Anonym bruker Skrevet 26. mars 2018 #1 Skrevet 26. mars 2018 Jeg har omsorg for fire barn, og tre av dem er hos faren i påsken. Eldstemann er 16. Søsteren nekter å besøke faren pga den manipuleringen han utsetter henne for, og for alt det stygge han sier om mor, i følge henne selv. Jeg er i en rettslig prosess vedrørende barna, der far ønsker full omsorg. Jeg oppdaget tidligere i vinter at far har hyppig kontakt med min sønn pr tlf og pr sosiale medier, og at min sønn der er blitt utsatt for mye press for å velge videregående skole nordpå, der faren bor. Han går siste året på ungdomsskolen nå. Jeg vet at dette høres ut som en konspirasjonsteori, men dette er sånn det er: Han ønsker å bruke sønnen sin som en brikke i et spill, ref vår kommende rettssak i lagmannsretten. Det er dette han har prøvd på når det gjelder datteren, og når hun kuttet all kontakt gikk han over til å fokusere på guttungen. Ved å få en av barna til å ta parti, så tenker han at det vil gå lettere å vinne i retten. Sendte opp ungene fredag, og i dag tikker det inn en sms om at han har bestemt seg for å flytte til faren, og ber meg om å sende flyttemelding slik at han kan begynne på ny skole på tirsdag neste uke. Dette kommer helt ut av det blå. Jeg ser på måten det er skrevet at faren skriver meldingene for han, men tror ikke at noe skjer mot hans vilje her. Faren er svært overbevisende, og har klart å manipulere han til dette. Guttungen tok ikke med seg noe spesielt, har ikke sagt farvel til søstra si, som han er veldig nær, eller noen av vennene sine her. Jeg kan ikke forstå dette, at han flytter opp dit fra alt han kjenner her, hele familien sin, vennene, alt som er kjent. Vi har hatt en helt fin tone, ingen uenigheter, ingen krangling oss i mellom. Dagen før vi reiste spurte han om jeg kunne kjøpe flere av en type genser til han, og mindre av noe annet. Så det vitner jo ikke om at han hadde planlagt å flytte? Må jeg bare gjøre som han sier nå? Respektere at han vil flytte via SMS? Ingen samtale i forkant? Bytte skole så brått? Han ber meg sende flyttemelding. Sende opp tingene hans. Vil ikke snakke med meg. Jeg er knust. Anonymkode: 4fed4...ab0
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2018 #2 Skrevet 26. mars 2018 Her må du bokføre alle sms. Er han 12 år har han innspill men detta lukter rart. Dersom han treffer pappa lite så kan alt være slik at han kommer heim til deg snur alt seg. Tårer ikkje og si i mot pappa. Anonymkode: 0ad2e...a54
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2018 #3 Skrevet 26. mars 2018 Lurer på om jeg kan ta kontakt med Barnevernet feks der oppe? For å få noen nøytrale til å snakke med gutten, for å forsikre seg om at han gjør dette var fri vilje. Anonymkode: 4fed4...ab0
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2018 #4 Skrevet 26. mars 2018 Husker dine tidligere tråder. Den faren er virkelig ikke god og burde nesten ikke hatt noe kontakt med noen av barna slik han er. Jeg tror jeg ville forsøkt å si at hvis han virkelig vil flytte, så er det noe du og far må møtes og diskutere på familievernkontoret først, at planer må legges og at dette ikke kan gjøres på så kort varsel, og at han uansett måkomme hjem og fullføre skoleåret der han er, så kan dere diskutere det da. Men jeg tror også du bør kontakte advokaten din i morgen og be om råd slik at du får best mulig råd fra en som kjenner hele saken din! Dette er jo en form for krise i denne saken, hvor far manipulerer sønnen ekstremt, det er det ingen tvil om, og du trenger råd fra noen som kjenner saken og som kan nok om det lovmessige. Husk at faren gjør dette nettopp fordi han vet at du vil føle deg knust. Han ønsker at du skal miste fatningen nå og gjøre en eller annen feil enten i din kontakt med gutten eller i kontakt med faren. På en måte er din datter sterkere enn din sønn og mer moden, for hun ser farens kyniske (og syke) spill. Din sønn er mer sårbar, han lar seg manipulere. Husk at når din sønn nå ikke "vil" snakke med deg så er det fordi han trolig ikke greier mer av dette bråket, og at han mest trolig vet at faren vil lytte til det han sier slik at han ikke kan være ærlig med deg. Jeg tror ikke ett sekund på at en 16-åring virkelig ønsker å flytte på dagen, flytte så langt fra alle sine venner og den familien som har vært stabil og trygg for ham... for å flytte til en psykisk syk og manipulerende far. Og det skal heller ikke du tro. Du skal forholde deg til det du vet, at før han reiste til faren var gutten harmonisk, planla våren hjemme hos deg og søsknene - få dager hos far har snudd gutten totalt, og det viser farens manipulering. Dette kan du bruke i rettssaken når den kommer, og derfor er det veldig viktig at du nå håndterer denne situasjonen på best mulig måte. Så ring advokaten din for råd i morgen tidlig! Klem Anonymkode: be9c6...d6b
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2018 #5 Skrevet 26. mars 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Lurer på om jeg kan ta kontakt med Barnevernet feks der oppe? For å få noen nøytrale til å snakke med gutten, for å forsikre seg om at han gjør dette var fri vilje. Anonymkode: 4fed4...ab0 Jeg ville ventet til etter at du har snakket med advokaten din i morgen. Men det er ellers ikke noen dum idé å kontakte barnevernet der han er nå slik at de kan snakke med søsknene (ikke bare ham) for å høre hvordan de har det og hvordan gutten har kommet til dette. Anonymkode: be9c6...d6b
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2018 #6 Skrevet 26. mars 2018 synes du bør blande inn bv, utifra dine tidligere innlegg,er ikke dette bra for noen av barna Anonymkode: 50f4e...83b
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2018 #7 Skrevet 26. mars 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Husker dine tidligere tråder. Den faren er virkelig ikke god og burde nesten ikke hatt noe kontakt med noen av barna slik han er. Jeg tror jeg ville forsøkt å si at hvis han virkelig vil flytte, så er det noe du og far må møtes og diskutere på familievernkontoret først, at planer må legges og at dette ikke kan gjøres på så kort varsel, og at han uansett måkomme hjem og fullføre skoleåret der han er, så kan dere diskutere det da. Men jeg tror også du bør kontakte advokaten din i morgen og be om råd slik at du får best mulig råd fra en som kjenner hele saken din! Dette er jo en form for krise i denne saken, hvor far manipulerer sønnen ekstremt, det er det ingen tvil om, og du trenger råd fra noen som kjenner saken og som kan nok om det lovmessige. Husk at faren gjør dette nettopp fordi han vet at du vil føle deg knust. Han ønsker at du skal miste fatningen nå og gjøre en eller annen feil enten i din kontakt med gutten eller i kontakt med faren. På en måte er din datter sterkere enn din sønn og mer moden, for hun ser farens kyniske (og syke) spill. Din sønn er mer sårbar, han lar seg manipulere. Husk at når din sønn nå ikke "vil" snakke med deg så er det fordi han trolig ikke greier mer av dette bråket, og at han mest trolig vet at faren vil lytte til det han sier slik at han ikke kan være ærlig med deg. Jeg tror ikke ett sekund på at en 16-åring virkelig ønsker å flytte på dagen, flytte så langt fra alle sine venner og den familien som har vært stabil og trygg for ham... for å flytte til en psykisk syk og manipulerende far. Og det skal heller ikke du tro. Du skal forholde deg til det du vet, at før han reiste til faren var gutten harmonisk, planla våren hjemme hos deg og søsknene - få dager hos far har snudd gutten totalt, og det viser farens manipulering. Dette kan du bruke i rettssaken når den kommer, og derfor er det veldig viktig at du nå håndterer denne situasjonen på best mulig måte. Så ring advokaten din for råd i morgen tidlig! Klem Anonymkode: be9c6...d6b Takk for gode råd igjen. Har sendt mail til advokaten i ettermiddag, og ringer hvis jeg ikke får svar i morgen. Anonymkode: 4fed4...ab0
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2018 #8 Skrevet 26. mars 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for gode råd igjen. Har sendt mail til advokaten i ettermiddag, og ringer hvis jeg ikke får svar i morgen. Anonymkode: 4fed4...ab0 Bra du allerede har tatt kontakt med advokaten Jeg vil tro ditt stressnivå er ekstremt høyt som det er pga. så uholdbar denne faren gjør livene til dine barn. For hver gang han gjør et nytt "sprell" (i mangel på et passende ord) så vil jeg tro du føler du går i kjelleren, at alt rakner. Det er derfor det er så viktig at du da ikke handler basert på dine følelser, men at du greier å holde fokus, være saklig, være ryddig og gjøre det riktige. Det har du greid så langt, og jeg tror du vil greie det videre også. Jeg tenker at farens manipulering denne gangen viser at han begynner å bli desperat. Jeg tror han egentlig vet at han mest trolig vil tape i retten, og nå begynner han å bli desperat. Dette er trolig ikke det første eller verste du vil se ham gjøre før rettssaken. Det er hjerteskjærende for deg å stå i og skaper sikkert stor frykt i deg. Men prøv å minne deg selv på at når mannen så tydelig manipulerer ungene dine så sterkt, det kan også bli brukt mot ham i retten. Jo mer urimelige og uansvarlige ting han gjør før rettssaken, jo bedre blir dine muligheter for at du og barna vinner i retten. For det er ikke snakk om at dette er deg mot far, det er snakk om barna. Om far vinner taper alle. Om du vinner i retten er det barna som vinner mest. Du har vist deg som en klippe for barna i dette, du har gjort alt rett. Fortsett på den måten. Vær så rolig du kan, hold fokus, vær alltid saklig og ryddig og vis alltid i kommunikasjon at du alltid har barnas beste i fokus. Da viser du at du er den som er stabil og fornuftig i denne saken. Prøv å se at det at far gjør det han gjør nå faktisk kan være til barnas beste når rettsaken kommer - for far viser seg nok en gang lite stabil, tar ikke ansvar for å diskutere flytting med deg osv. Jeg kom til å tenke på en ting... kanskje du kan sende en melding til din sønns mobil, om at dette er noe far og du må diskutere, og at far får sende deg en mail om dette. Da kan du kanskje få beviser du kan bruke. Men diskuter også det med advokaten i morgen. Spør også advokaten om du bør kontakte barnevernet i fars bostedskommune eller om du bør kontakte bv i egen bostedskommune. Jeg vet ikke, men kan hende det ene er bedre enn det andre. Hold fokuset fremover! Hold ut! Anonymkode: be9c6...d6b
Nyttårs barn Skrevet 26. mars 2018 #9 Skrevet 26. mars 2018 Jeg husker også dine tidligere tråder. Dette er nok manipulering fra far. Ikke la deg vippe av pinnen. Klart barnet ikke kan flytte slik midt i semesteret. Om han ev skulle flytte så må dere jo snakke om det sammen først.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2018 #10 Skrevet 26. mars 2018 Han kan ikke bytte skole rett før eksamenstiden i 10.klasse, det sier seg selv. Send en melding tilbake til sønnen din og si at du helt klart skal lytte til hans innspill om hvor han vil bo, men at han ikke bare kan flytte på den måten uten å snakke med deg. Han må komme hjem fra påskeferie, gjøre ferdig ungdomsskolen og få vitnemålet sitt, også kan dere snakke sammen om hvor det er best han bor. Grunnen til at han ikke vil snakke med deg nå er jo at faren (og kanskje han selv også) er redd du vil overtale han til å ombestemme seg. Så du må bare si klart ifra at han ikke kan flytte på denne tiden av året i et så viktig skoleår, men at dere skal snakke sammen om hvor han skal bo. Vær tydelig og klar, la han skjønne at han er gammel nok til å bli hørt, men at han må skjønne at det ikke kan gjøres på denne måten. Anonymkode: 6bb27...01f
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2018 #11 Skrevet 27. mars 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Han kan ikke bytte skole rett før eksamenstiden i 10.klasse, det sier seg selv. Send en melding tilbake til sønnen din og si at du helt klart skal lytte til hans innspill om hvor han vil bo, men at han ikke bare kan flytte på den måten uten å snakke med deg. Han må komme hjem fra påskeferie, gjøre ferdig ungdomsskolen og få vitnemålet sitt, også kan dere snakke sammen om hvor det er best han bor. Grunnen til at han ikke vil snakke med deg nå er jo at faren (og kanskje han selv også) er redd du vil overtale han til å ombestemme seg. Så du må bare si klart ifra at han ikke kan flytte på denne tiden av året i et så viktig skoleår, men at dere skal snakke sammen om hvor han skal bo. Vær tydelig og klar, la han skjønne at han er gammel nok til å bli hørt, men at han må skjønne at det ikke kan gjøres på denne måten. Anonymkode: 6bb27...01f Takk for godt råd. Har ikke sovet et sekund i natt, sitter stadig i sofaen som jeg gjorde i går. Klarer ikke å spise, vil bare kaste opp. Venter på at advokaten skal komme på jobb, så jeg får et råd her. Hadde faren vært egnet som far, så hadde han sendt guttungen hjem 2. påskedag sammen med søsknene. Han hadde, selv om gutten hadde ønsket å bo hos ham, rådet han å fullføre ungdomsskolen på hjemstedet. Men far er ikke egnet, han bruker sønnen min som en brikke i et spill, og har antagelig kokt i hop en historie som er blitt sann for ham. Og jeg burde ikke være overrasket, hvis han kan manipulere en sakkyndig, et rettssystem, så hvorfor skal han ikke klare å manipulere en 16 år gammel gutt. Anonymkode: 4fed4...ab0
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2018 #12 Skrevet 27. mars 2018 Jeg har ikke lest dine tidligere tråder, så jeg svarer generelt. Dersom en av mine 10. klassinger skulle flyttet på andre siden av landet rett etter påske, ville heg sendt bekymringsmelding til BV. Da er det noe som skurrer. Alle kan planlegge såpass, at en avgangselev får avsluttet sin skolegang der han/ hun hører til. Hadde det vært flytting til nabokommunen, hadde eleven faktisk blitt nødt til å pendlet til den skolen han gikk på (dette har skjedd noen ganger). Anonymkode: eac5e...c01
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2018 #13 Skrevet 27. mars 2018 Sender deg en klem. Det er en grusom situasjon. Håper advokaten møter tidlig på jobb i dag. Hold ut! Anonymkode: b7f2f...798
Brave1 Skrevet 27. mars 2018 #14 Skrevet 27. mars 2018 Uff håper han kommer hjem og tar et ordentlig prat med deg om sitt ønske og at det er hans ønske. Hvis han har blitt manipulert av sin far så ...uff tør ikke å tenke på skade som kommer senere.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2018 #15 Skrevet 27. mars 2018 Har snakket med advokaten. Hun mener det er lite jeg kan gjøre hvis gutten oppriktig ønsker å flytte, men at jeg ikke må gi opp, og heller oppmuntre han til å avslutte skoleåret før han flytter opp. Hun skal sende et brev til fars advokat der hun sier at dette kom veldig brått, og at hun ber advokaten be sin klient til å oppmuntre vår sønn til å reise hjem for å avslutte skoleåret. Det har vel neppe noen effekt, men er noe vi må gjøre. Så ba hun meg bestille time på familievernkontoret i byen de er i, og det har jeg gjort nå (får time etterhvert) Anonymkode: 4fed4...ab0
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2018 #16 Skrevet 27. mars 2018 Bra du har snakket med din advokat, men jeg ville nok ha sagt at han måtte komme hjem etter påske slik at dere fikk snakke om dette ansikt til ansikt. Men send gjerne bare den ene meldingen. Anonymkode: 24639...286
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2018 #17 Skrevet 27. mars 2018 (endret) Jeg kladder på en melding jeg sender til guttungen nå. Fint med innspill fra dere kloke damer Hei gutten min! Først og fremst vil jeg si at jeg er veldig glad i deg, og alltid vil være glad i deg uansett hva som skjer. Og som du vet så respekterer jeg dine valg, og vil støtte deg selv om jeg ikke alltid er enig Dette med flytting nordover kom veldig brått, og jeg synes dette kunne vært gjort på en annen måte. Jeg kommer til å være din mor hele livet ditt, og vi må kunne snakke sammen. Hvis du hadde fortalt meg at du ønsket å flytte til "stedsnavn", så hadde jeg selvsagt akseptert dette. Synes det er flott at du kommer i kontakt med dine nordnorske røtter! Men jeg synes timingen blir litt spesiell nå på tampen av ungdomsskolen. Jeg håper du kan avslutte 10. klasse her i "stedsnavn" før du flytter, det vil være det aller beste for deg. Hvis ikke er det ihvertfall viktig at du kommer ned på mandag og henter tingene dine, og slik at familien din og vennene dine får tatt ordentlig farvel med deg. Anonymkode: 4fed4...ab0 Endret 1. april 2018 av Ann Christin Ryddet for identifiserende informasjon
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2018 #18 Skrevet 27. mars 2018 På 27.3.2018 den 11.13, Anonym bruker skrev: Jeg kladder på en melding jeg sender til guttungen nå. Fint med innspill fra dere kloke damer Hei gutten min! Først og fremst vil jeg si at jeg er veldig glad i deg, og alltid vil være glad i deg uansett hva som skjer. Og som du vet så respekterer jeg dine valg, og vil støtte deg selv om jeg ikke alltid er enig Dette med flytting nordover kom veldig brått, og jeg synes dette kunne vært gjort på en annen måte. Jeg kommer til å være din mor hele livet ditt, og vi må kunne snakke sammen. Hvis du hadde fortalt meg at du ønsket å flytte til "stedsnavn", så hadde jeg selvsagt akseptert dette. Synes det er flott at du kommer i kontakt med dine nordnorske røtter! Men jeg synes timingen blir litt spesiell nå på tampen av ungdomsskolen. Jeg håper du kan avslutte 10. klasse her i "stedsnavn" før du flytter, det vil være det aller beste for deg. Hvis ikke er det ihvertfall viktig at du kommer ned på mandag og henter tingene dine, og slik at familien din og vennene dine får tatt ordentlig farvel med deg. Anonymkode: 4fed4...ab0 Veldig bra melding. Men jeg ville nok satt på en setning til om at det tross alt nærmer seg eksamen, at det kanskje ikke lar seg gjøre, og ihvertfall ikke er lurt å bytte skole før eksamen er gjennomført på den skolen han tross alt har gått på hele ungdomsskolen. Det er ikke sikkert han tenker på dette med eksamensforberedelser osv. Anonymkode: 6bb27...01f
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2018 #19 Skrevet 27. mars 2018 Veldig bra melding, men gi han ansvar for å sammenligne hvordan de to skolene ligger an i forhold til pensum. Har de vært gjennom de samme fagene? (Dette er veldig kjedelig for en 16 åring å finne ut av). Han burde også ta en prat med læreren sin der dere bor nå for å sjekke om dette lar seg gjøre. Anonymkode: 24639...286
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2018 #20 Skrevet 27. mars 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Veldig bra melding, men gi han ansvar for å sammenligne hvordan de to skolene ligger an i forhold til pensum. Har de vært gjennom de samme fagene? (Dette er veldig kjedelig for en 16 åring å finne ut av). Han burde også ta en prat med læreren sin der dere bor nå for å sjekke om dette lar seg gjøre. Anonymkode: 24639...286 Bra poeng. Han er litt vant til at jeg ordner med det meste, så dette blir en tøff overgang for han. Reality check? Anonymkode: 4fed4...ab0
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2018 #21 Skrevet 27. mars 2018 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bra poeng. Han er litt vant til at jeg ordner med det meste, så dette blir en tøff overgang for han. Reality check? Anonymkode: 4fed4...ab0 Absolutt! Lag gjerne en sjekkliste til ham. Han må snakke med læreren sin, undersøke pensum, finde ut hvilken betydning dette får i forhold til eksamen osv. Anonymkode: b7f2f...798
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2018 #22 Skrevet 27. mars 2018 Og komme ned å pakke alle tingene han vil ha med seg opp + få sendt det opp selv. Anonymkode: b1783...40b
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2018 #23 Skrevet 27. mars 2018 Enig i rådene du har fått. La ham selv ta alt ansvar og den fulle jobben med flytting og overgang, og fortsett og vær helt tydelig på at du elsker ham og alltid, alltid vil være der for ham, uansett hva som skjer. Ta også en prat med far om hvor dumt det er å flytte helt på tampen av grunnskolen. Anonymkode: fac4a...112
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2018 #24 Skrevet 27. mars 2018 Det kan også hende det kan være en god ider å ta slutten av ungdomskolen nordpå. Det an gi ham bedre karakterer. Så vidt jeg vet er det litt enlere å få gode karakterer nordpå enn sørpå. I tillegg vil han i mye større grad bli vurdert ut fra hva han kan nå enn hva han har gjort tidligere. Ved å jobbe godt nå kan han påvirke standpunktkarakteren mer der enn i sør. Anonymkode: 0335f...3dc
Nyttårs barn Skrevet 27. mars 2018 #25 Skrevet 27. mars 2018 (endret) Hvordan vil det påvirke gutten å bo med far? Vil far følge opp skole og alt som følger med flytting. Klart at på vgs er mange i en situasjon hvor de får nye venner så slik er det kanskje ikke det verste tidspunktet å starte som ny. Allkevel er det ikke bare enkelt å starte opp på nytt som 15/16 åring. Venninnen min flyttet nordver på den alderen og opplevde å bli kalt jævla søring😂 Endret 27. mars 2018 av Nyttårs barn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå