Gå til innhold

Hva hadde dere tenkt om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt har snart bursdag (7 år). Men ønsker kun å invitere 3-4 stk fra klassen. H*h orker ikke ha alle sammen og etter en del erting osv er det kun noen hh har et godt forhold til. 

Jeg vet ikke helt hva jeg tenker. Jeg prøver å få hh til å vurderer å invitere alle ( av samme kjønn) men hittil er det uaktuelt. Men så er jeg litt stressa Mtp hva andre tenker om det? 

Anonymkode: f1869...9e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min har slitt sosialt i klassen sin i flere år. Vi har hvert år holdt bursdagsfest for alle guttene, og i etterkant av hver feiring har vi sett en positiv effekt. Jeg har aldri gitt ham et valg om kun å invitere noen. 

Anonymkode: e586a...755

Skrevet

Jeg tenker at det er helt greit, det er barnets dag. Så lenge det ikke er noen få som holdes utenfor kan barnet bestemme selv. 

Anonymkode: 69803...a0a

Skrevet

Det er ikke 7 åringen som bestemmer hvem som ikke skal få komme i selskapet.

Når de er så unge så er det foreldrenes jobb og fortelle at man inkluderer alle.

Når det er sagt så tenker jeg at det kanskje kan komme noe godt utav det om alle jentene blir inivitert. Få et bedre forhold til de som småplager henne.

Jeg vil tro at om hun får lov å bare inivitere noen få så blir hun mer "utenforstående" en hun allerede er.

Hva med å foreslå for henne at hun iniviterer alle jentene i klassen i hovedselskapet, og kan ha en filmkveld med de 3-4 nærmeste senere?

Anonymkode: 6d8af...7ed

Skrevet

Dette er en gutt som sliter en del med erting. D er 20 gutter i klassen hans, og av disse er det 3-4 han føler seg trygge på, på en måte. 

Jeg har ikke gitt alternativer. Dette er hans forslag, mens jeg prøver å fremme det positive med å invitere alle. Men da vil han helst droppe bursdagen. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at det er helt greit, det er barnets dag. Så lenge det ikke er noen få som holdes utenfor kan barnet bestemme selv. 

Anonymkode: 69803...a0a

Han vil invitere 3-4 av 20... 

Skrevet

Synes det høre helt greit ut. 

Anonymkode: 22290...8c6

Skrevet

Som sagt oppfordrer jeg til å invitere alle. Og forklarer at det selvsagt ikke blir mobbing osv i bursdagen hans! Det skal være mange arrangementer med hele klassen dagene i forkant av hans bursdag, men syns det er sårt at han ikke vil invitere alle, men han vil som sagt ikke ha feiring da. Har heldigvis litt tid til å diskutere dette på, men ville bare høre hva andre foreldre tenkte om dette

Skrevet

Når det er snakk om mobbing ville jeg vurdert å la ham få lov. Når et barn blir mobbet er det viktig at det opplever å ha noen på sin side. Foreldre som presser på at alle akal inviteres ble vertfall for min del, overhodet ikke oppfattet som på min side. Ved å tvinge ham til å invitere alle setter du ham i en veldig sårbar situasjon. Du kan heller ikke love ham at ser ikke blir mobbing i bursdagen. Det har du ingen mulighet til å kontrollere!  Du kan love ham at dere voksne skal slå ned på det med en gang hvis dere oppfatter mobbing, mer en det kan du faktisk ikke love... 

Anonymkode: 71887...685

Skrevet

Jeg tror du kan risikere at han blir mer utestengt av de andre. 

Anonymkode: a5852...197

Skrevet

Jeg var et sånt barn som ble ertet, og jeg var et sånt barn som måtte invitere «alle», fordi sånt gjør man bare.

Vel. Jeg hatet å feire bursdag. Det ble ikke min dag i det hele tatt, det ble bare en studie i å føle seg enda mer utenfor, og jeg fikk høre masse dritt etterpå, og i selve bursdagen fikk jeg både blikk og utspekulerte kommentarer, som de voksne ikke fikk med seg. Det var vondt.

Anonymkode: 15ac8...4bc

Skrevet

Er så innmari lei av at alle skal følge samme regler og at alle skal være like. Vi er ikke det! 

Vi inviterte alle guttene i to år. Det endte med at bursdagsbarnet satt å gråt da alle hadde gått hjem. Det blir for mye greier, for mye støy og styr. Ikke alle elsker å drukne i folk og ha masse opplegg. Bursdagen hadde tydelige rammer, vi var nok voksne og var vel forberedt, likevel ble det absolutt ikke etter barnets ønsker. Han var veldig bestemt på at han ikke ønsket å feire dagen sin igjen. 

Tredje året inviterte i fire gutter. Det ble en veldig hyggelig bursdag med hans nærmeste venner. Vi hadde leker i hagen, grillet og de fikk kake. Da gjestene gikk strålte gutten og sa at det var den beste dagen i hans liv. Feirer man bursdag for klassen eller for barnet som fyller år? 

Anonymkode: da81a...cc7

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var et sånt barn som ble ertet, og jeg var et sånt barn som måtte invitere «alle», fordi sånt gjør man bare.

Vel. Jeg hatet å feire bursdag. Det ble ikke min dag i det hele tatt, det ble bare en studie i å føle seg enda mer utenfor, og jeg fikk høre masse dritt etterpå, og i selve bursdagen fikk jeg både blikk og utspekulerte kommentarer, som de voksne ikke fikk med seg. Det var vondt.

Anonymkode: 15ac8...4bc

Det er det jeg er så redd for! Han er en liten tøffing, men det knekker litt og litt det de andre driver med. 

Jeg vil at det skal være hans dag på hans premisser. Han ønsker de han er trygge på og gjøre no gøy sammen, men jeg innrømmer at jeg er «redd» for hva foreldre tenker om meg og vårt valg... 

Skrevet

Det er bursdagsbarnets dag, ikke ofre ungen din på et misforstått inkluderingsprosjekt.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er så innmari lei av at alle skal følge samme regler og at alle skal være like. Vi er ikke det! 

Vi inviterte alle guttene i to år. Det endte med at bursdagsbarnet satt å gråt da alle hadde gått hjem. Det blir for mye greier, for mye støy og styr. Ikke alle elsker å drukne i folk og ha masse opplegg. Bursdagen hadde tydelige rammer, vi var nok voksne og var vel forberedt, likevel ble det absolutt ikke etter barnets ønsker. Han var veldig bestemt på at han ikke ønsket å feire dagen sin igjen. 

Tredje året inviterte i fire gutter. Det ble en veldig hyggelig bursdag med hans nærmeste venner. Vi hadde leker i hagen, grillet og de fikk kake. Da gjestene gikk strålte gutten og sa at det var den beste dagen i hans liv. Feirer man bursdag for klassen eller for barnet som fyller år? 

Anonymkode: da81a...cc7

Slik er nemlig gutten min også. Han er ikke veldig glad i mange mange folk og når det blir mer kaos enn kos trekker han seg tilbake. Han opplevde en dårlig bursdag i barnehagen da noen av de barna ødela for han. Etter dette er han ikke så keen på bursdager lenger. Dette blir første bursdag han har i 1 klasse, men han har ikke mange positive tanker om dagen sin, og mener d holder i massevis med aktivitetene de skal ha felles i dagene før.. 

Skrevet

Jeg er for at alle skal inviteres. Men det finnes selvfølgelig unntak av gode eller dårlige grunner. Om det er en god grunn kan bare dere (du og ev far) som kan avgjøre. Men da må dere også være inneforstått med at gutten kan bli utestengt fra andres bursdagsfeiringer. Jeg inviterer alltid alle, uansett om mine blir invitert dit eller ikke, men mange er ikke sånn.

Skrevet
1 minutt siden, sug lut skrev:

Det er bursdagsbarnets dag, ikke ofre ungen din på et misforstått inkluderingsprosjekt.

Takk!! Da skal jeg følge ønsket hans isteden og ikke bry meg om presset fra evt foreldre osv! 

Skrevet
Akkurat nå, Yellow Brick Road skrev:

Jeg er for at alle skal inviteres. Men det finnes selvfølgelig unntak av gode eller dårlige grunner. Om det er en god grunn kan bare dere (du og ev far) som kan avgjøre. Men da må dere også være inneforstått med at gutten kan bli utestengt fra andres bursdagsfeiringer. Jeg inviterer alltid alle, uansett om mine blir invitert dit eller ikke, men mange er ikke sånn.

Jeg har alltid invitert alle. På alle barnas bursdager. Men han har kommet til et punkt der han igrunn ikke vil feire pga dette. Så denne gang tror jeg at han må få velge, men også da stå for det ❤️

Skrevet

Takk!! Da skal jeg følge ønsket hans isteden og ikke bry meg om presset fra evt foreldre osv! 

Foreldre er uvesentlige. Det kan du like gjerne venne deg til. Enhver foreldregruppe har noen sånne geskjeftige som skal bry seg med dine helt private avgjørelser. Bursdag er privat.

Skrevet
6 minutter siden, sug lut skrev:

Foreldre er uvesentlige. Det kan du like gjerne venne deg til. Enhver foreldregruppe har noen sånne geskjeftige som skal bry seg med dine helt private avgjørelser. Bursdag er privat.

Ja, det er veldig mange slike foreldre der.. som blander seg på feil måte! 

Skrevet

Vanligvis ville jeg sagt alle eller ingen, men i denne situasjonen syns jeg noen er greit. Jeg ville nok sendt en kort e-post til hele foreldregruppen i forkant, om hva og hvorfor, fordi jeg erfaringsmessig ser at det forebygger konflikter og møtes med forståelse.

Du vet likevel best hva som er riktig hos dere - jobber alle foreldrene på lag for å endre situasjonen er det flott, er de på krigsstien og beskytter sine små mobbere er det kanskje ikke så lurt. 

Anonymkode: a95a9...fa7

Skrevet

Vanligvis ville jeg sagt alle eller ingen, men i denne situasjonen syns jeg noen er greit. Jeg ville nok sendt en kort e-post til hele foreldregruppen i forkant, om hva og hvorfor, fordi jeg erfaringsmessig ser at det forebygger konflikter og møtes med forståelse.

Du vet likevel best hva som er riktig hos dere - jobber alle foreldrene på lag for å endre situasjonen er det flott, er de på krigsstien og beskytter sine små mobbere er det kanskje ikke så lurt. 

De er stort sett på krigsstien og støtter/ beskytter sine små mobbere for alt i verden. Er «kalde» og uhyggelige mot foreldrene til de barna som «får gjennomgå» også. Hyggelig 😡

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det får da være måte på ydmykelse og nedverdigelse - hun skal virkelig ikke måtte kle seg naken foran menigheten fordi hun vil invitere de 3-4 som hennes barn faktisk ønsker å feire med. Igjen, bursdag, som mange andre valg her i livet, er en privatsak og definitivt ikke et tema for en tilfeldig sammenrasket foreldregruppe.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De er stort sett på krigsstien og støtter/ beskytter sine små mobbere for alt i verden. Er «kalde» og uhyggelige mot foreldrene til de barna som «får gjennomgå» også. Hyggelig 😡

Huff, da er det ikke lett å ta tak i! 😣 Da hadde jeg ikke giddet å informere. Du kan jo ringe til dem dere vil invitere, så får du dem på «laget». Og informer læreren (er lærer selv), så får hun/ han mulighet til å slå ned på dritt i forkant/ etter selskapet. 

Skrevet
1 minutt siden, sug lut skrev:

Det får da være måte på ydmykelse og nedverdigelse - hun skal virkelig ikke måtte kle seg naken foran menigheten fordi hun vil invitere de 3-4 som hennes barn faktisk ønsker å feire med. Igjen, bursdag, som mange andre valg her i livet, er en privatsak og definitivt ikke et tema for en tilfeldig sammenrasket foreldregruppe.

Det er da ikke ydmykende og medverdigene å bidra til å forbedre situasjonen for eget barn? Vi fikk en slik e-post i fjor, etter at ingen hadde kommet i bursdagen til en gutt i klassen. Ble oppvask, og mor møtte enorm mye støtte, og guttungen har det mye bedre. 

Nå har vi jo imidlertid slått fast at foreldregruppen her ikke er mye å samle på, og da er det best å kjøre sitt eget løp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...