Gå til innhold

Dere som lever med stram økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eh jo det er faktisk dårlig råd. Vi har det nesten som HI, vi har 6000 igjen etter faste regninger, og det skal gå til mat/husholdning, klær, underholdning, etc.  Vi er 1 voksen og 2 barn (5 og 2,5 år). Det går faktisk ikke rundt. 

Anonymkode: ffb94...c1a

Dere har jo 4000 mindre enn hi, forståelig at det kan bli litt stramt. Men 10000 etter alle faste utgifter er da ikke så ille. Vi har det samme som hi og lever fint med det. Reiser på ferie hvert år og har en liten buffer.

Anonymkode: 61703...2c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er 1 voksen og 2 tenåringer. Forsøker å greie oss på 10000 etter faste regninger, men det er faktisk veldig vanskelig. Det kan gå fint en måned, men i snitt gjennom året holder det hardt altså.

Det skal så lite til før budsjettet sprekker når det er så lite. Hvis et barn trenger ny bukse og jeg må til lege samme måned som en bursdag eller to, da blir det lite igjen. De som mener 10000 er mye for en husholdning med barn, de har neppe forsøkt å leve på stramt budsjett selv. For det er ikke snakk om bare mat, men også andre husholdningsartikler, lege, tannlege, bursdagsgaver, underholdning (skjer nesten aldri), klær og nødvendig utstyr. 

Anonymkode: 2cf17...cdd

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er 1 voksen og 2 tenåringer. Forsøker å greie oss på 10000 etter faste regninger, men det er faktisk veldig vanskelig. Det kan gå fint en måned, men i snitt gjennom året holder det hardt altså.

Det skal så lite til før budsjettet sprekker når det er så lite. Hvis et barn trenger ny bukse og jeg må til lege samme måned som en bursdag eller to, da blir det lite igjen. De som mener 10000 er mye for en husholdning med barn, de har neppe forsøkt å leve på stramt budsjett selv. For det er ikke snakk om bare mat, men også andre husholdningsartikler, lege, tannlege, bursdagsgaver, underholdning (skjer nesten aldri), klær og nødvendig utstyr. 

Jeg er en av de som kommenterte at det ikke var dårlig råd. Vi er 1 voksen og 1 barn, og har 3500 til de samme tingene, så jeg vet godt hvordan det er å ha dårlig råd

Anonymkode: b2669...1da

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Veldig enig. Og det er også forskjell på å klare seg for 10.000 en måned eller to og hele året, flere år. 
Det er så mange små (og store) utgifter knyttet til det å ha barn og hus.
Vi bruker 10.000 bare på mat og sløser ikke.

Anonymkode: efac1...5e3

Skrevet

Tja. Når mat og alt er betalt vil jeg sitte igjen med 4000kr til lege, klær, underholdning og annet. Tenker jeg skal klar meg fint, men kanskje det blir helt uholdbart. Blir alene med to små, 3 år og baby. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dere har jo 4000 mindre enn hi, forståelig at det kan bli litt stramt. Men 10000 etter alle faste utgifter er da ikke så ille. Vi har det samme som hi og lever fint med det. Reiser på ferie hvert år og har en liten buffer.

Ja, vi er en voksen mindre da enn HI som hadde 10 000. Prøver å holde matbudsjettet på ca 4000 men blir ofte opptil 4,5 -5000, og da er det ikke mye igjen til resten:/

Skrevet
17 minutter siden, Optatium skrev:

Tja. Når mat og alt er betalt vil jeg sitte igjen med 4000kr til lege, klær, underholdning og annet. Tenker jeg skal klar meg fint, men kanskje det blir helt uholdbart. Blir alene med to små, 3 år og baby. 

Det kommer nok til å gå veldig fint, spesielt siden barna er såpass små enda. Klær blir vel den største utgiften gjennom året. Man kan kjøpe mye fint brukt og ungste kan arve en del, til og med om det er jente/guttefarge. Alternativet er å kjøpe en del nøytrale farger. 

Jeg ville spart en liten sum hver måned om det ikke er regnet med i allerede betalte utgifter. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, vi er en voksen mindre da enn HI som hadde 10 000. Prøver å holde matbudsjettet på ca 4000 men blir ofte opptil 4,5 -5000, og da er det ikke mye igjen til resten:/

Vi har selv 10000 til mat og annet. Bruker 4000 på mat. Kanskje 200 på husholdning ellers. Vi setter av et lite beløp til buffer og sparer til en rimelig ferie. Vi er 2+2. Det er ikke sus og dus, akkurat. Men det går greit.

Skrevet

Tipper vi har ca 7000-8000 i måneden, etter regninger er betalt. Men nå er dette noe vi alltid må leve på, ikke bare noen måneder. Det er til meg og 2 tenåringer, tenåringer spiser som voksne, og klær er dyrt, idrett er dyrt og de må ha noe penger til å være med venner på ting. Når de var små klarte vi oss fint på 5000 kr. Nå er det vanskelig på 8000 kr. Og det som ødelegger er når de må ha nye klær og sko, spesielt vinterklær. Så ryker vaskemaskin, komfyr osv, så må jeg til tannlege, lege, største tenåringen må jeg og betale for hos legen. Så er det bursdager osv. For problemet er at jeg har aldri råd til noe ekstra.

Dere med dårlig råd, og tenåringer, får tenåringen lommepenger, eller penger til kino osv, og hvordan holde matbudsjettet nede med 2 tenåringer i hus.

Anonymkode: 415d3...cf2

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har 500-1000 mindre enn deg og her er det en voksen og 3 barn på 17, 10 og 8. Det går akkurat rundt. Men jeg anser meg selv som en med dårlig råd

Anonymkode: 50506...649

Ah, hvordan får du det til? Hva er deres matbudsjett? 

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer nok til å gå veldig fint, spesielt siden barna er såpass små enda. Klær blir vel den største utgiften gjennom året. Man kan kjøpe mye fint brukt og ungste kan arve en del, til og med om det er jente/guttefarge. Alternativet er å kjøpe en del nøytrale farger. 

Jeg ville spart en liten sum hver måned om det ikke er regnet med i allerede betalte utgifter. 

Takk, det var hyggelig å høre. I budsjettet ligger 1500kr til sparing☺️

Anonymkode: 1d1d2...e1a

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

10000 kan være veldig lite eller helt greit, det kommer bl.a. an på prisnivå på bolig der man bor, hvilke utgifter man ellers må dekke, hvor store barna er osv. 

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ah, hvordan får du det til? Hva er deres matbudsjett? 

Av de ca 5000,- er matbudsjettet 2800,-. Ofte får jeg litt over og ender som regel på 3200,- i stedet. Men jeg jobber for å få det ned. Resten er til bensin, uforutsette utgifter og sparing så vi kan ta oss en tur et par ganger i året. Jeg ønsker barna klær eller gavekort på klær (ikke penger) til jul og bursdag og jeg har reparert klær i stedet for å kjøpe nye til meg selv de siste 4-5 årene. 

Anonymkode: 50506...649

Skrevet
51 minutter siden, aanonym skrev:

10000 kan være veldig lite eller helt greit, det kommer bl.a. an på prisnivå på bolig der man bor, hvilke utgifter man ellers må dekke, hvor store barna er osv. 

Hvorfor har prisnivået på boligen noe å si? Alle faste utgifter var jo betalt.

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tipper vi har ca 7000-8000 i måneden, etter regninger er betalt. Men nå er dette noe vi alltid må leve på, ikke bare noen måneder. Det er til meg og 2 tenåringer, tenåringer spiser som voksne, og klær er dyrt, idrett er dyrt og de må ha noe penger til å være med venner på ting. Når de var små klarte vi oss fint på 5000 kr. Nå er det vanskelig på 8000 kr. Og det som ødelegger er når de må ha nye klær og sko, spesielt vinterklær. Så ryker vaskemaskin, komfyr osv, så må jeg til tannlege, lege, største tenåringen må jeg og betale for hos legen. Så er det bursdager osv. For problemet er at jeg har aldri råd til noe ekstra.

Dere med dårlig råd, og tenåringer, får tenåringen lommepenger, eller penger til kino osv, og hvordan holde matbudsjettet nede med 2 tenåringer i hus.

Anonymkode: 415d3...cf2

Tenåringer kan vel jobbe?

Anonymkode: fe315...280

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...