Gå til innhold

Bryllup uten barn? Vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forrige uke jeg og mannen min fikk invitasjon til bryllup i sommer til hans sjef som skal gifter seg. Det er veldig hyggelig fordi vi ikke har kjent de lenge. På invitasjon det stod "Til herr og fru X". Vi kommer fra Polen, og i vårt hjemland når det er bryllup, alle kommer. Vi har to barn, og når jeg og mannen min blir invitert i bryllup, alle fire drar. Det er vanlig. I dag på jobb mannen min spør sjefen om det er mange barn som kommer, og han sier det er ingen barn. Han er norsk, og han sier i Norge det er ikke vanlig med barn i bryllup, bare brudeparets sine barn kanskje.

Er dette vanlig her? Hvorfor er det slik?

Anonymkode: 76982...111

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er vanlig her. Kun barn fra nærmeste familie. Brudeparets barn og nevøer og nieser og det er ikke bestandig de heller er i bryllupet.

Skrevet

Vi skal gifte oss neste år. Og kun våre barn, nieser og nevø blir invitert. 

Anonymkode: f98a5...f77

Skrevet

Ja det er vanlig. Det er som regel skikkkelig 3 retters middag også som både er dyrt og langdrygt ved bordet. Barn koser seg ikke i en slik setting men masse taler og 3 retters middag. 

Anonymkode: 022f3...540

Skrevet

Bryllup uten barn, og fest med dans og open bar etter middag er mitt foretrukne bryllup

Anonymkode: 82d7a...c32

Skrevet

Da jeg har lært en ny ting i dag også! Likevel forstår jeg ikke hvorfor?

Jeg ser en her skriver det er dyrt og kjedelig med mange timer for barna. I mitt hjemland barna har et rom de leker på, eller er ute om det er område de kan være. Alle passer på alle, voksne bytter naturlig på å passe litt på, og alle er fornøyd.

Kan dere forklare hvorfor, andre enn dyrt?

Skrevet

Fordi det er en FEST! 

Skrevet

Mange som gifter seg har ikkje egne barn. Andres barn er som regel lite sjarmerende og stjeler oppmerksomhet, er bråkete, i veien osv. Skjønner ikkje korfor de bør være der.

Skrevet

I Polen familien er viktigere enn fyllefest. Vi klarer ha det gøy sammen. Kanskje vi er rare?

Skrevet

Har vært i mange bryllup og det har vært barn i alle. I min familie og omgangskrets er det vanlig at barna er med🎈😊

Anonymkode: f57a4...c89

Skrevet

Ja, dessverre er det vanlig. Vi giftet oss på et slott, og alle gjestenes barn var selvfølgelig invitert. Vi hadde eget barnebord, med ridder- og prinsessetema. Barna fikk egen meny, og vi hadde to barnevakter som underholdt og passet barna. Barna danset med oss til langt ut på natten, og de snakker fortsatt om bryllupet mange år etter. Det var en fantastisk fest for oss alle. Barna satte stor pris på å bli inkludert. Ingen forstyrret eller var bajaser under middag og taler. Hvis de ikke ville sitte ved bordet gikk de bare ut i naborommet. 

Anonymkode: 44ad3...aa4

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I Polen familien er viktigere enn fyllefest. Vi klarer ha det gøy sammen. Kanskje vi er rare?

Nåja, jeg har vært gift med en fra Polen og vært i 27 polske bryllup (familie, venner, skolevenner av min daværende mann), og i alle de bryllupene har det vært betraktelig mer alkohol enn i bryllup i Norge. Jeg har vært meget forferdet mange ganger når vodkaen står på bordet fra vi kommer til festen er slutt, de voksne har vært meget fulle og barna har vært plassert midt i et selskap hvor far og også gjerne mot har drukket alkohol. For barna sin skyld burde de fått vært hjemme og ikke opplevd en haug med voksne som har fått i seg for mye alkohol.

Anonymkode: 5a277...6a3

Skrevet

I min familie er det vanlig at bryllup er en familiefest, alle er med, store og små, gamle og unge. 

Men bryllup kan være så mangt, i vår familie er det vanlig med litt mer uformelle fester, men noen har veldig formelle bryllup med full galla og ingen barn. Det er to forskjellige måter å feire på.

Anonymkode: 7bb1a...fb1

Skrevet

Barn i bryllup er ofte slitsomt, for alle involverte (også barna), selv om det ikke nytes alkohol. Vi hadde ingen barn i vårt bryllup.

Anonymkode: 20489...d66

Skrevet

I det forrige bryllupet jeg var (min bestevenninne), var barna med til kaken var spist. De dro med barnevakt i 20.30 tiden. 

I neste jeg skal (min eks), skal de ikke ha med barn etter kirken og bilder. Da tar jeg med meg mitt (vårt) barn og stesøsken hjem til meg. 

Det vanlige for min krets er at barna er med etter vielsen en stund, før festen går videre med bare voksne.

Anonymkode: 60c38...9f0

Skrevet

Jeg synes ikke barn har noe å gjøre i bryllup der det serveres alkohol, det er alltid minst et par tullinger som ikke kan styre seg.

Skrevet

Vi hadde barn i bryllupet vårt. Men det var alkoholfritt, grunnet noen alkoholikere i nærmeste familie. Og vi og alle i familien omtrent hadde barn rundt samme alder. Så tenkte det var fint å ha barna med. Var veldig koselig, og uformelt.

Anonymkode: eb139...e77

Skrevet

Er usikker på hvorfor, men det er svært vanlig i Norge å ha barnefrie bryllup. Mer vanlig enn at folk tar med ungene sine, selv om det er alkoholfrie bryllup.

Dere (hi) synes kanskje det er rart, for min del kunne jeg aldri tenkt meg kaoset ved polske/utenlandske bryllup hvor alle og naboen deres kommer, unger som skriker og løper rundt og forstyrrer de høytidelige øyeblikkene osv.

Men ingen av tradisjonene er feil, det er bare ulike måter en er vant til.

Anonymkode: f662b...7e4

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er ganske vanlig å ha alkoholfrie bryllup i Norge, og de er og ofte uten barn. Jeg har aldri vært i et bryllup med barn

Anonymkode: c78f2...d0b

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

I forrige uke jeg og mannen min fikk invitasjon til bryllup i sommer til hans sjef som skal gifter seg. Det er veldig hyggelig fordi vi ikke har kjent de lenge. På invitasjon det stod "Til herr og fru X". Vi kommer fra Polen, og i vårt hjemland når det er bryllup, alle kommer. Vi har to barn, og når jeg og mannen min blir invitert i bryllup, alle fire drar. Det er vanlig. I dag på jobb mannen min spør sjefen om det er mange barn som kommer, og han sier det er ingen barn. Han er norsk, og han sier i Norge det er ikke vanlig med barn i bryllup, bare brudeparets sine barn kanskje.

Er dette vanlig her? Hvorfor er det slik?

Begge deler er like vanlig. Det er slik fordi brudeparet ønsker det. Noen vil ha en familiefest, andre foretrekker voksenfest.

Anonymkode: e460e...f92

Skrevet

I mine søskens bryllup, var ikke barna med, bare i kirka. Min manns ene søsken reiste til utlandet og giftet seg uten barna, hans andre søsken hadde alle tante og onkel unger både i kirka og festen. Vi hadde og alle tante og onkel unger i vårt bryllup med nærmeste familie. Super stas for barna og hadde lekerom og litt barnevennlig mat/ drikke. Ikke problem og gjestene slapp barnevakt, ikke lett for alle å få det.  De var fra 1-8 år ! Vi ville ikke ha stort bryllup uansatt, så for oss var dette supert.

Anonymkode: 763eb...6c1

Skrevet

I vårt bryllup hadde vi kun våres egne barn og de var med kun første del av kvelden før de ble hentet av barnevakt. Dette fordi vi ønsket en skikkelig fest med trøkk. Vi hadde bl.a levende musikk og fri bar. På den type fest mener vi barn ikke har noe å gjøre. 

En annen ting også for vår del som gjorde at vi ikke ønsket barn er at vi har sett flere ganger i bryllup, bursdager o.l der det er med barn så er en av foreldrene sjåfør mens den andre "er med på festen". Ofte reiser da disse gjestene langt tidligere enn de ville gjort uten barn tilstede.  

Som sagt vi hadde bryllup uten barn og kunne ikke tenkt oss noe annet. 

Anonymkode: f1383...76e

Skrevet (endret)

Jeg er i førtiårene og har vært i veldig mange bryllup. Kan ikke huske noen uten barn (men det er ikke uvanlig at de minste blir hentet utpå kvelden, før selve festen starter). Det er heldigvis fortsatt veldig vanlig at et bryllup er en familiefest og ikke et sånt kjedelig og stivt opplegg.

Endret av aanonym
Skrevet

Min erfaring er at norske bryllupet er stivere og mer formelle enn polske (Har bare vært i 3 polske så har ikke enorm erfaring). Da blir det litt vanskeigere å innlemme barna.

I tillegg er vi mye mer forsiktige med å la barn oppleve fulle folk i Norge enn i Polen. Det gjør også at det skilles mer på voksenselskaper og familie eller barneselskaper her enn der.

Anonymkode: f62a2...48d

Skrevet

Jeg har aldri vært i bryllup hvor det har vært barn i Norge. Greit i navnefest og konfirmasjon, men bryllup er gjerne en skikkelig fest, og da ønsker i hvertfall jeg å kunne slå meg løs og ikke være i mammarollen eller ta hensyn til andres barn. 

Anonymkode: c4956...b9d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...