Gå til innhold

Tiåring som blåser i alt jeg sier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du må nok bare løsrive deg litt fra henne. Jeg har sittet mange dager å spist middag alene fordi 13 åringen skulle til en venninne spontant. Slik har det vært siden 10 års alder. Eneste jeg krever er at jeg får beskjed. 

Hun er nok ikke like avhengig av deg som du er av henne. Skjønner ikke hvorfor hun må til søstra si de to ettermiddagene.  Hun er stor nok til å være hjemme evt kan hun ha med en venninne hjem?

Anonymkode: 86275...06f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som du er litt hønemor og har litt for stramme tøyler som igjen gjør at hun har startet ett opprør. 

At du og din søster syns det er kjedelig å spise alene er igrunn greit, men det er ikke greit å bruke barnet slik det virker som dere gjør. Det høres ut som dere legger litt skyld over på barnet at dere må spise alene, ett slikt ansvar skal ikke ett barn ha. Da bør dere faktisk invitere dete bort eller invitere andre på middag innimellom slik at du får dekt ett behov du tydeligvis har. 

Men at barnet ikke hører etter og holder avtaler er ikke greit, men det er nok ett opprør mot at hun ikke får friere tøyler etterhvert som hun vokser til. Hun ser hvordan andre barn får friere tøyler, om hun føler sitt er for stramt så prøver hun seg frem selv. Jeg syns hun er stor nok til å være 4 timer alene uten å måtte ha barnevakt, begge mine var det fra de begynte på skolen. De og jeg syns det var helt greit, vi hadde en backup med naboer om det skulle være noe. En gang spurte de postmannen om å låse opp døra, den var litt vrang så de spurte han når han kom akkurat da. Vi har middag når vi er flest mulige hjemme, vi må ikke ha middag kl16 bare pga dette er vanlig tid å ha middag på. Noen ganger er middagen kl 20, for da er vi hjemme. Da tar vi heller en brødskive tidligere, så middagen blir kveldsmat. Jeg syns ikke det er greit å ødlegge tiden ungene kan våre med venner, ungene blir veldig bindt om de må hjem til middag hver dag, avbryte det de gjør eller ikke kunne gjøre ting siden de må være hjemme kl x. Du bør sette deg ned med din datter og snakke om hvordan dere to, sammen kan få hverdagen til å gå opp best mulig for dere begge to. Du er forelder, men selv om du kan bestemme må du tenke godt over hva du gjør. Vil du ha det slik at ditt barn faller utenom i det sosiale miljøet bare pga du ikke bil spise alene kl x, eller kan dere bli enige om å spise sammen litt senere slik at dere begge kan hjøre det dere vil. Be hennes venner på middag innimellom.

Anonymkode: dc1e4...281

Skrevet

Du kveler henne, og det er derfor hun håner deg. 

Vær raus, og vis at du elsker henne og stoler på henne. Vær glad for henne når hun lever livet sitt. Vær glad for at du har en frisk, nysgjerrig og sosial datter. Jeg får vondt av jenta - det virker som om du krever av henne at dere har et jevnbyrdig sosialt ansvar for den andre. 

Hva gjelder frekkheter - stopp det med en gang, og ikke vær redd for å være kjip. Det er du som oppdrar. Og selvsagt skal hun holde avtaler. Ta fra henne goder om hun ikke holder dem. Men avtalene kan ikke være at du har bestemt noe meningsløst. 

Når du begynner å være et trygt, kjærlig og raust voksenmenneske som stiller krav og tilbyr frihet - og som ikke forventer at hun skal ta vare på deg, vil hun respektere deg og dine regler. 

Anonymkode: ee96a...d5c

Skrevet

Synes dere gjør et alt for stort negativt nummer ut av at mor ytret et ønske om at datteren skulle spise hjemme iblant.

Som jeg har skrevet lengre opp: Ja, de er i en alder der venner betyr mer enn før og man må la dem utvikle sine relasjoner og styre litt selv. Samtidig er de i en alder der foreldre fremdeles er av stor betydning for at de skal ha en god utvikling, støtte tilgjengelig og bli flotte voksne, så foreldre må da ha lov til å si at de gjerne vil at barna er hjemme en ettermiddag eller to i løpet av en uke.

En viss balanse er bra. Røtter og vinger.

Anonymkode: 7270d...5cb

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vær raus, og vis at du elsker henne og stoler på henne. Vær glad for henne når hun lever livet sitt. Vær glad for at du har en frisk, nysgjerrig og sosial datter. Jeg får vondt av jenta - det virker som om du krever av henne at dere har et jevnbyrdig sosialt ansvar for den andre. 

Hva gjelder frekkheter - stopp det med en gang, og ikke vær redd for å være kjip. Det er du som oppdrar. Og selvsagt skal hun holde avtaler. Ta fra henne goder om hun ikke holder dem. Men avtalene kan ikke være at du har bestemt noe meningsløst. 

Når du begynner å være et trygt, kjærlig og raust voksenmenneske som stiller krav og tilbyr frihet - og som ikke forventer at hun skal ta vare på deg, vil hun respektere deg og dine regler. 

Ærlig talt. Ingenting hun skriver tyder på at hun kveler datteren eller forventer at hun skal ta vare på henne. 

Anonymkode: 7270d...5cb

Skrevet

Vi spiser ofte middag sent på ettermiddag/ tidlig kveld fordi ungene heller vil finne på noe annet. Husker tilbake til hvor utrolig dritt jeg selv syntes det var å bli tvunget til å komme hjem til middag når jeg aller helst ville være en annen plass. Slik ønsker jeg ikke at mine barn skal ha det. Vi koser oss heller sammen til kvelds :) Jeg ønsker for alt i verden at de skal være sosiale og ha venner, så jeg legger til rette for det. Man kan ikke ta det personlig og legge skyldfølelse og dårlig samvittighet på barna fordi de ikke har lyst å være sammen med oss. De er individer som har behov for å utvikle seg. Den avtalen hun bryter har hun mest sannsynlig ikke en gang vært med på å lage?

Gi henne litt frihet og sett hennes trivsel først. Vær glad for at hun har venner hun vil være med - det er det ikke alle som har. 

Anonymkode: 3e537...61c

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vel, jeg har selv en aktiv 10 åring som elsker å være med venninner. Hun må likevel hjem å spise middag og gjøre lekser først etter skoletid. Så "streng" er jeg. Hun får ikke løpe fritt selv om hun begynner å vokse til. Hun er ingen ungdom. 

Anonymkode: f0aeb...547

Denne! Det er helt greit at hun ønsker å være sammen med venner, men du kan forlange at hun snakker til deg i en ordentlig tone. Og det er helt greit å sette klare grenser på ipad-bruk. Og en tiåring skal ikke få reke rundt fritt på kveldstid, punktum. Stå på, mor!

Anonymkode: 8b1a8...1cb

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sprøyt! Mor gjør en god jobb!

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sprøyt! Mor gjør en god jobb!

Hvordan kan du egentlig konstantere dette? Vi får en side av saken og mor virker jo ikke helt i vater...

Anonymkode: cdcd6...5ec

Skrevet

la henne være med venner :) fokuset er på deg selv og ikke datteren din

Anonymkode: 60012...638

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...