Anonym bruker Skrevet 9. april 2018 #26 Skrevet 9. april 2018 På 8.4.2018 den 11.38, MammantilNurket skrev: Det er mange barn som ikke kjenner sin biologiske far. Når det er sagt, tenker jeg at dette vil bli strengt og kostbart. Dette vil være forbeholdt eliten. Jeg tviler egentlig på at vi vil se noen voldsom økning. Muligens en liten oppsving i starten, og deretter vil det roe seg. Mennene som er barnløse ved fylte 45 år ville sannsynligvis vært det uavhengig av dette. Enten er de ikke bra nok (og da er det vel like greit at genene deres ikke føres videre), eller så velger de det selv. Det må de få lov til. Donorene har gode gener. Det gjør at sjangsen for at barna har ulike avvik reduseres til et minimum. Det er bra. Dette var jo relativt navlebeskuende fra et kvinneperspektiv. For det første er dette ikke for eliten. Det koster ikke så mye. Hun jeg kjenner som dro til Russland, har i dag ikke jobb i Norge, leier ut leiligheten i Oslo, men jobber litt i Sverige. Det andre er at hun er noe av det mest nevrotiske mennesket jeg har møtt. Hun får behandling for sine problemer og det er godt, men hva tenker du om genene til barnet da? Halvparten kommer jo fra mor. Hvor er kvalitetskontrollen hos kvinnene som menn ikke ønsker å ta på med ildtang? Ikke alle som skaffer sæd fra en donor har Dr.grad, vunnet missekonkurranser og har høy sosial IQ. Personlig er jeg ikke i mot kunstig befruktning, sålenge de betaler det selv, da det ikke er en menneskerett å få barn. Men ikke tro at genmassen i befolkningen automatisk blir bedre av at menn ikke får barn, fordi de ikke er gode nok for kvinner, men samtidig at alskens kvinner kan bruke kredittkortet og få barn. Da blir det natural selection og survival of the fittest for at menn skal få barn. For kvinner må er det bare et minimum av penger eller gjeld man må sette seg i for å unngå at man ikke sprer genene sine. Tipper at det blir like mange genetiske avvik. Menn med dårlige gener får ikke forplantet seg. Kvinner med dårlig gener får forplanet seg. Norske politikere tror at de bestemmer, mens sannheten er at nordmenn drar over grensa for å handle uten sukkeravgift eller shoppe sæd. Anonymkode: fcd79...acd
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #27 Skrevet 10. april 2018 21 timer siden, Anonym bruker skrev: Her er jeg mer pragmatisk enn deg. Det er et uttalt mål å få opp fødselstallene i Norge. Da er ikke det spesielt dyrt for staten å ta denne regninga. Jeg har selv et prøverørsbarn sponset av staten, jeg gar lagt ut over 20 000 selv så gratis er det i alle fall ikke. Jeg tenker at staten kan ta hele regninga, felkesskapet får igjen disse pengene gjennom mitt barns skattebidrag og annen verdiskapning. Mitt standpunkt er altså at diskusjonen ikke bør gå på hvem som tar regninga, dette er uansett overskuddspopsjekt for staten. Diskusjonen bør gå på om vi som samfunn bør legge til rette for enslig foreldreskap, og da bør diskusjonen gå på barnets beste, og ikke idioti som å sette kostnaden opp mot din syke mor og andelen barnløse menn som en annen har dratt inn i debatten. Altså: Er det saklig grunnlag for å hevde at det å vokse opp hos enslige mødre i seg selv er en risikofaktor som gjør at vi ikke bør gi enslige kvinner assistert befruktning? Jeg gidder ikke finne kilder, så dette blir kun stående som min mening. Men jeg har lest forskning på dette, barn av enslige klarer seg noe dårligere enn barn av par. MEN, tar man de barna som har vært gjennom et samlivsbrudd og barn av kvinner som ikke planla å få barn alene ut av ligningen finner man ikke denne forskjellen lenger. Planlagte barn av enslige klarer seg like bra som barn med bare mor og far. Det er altså ikke noe saklig grunnlag for å nekte enslige assistert befruktning med donor. Anonymkode: 87a17...49b Jeg er i prinsippet enig med deg, at man ikke skal sette enkelte grupper opp mot hverandre. Men nå er det en gang sånn at selvom Norge har lomma full av penger, så er det mangel på kroner i helsevesenet. Da sier det seg selv at for å finne penger til dette så vil det kuttes på andre områder. Som vi allerede ser blir gjort.. og da er fortsatt min mening at det blir feil å bruke penger på dette, fremfor behandling til de som faktisk er syke. Og det er ingen rettighet å få barn som singel, eller generelt, men det er en rettighet å få behandling ved sykdom. Har selv barn etter assistert befruktning, og vet veldig godt hvordan det er å leve som ufrivillig barnløs. Men vi skal være litt forsiktige med å tenke at våre egne behov går foran barns rettigheter for enhver pris. Personlig ville jeg ikke benyttet meg av eggdonasjon/sæddonasjon heller. Da ville vi vurdert andre muligheter. Jeg er forøvrig ikke i mot det, men det er mine personlige følelser ang det. Og til slutt, jeg er enig i at fødselstallene må opp. Men det er mange andre områder som ble tilrettelegges for å få til dette. Bedre å tilrettelegge for at par velger å få flere barn, enn at single kanskje velger å bare få 1 barn for å få oppfylt barnedrømmen. Anonymkode: baa38...110
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå