Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #1 Skrevet 4. april 2018 Jeg har en datter på 13 år som har noen litt spesielle sider. Hun skjønner ikke hint og er veldig dårlig på smaltalk. Hun skjønner ikke poenget med smilefjes i meldinger og bruker det aldri. Hun forstår ikke mote eller konseptet "merkeklær. Hun skammer seg aldri over noe og er aldri bekymret for hvordan hun fremstår. Hun klarer bare i svert liten grad å se hvordan andre oppfatter henne. Hun mener selv hun har mange venner og oppfatter seg som godt likt, men hun forstår ikke når hun blir ledd av og tolker absolutt at i beste mening. På mange måter naiv. Hun ler på de gale tidspunktene og sliter med å oppfatte om de andre forsto en spøk. Hun har stort behov for alenetid. Hun er flink på skolen og i idrett, men tror selv hun er flinkere enn hun er. Er det vanlig å oppfatte barna sine slik? Går det over? Andre som har barn som likner? Anonymkode: 5ed1c...f54
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #2 Skrevet 4. april 2018 Hmm... kanskje hun har en form for autisme? Eller en autismespekter forstyrrelse? Kan høres litt sånn ut hvertfall... Er i såfall ikke noe problem nødvendigvis Men da må man i større grad tenke at man må lære henne adekvat atferd i sosiale setinger fremfor at hun skal forstå det i takt med utvikling Anonymkode: 1cf56...202
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #3 Skrevet 4. april 2018 Hei, det der høres ut som min sønn på den alderen. Vi var hos psykolog, og hun sa at så lenge dette ikke plaget han så var det best å bare la hodet få utvikle seg i hans tempo. Han er nå 16 år og er blitt ganske populær, det snudde seg etter at han ble rundt 15 år og ble den raskeste i klassen til å løpe. Han har venner, men det ser ikke ut som om det plager han å være alene, han ønsker ikke å sitte å spille så mye som venner gjør. Jeg regner med at ting endrer seg når han begynner på videregående og møter andre med like interesser. Gutten er selvsikker, blid, høflig, selvstendig osv. så det er ikke noe i veien med han. Etter en skoletur opplevde jeg at foreldre som var med på turen tok meg til side for å fortelle meg for en flott og herlig gutt han er. PS: han er fortsatt ikke opptatt av at klær må være av et spesielt merke. Anonymkode: 1a12e...b59
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #4 Skrevet 4. april 2018 Kan være en form for autisme. Å ikke klare å avkode andres signaler er jo del av bildet. Anonymkode: cbd3e...a97
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #5 Skrevet 4. april 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hmm... kanskje hun har en form for autisme? Eller en autismespekter forstyrrelse? Kan høres litt sånn ut hvertfall... Er i såfall ikke noe problem nødvendigvis Men da må man i større grad tenke at man må lære henne adekvat atferd i sosiale setinger fremfor at hun skal forstå det i takt med utvikling Anonymkode: 1cf56...202 Det har vært veldig mye vi har måttet jobbe mye er å lære henne, som å svare når venner snakker til henne, hilse på folk, ikke skryte for mye, takke osv. Hun vil helst ha klare regler for sånt. Det virker ikke som om hun har noen naturlig følelse for hva hun bør gjøre og heller ikke på om andre oppfører seg "riktig" mot henne. Anonymkode: 5ed1c...f54
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #6 Skrevet 4. april 2018 Ser autisme kommer opp, men les heller litt om hjernens utvikling i tenårene. Som sagt så var min sønn akkurat slik som du beskriver, han tenkte også at han var vannvittig god i all type idrett, det eneste jeg sa der var at for å kunne bli med på f.eks. landslag så må han nok trene enda litt til. Anonymkode: 1a12e...b59
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #7 Skrevet 4. april 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hmm... kanskje hun har en form for autisme? Eller en autismespekter forstyrrelse? Kan høres litt sånn ut hvertfall... Er i såfall ikke noe problem nødvendigvis Men da må man i større grad tenke at man må lære henne adekvat atferd i sosiale setinger fremfor at hun skal forstå det i takt med utvikling Anonymkode: 1cf56...202 Det er jo det samme da. For meg høres det ut som at hun har en diagnose innen autismespekteret. Men, det kommer jo og an på hvordan hun var som liten. Man stiller ikke diagnosen på grunnlag av hvordan man er nå. Skal hun utredes, må hun på bup. Anonymkode: 9ecb4...ed1
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #8 Skrevet 4. april 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hei, det der høres ut som min sønn på den alderen. Vi var hos psykolog, og hun sa at så lenge dette ikke plaget han så var det best å bare la hodet få utvikle seg i hans tempo. Han er nå 16 år og er blitt ganske populær, det snudde seg etter at han ble rundt 15 år og ble den raskeste i klassen til å løpe. Han har venner, men det ser ikke ut som om det plager han å være alene, han ønsker ikke å sitte å spille så mye som venner gjør. Jeg regner med at ting endrer seg når han begynner på videregående og møter andre med like interesser. Gutten er selvsikker, blid, høflig, selvstendig osv. så det er ikke noe i veien med han. Etter en skoletur opplevde jeg at foreldre som var med på turen tok meg til side for å fortelle meg for en flott og herlig gutt han er. PS: han er fortsatt ikke opptatt av at klær må være av et spesielt merke. Anonymkode: 1a12e...b59 Hun er nok faktisk godt likt, både av voksne og barn og hun er flink til å ordne ting selv. Ingen problemer med å passe tiden, kjøpe togbilltter til riktig tog for å komme seg på trening osv. Hun kan godt ta på seg å lære opp yngre barn i idretten, men hun forstår virkeig ikke at de da ikke forsøker å gjøre som hun sier hele tiden. Anonymkode: 5ed1c...f54
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #9 Skrevet 4. april 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo det samme da. For meg høres det ut som at hun har en diagnose innen autismespekteret. Men, det kommer jo og an på hvordan hun var som liten. Man stiller ikke diagnosen på grunnlag av hvordan man er nå. Skal hun utredes, må hun på bup. Anonymkode: 9ecb4...ed1 Nei, det er ikke nøyaktig det samme Jobber med dette... Anonymkode: 1cf56...202
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #10 Skrevet 4. april 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ser autisme kommer opp, men les heller litt om hjernens utvikling i tenårene. Som sagt så var min sønn akkurat slik som du beskriver, han tenkte også at han var vannvittig god i all type idrett, det eneste jeg sa der var at for å kunne bli med på f.eks. landslag så må han nok trene enda litt til. Anonymkode: 1a12e...b59 Jeg tror egentlig ikke det er autisme, selv om noe likner. Da hun var liten mente legen hun hadde "autistiske trekk". Hun hadde ekstremt behov for kontroll mm, men med mye jobbing har det blitt borte. Anonymkode: 5ed1c...f54
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #12 Skrevet 4. april 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, det er ikke nøyaktig det samme Jobber med dette... Anonymkode: 1cf56...202 Hva er forskjellen? Anonymkode: 9ecb4...ed1
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #13 Skrevet 4. april 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror egentlig ikke det er autisme, selv om noe likner. Da hun var liten mente legen hun hadde "autistiske trekk". Hun hadde ekstremt behov for kontroll mm, men med mye jobbing har det blitt borte. Anonymkode: 5ed1c...f54 Om hun har "autistiske trekk" så blir det ikke "borte", men dere har antagelig gjort en såpass god jobb at det ikke er synlig lenger ift de tingene dere har jobbet med Om man har ressurssterke og flinke foreldre som jobber riktig med trekkene, vil man fremstå som "normal" med tiden. Det betyr ikke at barnet nødvendigvis forstår kodene eller atferden, men de har en innlært atferd som er adekvat. De kan forstå at man skal gjøre eller oppføre seg på en måte i en situasjon, og kanskje forstå hvorfor, men de vil ikke nødvendigvis forstå følelsene bak hvorfor eller ha et eget behov for det annet enn at man gjør det fordi det er forventet og skaper behag. Anonymkode: 1cf56...202
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #14 Skrevet 4. april 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Asperger? Anonymkode: f6b22...491 Hun har god motorikk og ingen ting hun egentlig blir opphengt i. Det stemmer ikke så godt synes jeg. Det kan jo hende hun bare er litt "rar". Anonymkode: 5ed1c...f54
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #15 Skrevet 4. april 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hva er forskjellen? Anonymkode: 9ecb4...ed1 En type autisme kan foreksempel være barneautisme, infantil autisme osv - altså de klare autismediagnosene. Autismespekter forstyrrelser inkluderer også andre diagnoser med autistiske trekk, eller rene trekk uten at det er en klar autismediagnose. Anonymkode: 1cf56...202
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #16 Skrevet 4. april 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun har god motorikk og ingen ting hun egentlig blir opphengt i. Det stemmer ikke så godt synes jeg. Det kan jo hende hun bare er litt "rar". Anonymkode: 5ed1c...f54 Er ikke slik at alle med en form for autisme eller med autistiske trekk for oppheng altså Og hvertfall ikke problemer med motorikk! De som har klassiske oppheng er gjerne ganske dårlig fungerende, eller hvertfall såpass at det er veldig synlig. Og mange av barna jeg jobber med som er veldig autistiske har en super motorikk. Du må huske at barn med autismespekterforstyrrelser er like ulike som mennesker med kreft, astma eller andre diagnoser. Anonymkode: 1cf56...202
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #17 Skrevet 4. april 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om hun har "autistiske trekk" så blir det ikke "borte", men dere har antagelig gjort en såpass god jobb at det ikke er synlig lenger ift de tingene dere har jobbet med Om man har ressurssterke og flinke foreldre som jobber riktig med trekkene, vil man fremstå som "normal" med tiden. Det betyr ikke at barnet nødvendigvis forstår kodene eller atferden, men de har en innlært atferd som er adekvat. De kan forstå at man skal gjøre eller oppføre seg på en måte i en situasjon, og kanskje forstå hvorfor, men de vil ikke nødvendigvis forstå følelsene bak hvorfor eller ha et eget behov for det annet enn at man gjør det fordi det er forventet og skaper behag. Anonymkode: 1cf56...202 Legen satte ingen diagnose på henne, men mente bare at noen av jentas trekk var de samme som man så ved autisme. Disse særhetene ser vi ikke noe til i dag. Det gikk mye på en at hun var ekstrem på å trenge kontroll på situasjoner. Hun snakket for eksempel ikke høyt i klassen før i slutten av 2.klasse, men i dag har hun ingen poblemer med fremføringer eller å ta ordet forrang 200 mennesker. En annen ting er at hun aldri og da mener jeg aldri har vært med på rollelek. Er er hun fortsatt sær og nekter å spille teater, uten at det er noe problem 😊. Anonymkode: 5ed1c...f54
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #18 Skrevet 4. april 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Legen satte ingen diagnose på henne, men mente bare at noen av jentas trekk var de samme som man så ved autisme. Disse særhetene ser vi ikke noe til i dag. Det gikk mye på en at hun var ekstrem på å trenge kontroll på situasjoner. Hun snakket for eksempel ikke høyt i klassen før i slutten av 2.klasse, men i dag har hun ingen poblemer med fremføringer eller å ta ordet forrang 200 mennesker. En annen ting er at hun aldri og da mener jeg aldri har vært med på rollelek. Er er hun fortsatt sær og nekter å spille teater, uten at det er noe problem 😊. Anonymkode: 5ed1c...f54 Like greit å ikke ha noen diagnose på dette Om hun er så oppegående som du sier, og dere er så flinke til å jobbe med henne ville jeg ikke tatt henne med til utredning faktisk. Jeg ville heller lest litt og jobbet godt med de "unormale" tingene. Hun kan bli "helt fin" tror jeg, selv om hun kanskje er litt autistisk. En diagnose vil nok være mer hemmende for henne senere enn å ikke ha det. Anonymkode: 1cf56...202
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #19 Skrevet 4. april 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Like greit å ikke ha noen diagnose på dette Om hun er så oppegående som du sier, og dere er så flinke til å jobbe med henne ville jeg ikke tatt henne med til utredning faktisk. Jeg ville heller lest litt og jobbet godt med de "unormale" tingene. Hun kan bli "helt fin" tror jeg, selv om hun kanskje er litt autistisk. En diagnose vil nok være mer hemmende for henne senere enn å ikke ha det. Anonymkode: 1cf56...202 Jeg tror heller ikke det ville være så lurt med noen diagnose på dette, men jeg føler heller ikke at vi helt vet hvordan vi skal håndtere det bestandig. Det var liksom enklere da hun var yngre. Hun godtar ikke like mye at vi skal fortelle henne hvordan ting skal gjøres lengre. Det er jo egentlig en god ting, men samtidig har det blitt mye vanskeligere å lære henne ting uten å gi henne innrykk å at det er noe galt med henne. Anonymkode: 5ed1c...f54
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #20 Skrevet 4. april 2018 Dette høres presis ut som mitt tantebarn som har Asberger (det betyr selvfølgelig ikke at din datter må ha det, men alt her er i hvert fall likt). Anonymkode: 94dea...1f1
Nyttårs barn Skrevet 4. april 2018 #21 Skrevet 4. april 2018 Høres jo ut som det er personlighetstrekk som samsvarer med noe innenfor autisme Tar ikke ironi og leker aldri rollelek. Men samtidig tenker jeg at hun og kan være litt mer umoden enn andre 13åringer uten at det gjør noe. Vi bør kanskje være mer åpne for at folk er forskjellige og utvikler seg i eget tempo.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #22 Skrevet 4. april 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette høres presis ut som mitt tantebarn som har Asberger (det betyr selvfølgelig ikke at din datter må ha det, men alt her er i hvert fall likt). Anonymkode: 94dea...1f1 Hvor gammelt er tantebarnet ditt og blir det gjort noe med sykdomen/tilstanden? Ser du noen nytteverdi av å ha fått diagnosen? Ulemper? Anonymkode: 5ed1c...f54
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #23 Skrevet 4. april 2018 15 minutter siden, Nyttårs barn skrev: Høres jo ut som det er personlighetstrekk som samsvarer med noe innenfor autisme Tar ikke ironi og leker aldri rollelek. Men samtidig tenker jeg at hun og kan være litt mer umoden enn andre 13åringer uten at det gjør noe. Vi bør kanskje være mer åpne for at folk er forskjellige og utvikler seg i eget tempo. Det er aldri noen som har sett på henne som umoden, heller det motsatte. Hun ser også godt om andre har det vondt og er flink til å ta tak i problemer. Hun har for eksempel uoppfordret tatt kontakt med foreldrene til klasseamereater som har slitt med noe for å få dem til å hjelpe barnet sitt bedre. Hun forstår godt når andre blir lei seg hvis noen er ekle med dem, men hun reagerer lite på å bli utsatt for det samme selv. Anonymkode: 5ed1c...f54
soleia Skrevet 4. april 2018 #24 Skrevet 4. april 2018 Høyres ut som ho kan vere litt innanfor autismespekteret. Då vi var usikre på om vi skulle starte utredning på vår gut, las eg ein del på nettsider for menneske med autisme. Svært mange hadde fått diagnosen i vaksen alder, men skulle ynskje dei hadde visst dette i oppveksten. Dei hadde heile tida merka at dei var litt annleis enn andre, og at det var kodar menneske i mellom som dei sleit med å forstå.
Nyttårs barn Skrevet 4. april 2018 #25 Skrevet 4. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er aldri noen som har sett på henne som umoden, heller det motsatte. Hun ser også godt om andre har det vondt og er flink til å ta tak i problemer. Hun har for eksempel uoppfordret tatt kontakt med foreldrene til klasseamereater som har slitt med noe for å få dem til å hjelpe barnet sitt bedre. Hun forstår godt når andre blir lei seg hvis noen er ekle med dem, men hun reagerer lite på å bli utsatt for det samme selv. Anonymkode: 5ed1c...f54 Du kjenner jo ditt barn best. Jeg tenkte vel på det du sa om at hun tok alt bokstavelig og var litt ute av stand til å lese mellom linjene. Ellers høres det jo ut som om hun er en selvstendig og trygg jente, kanskje det er der hun skiller seg ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå