andre pga hennes barn... hennes datter har en tendens til å slå, klype, dytte og gjøre en del ufine ting mot andre barn. Jeg sa selvsagt ja til å komme i bursdag, for jeg skjønte raskt at det bare var vi som var invitert og jeg vet at jenta ikke har noen venner... men jeg gruer meg litt for at moren kanskje vil forsøke å planlegge videre lekeavtaler og aktiviteter og sånn... også gruer jeg meg litt til selve bursdagen, jeg kjenner jo ikke denne moren særlig, og det jeg har sett er ikke (for meg) superpositivt.... 

Anonymkode: 4a612...f6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der er en vanskelig situasjon. Men jeg tenker at du kan finne på noe med de iblant? Kanskje få inn etterhvert noe om at mor kan gå kurs i hvordan hun kan endre barnet sitt. Det er forsåvidt ikke rart hun slår og klyper, hvis det er den eneste måten hun får oppmerksomhet fra andre barn på. 

Anonymkode: a3bd1...fe4

Skrevet

Ikke analyser og tenk så fælt, bare gå i bursdagen og ta det derfra.

Om det kommer invitasjoner til lekedates osv svarer du bare høflig, takk for invitasjonen, men vi har litt travle dager for tiden og det passer ikke så godt dessverre. Etter nok avslag slutter det nok å komme invitasjoner tenker jeg.

Anonymkode: 56d41...fbe

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke analyser og tenk så fælt, bare gå i bursdagen og ta det derfra.

Om det kommer invitasjoner til lekedates osv svarer du bare høflig, takk for invitasjonen, men vi har litt travle dager for tiden og det passer ikke så godt dessverre. Etter nok avslag slutter det nok å komme invitasjoner tenker jeg.

Anonymkode: 56d41...fbe

I tillegg dreier jo dette seg om barnehagebarn. Det er ikke uvanlig at de oppfører seg slik hi beskriver en stund før de blir like snille og greie som alle andre barn. Det pleier å gå over av seg selv.

Anonymkode: 04645...e90

Skrevet

Trenger du å gå i bursdagen da? Jeg har fire barn og enda tilgode å være med barna mine i barnebursdager, også da de var små. Ellers er det bare å høflig avslå andre type aktiviteter. 

Anonymkode: 08fda...dc8

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke analyser og tenk så fælt, bare gå i bursdagen og ta det derfra.

Om det kommer invitasjoner til lekedates osv svarer du bare høflig, takk for invitasjonen, men vi har litt travle dager for tiden og det passer ikke så godt dessverre. Etter nok avslag slutter det nok å komme invitasjoner tenker jeg.

Anonymkode: 56d41...fbe

Enig. Syns det var merkelig å invitere bare ett barn i en bursdag da, det var litt «kleint».

Men ville gått og tatt det derifra.

Anonymkode: e604b...515

Skrevet

Huff, bare utrolig utrolig leit å lese !!

Tenk at du ,med din sosiale, blide og vennerike unge ikke unner en annen mors barn å ha like godt som din. Om det gjelder det med slå og klype, kan du vel bare løse det med å være tilstede og være i forkant? For alt du vet, kan du faktisk i samme slengen komme til å lære barnet ditt om evnen og viljen til virkelig å ta vare på de rundt seg- ikke bare på papiret. 

I mine øyne kan man sammenligne det med den oppførselen man kan se når man stiller seg opp og observerer tiggere på Oslo vest. Folk i dyre designerklær fyker ut og inn på vei til hyttene sine, uten tanke for dem som sitter der nede. 

Det bunner i en ting; hvilket integritet vil man ha, og hvilket menneske vil man være? 

Anonymkode: ca636...6e8

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trenger du å gå i bursdagen da? Jeg har fire barn og enda tilgode å være med barna mine i barnebursdager, også da de var små. Ellers er det bare å høflig avslå andre type aktiviteter. 

Anonymkode: 08fda...dc8

Mener du at man skal avlyse som eneste gjest til et sannsynligvis ensomt barn med sosiale problemer? 

Vær så snill, si at jeg har lest feil!!

Anonymkode: ca636...6e8

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke analyser og tenk så fælt, bare gå i bursdagen og ta det derfra.

Om det kommer invitasjoner til lekedates osv svarer du bare høflig, takk for invitasjonen, men vi har litt travle dager for tiden og det passer ikke så godt dessverre. Etter nok avslag slutter det nok å komme invitasjoner tenker jeg.

Anonymkode: 56d41...fbe

Det var en vond setning. Er du klar over hva det kan gjøre med et menneske?

Anonymkode: a3bd1...fe4

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Mener du at man skal avlyse som eneste gjest til et sannsynligvis ensomt barn med sosiale problemer? 

Vær så snill, si at jeg har lest feil!!

Anonymkode: ca636...6e8

Du har i hvert fall misforstått. Barnet skal gå, men jeg skjønner ikke hvorfor mor, altså HI, skal gå. Det er vel ikke normalt å invitere med foreldrene til barna i barnebursdager? Jeg har i hvert fall ikke opplevd det der vi har bodd (3 ulike steder).

Anonymkode: 08fda...dc8

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var en vond setning. Er du klar over hva det kan gjøre med et menneske?

Anonymkode: a3bd1...fe4

Huff, ja, denne grenser til ond:-(((

Anonymkode: ca636...6e8

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har i hvert fall misforstått. Barnet skal gå, men jeg skjønner ikke hvorfor mor, altså HI, skal gå. Det er vel ikke normalt å invitere med foreldrene til barna i barnebursdager? Jeg har i hvert fall ikke opplevd det der vi har bodd (3 ulike steder).

Anonymkode: 08fda...dc8

Ok, heldigvis. Takk for oppklaringen:-)

Anonymkode: ca636...6e8

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det var en vond setning. Er du klar over hva det kan gjøre med et menneske?

Anonymkode: a3bd1...fe4

Men hva skal HI gjøre da? Hun er ikke interessert i å bruke fritiden sin som "støttekontakt" og det må faktisk være lov til. Å høflig og vennlig avslå å finne på ting sammen må da være bedre enn å brutalt si hva en tenker, eller pine seg gjennom noe man overhode ikke ønsker. Det er fullt mulig å avslå på gode måter også.

Anonymkode: 08fda...dc8

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Huff, bare utrolig utrolig leit å lese !!

Tenk at du ,med din sosiale, blide og vennerike unge ikke unner en annen mors barn å ha like godt som din. Om det gjelder det med slå og klype, kan du vel bare løse det med å være tilstede og være i forkant? For alt du vet, kan du faktisk i samme slengen komme til å lære barnet ditt om evnen og viljen til virkelig å ta vare på de rundt seg- ikke bare på papiret. 

I mine øyne kan man sammenligne det med den oppførselen man kan se når man stiller seg opp og observerer tiggere på Oslo vest. Folk i dyre designerklær fyker ut og inn på vei til hyttene sine, uten tanke for dem som sitter der nede. 

Det bunner i en ting; hvilket integritet vil man ha, og hvilket menneske vil man være? 

Anonymkode: ca636...6e8

Så man mangler integritet og er et dårlig menneske dersom man ikke ønsker å bruke sine egne ettermiddager, som kanskje er mer enn full nok, for å være "støttekontakt" for andre? Jeg vil påstå at jeg både har god integritet og er et godt menneske, men det betyr ikke at jeg er villig til å påta meg ansvaret for enda et menneske sin lykke i en tid hvor jeg ikke har overskudd og tid til det. Man må kunne være selektiv med egen tid uten at det gjør en fæl. HI er i sin fulle rett til å velge hvordan hun vil disponere sin tid uten å bli angrepet av den grunn. Det er summen av handlinger og valg som definerer oss, ikke om vi er superfantastiske overmennesker som orker alt i absolutt alle valg vi tar.

Anonymkode: 08fda...dc8

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så man mangler integritet og er et dårlig menneske dersom man ikke ønsker å bruke sine egne ettermiddager, som kanskje er mer enn full nok, for å være "støttekontakt" for andre? Jeg vil påstå at jeg både har god integritet og er et godt menneske, men det betyr ikke at jeg er villig til å påta meg ansvaret for enda et menneske sin lykke i en tid hvor jeg ikke har overskudd og tid til det. Man må kunne være selektiv med egen tid uten at det gjør en fæl. HI er i sin fulle rett til å velge hvordan hun vil disponere sin tid uten å bli angrepet av den grunn. Det er summen av handlinger og valg som definerer oss, ikke om vi er superfantastiske overmennesker som orker alt i absolutt alle valg vi tar.

Anonymkode: 08fda...dc8

Denne holdningen hos foreldre er akkurat hovedgrunnen til at enkelte barn går gjennom en hel skolegang utstøtt og ensomme. Det du kaller et overmenneske, kaller jeg å bry seg. At du gjør det til en "ekstraordinær" greie, må være din greie. Det betyr ikke at det er riktig!

Anonymkode: ca636...6e8

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har i hvert fall misforstått. Barnet skal gå, men jeg skjønner ikke hvorfor mor, altså HI, skal gå. Det er vel ikke normalt å invitere med foreldrene til barna i barnebursdager? Jeg har i hvert fall ikke opplevd det der vi har bodd (3 ulike steder).

Anonymkode: 08fda...dc8

Vi har bodd 2 ulike steder, og begge stedene har det vært vanlig å invitere foreldrene også. De fleste har skrevet i invitasjonen at de foreldrene som har lyst kan bli. Min eldste ble invitert i bursdager fra hun var 2 år gammel, og hun hadde nok ikke villet være igjen der alene uten meg. Men fra 4-5 års alder har det blitt mer sånn at man leverer ungene og går. 

Anonymkode: 8228e...898

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har bodd 2 ulike steder, og begge stedene har det vært vanlig å invitere foreldrene også. De fleste har skrevet i invitasjonen at de foreldrene som har lyst kan bli. Min eldste ble invitert i bursdager fra hun var 2 år gammel, og hun hadde nok ikke villet være igjen der alene uten meg. Men fra 4-5 års alder har det blitt mer sånn at man leverer ungene og går. 

Anonymkode: 8228e...898

Kanskje derfor da? Her er det ikke vanlig med barnebursdager før barnet er 4 år. 

Anonymkode: 08fda...dc8

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Denne holdningen hos foreldre er akkurat hovedgrunnen til at enkelte barn går gjennom en hel skolegang utstøtt og ensomme. Det du kaller et overmenneske, kaller jeg å bry seg. At du gjør det til en "ekstraordinær" greie, må være din greie. Det betyr ikke at det er riktig!

Anonymkode: ca636...6e8

Men man kan faktisk ikke stille opp for alle! De færreste orker det, derav overmenneske. Det finnes mange andre måter å bry seg om andre på, men du ser kanskje ikke alle fordi man kan velge ulike måter å vise sin medmenneskelighet på. Om en skal tenke slik at man har ansvar for alle barn som er litt utenfor innen egne barn sin omgangskrets, også barn ens eget barn ikke trives med, vil man til slutt gå i oppløsning av dårlig samvittighet over å ikke strekke til. Man må kunne være selektiv og med god samvittighet. DU har ikke svaret på hva som må til for å defineres som et godt menneske med god ingeritet (som forøvrig ikke har så mye med dette å gjøre), og ingen av oss vet hva HI ellers gjør av ev. gode handlinger.

Det jeg vet er imidlertid at alle må kunne få velge selv hva de ønsker å prioritere, og gjøre dette uten fordømmelse, spesielt når man ikke kjenner vedkommende. Du vet f.eks. ikke noe om meg, men du kan få lære to ting:

1. Jeg har et barn som er mye alene og ikke har blitt invitert i en eneste bursdag på flere år.

2. Jeg har et annet barn med flere diagnoser som bl.a. førte til at jeg under utredningsprosessen bodde på sykehuset med barnet mitt og der møtte flere andre foreldre i vanskelige situasjoner. Noen av dem helt umenneskelige. Felles for oss alle var at vi IKKE snakket om dette, altså alt vi bar på, med kreti og pleti. Jeg har lært svært mye om å ikke dømme andre mennesker og å huske på at mange har gode grunner til å ta de valgene de tar (og som kanskje er "usynlig" for andre).

Anonymkode: 08fda...dc8

Skrevet

Dette er bare utrolig trist lesning!

her har du altså et barn som sannsynligvis ikke har særlig med venner og en mor uten særlig nettverk. Men som virkelig prøver og som ønsker å gjøre en innsats for at barnet skal få det bedre. Og så gruer du deg til å gå, gruer deg til evt videre invitasjoner, ønsker ikke at barnet ditt skal være venn med denne jenta osv?! 

Hva med å være et medmenneske? Bidra til at andre blir integrert i fellesskapet? Hva med å gjøre en liten innsats for at andre skal få det bedre?

du omtaler datteren dun i veldig positive ordelag, men synes tydeligvis det er helt greit om hun framover er med på å fortsette  utestengelsen av et barn som sliter sosialt framfor å bidra positivt til inkludering?

Ingen forventer at dere voksne skal bli bestevenninner. Men det koster da så lite å være litt hyggelig og avse litt tid til de som tydeligvis prøver å utvide sitt sosiale nettverk. 

Anonymkode: 96eab...953

Skrevet

Når sønnen min gikk i barnehagen så opplevde vi det samme,at foreldre ikke ville innvitere sønnen min pga han slitet med den sosiale delen. Heldigvis var det en veldig grei mamma som innimellom innviterte sønnen min hjem til seg,å det var ukens høydepunkt for småen. Han var så stolt av endelig skulle han også få være med noen hjem etter barnehagen.Jeg var så utrolig takknemlig for at hun gjorde det,det betydde mye for meg og mye for sønnen min. Nå går han i 1.klasse å blitt mye mer moden og har mange venner på skolen. Nå er det til med andre foreldre som spør om han vil komme besøk eller på overnatting,nå spør de ikke lenger pga sympati :P

Anonymkode: 2539d...f88

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min datter (bhg jente) og jeg er invitert i bursdag til ei jente fra hennes avdeling. Moren fikk nr mitt av bhg og sendte mld og spurte. Hennes datter har en del sosiale problemer og har egentlig ingen venner, den eneste som "gidder" å leke med henne av og til er min datter. Min datter er veldig godt likt av alle, alltid blid og flink til å leke med ulike barn eller få de med. Vi er de eneste som er invitert.... 

Fikk litt inntrykk av at denne moren gjerne vil finne på ting med oss og sånn etter bhg/helger osv, og det er jeg ikke sånn kjempe interessert i egentlig... for det første fordi jeg har mer en nok andre ting på agendaen for tiden, og for det andre pga hennes barn... hennes datter har en tendens til å slå, klype, dytte og gjøre en del ufine ting mot andre barn. Jeg sa selvsagt ja til å komme i bursdag, for jeg skjønte raskt at det bare var vi som var invitert og jeg vet at jenta ikke har noen venner... men jeg gruer meg litt for at moren kanskje vil forsøke å planlegge videre lekeavtaler og aktiviteter og sånn... også gruer jeg meg litt til selve bursdagen, jeg kjenner jo ikke denne moren særlig, og det jeg har sett er ikke (for meg) superpositivt.... 

Anonymkode: 4a612...f6d

Hvorfor ikke ha en positiv innstilling? Kanskje det å få en venn kan endre mye hos jenta av det du nevner som du ikke liker?

Anonymkode: 270a2...052

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er bare utrolig trist lesning!

her har du altså et barn som sannsynligvis ikke har særlig med venner og en mor uten særlig nettverk. Men som virkelig prøver og som ønsker å gjøre en innsats for at barnet skal få det bedre. Og så gruer du deg til å gå, gruer deg til evt videre invitasjoner, ønsker ikke at barnet ditt skal være venn med denne jenta osv?! 

Hva med å være et medmenneske? Bidra til at andre blir integrert i fellesskapet? Hva med å gjøre en liten innsats for at andre skal få det bedre?

du omtaler datteren dun i veldig positive ordelag, men synes tydeligvis det er helt greit om hun framover er med på å fortsette  utestengelsen av et barn som sliter sosialt framfor å bidra positivt til inkludering?

Ingen forventer at dere voksne skal bli bestevenninner. Men det koster da så lite å være litt hyggelig og avse litt tid til de som tydeligvis prøver å utvide sitt sosiale nettverk. 

Anonymkode: 96eab...953

Støtter dette.

Anonymkode: 270a2...052

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er bare utrolig trist lesning!

her har du altså et barn som sannsynligvis ikke har særlig med venner og en mor uten særlig nettverk. Men som virkelig prøver og som ønsker å gjøre en innsats for at barnet skal få det bedre. Og så gruer du deg til å gå, gruer deg til evt videre invitasjoner, ønsker ikke at barnet ditt skal være venn med denne jenta osv?! 

Hva med å være et medmenneske? Bidra til at andre blir integrert i fellesskapet? Hva med å gjøre en liten innsats for at andre skal få det bedre?

du omtaler datteren dun i veldig positive ordelag, men synes tydeligvis det er helt greit om hun framover er med på å fortsette  utestengelsen av et barn som sliter sosialt framfor å bidra positivt til inkludering?

Ingen forventer at dere voksne skal bli bestevenninner. Men det koster da så lite å være litt hyggelig og avse litt tid til de som tydeligvis prøver å utvide sitt sosiale nettverk. 

Anonymkode: 96eab...953

Synes det er greit at hun fortsetter å utestenge? Hun er den eneste som faktisk leker med denne jenta.... Og hvorfor er det mitt ansvar? Det er ikke slik at jeg bruker alle mine ettermiddager med de andre mødrene og barna heller.... ikke er det vanlig at barna her leker sammen etter bhg heller, så nei, jeg skjønner ikke hvorfor jeg da må være sammen med de og hvorfor mitt barn må være sammen med denne jenta på fritiden. Jeg synes heller ikke det er greit at mitt barn får kloremerker og blir dyttet. 

HI

Anonymkode: 4a612...f6d

Skrevet

Så vondt å lese. Håper denne stakkars mamman ikke er her inne, for da kjenner hun seg garantert igjen.

Det er jammen ikke enkelt å være utenfor det sosiale og ikke få innpass hos andre. Vi flyttet til et nytt sted for noen år siden, og det er først nå jeg har klart å komme inn i noen sosiale lag. Folk har så nok med de vennene de allerede har, at de har ikke plass for nye venner. 

Anonymkode: bc874...0b2

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er greit at hun fortsetter å utestenge? Hun er den eneste som faktisk leker med denne jenta.... Og hvorfor er det mitt ansvar? Det er ikke slik at jeg bruker alle mine ettermiddager med de andre mødrene og barna heller.... ikke er det vanlig at barna her leker sammen etter bhg heller, så nei, jeg skjønner ikke hvorfor jeg da må være sammen med de og hvorfor mitt barn må være sammen med denne jenta på fritiden. Jeg synes heller ikke det er greit at mitt barn får kloremerker og blir dyttet. 

HI

Anonymkode: 4a612...f6d

Vel all fysisk vold er selvfølgelig uakseptabelt.

Men jeg tenker og at denne mammaen kanskje kan trenge hjelp til å få jenta litt mer inn i det sosiale, og kanskje føler at dette kan skje via dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...