Gå til innhold

Ikke som alle andre


Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gammelt er tantebarnet ditt og blir det gjort noe med sykdomen/tilstanden? Ser du noen nytteverdi av å ha fått diagnosen? Ulemper?

Anonymkode: 5ed1c...f54

Tantebarnet mitt er 9 år og fikk diagnosen i 1.klasse. Foreldrene har vært på en del kurs der de har lært nyttige verktøy, samt hele familien drar på turer med lokallaget i Autismeforeningen. De synes det er fint å ha fått kontakt med foreldre i samme situasjon. Jenta får tilrettelagt forskjellige ting på skolen etter at diagnosen ble satt, så det har vært utelukkende positivt for dem.

Anonymkode: 94dea...1f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tantebarnet mitt er 9 år og fikk diagnosen i 1.klasse. Foreldrene har vært på en del kurs der de har lært nyttige verktøy, samt hele familien drar på turer med lokallaget i Autismeforeningen. De synes det er fint å ha fått kontakt med foreldre i samme situasjon. Jenta får tilrettelagt forskjellige ting på skolen etter at diagnosen ble satt, så det har vært utelukkende positivt for dem.

Anonymkode: 94dea...1f1

Takk for svar.

Datteren vå trenger egentlig ikke noen spesiell hjelp på skolen og jeg har lott motforestillinger mot å få en diagose på henne bare fordi hun er ltt annerledes. Så lenge hun klarer seg bra på skolen og i fritiden er jeg redd en diagnose kan være mer hemmende enn til nytte.

Anonymkode: 5ed1c...f54

Skrevet
37 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Du kjenner jo ditt barn best. Jeg tenkte vel på det du sa om at hun tok alt bokstavelig og var litt ute av stand til å lese mellom linjene. Ellers høres det jo ut som om hun er en selvstendig og trygg jente, kanskje det er der hun skiller seg ut.

Det er akkurat det at det er så stort avvik mellom selvstendigheten hennes og det at hun ikke forstår hint ellertvetydigheter for eksempel som gjør ting litt vanskelig.

Anonymkode: 5ed1c...f54

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke nøyaktig det samme ;) Jobber med dette...

Anonymkode: 1cf56...202

Nei, vettu hva, det kan du umulig gjøre. Autismespekterforstyrrelser eller gjennomgripende utviklingsforstyrrelse er IKKE noe annet enn autisme. Her fremstår du helt bak mål. 

Hilsen hun som FAKTISK jobber med dette. 

Anonymkode: 2af8e...54b

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

En type autisme kan foreksempel være barneautisme, infantil autisme osv - altså de klare autismediagnosene. Autismespekter forstyrrelser inkluderer også andre diagnoser med autistiske trekk, eller rene trekk uten at det er en klar autismediagnose. 

Anonymkode: 1cf56...202

Du kan umulig jobbe innenfor feltet uten å vite at det heter autismespekterforstyrrelser i ett ord! 

Barneautisme, uspesifiserte autismediagnoser, Asperger - alle er innenfor autismespekteret. Derav ordet spekter/spektrum  

Barneautisme er for øvrig det «nye» navnet på infantil autisme, altså det samme. Du driter deg loddrett ut. 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun har god motorikk og ingen ting hun egentlig blir opphengt i. Det stemmer ikke så godt synes jeg.

Det kan jo hende hun bare er litt "rar". 

Anonymkode: 5ed1c...f54

Man trenger ikke ha dårlig motorikk for å ha Aspergers syndrom, altså, og det å "være opphengt i noe" kan også gi seg mer normale utslag. Som f eks at man har fokus på idretten sin. 

Anonymkode: cbd3e...a97

Skrevet

Dette med å ikke forstå andres adferd er ikke alltid lett å vurdere utenfra.

Jeg hadde veldig lav status på ungdomsskolen og VGS. Jeg så hvert eneste blikk og forsto hver eneste ladede kommentar, men kunne godt late som jeg ikke gjorde det. Få ting var så ydmykende som å bli synlig lei seg. Ordkløyveri visste jeg at jeg ikke kunne vinne, for «mobben» ville alltid ta de mer populæres side.

Anonymkode: 967d3...299

Skrevet

For meg høres hun bare ut som en helt vanlig introvert. Ikke noe problem, alle er ikke ekstroverter.

Anonymkode: 1b245...bec

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For meg høres hun bare ut som en helt vanlig introvert. Ikke noe problem, alle er ikke ekstroverter.

Anonymkode: 1b245...bec

Jøss. Det var da usedvanlig kunnskapsløst. Å være introvert betyr i mange (de fleste?) tilfeller at man har MEGET god oversikt over hva sosiale koder betyr. Man er observerende mer enn utleverende, og lærer dermed kodene ved å se hva andre gjør.

Anonymkode: cbd3e...a97

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en datter på 13 år som har noen litt spesielle sider.

Hun skjønner ikke hint og er veldig dårlig på smaltalk.

Hun skjønner ikke poenget med smilefjes i meldinger og bruker det aldri.

Hun forstår ikke mote eller konseptet "merkeklær.

Hun skammer seg aldri over noe og er aldri bekymret for hvordan hun fremstår. Hun klarer bare i svert liten grad å se hvordan andre oppfatter henne.

Hun mener selv hun har mange venner og oppfatter seg som godt likt, men hun forstår ikke når hun blir ledd av og tolker absolutt at i beste mening. På mange måter naiv.

Hun ler på de gale tidspunktene og sliter med å oppfatte om de andre forsto en spøk.

Hun har stort behov for alenetid.

Hun er flink på skolen og i idrett, men tror selv hun er flinkere enn hun er.

Er det vanlig å oppfatte barna sine slik? Går det over? Andre som har barn som likner?

Anonymkode: 5ed1c...f54

Et par ting kjenner jeg igjen fra min datter var yngre, men det er svært ulikt hvordan hun er nå som hun er 12.

 

Anonymkode: 9935d...d7a

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette med å ikke forstå andres adferd er ikke alltid lett å vurdere utenfra.

Jeg hadde veldig lav status på ungdomsskolen og VGS. Jeg så hvert eneste blikk og forsto hver eneste ladede kommentar, men kunne godt late som jeg ikke gjorde det. Få ting var så ydmykende som å bli synlig lei seg. Ordkløyveri visste jeg at jeg ikke kunne vinne, for «mobben» ville alltid ta de mer populæres side.

Anonymkode: 967d3...299

Det er veldig, veldig sant dette. 

Anonymkode: 9935d...d7a

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror heller ikke det ville være så lurt med noen diagnose på dette, men jeg føler heller ikke at vi helt vet hvordan vi skal håndtere det bestandig. Det var liksom enklere da hun var yngre. Hun godtar ikke like mye at vi skal fortelle henne hvordan ting skal gjøres lengre. Det er jo egentlig en god ting, men samtidig har det blitt mye vanskeligere å lære henne ting uten å gi henne innrykk å  at det er noe galt med henne.

Anonymkode: 5ed1c...f54

Dere kan jo også prøve å bare la henne være seg selv? Hvis det ikke skaper vesentlige problemer for noen er det jo ikke noe vits i å «jobbe med henne» (fancy setning for å endre henne), eller fortelle henne hvordan ting skal gjøres, om hun ikke ønsker dette selv? 

Anonymkode: b600f...7ce

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, vettu hva, det kan du umulig gjøre. Autismespekterforstyrrelser eller gjennomgripende utviklingsforstyrrelse er IKKE noe annet enn autisme. Her fremstår du helt bak mål. 

Hilsen hun som FAKTISK jobber med dette. 

Anonymkode: 2af8e...54b

Det var det jeg og trodde, men hva vet vel jeg..  Har et barn med diagnose innenfor autismespekteret.

Anonymkode: 9ecb4...ed1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...