Anonym bruker Skrevet 31. mars 2018 #1 Skrevet 31. mars 2018 jeg er så nervøs, faren og moren gikk fra hverandre i fjor sommer, fordi mor fant seg ny kjæreste, hun venter sitt første barn med han nye når gutten er hos oss, jeg er 23, gutten er 10 og faren er 28, vi har vert sammen siden november 2017 og flytter sammen rundt 17 mai når huset vårt er ferdig. Det jeg er redd for er at gutten vil klandre meg for mor og far ikke er sammen,enda det var mor som gikk fra far. så trenger jeg noen tips om hva vi kan finne på : vi har tenkt på : Legoland danmark Disneyland Paris hytte på sjusjøen en 14 dagers tur vi kjører gjennom italia og Frankrike hjemmeferie med masse aktiviter ( bor i oslo ) Hva tror dere en 10åring setter mest pris på ? han selv bor i stavanger. Far har hatt samvær anhver helg i stavanger fra i fjor sommer,men nå har de laget en samværplan der gutten skal komme til oss anhver Jul og nyttår, påskeferie, 3 uker sommerferie, anhver høst og vinterferie + at far skal besøke gutten hver mnd en helg i stavanger. de var der rett før påsken så de setter i gang fra sommeren av. Jeg merker jeg er veldig nervøs,men samtidlig gleder jeg meg masse og bli kjent med gutten, han er jo en del av min kjæreste liv og jeg ønsker og være i livet deres mange år. Anonymkode: 97828...ecb
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2018 #2 Skrevet 31. mars 2018 Stakkars gutt... både moren og faren har fått ny samboer før det har gått ett år etter bruddet?! Anonymkode: 5ea30...9d2
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2018 #3 Skrevet 31. mars 2018 Du må virkelig ikke gi så mye detaljert informasjon. Her kan du og alle involverte bli identifisert. Hva tror du hans eks vil tenke om dette? Kanskje hun er her også, siden hun er gravid. Be admin slette tråden din. ALDRI gi så mye info som stedsnavn alder og øvrig info om livssituasjon. Anonymkode: 30c15...ac9
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2018 #4 Skrevet 31. mars 2018 For en heldig gutt som har deg som pappa sin kjæreste. Det skulle jeg ønsket for mine barn også. Bare innstillingen din gjør at ferien blir bra uansett valg! Anonymkode: e7937...1ef
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2018 #5 Skrevet 31. mars 2018 Hva faen? Stakkars gutt. Her tar jo verken far eller mor hensyn til barnet! Dere har vært sammen i noen få mnd, og planlegger allerede samboerskap? Gutten trenger å få tilbringe tid med sin far, uten at han skal måtte forholde seg til en ny kjæreste allerede. Barn har en naturlig sorgprosess de skal igjennom, og den skal han få ha i fred! Det anbefales at man venter ett år før man introduserer nye partnere, og her er begge foreldre tydelig totalt egoister. Vent med å flytte inn. Dere er jo midt i nyforelsket-fasen. Jeg får virkelig virkelig vondt av dette barnet. Og spesielt siden du tydelig et ute etter å kvele ham med «Se så god jeg er» aktiviteter. Mitt tips? La far og sønn holde ferie sammen 2 av ukene, der du holder deg unna. Den siste uken, kan dere finne på noe sammen HVIS gutten synes det er ok. Faen altså, jeg får spasmer av ungjenter som ikke bruker huet, og som tror de har funnet «Mannen i mitt liv» etter få mnd. Anonymkode: 38e24...e45
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2018 #6 Skrevet 31. mars 2018 La far og sønn få huset i fred og la de få minst 2 uker alene uten deg. Helst flytter du ut av huset den perioden gutten er hos far. Møt far og gutten feks på resturant en kveld og en dag på rundtur i Oslo. Ellers bør du holde deg unna slik at gutten får være hjemme hos far alene for første gang i nytt hus. Dere bør ha et rom klart til gutten i det nye huset. du får bo hjemme hos foreldrene dine, en venninne eller noe. Neste sommer kan du bli med far og gutten på ferie dersom dere enda er et par. du er kun 23, så vidt voksen og kunne vært guttens storesøster. Du kan ikke ta en stemorrolle enda. Anonymkode: fc01f...e35
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2018 #7 Skrevet 31. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Stakkars gutt... både moren og faren har fått ny samboer før det har gått ett år etter bruddet?! Anonymkode: 5ea30...9d2 Tenker jeg også. Hvorfor skal du i det hele tatt være der, HI? Hva med å bli kjent med dette barnet i litt langsommere tempo, ikke leke kjernefamilie fra første øyeblikk? Anonymkode: 8e3a9...7de
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2018 #8 Skrevet 31. mars 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: La far og sønn få huset i fred og la de få minst 2 uker alene uten deg. Helst flytter du ut av huset den perioden gutten er hos far. Møt far og gutten feks på resturant en kveld og en dag på rundtur i Oslo. Ellers bør du holde deg unna slik at gutten får være hjemme hos far alene for første gang i nytt hus. Dere bør ha et rom klart til gutten i det nye huset. du får bo hjemme hos foreldrene dine, en venninne eller noe. Neste sommer kan du bli med far og gutten på ferie dersom dere enda er et par. du er kun 23, så vidt voksen og kunne vært guttens storesøster. Du kan ikke ta en stemorrolle enda. Anonymkode: fc01f...e35 Det synes jeg høres ut som en god plan. Anonymkode: dd524...a8d
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2018 #9 Skrevet 31. mars 2018 Noen barn er altfor tilpasningsdyktige så da kan det gå bra. Men det er stor sannsynlighet for at gutten ikke vil synes dette er gøy. Ny partnere, nye hus, ny baby...ikke så vanskelig å forstå at dette er kjipt. Så mitt eneste tips er vel å se det an. Hvis han viser tegn til mistrivsel eller ufinhet så stygg banen fort! Dine gode intensjoner hjelper ikke i en slik situasjon Anonymkode: b8d96...d95
Nyttårs barn Skrevet 31. mars 2018 #10 Skrevet 31. mars 2018 Det er flott at u vil bli kjent med stesønnen HI, men jeg tror det blir voldsomt for han(og for deg?) med tre uker på rappen. Du er også veldig ung. Er egentlig enig med dem som sier at far kanskje bør ha ferien alene med gutten. Husk at for denne gutten er det veldig mye nytt, nytt hus, ny by, ny familiesituasjon og så deg som han skal bli kjent med.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2018 #11 Skrevet 31. mars 2018 Enig med de andre, far og sønn bør dra alene på ferie denne sommeren, du blir ikke med. Du kan møte gutten i løpet av sommeren, kanskje ta en tur på stranden e.l, men du skal skygge mest mulig banen og la gutten være med sin far. Så kan dere heller dra på ferie sammen neste år Anonymkode: 35757...116
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2018 #12 Skrevet 31. mars 2018 Du og denne stakkars guttens far har vært sammen i under fem måneder og har allerede snart ferdigbygget hus... Og når sommeren kommer og du aldri har møtt gutten, så skal han måtte forholde seg til deg og at pappa har ny kjæreste i nytt hjem, ikke bare en dag eller to... men i tre intense uker. Det er bare 8-10 måneder siden denne stakkars guttens mor og far gikk fra hverandre. Mor er nå etablert på nytt og venter nytt barn, far har nesten ferdigbygget hus sammen med en dame han ikke har vært sammen med i fem måneder. Stakkars, stakkars gutt! Hvis du virkelig ønsker denne guttens beste, Hi, så anbefaler jeg deg å ta noen timer på familievernkontoret både alene og sammen med kjæresten din. Siden hverken guttens mor eller far er særlig ansvarlige mtp. på guttens følelser så bør noen være det. Du kan bli den som tar ansvar. Far (og mor) trenger veiledning for å ta riktigere valg for gutten sin. Og du, HI, du bør passe j... godt på å bruke prevensjon selv, for å få barn med en mann som er så umoden og tar så ugjennomtenkte bestemmelser for sitt barn, det er ikke en mann å trakte etter som far for sitt barn! Mulig han kan lære, men det trenger han nok langt mer hjelp til enn det du kan eller bør gi ham. Jeg tror at du mener det beste, det viser innlegget ditt. Men du er ung, og jeg tror ikke du har nok erfaring til å se hvor totalt håpløs din kjæreste og hans eks er som foreldre til denne gutten som de ikke akkurat tar særlig hensyn til. Det at far mener det er smart å ikke la gutten møte deg før dere plutselig skal ha tre uker ferie sammen, det viser at far ikke tar hensyn til gutten, ikke forstår guttens følelser. Jeg synes også du skal tenke gjennom hvorfor denne kjæresten din har sånt hastverk. Han ble dumpet av eksen, hun blir gravid, han bygger hus med deg... Og alt dette før det er gått et svangerskap siden forrige forhold tok slutt... Husk for all del å ha en samboerkontrakt, sikre dine egne verdier, Hi, ikke vær naiv, for jeg tror dessverre at det er god sjanse for at du kan få deg noen ubehagelige overraskelser med denne mannen. Og IKKE bli gravid før dere ev. har vært sammen noen år. Anonymkode: 85d34...c47
3 i april Skrevet 31. mars 2018 #13 Skrevet 31. mars 2018 XBNå skal jeg svare deg på det du spør om 😁 og jeg tror at gutten vil sette stor pris på en tur til Disneyland i Paris. Men er enig med de andre, du har gitt altfor mye informasjon så det å gjenkjenne deg , far, gutten og mor er en smal sak. Men du virker som at du gjerne vil være en ressurs og det virker som du kommer til å bli en flink og engasjert stemor 😊
3 i april Skrevet 31. mars 2018 #14 Skrevet 31. mars 2018 Men egentlig så tror jeg dette er en tulletråd...
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2018 #15 Skrevet 31. mars 2018 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du og denne stakkars guttens far har vært sammen i under fem måneder og har allerede snart ferdigbygget hus... Og når sommeren kommer og du aldri har møtt gutten, så skal han måtte forholde seg til deg og at pappa har ny kjæreste i nytt hjem, ikke bare en dag eller to... men i tre intense uker. Det er bare 8-10 måneder siden denne stakkars guttens mor og far gikk fra hverandre. Mor er nå etablert på nytt og venter nytt barn, far har nesten ferdigbygget hus sammen med en dame han ikke har vært sammen med i fem måneder. Stakkars, stakkars gutt! Hvis du virkelig ønsker denne guttens beste, Hi, så anbefaler jeg deg å ta noen timer på familievernkontoret både alene og sammen med kjæresten din. Siden hverken guttens mor eller far er særlig ansvarlige mtp. på guttens følelser så bør noen være det. Du kan bli den som tar ansvar. Far (og mor) trenger veiledning for å ta riktigere valg for gutten sin. Og du, HI, du bør passe j... godt på å bruke prevensjon selv, for å få barn med en mann som er så umoden og tar så ugjennomtenkte bestemmelser for sitt barn, det er ikke en mann å trakte etter som far for sitt barn! Mulig han kan lære, men det trenger han nok langt mer hjelp til enn det du kan eller bør gi ham. Jeg tror at du mener det beste, det viser innlegget ditt. Men du er ung, og jeg tror ikke du har nok erfaring til å se hvor totalt håpløs din kjæreste og hans eks er som foreldre til denne gutten som de ikke akkurat tar særlig hensyn til. Det at far mener det er smart å ikke la gutten møte deg før dere plutselig skal ha tre uker ferie sammen, det viser at far ikke tar hensyn til gutten, ikke forstår guttens følelser. Jeg synes også du skal tenke gjennom hvorfor denne kjæresten din har sånt hastverk. Han ble dumpet av eksen, hun blir gravid, han bygger hus med deg... Og alt dette før det er gått et svangerskap siden forrige forhold tok slutt... Husk for all del å ha en samboerkontrakt, sikre dine egne verdier, Hi, ikke vær naiv, for jeg tror dessverre at det er god sjanse for at du kan få deg noen ubehagelige overraskelser med denne mannen. Og IKKE bli gravid før dere ev. har vært sammen noen år. Anonymkode: 85d34...c47 Mest sannsynlig bygger far hus og hi flytter inn. Anonymkode: fc01f...e35
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2018 #16 Skrevet 31. mars 2018 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du og denne stakkars guttens far har vært sammen i under fem måneder og har allerede snart ferdigbygget hus... Og når sommeren kommer og du aldri har møtt gutten, så skal han måtte forholde seg til deg og at pappa har ny kjæreste i nytt hjem, ikke bare en dag eller to... men i tre intense uker. Det er bare 8-10 måneder siden denne stakkars guttens mor og far gikk fra hverandre. Mor er nå etablert på nytt og venter nytt barn, far har nesten ferdigbygget hus sammen med en dame han ikke har vært sammen med i fem måneder. Stakkars, stakkars gutt! Hvis du virkelig ønsker denne guttens beste, Hi, så anbefaler jeg deg å ta noen timer på familievernkontoret både alene og sammen med kjæresten din. Siden hverken guttens mor eller far er særlig ansvarlige mtp. på guttens følelser så bør noen være det. Du kan bli den som tar ansvar. Far (og mor) trenger veiledning for å ta riktigere valg for gutten sin. Og du, HI, du bør passe j... godt på å bruke prevensjon selv, for å få barn med en mann som er så umoden og tar så ugjennomtenkte bestemmelser for sitt barn, det er ikke en mann å trakte etter som far for sitt barn! Mulig han kan lære, men det trenger han nok langt mer hjelp til enn det du kan eller bør gi ham. Jeg tror at du mener det beste, det viser innlegget ditt. Men du er ung, og jeg tror ikke du har nok erfaring til å se hvor totalt håpløs din kjæreste og hans eks er som foreldre til denne gutten som de ikke akkurat tar særlig hensyn til. Det at far mener det er smart å ikke la gutten møte deg før dere plutselig skal ha tre uker ferie sammen, det viser at far ikke tar hensyn til gutten, ikke forstår guttens følelser. Jeg synes også du skal tenke gjennom hvorfor denne kjæresten din har sånt hastverk. Han ble dumpet av eksen, hun blir gravid, han bygger hus med deg... Og alt dette før det er gått et svangerskap siden forrige forhold tok slutt... Husk for all del å ha en samboerkontrakt, sikre dine egne verdier, Hi, ikke vær naiv, for jeg tror dessverre at det er god sjanse for at du kan få deg noen ubehagelige overraskelser med denne mannen. Og IKKE bli gravid før dere ev. har vært sammen noen år. Anonymkode: 85d34...c47 Dette. 👆 Anonymkode: e9d00...984
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2018 #17 Skrevet 31. mars 2018 Uff, så stygge noen av dere kan være! Syns det er utrolig godt å lese at det finnes folk som deg, hi, som virkelig VIL at barnet mannen har fra før skal ha det bra. Du prøver så godt du kan!❤️ Et tips er å la far og sønn dra på en liten ferie alene, og så kan alle tre dra en tur også? Vet jo ikke om det er noe økonomien tillater, bare et tips. Husk bare å ikke prøv å erstatte mamma, for det vil ingen barn og det merker de. Jeg tror det kan sette barnet i en konflikt der de er redd for å bli glad i deg for da blir kanskje mamma lei seg. Mine barn har fått møte nyekjæresten til far, det gikk helt fint. De bor sammen og barna syns det et gøy å være der, men vet de også syns alenetid med bare pappa er gull. Anonymkode: b3583...966
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2018 #18 Skrevet 31. mars 2018 Stakkars gutt. La gutten og far ha ferie uten deg, det er mitt beste råd. Ingen andre klarer å sette barnets behov først, kanskje du kan klare det. Alle planene dine virker litt krampaktige, bare ro med et hakk eller ti, gi det et år eller tre og så kan du planlegge en fin tur- sammen med barnet. Anonymkode: 52bba...85e
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2018 #19 Skrevet 31. mars 2018 Snakk med faren om hva liker gutten å gjøre. Elsker han å fiske så kunne dere ha dratt på fisketur sammen. Ikke lag for mye styr ut av det. Barn takler ting ulikt, og ingen vet om det har vært store konflikter i forkant av bruddet, da kan bruddet ha kommet som en velsignelse. Men jeg tror ikke jeg ville planlagt ting som Disneyland helt enda for det er slitsomt både for liten og stort. Start med en tur på en lokal fornøyelsespark. Anonymkode: 207ee...f6a
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2018 #20 Skrevet 31. mars 2018 «Mannen min» Vært sammen i 5 mnd.... 🙄 Anonymkode: 38e24...e45
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2018 #21 Skrevet 31. mars 2018 Å herregud her var det mange meggete svar. Kjempefint at du er så positivt innstilt Hi. Vær positiv og hyggelig når gutten kommer og så ser du an stemningen. Det kan hende ungen er i sjokk over så mange forandringer på så kort tid, eller det kan hende han syns det er gøy at det skjer noe nytt. Eller begge deler. Unger er forskjellig og tar ting forskjellig, så ha følerne ute for hva han syns og mener og føler (og det virker det jo åpenbart som du allerede har), så går dette fint. Dere kan jo også skype med ungen på forhånd og høre hva han vil. At folk kritiserer alderen din er bare kjerringaktig moral. Drit i dem. Da jeg var barn syntes jeg alle de som hadde yngre foreldre var kjempeheldige, for de foreldrene var så kule. Da mannen var barn syntes han det var flaut for foreldrene hans var så gamle (var 35 da han ble født). Unge foreldre er noe barn ofte er stolte av, så vær greit og kul, så ordner dette seg. Det absolutt værste man gjør i en relasjon er å være usikker og å være avventende. Særlig det siste er kleint. Det legger masse ansvar og press på den andre om å fastsette agendaen, dele følelser og meninger og forholde seg til den avventende andre, og det er det en haug med profesjonelle og gamling-foreldre som gjør det mot barna sine i dag, fordi de tror det er pedagogisk og hyggelig. Vær deg selv. Du virker som en grei dame. Dette går fint. Anonymkode: e256f...4c5
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2018 #22 Skrevet 31. mars 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Stakkars gutt. La gutten og far ha ferie uten deg, det er mitt beste råd. Ingen andre klarer å sette barnets behov først, kanskje du kan klare det. Alle planene dine virker litt krampaktige, bare ro med et hakk eller ti, gi det et år eller tre og så kan du planlegge en fin tur- sammen med barnet. Anonymkode: 52bba...85e Nei, men herregud nå må du gi deg. Ingen klarer å sette behovene til ungen først? Her har du en far som flyr tvers over landet en gang i mnd. og ordner seg med husrom en hel helg hver gang, for å kunne beholde kontakten med sønnen sin, og så lirer du av deg den setningen. Kutt ut du a. Anonymkode: e256f...4c5
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2018 #23 Skrevet 31. mars 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, men herregud nå må du gi deg. Ingen klarer å sette behovene til ungen først? Her har du en far som flyr tvers over landet en gang i mnd. og ordner seg med husrom en hel helg hver gang, for å kunne beholde kontakten med sønnen sin, og så lirer du av deg den setningen. Kutt ut du a. Anonymkode: e256f...4c5 Ut i fra det jeg leser setter ikke far behovene til barnet først. Han burde gjøre det ganske klart for HI at far og sønn tar ferie alene dette året pga alle omveltninger i livet til sønnen. Flyr tvers over landet? Så det er synd på far? Har far flyttet langt unna? Stjerne i boka for å besøke sønnen sin en gang pr mnd. Virkelig en bragd. Nesten en større bragd enn å finne ny samboer så kort tid etter bruddet. Mange kvaliteter han her. Anonymkode: 52bba...85e
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2018 #24 Skrevet 31. mars 2018 Her tenker jeg det er mange mødre som ikke har taklet så godt at barnefaren har gått fra dem og skapt seg et nytt liv. HI, vær så snill å ikke la disse negative og belærende svarene ta motet fra deg. Du virker som en veldig positiv og sympatisk person, og det er et kjempegodt utgangspunkt å gå inn i denne situasjonen med Alt du foreslår høres gøy ut og som noe gutten kan like, kanskje du skal høre med faren som kjenner han hva han tror vil falle mest i smak? Anonymkode: 4a80d...7fa
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2018 #25 Skrevet 31. mars 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her tenker jeg det er mange mødre som ikke har taklet så godt at barnefaren har gått fra dem og skapt seg et nytt liv. HI, vær så snill å ikke la disse negative og belærende svarene ta motet fra deg. Du virker som en veldig positiv og sympatisk person, og det er et kjempegodt utgangspunkt å gå inn i denne situasjonen med Alt du foreslår høres gøy ut og som noe gutten kan like, kanskje du skal høre med faren som kjenner han hva han tror vil falle mest i smak? Anonymkode: 4a80d...7fa Tåpelig argument at alle som er kritisk til guttens foreldre må være mødre som er forlatt av deres barns far... (og nei, jeg har ikke opplevd det). Det er ikke HI som får særlig mye kritikk, det er det den stakkars guttens foreldre som får. De har tydelig vist at de ikke setter gutten sin først, og ikke tar valg som er best for gutten. Eneste positive er at de nå tydeligvis har blitt enige om hvor mye samvær skal være og hvordan organisere dette. Men utover det viser disse to foreldrene veldig dårlig dømmekraft, hvor begge to hopper rett inn i et nytt forhold og involverer gutten for raskt og på feil måte. Å påpeke dette for Hi gir henne en sjanse til å hjelpe kjæresten til å forhåpentligvis ta bedre valg på guttens vegne, f.eks. at de kan møtes før sommerferien og at gutten kanskje ikke må tilbringe alle tre ukene sammen med fars nye kjærest. Det er ikke stygge forslag, det er fornuftige forslag som kan gjøre at det er mindre risiko for at det blir større problemer for dem senere. Ikke noe galt i forslagene Hi og kjæresten har kommet opp med, men måten de går frem på på for dette første møtet mellom Hi og hans sønn er et høyrisikoprosjekt som kan krasje totalt fordi far tydeligvis ikke evner å forstå et barns emosjonelle behov. Far vet at guttens mor har tatt dårlige valg så kort tid etter det ble slutt mellom dem, da er det enda viktigere at han tar bedre valg for å skåne gutten. Det er ikke kritikk av HI, det er å gi henne gode råd og også for å kanskje se klarere at kjæresten ikke takler dette på en god måte, og dermed kan hun skaffe seg kunnskap om dette og kunne påvirke kjæresten positivt for guttens del. Om det blir de to på sikt er det i hennes interesse at hun og han får et godt forhold. Å kaste henne og sønnen sammen slik faren planlegger kan gå veldig galt for gutten, og da blir det også et problem for Hi og kjæresten. Anonymkode: 85d34...c47
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå