Gå til innhold

Samboer vil plutselig ikke ha hund likevel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og samboeren har planlagt å kjøpe oss hund på høsten. Vi bestemte oss for rase og jeg har i hvertfall gledd meg som et lite barn siden da. Vi hadde en golf, og visste at vi ikke kom til å få plass til bur i den bilen. Nå har vi solgt den, men samboeren har plutselig bestemt seg for å kjøpe en Audi A3 sportback, altså like liten eller mindre enn golfen. Jeg har funnet ut flere løsninger i steden for bur i den bilen, men nå sier han bare at bilen er for «fin» til å ha hund i. Han klager på at det vil bli mye hår, lukt og at det ødelegger bilen. Jeg har da prøvd å fortelle han at vi legger inn tepper og seng osv slik at bilen ikke blir berørt av hårene og kjøper en matte som vi kan legge ned når hunden skal hoppe inn i bilen for å ikke skrape den opp. Lukten er det også mulig å fjerne.

Jeg synes det er utrolig kjipt at han først var så positiv til hund, og etter at vi har gjort avtale med oppdretter så vil han plutselig ikke ha hund likevel. Da kunne han heller bare sagt nei fra starten av, så jeg ikke hadd fått «falske forhåpninger» og ender opp med å bli så skuffet.

Dette er noe jeg virkelig vil, og jeg er så lei av at han ikke forstår det uansett hvor mange ganger jeg prøver å fortelle det til han. Jeg har slitt med angst i mange år og tror at dette virkelig kan gjøre underverker på depresjonen og ensomheten jeg føler på. I tillegg har jeg veldig lyst til å trene opp hunden skikkelig, for når jeg har et mål så skal jeg nå det.

Har dere noen synspunkt her? Er det noe mer jeg kan si til han for at han skal endre mening?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du kan ikke tvinge en hund på noen som ikke vil ha det. Det er viktig at begge er enig, ellers vil hans irritasjon mot hunden ødelegge lynnet til hunden fullstendig.

Jeg elsker hunder og vil gjerne ha hund selv, men jeg vet at mannen min vil irritere seg over den så det blir ikke aktuelt. Du aner ikke hvor skadelig det vil være for utviklingen til valpen at far i huset er irritert og utålmodig med den, det vil ødelegge den.

Du kan ikke ha hund så lenge du bor sammen med denne mannen.

Anonymkode: 3822f...61f

Skrevet

Det er ikke der problemet ligger egentlig. Han har veldig lyst på hund selv da han er vokst opp med opptil flere. Det er kun i bilsituasjonen at han plutselig ikke har like lyst likevel. Han var jo den som valgte hvilken rase vi skulle få oss, så det handler ikke om at han ikke vil ha hund på en måte.

Skrevet
2 minutter siden, 123bolla skrev:

Det er ikke der problemet ligger egentlig. Han har veldig lyst på hund selv da han er vokst opp med opptil flere. Det er kun i bilsituasjonen at han plutselig ikke har like lyst likevel. Han var jo den som valgte hvilken rase vi skulle få oss, så det handler ikke om at han ikke vil ha hund på en måte.

Er du sikker på at det virkelig er bilen som er problemet da? Det høres mer ut som en dårlig unnskyldning for at han har fått kalde føtter ift ansvaret med å ha hund sammen. Har du hunden i bur så blir det ikke så mye hår og skitt i resten av bilen. Har dere det bra sammen i forholdet ellers og hvor lenge har dere vært sammen? 

Anonymkode: 34ad6...9d5

Skrevet

Hvis en bil går foran ønsket om hund, så sier det mye om mannen (ev den umodne guttungen). 

Anonymkode: 32ffe...b7a

Skrevet

Ja det er jeg helt sikker på. Kan si at han er laaaangt over gjennomsnittet nøye på bilene sine... Det er så vidt at jeg kan gå inn i bilen med skoene mine på..

Vi har vært sammen i rundt 5 år og har det veldig bra ellers, så det er ikke forholdet vårt det står på..

Skrevet
Akkurat nå, 123bolla skrev:

Ja det er jeg helt sikker på. Kan si at han er laaaangt over gjennomsnittet nøye på bilene sine... Det er så vidt at jeg kan gå inn i bilen med skoene mine på..

Vi har vært sammen i rundt 5 år og har det veldig bra ellers, så det er ikke forholdet vårt det står på..

Er det fordi det er en ny bil han plutselig ikke vil ha hund i bilen? Siden det var greit i den bilen dere tidligere hadde mener jeg. Og hvorfor får han bestemme hva slags bil dere skal ha og hvordan den skal brukes, er ikke du med på å betale den også? 

Skrevet

Du kan ha bur i baksetet på bilen, feste buret med sikkerhetsselen. Men det fungerer selvfølgelig bare til mindre hunder da.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan ha bur i baksetet på bilen, feste buret med sikkerhetsselen. Men det fungerer selvfølgelig bare til mindre hunder da.

Men han vil jo ikke ha hunden i bilen uavhengig om hunden er i bur eller ikke. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det fordi det er en ny bil han plutselig ikke vil ha hund i bilen? Siden det var greit i den bilen dere tidligere hadde mener jeg. Og hvorfor får han bestemme hva slags bil dere skal ha og hvordan den skal brukes, er ikke du med på å betale den også? 

Jeg tror det er fordi det er en nyere, dyrere og finere bil. Men likevel så ser jeg ikke problemet med å ha en hund i bur. Det som er greia er at jeg ikke har fast jobb enda så det er hans bil, men jeg skal jo betale alle kostadene det kommer av å ha hund så han har ingenting å bekymre seg for. Det er selvfølgelig helt opp til han hvilken bil han skal kjøpe seg, men det jeg reagerer mest på er at han først var skikkelig ivrig på å kjøpe hund også plutselig ikke. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men han vil jo ikke ha hunden i bilen uavhengig om hunden er i bur eller ikke. 

Nei, da kan det bli en dyr hund, når du må kjøpe deg en egen konebil i tillegg for å kunne ha den med deg ;)

Hadde lagt hele hundeprosjektet på is en stund, han har ombestemt seg, og det har han jo rett til. Bil er for han viktigere enn det å ha kjæredyr og det får du ikke gjort noe med...

Skrevet
1 minutt siden, 123bolla skrev:

Jeg tror det er fordi det er en nyere, dyrere og finere bil. Men likevel så ser jeg ikke problemet med å ha en hund i bur. Det som er greia er at jeg ikke har fast jobb enda så det er hans bil, men jeg skal jo betale alle kostadene det kommer av å ha hund så han har ingenting å bekymre seg for. Det er selvfølgelig helt opp til han hvilken bil han skal kjøpe seg, men det jeg reagerer mest på er at han først var skikkelig ivrig på å kjøpe hund også plutselig ikke. 

Og den eneste grunnen til at han sier han ikke vil ha hund lenger er pga den nye bilen han kjøper? Synes det høres rart ut hvis han virkelig ønsker seg hund og er glad i hunder. Bor dere sånn til at dere avhengig av å ha hunden i bilen så mye da? Vi har hunden veldig lite i bil fordi vi bor sånn til at vi kan gå turer i nærområdet(bor rett ved skogsområder). Jeg har nettopp kjøpt meg ny bil selv, har hunden i bur i baksetet med et fleecepledd under buret. Har ingen problemer med skitt og hår i bilen. 

Uansett, dersom han eier bilen og dere er avhengig av å transportere hunden i bil, så er det vel ikke så mye du får gjort hvis han har satt seg helt på bakbeina ift å ha hunden i bilen. Men jeg hadde blitt en smule skeptisk til en mann som plutselig ombestemte seg på noe såpass stort noe som han vet du gleder deg til og dere har planlagt sammen. Men du kan ikke skaffer deg en hund dersom ikke han du bor sammen med ønsker det, det er ikke rettferdig ovenfor hunden. 

Skrevet

Skjønner godt at man ikke vil ha dyr i bilen. Har ikke hund selv og merker fort at det lukter hund og er hår over alt selv om de påstår det ikke er det fordi de har hunden i bur. Kjøpte bil etter hundeeier en gang og aldri mer. Måtte rense bilen to ganger før lukten var ute av setene og hårene borte. Som hundeeier legger man ikke like mye merke til det.

Anonymkode: 93675...68f

Skrevet

Men det er jo forsåvidt greit at du fant ut før dere skaffet dere hund sammen at han prioriterer bilen sin foran et kjæledyr. Høres ikke ut som en mann som virkelig er glad i dyr. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og den eneste grunnen til at han sier han ikke vil ha hund lenger er pga den nye bilen han kjøper? Synes det høres rart ut hvis han virkelig ønsker seg hund og er glad i hunder. Bor dere sånn til at dere avhengig av å ha hunden i bilen så mye da? Vi har hunden veldig lite i bil fordi vi bor sånn til at vi kan gå turer i nærområdet(bor rett ved skogsområder). Jeg har nettopp kjøpt meg ny bil selv, har hunden i bur i baksetet med et fleecepledd under buret. Har ingen problemer med skitt og hår i bilen. 

Uansett, dersom han eier bilen og dere er avhengig av å transportere hunden i bil, så er det vel ikke så mye du får gjort hvis han har satt seg helt på bakbeina ift å ha hunden i bilen. Men jeg hadde blitt en smule skeptisk til en mann som plutselig ombestemte seg på noe såpass stort noe som han vet du gleder deg til og dere har planlagt sammen. Men du kan ikke skaffer deg en hund dersom ikke han du bor sammen med ønsker det, det er ikke rettferdig ovenfor hunden. 

Nei vi bor såpass nære turområder at vi kommer ikke til å måtte ha hunden i bil så veldig ofte...

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner godt at man ikke vil ha dyr i bilen. Har ikke hund selv og merker fort at det lukter hund og er hår over alt selv om de påstår det ikke er det fordi de har hunden i bur. Kjøpte bil etter hundeeier en gang og aldri mer. Måtte rense bilen to ganger før lukten var ute av setene og hårene borte. Som hundeeier legger man ikke like mye merke til det.

Anonymkode: 93675...68f

Det kommer an på om du har skinnseter eller ikke, har du det så vil du ikke ha hundehår i bilen når du vasker og støvsuger den. Uansett, har man virkelig lyst på hund så tar man med de ulempene det eventuelt måtte medføre. Og man må i det minste regne med som hundeeier at man noen gang blir nødt til å ha hunden i bilen, feks ved dyrlegebesøk eller når du skal transportere den på tur eller til noen som skal passe den mens du er på ferie. Hvis man ikke er innstilt på det, blir det meget vanskelig å ha en hund. 

Skrevet

Problemet er ikke egentlig at dere har ulike ønsker/prioriteringer nå. Problemet er vel kommuninasjonen eller at han plutselig har gjort endringer i sitt liv som vanskeliggjør et felles mål. Den endringen han har gjort er også en smule subjektiv, for han KAN ha hunden i bilen dersom han vil det. Allikevel velger han å prioritere bilen sin fremfor en hund, ditt ønske om hund og deres felles mål (ha hund). 

Litt sånn her ser det ut:

Dere er sammen. Lager felles mål. Selger bil for å muliggjøre målet. Han lar seg friste til å ta et valg som gjør det enda mer vanskelig å nå målet (et egoistisk valg på sett og vis).

Virker som det skjedde litt over hodet på deg. Van kan kjøpe så mange bile han vil, men når hans valg medfører konsekvenser for felles mål blir det annerledes

Anonymkode: e954f...cf0

Skrevet

Når han kan bruke peng på bil så kan du bruke på hund. Du står for alt vedr hund og han alt for bilen.Kva er problemet han er egen og du er egen. Kva sier han til det ?

Anonymkode: e208c...483

Skrevet
2 minutter siden, 123bolla skrev:

Nei vi bor såpass nære turområder at vi kommer ikke til å måtte ha hunden i bil så veldig ofte...

Da tror jeg rett og slett ikke så mye på at det virkelig kun er det som er grunnen til at han plutselig ikke vil ha hund allikevel. Jeg ville satt meg ned å snakket ordentlig ut med han om hvor problemet egentlig ligger. Det virker urimelig at den eneste grunnen til at han ikke vil ha hund lenger er fordi han kanskje en sjelden gang i blant er nødt til å frakte den i bilen. 

Skrevet

Det høres ut som om hunden er ditt prosjekt og bilen er hans.

Sålenge hunden ikke også er hans prosjekt vil det ikke funker. 

Er det slik at du har latt ham velge rase osv for å "få lov" å ha hund? Har han på noe tidspunkt uoppfordret sagt at han gleder seg til å få hund? 

Anonymkode: 0122a...276

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det høres ut som om hunden er ditt prosjekt og bilen er hans.

Sålenge hunden ikke også er hans prosjekt vil det ikke funker. 

Er det slik at du har latt ham velge rase osv for å "få lov" å ha hund? Har han på noe tidspunkt uoppfordret sagt at han gleder seg til å få hund? 

Anonymkode: 0122a...276

Jeg har jo vært enig i valg av rase, men skal han ha hund så skal det være den rasen. Men jeg er virkelig uansett ikke i tvil om at det er den rette rasen for oss.

Han har vel aldri sagt at han gleder seg, det er vel jeg som for det meste ikke greier å vente. Men jeg vet at han er glad i dyr selv om han ikke direkte har sagt det.

Skrevet

Minner meg om en venn av oss som er skikkelig tøffelhelt. Når vi er alene med han så sier han at han overhodet ikke har lyst på en hund,mens når han er med kjæresten så tør han ikke si imot henne å later som han også vil ha hund.

Anonymkode: d3808...61b

Skrevet

Jeg føler med samboeren din! Har en mann selv som på død og liv koste hva det koste vil skal ha hund. Den stinker og hårer ned hele huset..det har gått enormt mye utover forholdet vårt! Hans argument er at han bestandig har ønsket seg en hund. Dermed skaffet han seg hund mot min vilje..hunden irriterer vettet av meg hver eneste dag!

Anonymkode: deb45...5d6

Skrevet

Din samboer og du inngikk en avtale om å skaffe dere hund, men nå vil ikke din samboer ha lenger og skylder på bilen. Hvis dette er korrekt oppsummert hadde samboeren vært ekssamboer rimelig fort, og jeg hadde levd et fint liv med hund og uten en egoistisk løgnhals som samboer.

Anonymkode: b9008...043

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Din samboer og du inngikk en avtale om å skaffe dere hund, men nå vil ikke din samboer ha lenger og skylder på bilen. Hvis dette er korrekt oppsummert hadde samboeren vært ekssamboer rimelig fort, og jeg hadde levd et fint liv med hund og uten en egoistisk løgnhals som samboer.

Anonymkode: b9008...043

Jeg synes synd i mennesker som setter dyr over andre mennesker.

Anonymkode: deb45...5d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...