Gå til innhold

Dere med evnerike barn. Hva var «symptomene»?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 7-åring (blir 8 i år), som går i 2.klasse. Han har lenge vært ganske urolig på skolen, og hatt utfordringer med å sitte stille, konsentrere seg og gjøre oppgavene som de andre gjør. Vi har jobbet mye med dette, både hjemme og i samarbeid med skolen, uten å egentlig oppnå særlig forbedring. Mest fordi vi har vansker med å forstå hvor det stammer fra, da vi som foreldre ikke opplever den samme uroligheten hjemme.  I dag ville to av lærerne hans møte meg, og de viste at de hadde testet ham i lesning, skrivning og matematikk, utenfor klasserommet, hvor han scoret høyere enn de andre. Mattelæreren fortalte også at han bruker hoderegning istedenfor å bruke hjelpe-redskapene tilgjengelig, hvor man kan telle seg frem til det rette svaret. De mente at hans urolighet kan stamme fra kjedsomhet, selv om han selv ikke oppfatter det på den måten. 

Han elsker faktabøker, og vi leser mye om universet, planeter, jordens utvikling, forskjellige dyr og annet han vil høre om, hvor han sluker kunnskapen han får. Jeg, som mor, får daglige leksjoner om det ene og det andre han har lært, og som regel er det kunnskap jeg ikke hadde i forveien. Han har også veldig god hukommelse og er ekstremt logisktenkende i de fleste situasjoner. På andre områder er han veldig på aldersnivået, og kan fint leke, og tulle og tøyse som en 7-åring gjør. Nå mener lærerne at uroligheten kan stamme fra at han er over gjennomsnittet, men jeg kan veldig lite om dette, og ville høre litt erfaringer fra dere andre som har vært i samme situasjon. 

Hvordan er deres barn? 

Anonymkode: 00b70...b6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke et sånt barn selv, men har en i omgangskretsen som var lite tilpasningsdyktig og urolig på skolen. Til slutt ble det tatt en evnetest og han skorte langt over snittet. Dette fant de ut først langt ut i barneskolen og foreldrene valgte å sende ham på en privatskole.

Anonymkode: 3f00d...3b8

Skrevet

Tja, vi har ikke gjort så mye annet med vår 2. klassing enn at hun får pensum for de øvrige klasser. Hun kjeda seg noe voldsomt på skolen før de skrudde opp vanskelighetsgraden. Hun har de fleste fag som naturfag/KRLE og samfunnsfag som de andre. Mens matematikk har hun 5. Klasse pensum og i norsk har hun 4. klasse pensum. Synes dette er en grei løsning :) 

Anonymkode: e580b...4ff

Skrevet

Mange symptomer. 

Han var krevende som baby. Fant aldri roen og sov svært lite. Tidlig utviklet språk og snakket i lange setninger ved 18 måneders alder. Ved 2 års alder kunne han alfabetet og leste også enkle ord. Da han var 2-3 år begynte han å interessere seg for matte og lærte fort å telle til 100, gange, legge sammen og dele. Han hadde også full kontroll på måleenheter som cm, m, km og mil. Han kunne lese store tall som for eksempel 3494556. Da han var fire kunne han skrive og lese uten skrivefeil. Han trengte bare å se et ord en gang før han visste hvordan det skulle skrives. Han har også fotografisk hukommelse.

I tillegg er han følelsesmessig umoden. Han  tar lett til tårene og har ofte raserianfall. Føler seg ikke hjemme med barn på samme alder og synes at skolen er pyton. 

Anonymkode: 586c2...b5f

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange symptomer. 

Han var krevende som baby. Fant aldri roen og sov svært lite. Tidlig utviklet språk og snakket i lange setninger ved 18 måneders alder. Ved 2 års alder kunne han alfabetet og leste også enkle ord. Da han var 2-3 år begynte han å interessere seg for matte og lærte fort å telle til 100, gange, legge sammen og dele. Han hadde også full kontroll på måleenheter som cm, m, km og mil. Han kunne lese store tall som for eksempel 3494556. Da han var fire kunne han skrive og lese uten skrivefeil. Han trengte bare å se et ord en gang før han visste hvordan det skulle skrives. Han har også fotografisk hukommelse.

I tillegg er han følelsesmessig umoden. Han  tar lett til tårene og har ofte raserianfall. Føler seg ikke hjemme med barn på samme alder og synes at skolen er pyton. 

Anonymkode: 586c2...b5f

Dette høres kjent ut. Han var veldig veldig urolig som baby, sov lite og hadde et stort aktivitetsnivå. Jeg vil også beskrive ham som følelsesmessig umoden, i det at han har veldig «store følelser». 

Takk for svar! 😊

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja, vi har ikke gjort så mye annet med vår 2. klassing enn at hun får pensum for de øvrige klasser. Hun kjeda seg noe voldsomt på skolen før de skrudde opp vanskelighetsgraden. Hun har de fleste fag som naturfag/KRLE og samfunnsfag som de andre. Mens matematikk har hun 5. Klasse pensum og i norsk har hun 4. klasse pensum. Synes dette er en grei løsning :) 

Anonymkode: e580b...4ff

Takk for svar 😊

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke et sånt barn selv, men har en i omgangskretsen som var lite tilpasningsdyktig og urolig på skolen. Til slutt ble det tatt en evnetest og han skorte langt over snittet. Dette fant de ut først langt ut i barneskolen og foreldrene valgte å sende ham på en privatskole.

Anonymkode: 3f00d...3b8

Takk for svar 😊

Skrevet

Veldig mye uro på skolen. Mye klaging hjemme på at skole er kjedelig, samt mye diskusjoner med lærerne. Visste at han var sterk faglig, så at han scoret høyt da han ble testet, det var som forventet. Det har blitt noe bedring mtp. tilrettelegging etter at resultatene forelå. Han får nå følge noe undervisning to trinn over. Skolen rapporterer om at dette går fint, og sønnen min gir uttrykk for at han synes det er ålreit. 

Det har vært veldig mye tårer og møter på skolen, da han rett og slett har vært så utrolig på skolen at det har vært et stort problem. Jeg kjenner ikke denne atferden hjemme, og har vansker med å forstå at gutten som blir beskrevet av skolen er den samme gutten jeg ser hjemme. Det har vært frustrerende for oss alle. 

Anonymkode: 9b6cd...06c

Skrevet

Jeg har en sønn som ligger foran i mange fag og vi har aldri hatt noen problemer med det, men vi har nok vært heldig med lærere og de har fokus på det generelt i kommunen. Allerede første uken på skolen hadde læreren sett at han allerede kunne mye og at han var interessert i å lære. Han kunne lese,så når de andre øvde på det, fikk han låne bøker på biblioteket som han leste i. 

I matte fikk han i begynnelsen bøker et par år opp og etterhvert har han fått følge undervisningen på det trinnet. 

I de andre fagene følger han sitt eget trinn, for selv om han har noen temaer han har lest mye om, kan han ikke "alt" i de fagene. 

Sosialt klarer han seg bra, så det har ikke vært noe problem. Han har kompiser som også er langt fremme, så mulig det er derfor. 

Anonymkode: a3761...97b

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Veldig mye uro på skolen. Mye klaging hjemme på at skole er kjedelig, samt mye diskusjoner med lærerne. Visste at han var sterk faglig, så at han scoret høyt da han ble testet, det var som forventet. Det har blitt noe bedring mtp. tilrettelegging etter at resultatene forelå. Han får nå følge noe undervisning to trinn over. Skolen rapporterer om at dette går fint, og sønnen min gir uttrykk for at han synes det er ålreit. 

Det har vært veldig mye tårer og møter på skolen, da han rett og slett har vært så utrolig på skolen at det har vært et stort problem. Jeg kjenner ikke denne atferden hjemme, og har vansker med å forstå at gutten som blir beskrevet av skolen er den samme gutten jeg ser hjemme. Det har vært frustrerende for oss alle. 

Anonymkode: 9b6cd...06c

Takk for svar. Det er helt klart også noe jeg gjenkjenner. Den gutten som blir beskrevet av skolen, er ikke den gutten vi ser hjemme. Han blir beskrevet som urolig i mange situasjoner. Og perfeksjonist. Hvis han for eks ikke skriver navnet sitt perfekt nok, kan han bli veldig frustrert. Han blir mye sint og lei seg iløpet av skoledagen, og her hjemme ser vi knapt den oppførselen. Han er rolig, og glad og «vanlig». 

Takk for svar!

Skrevet

Vel, vi gjør ikke så mye ut av det. Min eldste har vært ekstremt tidlig ute med alt, bortsett fra lesing...fordi læreren allerede i første klasse hang han ut. Han skriver aldri utregninger fordi han regner i hodet.. 

vi leser mattepensum for 7-8 klasse, han går i 6.. 

min mellomste passer perfekt inn på sitt trinn og vi merker ikke noe der. 

Min yngste er 2, han har begynt såvidt å snakke engelsk, pga YouTube.. går i farger, alfabetsang og noen tall. Han kan også sammenhengen mellom en farge på engelsk og norsk.. vi gjør ikke noe ut av det, han skal få være barn :) 

Anonymkode: 2f768...7e0

Skrevet

Vi merket det ved at han tenkte litt annerledes enn eldre søsken. Hadde tanker og forklaringer om ting som lå over det vi forventet ut ifra alder. Hadde et godt utviklet språk i tidlig alder. Da eldre søsken startet på skolen kunne han plutselig en dag alle bokstavene/lydene og kunne trekke de sammen, men ikke lese. Da var han fire. Ved samme alder kunne han lese skiltene med fartsgrenser, uten at noen hadde lært han det. Har fra tidlig alder bygd lego langt over sin alder. Lager symmentriske mønster av brikker og annet han kommer over. Kunne også regne enkle regnestykker ved tidlig alder. Kan sitte lenge med rolig «pusleaktiviteter». Velger oppgaver som gir hjernetrim, feks på iPaden.

Han kan overanalysere sosiale situasjoner og oppfatte at andre hadde en baktanke med noe som er et uhell. Har hatt en positiv utvikling sosialt. Er noe rigid. Har høye forventninger til seg selv og er perfeksjonist. Trenger forberedelser. I motsetning til mange evnerike barn som beskrives med høyt aktivitetsnivå og lite søvnbehov er gutten min motsatt. Han har alltid hatt et stort søvnbehov. Ikke spesielt aktiv. Han er mer en kosegutt som er veldig knyttet til meg. Hvis jeg er bortreist med jobben takler han det dårlig. Han proklamerer sin kjærlighet for meg stadig. Vil hjelpe meg, og gjøre «alt» for meg. Tenker at det er på grensen til usunt noen ganger. Samtidig som det er veldig søtt. Har ellers sterke følelseuttrykk, og har hatt det fra tidlig alder. 

Anonymkode: a1144...7bc

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en 7-åring (blir 8 i år), som går i 2.klasse. Han har lenge vært ganske urolig på skolen, og hatt utfordringer med å sitte stille, konsentrere seg og gjøre oppgavene som de andre gjør. Vi har jobbet mye med dette, både hjemme og i samarbeid med skolen, uten å egentlig oppnå særlig forbedring. Mest fordi vi har vansker med å forstå hvor det stammer fra, da vi som foreldre ikke opplever den samme uroligheten hjemme.  I dag ville to av lærerne hans møte meg, og de viste at de hadde testet ham i lesning, skrivning og matematikk, utenfor klasserommet, hvor han scoret høyere enn de andre. Mattelæreren fortalte også at han bruker hoderegning istedenfor å bruke hjelpe-redskapene tilgjengelig, hvor man kan telle seg frem til det rette svaret. De mente at hans urolighet kan stamme fra kjedsomhet, selv om han selv ikke oppfatter det på den måten. 

Han elsker faktabøker, og vi leser mye om universet, planeter, jordens utvikling, forskjellige dyr og annet han vil høre om, hvor han sluker kunnskapen han får. Jeg, som mor, får daglige leksjoner om det ene og det andre han har lært, og som regel er det kunnskap jeg ikke hadde i forveien. Han har også veldig god hukommelse og er ekstremt logisktenkende i de fleste situasjoner. På andre områder er han veldig på aldersnivået, og kan fint leke, og tulle og tøyse som en 7-åring gjør. Nå mener lærerne at uroligheten kan stamme fra at han er over gjennomsnittet, men jeg kan veldig lite om dette, og ville høre litt erfaringer fra dere andre som har vært i samme situasjon. 

Hvordan er deres barn? 

Det er helt det samme ned sønnen min . Det var som du sanket om min sønn 😕

Skrevet

Jeg har et slikt barn, og var et selv. Samme var min bror. Ingen av oss var urolige, men vi alle lærte oss å lese selv rundt fireårsdagen, og "spiste" mattebøker hele barneskolen. Jeg og sønnen min har avreagert med å lære oss et instrument. Broren min svidde av krefter i sport og politikk.

Anonymkode: 406f6...1cb

Skrevet

Du kan ikke si at urolighet er et kjennetegn ved personligheten til evnerike barn. De har like ulik personlighet som andre. Mange evnerike er pliktoppfyllende og stille, og noen døser i timene av kjedsomhet.  

"Noen elever kjeder seg så desperat på skolen at dagdrømming er et fornuftig selvforsvar for å unngå aggressiv adferd og følelsen av at hjernen råtner.

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/0EM20/Vi-som-sover-i-timen

•  

Anonymkode: c0a84...f54

Skrevet

Jeg kjedet meg halvt i hjel selv på skolen.

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan ikke si at urolighet er et kjennetegn ved personligheten til evnerike barn. De har like ulik personlighet som andre. Mange evnerike er pliktoppfyllende og stille, og noen døser i timene av kjedsomhet.  

"Noen elever kjeder seg så desperat på skolen at dagdrømming er et fornuftig selvforsvar for å unngå aggressiv adferd og følelsen av at hjernen råtner.

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/0EM20/Vi-som-sover-i-timen

•  

Det er ikke jeg som sier det. Det er et kjent kjennetegn ved barn som er betegnet som evnerike. 

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke jeg som sier det. Det er et kjent kjennetegn ved barn som er betegnet som evnerike. 

Det kan være et kjennetegn. Uro kan også være kjennetegn på mange andre ting. At man er skoleflink trenger absolutt heller ikke henge sammen med det å være evnerik.

Men du kjenner barnet ditt best. Dersom du mistenker at han er evnerik ville jeg fått han testet.

Skrevet

Nei, det er en bortforklaring fra foreldre som ønsker at det ikke skal feile barna deres noe annet enn at de er begavede. 

Anonymkode: fc7c4...079

Skrevet

Da misforstår du kraftig. Noen evnerikt barn er urolige, og noen er det ikke.

Skrevet

Det kan være et kjennetegn. Uro kan også være kjennetegn på mange andre ting. At man er skoleflink trenger absolutt heller ikke henge sammen med det å være evnerik.

Men du kjenner barnet ditt best. Dersom du mistenker at han er evnerik ville jeg fått han testet.

Nettopp.

Skrevet

Min 2. Klassing er ikke urolig. Men han kjeder seg en del på skolen og sier ofte at skolen er kjeeedeeeeellliiiiiig. Hjalp litt da han fikk mer lekser og bøker fra trinnet over. Men nå kjeeeeeeedeeeeeer han seg igjen.

Anonymkode: 9b53c...630

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er en bortforklaring fra foreldre som ønsker at det ikke skal feile barna deres noe annet enn at de er begavede. 

Haha, du har ikke mye kompetanse innen dette feltet, ser jeg.

HI og mange andre her, det høres ut som det er min gutt dere beskriver! Det aller mest treffende er det store spriket mellom atferd hjemme og på skolen. Vi har nå, etter mye skoletrøbbel, måttet be om henvisning til BUP for å få hjelp. Vi vi fått veldig god hjelp, og foreløpig er konklusjonen, etter evnetest, at det er et stort sprik mellom verbale/logiske evner (hvor han skårer høyt!) og kapasitet og hurtighet (hvor han skårer tilsvarende lavt). Dette mener BUP kan være grunnen til uro/utagering på skolen. Vi er i prosessen fortsatt, så noe endelig svar har vi ikke.

Anonymkode: a59b8...4fe

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hahaha!!! På grunnskolelærerutdanningen lærer vi at uro kan være årsak til at barn kjeder seg. Det er mange barn som kjeder seg i skolen av ulike årsaker. Alle er ikke spesielt begavede, men de som bommer på sosiale koder og tilsynelatende driter i alle fag KAN være evnerike, men det kan også være andre ting... 

mitt eldste barn er svært flink i matte og andre muntlige fag, men han har angst mot å lese og skrive etter at en lærer var skikkelig ufin mot han da han fra 1-3 klasse.. min eldste hadde også problemer med å forstå enkelte sosiale koder, og å sitte i ro på skolen.... Min eldste ER sjekket for andre ting, han bare kjeder seg og skjønner ikke vitsen med skolen, vi jobber med ulike fag hjemme for å bygge motivasjon... 

Anonymkode: 2f768...7e0

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha, du har ikke mye kompetanse innen dette feltet, ser jeg.

HI og mange andre her, det høres ut som det er min gutt dere beskriver! Det aller mest treffende er det store spriket mellom atferd hjemme og på skolen. Vi har nå, etter mye skoletrøbbel, måttet be om henvisning til BUP for å få hjelp. Vi vi fått veldig god hjelp, og foreløpig er konklusjonen, etter evnetest, at det er et stort sprik mellom verbale/logiske evner (hvor han skårer høyt!) og kapasitet og hurtighet (hvor han skårer tilsvarende lavt). Dette mener BUP kan være grunnen til uro/utagering på skolen. Vi er i prosessen fortsatt, så noe endelig svar har vi ikke.

Anonymkode: a59b8...4fe

Jo, jeg har mye kompetanse innenfor feltet. Det du forteller om din sønns evneprofil forteller meg også mye. Din sønn har en evneprofil som ofte sees hos barn med ADHD. Lavt arbeidsminne og lav prosessering er et kjennetegn på denne problematikken, og forklarer sannsynligvis mer om ditt barns atferd enn at han har en høy verbal og perseptuell intelligens. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...