Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #26 Skrevet 20. mars 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo, jeg har mye kompetanse innenfor feltet. Det du forteller om din sønns evneprofil forteller meg også mye. Din sønn har en evneprofil som ofte sees hos barn med ADHD. Lavt arbeidsminne og lav prosessering er et kjennetegn på denne problematikken, og forklarer sannsynligvis mer om ditt barns atferd enn at han har en høy verbal og perseptuell intelligens. Anonymkode: fc7c4...079 Uro kan være et tegn på ADHD/ ADD (diagnosen utelukker ikke at barnet er evnerikt), det kan være et tegn på høy IQ kombinert med personlighetstrekk som disponerer for uro som reaksjon ved kjedsomhet, og det kan også være et tegn på lav IQ og uro som et tegn på at barnet mistrives og ikke ønsker å være i situasjonen. Anonymkode: c0a84...f54
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #27 Skrevet 20. mars 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Uro kan være et tegn på ADHD/ ADD (diagnosen utelukker ikke at barnet er evnerikt), det kan være et tegn på høy IQ kombinert med personlighetstrekk som disponerer for uro som reaksjon ved kjedsomhet, og det kan også være et tegn på lav IQ og uro som et tegn på at barnet mistrives og ikke ønsker å være i situasjonen. Anonymkode: c0a84...f54 Uro i seg selv sier altså svært lite om hva vi har med å gjøre her. Anonymkode: c0a84...f54
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #28 Skrevet 20. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jo, jeg har mye kompetanse innenfor feltet. Det du forteller om din sønns evneprofil forteller meg også mye. Din sønn har en evneprofil som ofte sees hos barn med ADHD. Lavt arbeidsminne og lav prosessering er et kjennetegn på denne problematikken, og forklarer sannsynligvis mer om ditt barns atferd enn at han har en høy verbal og perseptuell intelligens. Anonymkode: fc7c4...079 Om du har kompetanse innenfor dette feltet uttaler du deg forbausende unyansert. Videre er din konklusjon (underbygget med "sannsynligvis" faktisk! Du synes ikke det er et litt sterkt ord å bruke når du ikke sitter på særlig mye informasjon om ham? Du vet, vi har gjennomgått mye annen psykometri som du ikke kjenner resultatene fra) ikke i tråd med det særs kompetente fagfolk foreløpig konkluderer med. Du får mene hva du vil, men om du påberoper deg noen som helst fagkompetanse innen dette feltet, synes jeg du skal vurdere å trå noe mer forsiktig. Anonymkode: a59b8...4fe
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #29 Skrevet 20. mars 2018 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, det er en bortforklaring fra foreldre som ønsker at det ikke skal feile barna deres noe annet enn at de er begavede. Anonymkode: fc7c4...079 Hehe, nei det er det ikke. Det er en veldig kunnskapsløs uttalelse. Har vært inne å lest endel om dette med evnerike barn nå, som forøvrig er noe annet enn skoleflink, og uro og frustrasjon på skolen er faktisk noe som følger mange av disse barna. Lykkeligebarn.no hadde for eks interessant informasjon. Betyr det at alle urolige barn, egentlig automatisk er evnerike? Nei, naturligvis ikke. Det er det ingen som påstår. Anonymkode: 00b70...b6e
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #30 Skrevet 20. mars 2018 Takk for svar, alle sammen! Har funnet endel informasjon på nettet som vi tar med oss videre❤️ Så får vi se hvor vi ender😊 Anonymkode: 00b70...b6e
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #31 Skrevet 20. mars 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hehe, nei det er det ikke. Det er en veldig kunnskapsløs uttalelse. Har vært inne å lest endel om dette med evnerike barn nå, som forøvrig er noe annet enn skoleflink, og uro og frustrasjon på skolen er faktisk noe som følger mange av disse barna. Lykkeligebarn.no hadde for eks interessant informasjon. Betyr det at alle urolige barn, egentlig automatisk er evnerike? Nei, naturligvis ikke. Det er det ingen som påstår. Anonymkode: 00b70...b6e Det betyr heller ikke at alle, eller særlig mange, evnerike barn er urolige. Anonymkode: 406f6...1cb
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #32 Skrevet 20. mars 2018 Evnerike my ass. Kall dem heller evnesvake bortskjemte drittunger som foreldrene har innbilt at de er unike snøfnugg. Anonymkode: faabb...489
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #33 Skrevet 20. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Evnerike my ass. Kall dem heller evnesvake bortskjemte drittunger som foreldrene har innbilt at de er unike snøfnugg. Anonymkode: faabb...489 Så enig, så enig. Anonymkode: fc7c4...079
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #34 Skrevet 20. mars 2018 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Evnerike my ass. Kall dem heller evnesvake bortskjemte drittunger som foreldrene har innbilt at de er unike snøfnugg. Anonymkode: faabb...489 Igjen: Les om emnet, før du uttaler deg. Og som du kan se på hovedinnlegget, så er det ikke vi som foreldre som har kommet med denne observasjonen. Det er det derimot skolen som har. Jeg etterspurte erfaringer fra foreldre, som har vært i prosessen, ikke meninger fra andre uten verken erfaring eller kunnskap på området. Anonymkode: 00b70...b6e
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #35 Skrevet 20. mars 2018 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Jo, jeg har mye kompetanse innenfor feltet. Det du forteller om din sønns evneprofil forteller meg også mye. Din sønn har en evneprofil som ofte sees hos barn med ADHD. Lavt arbeidsminne og lav prosessering er et kjennetegn på denne problematikken, og forklarer sannsynligvis mer om ditt barns atferd enn at han har en høy verbal og perseptuell intelligens. Anonymkode: fc7c4...079 Nå er det ikke nødvendigvis sånn at barn ikke kan både være evnerike OG ha ADHD. Mitt barn, som har vært grundig utredet av BUP, har fått begge «diagnosene». Anonymkode: fb450...654
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #36 Skrevet 20. mars 2018 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå er det ikke nødvendigvis sånn at barn ikke kan både være evnerike OG ha ADHD. Mitt barn, som har vært grundig utredet av BUP, har fått begge «diagnosene». Anonymkode: fb450...654 Nettopp. Det er jo det som er poenget. Flere her beskriver urolige barn som strever med impulsivitet og selvregulering utelukkende ut i fra en tanke om at de er evnerike. De ser ikke at de kanskje har et barn som strever med atferd og at dette ikke nødvendigvis skyldes at de er så intelligente. Anonymkode: fc7c4...079
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #37 Skrevet 20. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nettopp. Det er jo det som er poenget. Flere her beskriver urolige barn som strever med impulsivitet og selvregulering utelukkende ut i fra en tanke om at de er evnerike. De ser ikke at de kanskje har et barn som strever med atferd og at dette ikke nødvendigvis skyldes at de er så intelligente. Anonymkode: fc7c4...079 Leser du hva hun skriver? Hun sier jo at hun HAR et barn som er evnerik, selv om det er en adhd diagnose i tillegg. Så jo, i hennes tilfelle handler det nettopp om at barnet er intelligent. Og det er ingen i tråden som sier «Barnet mitt er urolig, derfor er han/hun evnerik». Det ser nok du også. Anonymkode: 00b70...b6e
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #38 Skrevet 20. mars 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det betyr heller ikke at alle, eller særlig mange, evnerike barn er urolige. Anonymkode: 406f6...1cb Nettopp. Mange evnerike er underytere og stille dagdrømmere i skolesituasjonen. http://evnerikebarn.no/innhold/ressurser/tema artikler/evnerike underytere.html Anonymkode: c0a84...f54
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #39 Skrevet 20. mars 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nettopp. Mange evnerike er underytere og stille dagdrømmere i skolesituasjonen. http://evnerikebarn.no/innhold/ressurser/tema artikler/evnerike underytere.html Anonymkode: c0a84...f54 BLIR underytere er nok mer riktig å si. Anonymkode: c0a84...f54
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #40 Skrevet 21. mars 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Evnerike my ass. Kall dem heller evnesvake bortskjemte drittunger som foreldrene har innbilt at de er unike snøfnugg. Anonymkode: faabb...489 Oj, er det litt sårt å ikke være i den kategorien selv...? Anonymkode: 406f6...1cb
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #41 Skrevet 21. mars 2018 Min har 146 i perseptuell IQ og 140 i verbal IQ. Sosial gutt, omgjengelig og empatisk. Godt likt gutt, mange venner og god status i klassen. Følger alle regler, men er svært pratsom og har alltid en god kommentar på lager. Går på 6. Trinn og har for første gang fått beskjed om å minne seg selv på at han ikke skal henge seg på tull i klassen. Er en rolig gutt som driver med idrett aktivt. Bruker lite tid på lekser og er selvstendig i det han gjør. Hender han har slurvefeil på gloseprøve, det henger nok sammen med at han har en hurtig stil og ikke er strukturer nok til å øve tilstrekkelig. Tar alt av læring lett og er en selvlært sjakkmester. Kjeder seg ikke på skolen, han finner stor glede i være i lag med venner. Får litt ekstra utfordringer i matematikk, men takket ja til dette først etter han ble forsikret om at vanskeligere pensum innebar færre oppgaver. Noe lat er han, men kommer til å klare seg godt. Kjenner meg igjen i han. Som mamma og fagperson synes jeg det er trist at mange beskriver det å være evnerik som noe negativt som kan føre til psykososiale vansker. For meg handler det om ulike personligheter og ulike evnenivå. Vi finner atferdsvansker i hele skalaen av intelligens. I dag skal han hente lillesøster på 6 på skolen, lage middag og deretter er det trening. Anonymkode: fc7c4...079
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #42 Skrevet 21. mars 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Min har 146 i perseptuell IQ og 140 i verbal IQ. Sosial gutt, omgjengelig og empatisk. Godt likt gutt, mange venner og god status i klassen. Følger alle regler, men er svært pratsom og har alltid en god kommentar på lager. Går på 6. Trinn og har for første gang fått beskjed om å minne seg selv på at han ikke skal henge seg på tull i klassen. Er en rolig gutt som driver med idrett aktivt. Bruker lite tid på lekser og er selvstendig i det han gjør. Hender han har slurvefeil på gloseprøve, det henger nok sammen med at han har en hurtig stil og ikke er strukturer nok til å øve tilstrekkelig. Tar alt av læring lett og er en selvlært sjakkmester. Kjeder seg ikke på skolen, han finner stor glede i være i lag med venner. Får litt ekstra utfordringer i matematikk, men takket ja til dette først etter han ble forsikret om at vanskeligere pensum innebar færre oppgaver. Noe lat er han, men kommer til å klare seg godt. Kjenner meg igjen i han. Som mamma og fagperson synes jeg det er trist at mange beskriver det å være evnerik som noe negativt som kan føre til psykososiale vansker. For meg handler det om ulike personligheter og ulike evnenivå. Vi finner atferdsvansker i hele skalaen av intelligens. I dag skal han hente lillesøster på 6 på skolen, lage middag og deretter er det trening. Anonymkode: fc7c4...079 Myten om de psykososiale vanskene kommer nok fra to steder; det ene er "Rain Man-stereotypien" og det andre tror jeg er en slags forsvarsmekanisme. En form for rettferdiggjørelse, "husk at IQ ikke er EQ". Anonymkode: 406f6...1cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå