Gå til innhold

40 år gammel bortskjemt bror

Anbefalte innlegg

Skrevet

Broren min og jeg er på hyttebesøk hos våre foreldre i påsken med våre familier.

Broren min og kona har to barn, og når de er hos foreldrene våre så overtar foreldrene våre alt av ansvaret for barna. Alt fra mat, legging, klær, stell, lek, oppdragelse. Broren min og kona kan, og gjør, akkurat hva de har lyst til, det være seg skiturer, spille i timesvis eller gå ut. 

Jeg synes dette er utrolig rart å gjøre, og har i årenes løp irritert meg litt over dette. Men tror at jeg har forsonet meg med det. Hvis alle parter synes det er ok, så er det ikke mitt problem. Så jeg prøver å ikke blande meg. Og de leker også med mine barn, så det er bra.

Det jeg derimot ønsket litt innspill på er egoistisk atferd som i større grad påvirker meg og min lille familie. Broren min og svigerinna bidrar omtrent null til felles husholdning mens vi er sammen. Ikke lager de mat, ikke hjelper de med rydding etter mat, ikke handler de mat. Kopper og glass ligger strødd etter dem. De drikker gjerne vin hver dag uten å ha med noe vin selv. Etc etc. De er generelt som tenåringer.

Det med manglende bidrag vet jeg irriterer særlig vår mor, som får mesteparten av merarbeidet. Men hun sier hun har resignert, og sluttet å be de om å hjelpe til.

Slik egoisme driver meg til vanvidd, men kanskje dette heller ikke er min kamp å kjempe?

Jeg burde la foreldrene mine enten ta opp kampen, eller la dem rydde etter dem? Trenger noen andres blikk på dette! 

Dette er nok forøvrig siste påske på lenge at vi ferierer slik... 

Anonymkode: da687...e89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det er synd du ikke kan si dette direkte til broren din. Hadde det vært min bror hadde jeg bare gitt han beskjed om at han måtte rydde etter seg og bidra til fellesskapet. Feks si at alle skal ha med 1 middag hver og litt til frokost (avhengig av hvor lenge dere skal være sammen). Så da må de ta ansvar for det de har handlet inn. 

Anonymkode: b6ae8...7e0

Skrevet

Dette er ikke din kamp å ta. Dette er mellom din mor og din bror, ikke bland deg. 

Anonymkode: 105e2...dfa

Skrevet

Før neste høytid dere er sammen, avtal et møte, eller ta det over telefone eller mail om dere bor langt fra hverandre.

Ikke lag noe bråk om det som har vært, bare legg det frem som den mest opplagte ting i verden...

Type "vi blir 6 voksne og xx antall barn sammen på hytta i påska, så vi må planlegge hvem som gjør hva og når slik at vi fordeler både arbeid og kostnader." Og så setter dere opp et forslag. Er dere sammen seks dager er det naturlig at dere tar ansvar for to dager hver (mor+far, deg+din mann, bror+kone). Så kan dere sette opp meny, hva dette vil koste og hvem som skal kjøpe inn hva. Husk da å inkludere drikke, både saft/brus og vin - og hvem som skal kjøpe hva slik at utgiftene for også dette blir delt. De som har ansvar sine to dager står da f.eks. for alle måltider de dagene, opprydding etter måltider kan alle være med på  så det går raskere. Og så bør dere lage hytteregler - ansvar for rydding, støvsuging/vask, ved osv. osv.

Ellers synes jeg du skal si fra til din bror og kone i kveld "siden mor og jeg har tatt alt hittil med mat så regner jeg med at dere, Kari og Lise, tar ansvar for lunsjen og middagen i morgen slik at vi andre kan komme oss ut midt på dagen også slik dere har gjort".

Anonymkode: d5157...723

Skrevet
2 minutes ago, Anonym bruker said:

Syns det er synd du ikke kan si dette direkte til broren din. Hadde det vært min bror hadde jeg bare gitt han beskjed om at han måtte rydde etter seg og bidra til fellesskapet. Feks si at alle skal ha med 1 middag hver og litt til frokost (avhengig av hvor lenge dere skal være sammen). Så da må de ta ansvar for det de har handlet inn. 

Anonymkode: b6ae8...7e0

Jeg prøvde å forslå noe slikt for foreldrene mine, men de virket lite gira på det. Ofte har de vært på hytta mange dager før vi kommer og handlet inn mye. 

Har noen ganger oppfordret dem til å rydde tallerkener etter middag. Noe de gjør så halvhjertet at noen uansett må rydde og sette på plass ting etter dem. 

Kjenner jeg synes det er vanskelig å ikke blande meg. Har virkelig ikke lyst å rydde opp etter dem, men betyr jo at foreldrene mine må gjøre det. Og de har som sagt alt ansvaret med to barnebarn fra før.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er ikke din kamp å ta. Dette er mellom din mor og din bror, ikke bland deg. 

Tull! Det går utover alle som er der når to voksne oppfører seg som barn, ikke bidrar, roter, ikke tar ansvar for egne barn en gang. Når de to ikke tar ansvar for seg selv eller sine barn oppi dette må andre ta mer ansvar, da er dette absolutt noe som angår alle som blir berørt av det.

Anonymkode: d5157...723

Skrevet
6 minutes ago, Anonym bruker said:

Har prøvd å ha dette som mantra de siste dagene. Men så sliter jeg selv med å la foreldrene mine rydde opp etter 4 personer (Min niese og nevø gjør som foreldrene..).

Men nei, må korsbrodere dette mentalt. Ikke min kamp, ikke bland deg.

Skrevet

Hvorfor lar dere «drittungene» oppføre seg sånn? Det er horribel oppførsel av voksne mennesker.

Anonymkode: b6039...bf4

Skrevet

Har hatt det lignende, men med julefeiring.

Må nok dessverre si at det beste er å slutte med felles ferier og feiringer. Jeg kjenner selv at min tålmodighet ikke er mulig å strekke til flere slike anledninger. Søster i mitt tilfelle, og både hun og ektemannen ødelegger barna helt.

Anonymkode: d373e...a9b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Broren min og jeg er på hyttebesøk hos våre foreldre i påsken med våre familier.

Broren min og kona har to barn, og når de er hos foreldrene våre så overtar foreldrene våre alt av ansvaret for barna. Alt fra mat, legging, klær, stell, lek, oppdragelse. Broren min og kona kan, og gjør, akkurat hva de har lyst til, det være seg skiturer, spille i timesvis eller gå ut. 

Jeg synes dette er utrolig rart å gjøre, og har i årenes løp irritert meg litt over dette. Men tror at jeg har forsonet meg med det. Hvis alle parter synes det er ok, så er det ikke mitt problem. Så jeg prøver å ikke blande meg. Og de leker også med mine barn, så det er bra.

Det jeg derimot ønsket litt innspill på er egoistisk atferd som i større grad påvirker meg og min lille familie. Broren min og svigerinna bidrar omtrent null til felles husholdning mens vi er sammen. Ikke lager de mat, ikke hjelper de med rydding etter mat, ikke handler de mat. Kopper og glass ligger strødd etter dem. De drikker gjerne vin hver dag uten å ha med noe vin selv. Etc etc. De er generelt som tenåringer.

Det med manglende bidrag vet jeg irriterer særlig vår mor, som får mesteparten av merarbeidet. Men hun sier hun har resignert, og sluttet å be de om å hjelpe til.

Slik egoisme driver meg til vanvidd, men kanskje dette heller ikke er min kamp å kjempe?

Jeg burde la foreldrene mine enten ta opp kampen, eller la dem rydde etter dem? Trenger noen andres blikk på dette! 

Hvorfor fortsetter din mor med 24/7-servicen da? Hva med å bare la være å passe barna deres og la være å plukke opp etter dem? La det stå, og la dem selv se det? 

Anonymkode: 51715...7bd

Skrevet

Skulle tro din bror var min svoger. Det er payback- time nå, etter noen år. For de har brukt opp ALT av goodwill, de gar problemer med barna og støtteapparat er brukt opp. Alle er dritt lei og de har møtt veggen. 

Anonymkode: 0128a...942

Skrevet

Jeg hadde helt klart sagt fra og bedt de om å lette på ræva. 

Anonymkode: 1170c...4fe

Skrevet

Hadde det vært min bror, hadde jeg sagt klart ifra. "Mamma sliter seg helt ut. I dag tar dere det... Og vi tar det.. Ellers orker ikke mamma og pappa dette ferieopplegget lenger..." 

Anonymkode: e04ad...57f

Skrevet

Åh, føler så inderlig med deg - vi opplever noe lignende men langt i fra så ekstremt som du beskriver det. Blir sprø bare av å lese.. synd din mor ikke tar tak i det - det burde være hennes ansvar. Du kan jo ved en passende anledning nevne at det er uholdbart å feriere sammen med de når det blir dobbelt opp med arbeid for ALLE andre gjennom HELE ferien når de bidrar? Det er jo i praksis ferie kun for dem.. I tillegg hadde jeg rett og slett ikke orket å dra på ferie sammen med dem igjen. Hvis noen i familien inviterer senere, kan du si rett ut at du ikke vil/ønsker/orker fordi ferien fortoner seg med konstant irritasjon og masse merarbeid -  og dét er ingen ferie..,

Anonymkode: 81d2c...6db

Skrevet

Dette tror jeg svigerinnen min kunne skrevet om meg. Det handler ikke om manglende vilje, men om at hun er så dominerende og styrete at når vi kommer så er alt kjøpt, bestemt og organisert. Alt vi bidrar med er feil. Det er knapt plass til at vi er der og puster, derfor har jeg resignert litt og trekker meg unna. 

Mannen faser dem ut når de snakker om planer fordi det blir så voldsomt, jeg jobber med å få han til å delta. Jeg ser at han ikke blir så fort avfeid som meg om han prøver, så han må nok jobbe mer med det.

Anonymkode: 61806...b1f

Skrevet
8 hours ago, Anonym bruker said:

Hvorfor fortsetter din mor med 24/7-servicen da? Hva med å bare la være å passe barna deres og la være å plukke opp etter dem? La det stå, og la dem selv se det? 

Dette har vært dynamikken siden vi var små. 

Tror hun har prøvd å bare ignorere rotet, uten at det hjalp. Begge mine foreldre setter pris på ryddighet og orden, så dette er nok veldig vanskelig for dem.

45 minutes ago, Anonym bruker said:

Hadde det vært min bror, hadde jeg sagt klart ifra. "Mamma sliter seg helt ut. I dag tar dere det... Og vi tar det.. Ellers orker ikke mamma og pappa dette ferieopplegget lenger..." 

Akkurat denne taktikken skapte nesten en krangel mellom meg og moren min. Tror hun følte seg kritisert. Var faktisk det som fikk meg til å innse at foreldrene mine ikke vil ha hjelp av meg til å takle dette her

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette har vært dynamikken siden vi var små. 

Tror hun har prøvd å bare ignorere rotet, uten at det hjalp. Begge mine foreldre setter pris på ryddighet og orden, så dette er nok veldig vanskelig for dem.

Akkurat denne taktikken skapte nesten en krangel mellom meg og moren min. Tror hun følte seg kritisert. Var faktisk det som fikk meg til å innse at foreldrene mine ikke vil ha hjelp av meg til å takle dette her

Da hadde jeg nok funnet et annet tidspunkt å treffe foreldrene mine på..

Skrevet

Om det er slik at din mor en sliten, har forsøkt å si i fra men fortsatt utnyttes så hadde jeg leksa opp for begge to. Bror og svigerinne. Om din mor bare klager til deg så tenker jeg hun må forsøke å si i fra selv først. 

Anonymkode: 7e53d...eed

Skrevet

synes du virker bitter og sjalu, dette er ikke din kamp,men dine foreldrenes

Anonymkode: 01e53...f35

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

synes du virker bitter og sjalu, dette er ikke din kamp,men dine foreldrenes

En slik kommentar måtte jo komme... Gå å gjem deg bak en stein ditt troll.

Anonymkode: 18395...855

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En slik kommentar måtte jo komme... Gå å gjem deg bak en stein ditt troll.

Anonymkode: 18395...855

du må tåle sannheten

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette tror jeg svigerinnen min kunne skrevet om meg. Det handler ikke om manglende vilje, men om at hun er så dominerende og styrete at når vi kommer så er alt kjøpt, bestemt og organisert. Alt vi bidrar med er feil. Det er knapt plass til at vi er der og puster, derfor har jeg resignert litt og trekker meg unna. 

Mannen faser dem ut når de snakker om planer fordi det blir så voldsomt, jeg jobber med å få han til å delta. Jeg ser at han ikke blir så fort avfeid som meg om han prøver, så han må nok jobbe mer med det.

Anonymkode: 61806...b1f

Så da bare roter dere, drikker opp vinen og overlater ansvaret for barna til de andre??

ok.....

Anonymkode: 1170c...4fe

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er dine foreldres oppgave å oppdra din bror Hi. Ikke din. 

Anonymkode: 18fc7...e46

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da velger hun det jo selv. Dere bør bare ikke feriere der samtidig, så slipper dere å se på det. 

Og moren din kan jo øve på å si at hun helst vil dra dit uten den snyltete familien.

Skrevet

-Bror, det der er ikke der vi oppvevarer skitten oppvask.

-Bror, nå trenger barna dine stell.

-Bror, tar du med vin?

-Svigerinne, i dag er det du og jeg som lager maten.

-Svigerinne, barna må være med dere på tur.

Anonymkode: 42f63...841

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...