Gå til innhold

Hvorfor er det så viktig at navnet skal fungere internasjonalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer... er det i tilfelle barnet vil studere utenlands senere? Flytte vekk fra Norge? Vil barnet få det så mye lettere hvis det heter Henrik enn Håkon? 

Anonymkode: 8d72a...cf8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, ja og ja.

Anonymkode: 3f51d...e90

Skrevet

Så alle her velger bort æ,ø og å navn? Må jo være lettere å hete Håkon enn f.eks Simen hvis du skal utenlands! 

HI

Skrevet

For vår del, er det fordi vi har mye familie som er utenlandske. Da er det greit at navnet klinger greit på både norsk, tysk, amerikansk og spansk😉.

Skrevet

Da jeg var yngre ville jeg ha internasjonale navn på barna mine, men da jeg fikk barn var det ikke så viktig lengere. Nå har jeg to gutter, og begge har norske kongenavn 😊

Anonymkode: d0b9b...2a7

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bare lurer... er det i tilfelle barnet vil studere utenlands senere? Flytte vekk fra Norge? Vil barnet få det så mye lettere hvis det heter Henrik enn Håkon? 

Det er en konstruert problemstilling, som (etter min mening) kun er aktuell hvis store deler av familien har et annet morsmål enn norsk. 

For øvrig studerte broren min i utlandet og klarte seg helt fint selv om han heter Øyvind. Å måtte spørre to ganger etter navnet er en morsom måte for å komme i gang med en samtale, for da kan man samtidig fortelle at navnet er norsk og betyr ditten-datten.

Anonymkode: c1e6a...ffb

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da jeg var yngre ville jeg ha internasjonale navn på barna mine, men da jeg fikk barn var det ikke så viktig lengere. Nå har jeg to gutter, og begge har norske kongenavn 😊

Da har vi sikker de samme navna😂

HI

Skrevet

Vi har flerspråklig familie.

Anonymkode: dbdaa...194

Skrevet
4 minutter siden, Annanym skrev:

For vår del, er det fordi vi har mye familie som er utenlandske. Da er det greit at navnet klinger greit på både norsk, tysk, amerikansk og spansk😉.

Den ser jeg, og da blir det jo helt naturlig tenker jeg

HI

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da har vi sikker de samme navna😂

HI

😄

Skrevet

Min mann er ikke norsk, og ønsker at navnet på barna våre skal uttales likt på hans morsmål.

Anonymkode: 83572...e1d

Skrevet

Jeg studerte selv utenlands i flere år sammen med et par stykker med ekstremt lite engelskvennlige norske navn. Jeg var dypt taknemmelig for å hete Ida! De to andre opplevde mye misforståelser og folk som ikke torde henvende seg til dem fordi de ikke var sikker på hvordan de skulle uttale navnet og slike ting. 

Så da vi skulle velge navn på våre to barn var det viktig for meg å velge navn som fungerer greit i alle fall i den vestlige verden. Så får de ikke slike problemer om de vil studere utenlands. Men man kan jo fint velge norske navn for det. Mange fungerer helt greit på engelsk/tysk/fransk selvom de får litt annen uttale.

Anonymkode: ece4e...4b2

Skrevet

Jeg har et lite internasjonalt navn. Det har alltid bare blitt en måte å starte en samtale på.  Jeg må stave det, men det må jo folk uansett, da de fleste navn har ørten og surkål ulike måter å stave navnet sitt på. 

Jeg pleier forresten ofte å bare oversette navnet mitt litt direkte når jeg snakker med folk. Solveig, blir til Sun road, og brått blir man husket altså 😊😉

Anonymkode: 1534c...6c0

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så alle her velger bort æ,ø og å navn? Må jo være lettere å hete Håkon enn f.eks Simen hvis du skal utenlands! 

HI

Ja, hvis man er så snever at man ikke vet om NOEN andre navn enn Håkon og Simen, så er det bedre å hete Håkon.

Idiotargument!!

Anonymkode: 3f51d...e90

Skrevet

Det er et ikke-problem, faktisk. Hva så om det kan være vanskelig å stave? Det kan navn være i Norge også. Hva om uttalen blir annerledes? Det er bare sjarmerende, dessuten kan den fort bli det i Norge også. Mannen min har bodd mange år i utlandet, og han har et "vanskelig" navn. Men det har ikke gitt ham noen varige skader eller kortvarige problemer. 

Skrevet

Fordi jeg synes det er unødvendig å velge et navn som er krøkkete å uttale og forstå på alle andre språk enn norsk når vi lever i en tid hvor det er blitt så vanlig å reise, studere og jobbe utenlands. Navnet "må" ikke være internasjonalt, men synes det er en fordel at det ikke er uforståelig, umulig å uttale eller betyr noe veldig festlig eller pinlig på engelsk.

Anonymkode: de794...650

Skrevet

Naboene er tyrkiske, og har kalt jenta Iselin. De sier det er i Norge navnet må fungere. Spurte en gang om det var problematisk i Tyrkia, og svaret var nei. Familien maktet ikke å lære navnet tross lang trening, og kalte henne noe sånt som Celin. Men problematisk var det jo ikke.

Og det er jo sant. Det er ikke problematisk at uttalen blir feil. Vi har en George i slekta, mamma klarer ikke å si det selv om hun har hatt engelsk fra fjerde klasse. Det var morsomt å høre henne uttale navnet en stund, nå reagerer vi ikke lenger. Og den godeste George er blitt vant med norwenglish uttale av navnet sitt, han sier den er utbredt i den eldre garde.

Anonymkode: cf4ef...865

Skrevet

Jeg synes det er utrolig trist når foreldre velger bort navn som inneholder æ, ø eller å kun på grunn av internasjonal sammenheng. Vakre navn som Kjærsti, Synnøve og Åshild forsvinner, noe jeg har problemer med å akseptere. Uff.

Anonymkode: 43760...422

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er utrolig trist når foreldre velger bort navn som inneholder æ, ø eller å kun på grunn av internasjonal sammenheng. Vakre navn som Kjærsti, Synnøve og Åshild forsvinner, noe jeg har problemer med å akseptere. Uff.

Kjærsti? Kjersti for analfabeter?

Neida, jeg er klar over at mange navn staves på ulike måter. Men å legge æ inn i et navn som er absolutt vanligst uten er jo å være unødvendig vanskelig..

Anonymkode: cf4ef...865

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjærsti er ikke vanlig skrivemåte. Det pleier å skrives Kjersti.

Med mindre man har navn som betyr noe veldig rart på et annet språk, tror jeg dette ikke er en viktig problemstilling. Om du heter Åsne, Frøya, Håkon eller Øyvind, kan du likevel studere i utlandet.

Anonymkode: 0283b...3ca

Skrevet

Pappaen er engelsk, derfor naturlig hos oss. Ellers tror jeg ikke alle tenker internasjonalt. 

Anonymkode: 82064...3d5

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pappaen er engelsk, derfor naturlig hos oss. Ellers tror jeg ikke alle tenker internasjonalt. 

Anonymkode: 82064...3d5

Samme her. 

Det var viktig for oss at barna fikk navn som både den norske og den engelske siden av slekta klarer å uttale/forstår. 

Anonymkode: 083cb...874

Skrevet

Det er ikke viktig i det hele tatt. Kjedelig hvis alle i hele verden velger engelskklingende, "internasjonale", navn. Mangfold er kult! Barna mine går i klasse med barn fra Polen, England, Midtøsten og gudene vet hvor, og navn har aldri vært et problem. Mistenker at problemstillingen er oppkonstruert og heller bunner i foreldrenes ønske om å fremstå som "fremoverlente"og "globaliserte".

Anonymkode: 91f20...dd7

Skrevet
3 hours ago, Anonym bruker said:

Et navn som det går an å uttale for folk som ikke kan norsk, uten Æ/Ø/Å, er en fordel etter min mening. Det kan godt være et norsk navn likevel. Ingrid er et norsk navn som folk forstår utenfor Norge, f.eks.

Folk reiser, jobber, studerer mer i utlandet i dag, og det vil sikkert bare øke. Derfor er det lurt å tenke på at navnet skal brukes utenfor Norge også, overfor folk med f.eks. engelsk morsmål.

Anonymkode: f0002...123

Skrevet
45 minutes ago, Anonym bruker said:

Kjærsti er ikke vanlig skrivemåte. Det pleier å skrives Kjersti.

Med mindre man har navn som betyr noe veldig rart på et annet språk, tror jeg dette ikke er en viktig problemstilling. Om du heter Åsne, Frøya, Håkon eller Øyvind, kan du likevel studere i utlandet.

Anonymkode: 0283b...3ca

Om du heter Oddbjørn er det ikke det mest praktiske navnet om du reiser eller studerer eller bor eller jobbet i USA eller hvor som helst utenfor Norge hvor du bruker engelsk.

Anonymkode: f0002...123

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...