Gå til innhold

Dere som lever med stram økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan takler dere det i hverdagen..?

Jeg merker jeg blir stresset, utålmodig, får vondt i magen og kvalm :/
Bekymrer meg for renteøkning, at barna trenger nytt, at vi burde få til en ferie i sommer.. at jeg må ro i land en ekstrajobb til høsten.
At huset må pusses opp.. Må, må, må..redd for at barna ikke skal ha det de trenger osv..

Vi har så vi klarer oss, men 0 ekstra.. Flere i samme båt som vil dele gode tips og råd på hvordan ikke la økonomi ta over hverdagen og gjøre meg til en dårlig mor? 

Anonymkode: efac1...5e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få deg en bedre betalt jobb eller ekstrajobb, du eller mannen. Ting blir ikke bedre før vilkårene forandrer seg. Kanskje du kan ta etterutdanning eller noe som gjør at det åpner seg noen flere muligheter?

Ev flytte til noe billigere.

Anonymkode: 6353a...6a0

Skrevet

Takk for svar, men alt dette gjør vi allerede.

Skrevet

hei, 

hva betyr dette: forskottstrekk (trekt av oppgavegivar o.å) og førebels utrekna skatt til gode (uten renter)

Skrevet

Forskuddstrekk av arbeidsgiver betyr den skatten som arbeidsgiver har trekt deg.

Utrekna skatt til gode, betyr at du har betalt for mye skatt og at du vil få penger igjen.

Skrevet

Jeg har det sånn, er alene med 2 barn, og går på AAP. Er for syk til å jobbe, og ser ut som på lang sikt går det mot ufør. Jeg har laveste sats, så er ikke mye å leve av. Nylig røyk vaskemaskinen og høye lege utgifter til både meg og 16 åringen. Og henger fortsatt etter grunnet dette. Mye som trengs og gjøres her og. Jeg må nok mest sannsynlig selge om ca 2 år, da har jeg ikke råd til å bo her mer. Og siden det er slitt og gammelt, så får jeg nok ikke så mye. Og tror nok jeg bare har råd til en 2 roms da, så det blir nok på leiemarkedet, og enda dårligere økonomi i det lange løp. Jeg burde ha bil, grunnet sykdommen min, men har ikke råd.

Jeg er alltid bekymret, stresset, vondt i magen osv. For jeg er jo redd for alle ekstra utgifter, da det har jeg ikke råd til. Jeg har bare råd til akkurat det vi må ha i det daglige.

Anonymkode: 415d3...cf2

Skrevet

Hvor mye har dere å leve for til mat, reise, klær og alt annet, etter at alle faste utgifter er betalt?

Anonymkode: 91d49...a8c

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har det sånn, er alene med 2 barn, og går på AAP. Er for syk til å jobbe, og ser ut som på lang sikt går det mot ufør. Jeg har laveste sats, så er ikke mye å leve av. Nylig røyk vaskemaskinen og høye lege utgifter til både meg og 16 åringen. Og henger fortsatt etter grunnet dette. Mye som trengs og gjøres her og. Jeg må nok mest sannsynlig selge om ca 2 år, da har jeg ikke råd til å bo her mer. Og siden det er slitt og gammelt, så får jeg nok ikke så mye. Og tror nok jeg bare har råd til en 2 roms da, så det blir nok på leiemarkedet, og enda dårligere økonomi i det lange løp. Jeg burde ha bil, grunnet sykdommen min, men har ikke råd.

Jeg er alltid bekymret, stresset, vondt i magen osv. For jeg er jo redd for alle ekstra utgifter, da det har jeg ikke råd til. Jeg har bare råd til akkurat det vi må ha i det daglige.

Det finnes en ordning til de som av helsemessige årsaker trenger bil men ikke har råd, der man kan søke nav om å få dekket bilkjøp. Vet om en som har gjort det, og fikk innvilget 150000 til bil.

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes en ordning til de som av helsemessige årsaker trenger bil men ikke har råd, der man kan søke nav om å få dekket bilkjøp. Vet om en som har gjort det, og fikk innvilget 150000 til bil.

Dette har de blitt bare strengere og strengere på, så jeg får ikke dekket det. Og uansett, om jeg så fikk en bil helt gratis, har jeg ikke råd til forsikring og andre utgifter på den.

Skrevet

Om du har så dere går i null og ikke minus nå, ville jeg sett på mulighet for kjøpe noe billigere. Du kan sikkert selge ting du ikke behøver også. Les om downsizing, simplify your life osv, så setter du alle de pengene på bufferkonto så sover du litt bedre om natten. 

Anonymkode: d2cb5...3a5

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åh, jeg tror du vet hvordan jeg har det..:/

Det er så enkelt å strø rundt seg med at man må ta grep, øke inntekten, ta utdanning osv.

Men noen ganger tar man grepene man klarer og det er fortsatt ikke nok.

God klem.

Hi.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åh, jeg tror du vet hvordan jeg har det..:/

Det er så enkelt å strø rundt seg med at man må ta grep, øke inntekten, ta utdanning osv.

Men noen ganger tar man grepene man klarer og det er fortsatt ikke nok.

God klem.

Hi.

Ja, jeg har jo allerede gjort det jeg kan. Jeg har ikke bil, bor billig, eller så billig jeg kan få det her jeg bor. Jeg eier ikke noe av verdi, å selge en 12 år gammel tv, spisestue som er 40 år. Får ikke mye for det, og vi vil jo gjerne ha det selv. Jeg er aldri ute på byen, ikke restaurant, cafe osv, jeg bruker jo nesten ikke noe penger på meg selv. Jeg vet ikke hvor jeg skulle spart nå. Og jeg har faktisk høyere utdannelse, men jeg er for syk, jeg kan ikke jobbe. Skulle så gjerne ha jobbet, og hatt bedre økonomi.

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mye har dere å leve for til mat, reise, klær og alt annet, etter at alle faste utgifter er betalt?

Jeg er Hi og vi har 10.000 til mat, klær og absolutt alt annet enn det som kommer fast. 2 barn og to voksne.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er Hi og vi har 10.000 til mat, klær og absolutt alt annet enn det som kommer fast. 2 barn og to voksne.

Det går vel akkurat men klart det er ikke fett. Sier fremdeles at dere må øke inntekten.

Anonymkode: 6353a...6a0

Skrevet

Øk inntekt eller kutt forbruk er det eneste som hjelper. Helst begge deler. Spørsmålet er hvordan en kan få til det. 

Anonymkode: d2cb5...3a5

Skrevet

Lever på strak linje. Etter alle faste utgifter er betalt, sitter jeg igjen med ca 5500,- til mat, klær, bil og alt annet. En voksen og 3 barn. Jeg har sagt opp alt jeg kan si opp. TV, mobilabonnementer, senket hastighet på internett osv. Bruker så lite strøm som mulig. Lever på stramt budsjett og har ikke muligheter for å kunne øke inntekter akkurat nå. Har vurdert å flytte for å kunne skaffe jobb da det ikke er så mange jobber i området, men det blir ikke billigere det heller etter å ha regnet på det. Blir mange turer på stranda og i telt så lenge teltet holder om sommeren. Kjøper aldri klær til meg selv, men syr og syr på de jeg har. Barna får klær og sko til jul og bursdag. De har 5 skift hver etter årstid og det holder. Mat er 700 per uke

Anonymkode: 50506...649

Skrevet

Jeg er student og er alene med barnet mitt så vi har også veldig dårlig økonomi.Så vi har sagt opp tv kanalene og kjøper klær og sko brukt til begge to.Vi sparer masse på det.Ellers så kjøper jeg også på tilbud,fikk akkurat vårjakke til 69 kr til sønnen på HM sin nettbutikk,å det var gratis frakt itellegg :) Det er sikkert ikke den beste kvaliteten men det er hvertfall en jakke vi sårt trenger. Jeg fikk også kjøpt ett veldig billig telt så vi kan dra på camping i nærheten å sove i telt i sommer :) Da får vi ferie samtidig som det er ganske billig.

Anonymkode: 9ec15...2fc

Skrevet

Kjøper brukt og på salg. Handler mat en gang i uka. Finner på ting som er gratis, åpen gård, biblioteket, barnas turlag osv. Handler sjeldent noe til oss voksne, men barna har det de trenger. Og så skal vi selge boligen, kjøpe noe billigere, og da kommer vi endelig til å sitte igjen med ganske mye i måneden. Men frem til salg, så har jeg ganske vondt i magen ja..

Anonymkode: fe315...280

Skrevet

Jeg har levd fattig i hele studentperioden min hvor vi hadde barn. Da levde to voksne og ett barn på studielån x 2 pluss barnetrygd...noe som var 15000 pr mnd som skulle dekke ALT. Nøkkelen til å håndtere dette var budsjett og dumpe bilen.

Sett opp en oversikt over inntekt/utgifter og følg den slavisk, hvor man setter av 200 kroner på sparing. Dersom man vil spe på så kan man hente ting gratis,  flikke på disse og reselge på finn.no Eller man kan ta småjobber på finn.no. De pengene man får for å vaske ned en bolig eller lignende er kanskje de som gjør at man kan ta ungene med på kino en dag i måneden eller spare.

Vi var ikke på ferie på 6 år...og jobbet HELE ferien på skift. Det var beintøft, men betaler seg nå som vi begge er i godt betalte jobber.

Jeg tror det vil være lurt at dersom man setter opp et budsjett og ser at dette ikke går, snakker med banken kjapt dersom man har boliglån om hva man kan gjøre. Om situasjonen er midlertidig, kanskje man kan få rentefritak en periode?

Anonymkode: e833f...92e

Skrevet

Er det noen som har barn som er 8-10 år her?

Jeg har en sønn på 12 år og har masse fint noen kan arve etter ham. Hittil har jeg gitt til venner, men de «trenger» det ikke økonomisk, da de er to i jobb begge to. 

Skrevet
12 minutter siden, Twintipp skrev:

Er det noen som har barn som er 8-10 år her?

Jeg har en sønn på 12 år og har masse fint noen kan arve etter ham. Hittil har jeg gitt til venner, men de «trenger» det ikke økonomisk, da de er to i jobb begge to. 

Så god du er. Jeg sendte deg en melding :)

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er 10.000 til alt annet enn faste regninger å ha dårlig råd? Vi er fire i familien og bruker 4.000 i måneden på mat. Da har vi 6.000 igjen til alt annet. Syns ikke det er så ille. Får til og med spart opp buffer og en liten pott til ferie.

Kanskje du kan hå igjennom utgiftene deres en gang til? Her må det være rom for å kutte på noe slik at dere kan sette av litt penger?

Anonymkode: 61703...2c6

Skrevet
På 4/5/2018 den 13.18, Anonym bruker skrev:

Men det er jo ikke dårlig råd i det hele tatt. Dere burde vel heller se på hva pengene går til

Anonymkode: b2669...1da

Skrevet

Eh jo det er faktisk dårlig råd. Vi har det nesten som HI, vi har 6000 igjen etter faste regninger, og det skal gå til mat/husholdning, klær, underholdning, etc.  Vi er 1 voksen og 2 barn (5 og 2,5 år). Det går faktisk ikke rundt. 

Anonymkode: ffb94...c1a

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Eh jo det er faktisk dårlig råd. Vi har det nesten som HI, vi har 6000 igjen etter faste regninger, og det skal gå til mat/husholdning, klær, underholdning, etc.  Vi er 1 voksen og 2 barn (5 og 2,5 år). Det går faktisk ikke rundt. 

Anonymkode: ffb94...c1a

Jeg har 500-1000 mindre enn deg og her er det en voksen og 3 barn på 17, 10 og 8. Det går akkurat rundt. Men jeg anser meg selv som en med dårlig råd

Anonymkode: 50506...649

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...