Gå til innhold

Vimovo smertestillende tabletter


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaring med disse? Tenker om du eller mannen din bruker dem?

Min mann bruker dem, har brukt dem over en periode, ikke daglig, men på dager hvor han har behov for det, han tar de stortsett kun om kvelden for å slippe å ha vondt når han skal sove.

Vi erfarer at han sjelden får ereksjon, og vi har derfor hatt lite sex i det siste. Når jeg begynner å tenke litt tilbake, så har dette ereksjonsproblemet egentlig begynt når han begynte å ta disse tablettene.

Vi prøver å bli gravid, og da er jo ereksjon en vesentlig ting.

Vi har ofte sex om morgenen.

I går tok han ikke tablett før han la seg, og i morrest, så var ikke dette et problem.

Andre som opplever det samme med disse tablettene?

Anonymkode: aec1e...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker de fast. (Kvinne)

Det er «bare» naproxen (i familie med Ibux) og syrepumpehemmende (som i feks magesårmedisin så man ikke skal produsere mer magesyre). Selv bruker jeg de istedenfor Ibux pga tidligere magesår.

Les om det i felleskatalogen, men det er ingen logikk i at han skal miste ereksjon. Da er det nok noe mer psykisk. Evt pga årsaken til at han tar vimovo (altså smerter). 

Anonymkode: f3107...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bruker de fast. (Kvinne)

Det er «bare» naproxen (i familie med Ibux) og syrepumpehemmende (som i feks magesårmedisin så man ikke skal produsere mer magesyre). Selv bruker jeg de istedenfor Ibux pga tidligere magesår.

Les om det i felleskatalogen, men det er ingen logikk i at han skal miste ereksjon. Da er det nok noe mer psykisk. Evt pga årsaken til at han tar vimovo (altså smerter). 

Anonymkode: f3107...29c

Ja, har lest felleskatalogen. Finner ut at det ikke står listet opp som en bivirkning. Han bruker de fordi andre typer sterke smertestillende gir rus (han er alkoholiker). Har også tenkt at det kan være psykisk, og at smertene kan være en årsak, er jo bare så rart at når han ikke har tatt de om kvelden, så har han ikke problem med ereksjon om morgenen. Burde jo da vært omvendt.

HI

Anonymkode: aec1e...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke de mer betennelsesdempende enn smertestillende? Jeg synes ikke de tar smerter noe særlig, men har prøvd de mot betennelser fordi jeg ikke tåler Voltaren og da skal Vimovo være et godt alternativ.

Jeg tåler dessverre ikke Vimovo heller, fikk veldig hjerteklapp og ekle rytmeforstyrrelser på hjertet av dem og måtte slutte. Jeg er kronisk syk da, og sliter med å finne betennelsesdempende medisiner jeg tåler.

Mannen min tok Vimovo i tre uker sammenhengende i vinter da han fikk en betennelse i en skulder (belastningsskade), og jeg merket ikke noe ereksjonssvikt hos han.

Anonymkode: dc659...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok alkoholisme er en mer naturlig årsak.

 

Bruker selv vimovo mot betennelser av og til. 

Anonymkode: 84cdc...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Tror nok alkoholisme er en mer naturlig årsak.

 

Bruker selv vimovo mot betennelser av og til. 

Anonymkode: 84cdc...fff

Han drikker ikke nå. Han har alkoholisme, men drikker ikke daglig, kan gå uker og måneder imellom, men han har likevel et alkoholproblem.

Må legge til at det kan? være alderen også, han er 48. Dette har likevel aldri vært et problem tidligere, og han har hatt perioder hvor alkohol har tatt større plass. Han har også hatt perioder hvor han har brukt andre typer smertestillende, bl.a. paralginforte.

HI

Anonymkode: aec1e...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alkoholikere han ha impotens i rusfrie perioder også. Google er din venn! 

Anonymkode: 84cdc...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alkoholikere han ha impotens i rusfrie perioder også. Google er din venn! 

Anonymkode: 84cdc...fff

Ja, det vet jeg, det har bare ikke skjedd før. Han har heller ikke drukket fast og mye på flere år.

Anonymkode: aec1e...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det jeg leser har han fremdeles problemer med alkohol i perioder? Hvor lurt er det da å planlegge å få (flere?) barn med ham?

Googler du så finner du at impotens er en sjelden bivirkning av virkestoff som er i Vimovo:

" Esomeprazole:
Uncommon (0.1% to 1%): Hypertonia, nervousness, hypoesthesia, impotence..." https://www.drugs.com/sfx/vimovo-side-effects.html

Han bør melde dette inn som en bivirkning av medikamentet. Det kan han gjøre her: https://legemiddelverket.no/bivirkninger-og-sikkerhet/meld-bivirkninger/bivirkningsmelding-for-pasienter

Viktig at slike bivirkninger blir meldt fra om!

Anonymkode: 05d00...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tar han Vimovo? Mannen min har gått på vimovo i vinter pga ryggsmerter. Han har også plagdes med ereksjon. 

Men tror dette har hatt sammenheng med ryggsmerter/nerver i klem. (Plagdes også med vannlating) Etter ryggoperasjonen ble alt normalt igjen. 

Anonymkode: bda5f...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet du ikke spurte om dette, men virkelig? Du planlegger barn med en alkoholiker? Vil du det for barna dine? 

Anonymkode: 7ad6f...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Vimovo flere ganger i uka, etter behov, grunnet revmatisme. Mannen min er plaget med ryggen i perioder, og legen setter ham på Vimovo-kur en gang eller to i året. Det påvirker verken sexlyst eller -evne for noen av oss. 

At du forsøker å få barn med en rusmisbruker, som fortsatt ruser seg i perioder, er galskap. Flaks at ereksjonen svikter, så er sjansen mindre for at dere lykkes!!!

Hvis du i det hele tatt skal vurdere å få barn med en rusmisbruker så krev fullført behandling, og deretter en lang periode på minst fem år hvor han er helt rusfri, både piller og alkohol...

Anonymkode: ca5bd...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han drikker ikke nå. Han har alkoholisme, men drikker ikke daglig, kan gå uker og måneder imellom, men han har likevel et alkoholproblem.

Må legge til at det kan? være alderen også, han er 48. Dette har likevel aldri vært et problem tidligere, og han har hatt perioder hvor alkohol har tatt større plass. Han har også hatt perioder hvor han har brukt andre typer smertestillende, bl.a. paralginforte.

HI

Anonymkode: aec1e...868

Da er han jo aktiv alkoholiker...periodedranker kalles det. 

Å få barn da er jo fullstendig uansvarlig! Takk og lov for at potensen hans svikter.

Anonymkode: f3107...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor tar han Vimovo? Mannen min har gått på vimovo i vinter pga ryggsmerter. Han har også plagdes med ereksjon. 

Men tror dette har hatt sammenheng med ryggsmerter/nerver i klem. (Plagdes også med vannlating) Etter ryggoperasjonen ble alt normalt igjen. 

Anonymkode: bda5f...0a8

Han tar vimovo pga smerter i rygg og nakke etter skade.

hi

Anonymkode: aec1e...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bruker Vimovo flere ganger i uka, etter behov, grunnet revmatisme. Mannen min er plaget med ryggen i perioder, og legen setter ham på Vimovo-kur en gang eller to i året. Det påvirker verken sexlyst eller -evne for noen av oss. 

At du forsøker å få barn med en rusmisbruker, som fortsatt ruser seg i perioder, er galskap. Flaks at ereksjonen svikter, så er sjansen mindre for at dere lykkes!!!

Hvis du i det hele tatt skal vurdere å få barn med en rusmisbruker så krev fullført behandling, og deretter en lang periode på minst fem år hvor han er helt rusfri, både piller og alkohol...

Anonymkode: ca5bd...526

Han går til behandling, er kun snakk om alkohol, han har aldri ruset seg på andre stoffer.

Som nevnt, så har han ikke drukket alkohol på lenge, han har hatt perioder med mer smerter som han har drukket litt på kvelden for å bruke alkohol som smertelindring, selv om kanskje ikke det har særlig effekt.

Jeg trenger heller ikke forsvare han eller oss selv om jeg velger å leve med han. Ting fungerer slik som det er nå, men mannen vil alltid ha et stempel som alkoholiker, selv om han slutter helt å drikke alkohol.

Anonymkode: aec1e...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ut fra det jeg leser har han fremdeles problemer med alkohol i perioder? Hvor lurt er det da å planlegge å få (flere?) barn med ham?

Googler du så finner du at impotens er en sjelden bivirkning av virkestoff som er i Vimovo:

" Esomeprazole:
Uncommon (0.1% to 1%): Hypertonia, nervousness, hypoesthesia, impotence..." https://www.drugs.com/sfx/vimovo-side-effects.html

Han bør melde dette inn som en bivirkning av medikamentet. Det kan han gjøre her: https://legemiddelverket.no/bivirkninger-og-sikkerhet/meld-bivirkninger/bivirkningsmelding-for-pasienter

Viktig at slike bivirkninger blir meldt fra om!

Anonymkode: 05d00...a70

Takk :) Det skal vi gjøre.

Anonymkode: aec1e...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han går til behandling, er kun snakk om alkohol, han har aldri ruset seg på andre stoffer.

Som nevnt, så har han ikke drukket alkohol på lenge, han har hatt perioder med mer smerter som han har drukket litt på kvelden for å bruke alkohol som smertelindring, selv om kanskje ikke det har særlig effekt.

Jeg trenger heller ikke forsvare han eller oss selv om jeg velger å leve med han. Ting fungerer slik som det er nå, men mannen vil alltid ha et stempel som alkoholiker, selv om han slutter helt å drikke alkohol.

Anonymkode: aec1e...868

«Er kun snakk om alkohol» 

vet du hvor mange som dør årlig pga alkohol??? Vet du at alkoholisme er arvelig? Han vil alltid være alkoholiker fordi det er en sykdom man ikke blir frisk fra!

Anonymkode: 7ad6f...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han går til behandling, er kun snakk om alkohol, han har aldri ruset seg på andre stoffer.

Som nevnt, så har han ikke drukket alkohol på lenge, han har hatt perioder med mer smerter som han har drukket litt på kvelden for å bruke alkohol som smertelindring, selv om kanskje ikke det har særlig effekt.

Jeg trenger heller ikke forsvare han eller oss selv om jeg velger å leve med han. Ting fungerer slik som det er nå, men mannen vil alltid ha et stempel som alkoholiker, selv om han slutter helt å drikke alkohol.

Anonymkode: aec1e...868

Selv om han slutter helt å drikke alkohol... Dvs. han drikker fremdeles. Faktum er at svært mange, kanskje de aller fleste, alkoholikere ikke greier å ha et sunt forhold til alkohol, hvor de kan drikke litt innimellom. For etterhvert vil de fleste begynne å drikke mer og oftere igjen.

Er din mann villig til å være totalavholds resten av livet? Jeg forstår det slik at han ikke er det? I så fall burde det være store - nei, enorme! - varselskilt for deg. Og hvis han ikke er villig til å være totalavholds så burde du også vurdere om du mener det er riktig å utsette barn for det å ha en periodedranker til pappa?

Å være alkoholiker og holde seg helt unna alkohol er en ting. Å være alkoholiker som drikker innimellom er å gamble høyt...

Anonymkode: 05d00...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er 48 og du er 22 eller? Du høres i allefall ikke særlig reflektert ut. Stakkars barn som skal bli født inn i dette. 

Anonymkode: 305a4...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han er 48 og du er 22 eller? Du høres i allefall ikke særlig reflektert ut. Stakkars barn som skal bli født inn i dette. 

Anonymkode: 305a4...c0a

Nei, jeg er ikke 22. Ja, jeg er klar over at han må holde seg helt unna alkohol resten av livet. Vi er ikke helt der enda, men er på god vei dit. Jeg trenger fortsatt ikke å forsvare meg, og vet at det er familier som sliter med langt værre ting enn det vi gjør, og det er helt "stuerene " ting som at mor/ far ignorerer barna, slår de, lar de gå for lut og kaldt vann eller aldri tar de med på opplevelser. Vi har et aktivt familieliv,  og han er en god far. Om han innimellom drikker seg overstadig beruset etter at barna er i seng, eller de er borte, så er vel det likegyldig om han er en god far eller mann av den grunn, men det har vært værre, men det var før barna ble født. Jeg vet at om vi får 14 unger, så vil han gjøre det han kan for at de skal ha det best mulig på alle måter. Han er en engasjert far som er trener og aktiv i alt av idrett og fritidsaktiviteter. Han har god kontakt med barnas venner og deres foreldre.

Du kan garantert ikke peke ut mannen min og fortelle at den pappaen går på vimovo,  har ereksjonsproblemer og er alkoholiker.

Men nok om det, jeg trenger vel strengt tatt ikke å forsvare meg? 

Takk for svaret dere som har svart meg 😀

Anonymkode: aec1e...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg er ikke 22. Ja, jeg er klar over at han må holde seg helt unna alkohol resten av livet. Vi er ikke helt der enda, men er på god vei dit. Jeg trenger fortsatt ikke å forsvare meg, og vet at det er familier som sliter med langt værre ting enn det vi gjør, og det er helt "stuerene " ting som at mor/ far ignorerer barna, slår de, lar de gå for lut og kaldt vann eller aldri tar de med på opplevelser. Vi har et aktivt familieliv,  og han er en god far. Om han innimellom drikker seg overstadig beruset etter at barna er i seng, eller de er borte, så er vel det likegyldig om han er en god far eller mann av den grunn, men det har vært værre, men det var før barna ble født. Jeg vet at om vi får 14 unger, så vil han gjøre det han kan for at de skal ha det best mulig på alle måter. Han er en engasjert far som er trener og aktiv i alt av idrett og fritidsaktiviteter. Han har god kontakt med barnas venner og deres foreldre.

Du kan garantert ikke peke ut mannen min og fortelle at den pappaen går på vimovo,  har ereksjonsproblemer og er alkoholiker.

Men nok om det, jeg trenger vel strengt tatt ikke å forsvare meg? 

Takk for svaret dere som har svart meg 😀

Anonymkode: aec1e...868

Du mener at å slå og ignorere barna sine er stuerent? 

Og dere har barn allerede? Og han har vært til behandling tidligere? Så da er det sendt bekymringsmelding til barnevernet. Hva skal du med flere barn med denne mannen? Han blir aldri frisk. 

Anonymkode: 7ad6f...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg er ikke 22. Ja, jeg er klar over at han må holde seg helt unna alkohol resten av livet. Vi er ikke helt der enda, men er på god vei dit. Jeg trenger fortsatt ikke å forsvare meg, og vet at det er familier som sliter med langt værre ting enn det vi gjør, og det er helt "stuerene " ting som at mor/ far ignorerer barna, slår de, lar de gå for lut og kaldt vann eller aldri tar de med på opplevelser. Vi har et aktivt familieliv,  og han er en god far. Om han innimellom drikker seg overstadig beruset etter at barna er i seng, eller de er borte, så er vel det likegyldig om han er en god far eller mann av den grunn, men det har vært værre, men det var før barna ble født. Jeg vet at om vi får 14 unger, så vil han gjøre det han kan for at de skal ha det best mulig på alle måter. Han er en engasjert far som er trener og aktiv i alt av idrett og fritidsaktiviteter. Han har god kontakt med barnas venner og deres foreldre.

Du kan garantert ikke peke ut mannen min og fortelle at den pappaen går på vimovo,  har ereksjonsproblemer og er alkoholiker.

Men nok om det, jeg trenger vel strengt tatt ikke å forsvare meg? 

Takk for svaret dere som har svart meg 😀

Anonymkode: aec1e...868

Dæven, du må være rimelig blåøyd🙈

Anonymkode: 305a4...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du mener at å slå og ignorere barna sine er stuerent? 

Og dere har barn allerede? Og han har vært til behandling tidligere? Så da er det sendt bekymringsmelding til barnevernet. Hva skal du med flere barn med denne mannen? Han blir aldri frisk. 

Anonymkode: 7ad6f...3a1

Nei, mener ikke det er stuerent å slå å ignorere, men mener at det er ting folk ikke reagerer på på samme måte som når det er snakk om en alkoholiker. Det blir ikke sendt bekymringsmelding til barnevernet dersom det ikke er grunn til det, men vi har tatt kontakt med dem selv, og har god dialog. 

Anonymkode: aec1e...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vi er på god vei dit" 

Herregud, alkoholisme er en sykdom man aldri blir frisk fra, og så lenge han periodedrikker skal du selvfølgelig ikke få barn med han, jeg tror du er rusk 

Du må stille krav, han skal slutte å drikke i dag, han skal aldri ta en dråpe igjen. Og først når det har gått en tid så han får bevist at han klarer det kan dere vurdere å få barn 

Barn skal ikke vokse opp med en periodedranker! Du kan aldri stole på en periodedranker! 

Anonymkode: dc659...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, mener ikke det er stuerent å slå å ignorere, men mener at det er ting folk ikke reagerer på på samme måte som når det er snakk om en alkoholiker. Det blir ikke sendt bekymringsmelding til barnevernet dersom det ikke er grunn til det, men vi har tatt kontakt med dem selv, og har god dialog. 

Anonymkode: aec1e...868

Eh, jo? Folk reagerer på det også!! Men så fint at dere har kontakt med barnevernet da, sikkert hyggelig for barna dine og vokse opp i det!

Anonymkode: 7ad6f...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...