Anonym bruker Skrevet 18. mars 2018 #1 Skrevet 18. mars 2018 For et år siden fikk vi tlf en tennårings mamma / pappa ikke ønsker å få , jenta hadde drukket seg overstadig beruset på fest og ble sendt med ambulansen for sjekk. Etter en stund fikk vi ta henne med hjem. Vi har hatt flere samtaler rundt dette med alkohol og vi tillater det ikke men samtidig gir vi ikke ut straff. Det ble en lærepenge i seg selv opplevelsen på sykehuset selv om hun ikke måtte pumpes etc så husker hun lite. Etter dette ble hun rolig i lang periode men har tatt henne i lukte alkohol 3 ganger dette året. Hun er ikke tydelig beruset og påstår å "kun" ha inntatt 2-3 cider. Vi har gitt henne ros for å ikke drikke seg drita og miste kontrollen, vi har sagt vi ønsker å kjøre og hente henne når hun er på fest. Vi sender ikke med alkohol og det er fortsatt ikke noe vi tillater. Men synes det er vanskelig hvordan forholde seg til det ? Anonymkode: 87d30...295
3 i april Skrevet 18. mars 2018 #2 Skrevet 18. mars 2018 Hvilke fester et det hun er på ?? Om det er mye eldre ungdommer ( 18+)så skjønner jeg ikke hvorfor dere lar henne gå på disse festene. Om hun er på fest sammen med jevngamle type klassefester ol så burde både dere og resten av foreldrene våkne. Om hun skal på fest og dere vet at det drikkes alkohol der og dere i tillegg vet at hun kommer til drikke så bør dere rett og slett nekte henne å gå på disse festene. Hun er 15 år og er ikke engan begynt på videregående. Dere er de voksne og bestemmer. Dra inn lommepenger ol om hun kommer beruset hjem. Men ha også en skikkelig prat med henne om alkohol og konsenkvenser. Men dere foreldre må være tydelige om hva dere forventer og at dere ikke akseptere at hun som 15 åring kommer beruset hjem.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2018 #3 Skrevet 18. mars 2018 Jeg smakte alkohol på fester etter var konfirmert. Havnet også på sykehus dritings engang. Ikke mitt stolteste øyeblikk. Heldigvis har mine eldste vert mer fornuftig. En av de måtte vi hente første gang hun drakk på en fest. Da var hun 17 år. Kjefte gjorde vi ikke. Det viktigste er at hun eller vennene ringer oss. Hadde nok ikke likt at 15 åringen min drakk regelmessig da.. Er nok veldig engstelig over hva som kan skje med en overstadig beruset jente. Jeg var alltid heldig at gutte vennene mine tok vare på meg, og aldri gikk over streken. Anonymkode: e4804...50d
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2018 #4 Skrevet 18. mars 2018 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: For et år siden fikk vi tlf en tennårings mamma / pappa ikke ønsker å få , jenta hadde drukket seg overstadig beruset på fest og ble sendt med ambulansen for sjekk. Etter en stund fikk vi ta henne med hjem. Vi har hatt flere samtaler rundt dette med alkohol og vi tillater det ikke men samtidig gir vi ikke ut straff. Det ble en lærepenge i seg selv opplevelsen på sykehuset selv om hun ikke måtte pumpes etc så husker hun lite. Etter dette ble hun rolig i lang periode men har tatt henne i lukte alkohol 3 ganger dette året. Hun er ikke tydelig beruset og påstår å "kun" ha inntatt 2-3 cider. Vi har gitt henne ros for å ikke drikke seg drita og miste kontrollen, vi har sagt vi ønsker å kjøre og hente henne når hun er på fest. Vi sender ikke med alkohol og det er fortsatt ikke noe vi tillater. Men synes det er vanskelig hvordan forholde seg til det ? Anonymkode: 87d30...295 Dere må slutte å dille, og la handlingene hennes få konsekvenser. Hun tvinner dere rundt lillefingeren, har liten tro på at hun bare drikker når dere vet det Anonymkode: 13166...3b3
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2018 #5 Skrevet 18. mars 2018 Har ikke så mange råd. Tenker bare det er viktig å huske at om man blir for streng så virker det ofte mot sin hensikt. Anonymkode: d60a4...be6
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2018 #6 Skrevet 18. mars 2018 Off vet hvordan du har det Hi. Min femtenåring er sammen med en på 19. Det er kjempevanskelig. Vet de har hatt sex, hun er nå på pillen, og selv om jeg sier hun ikke får dra på fest, så vet jeg jo ikke 100% om han lar være å dra henne med..... håper det snart blir slutt.... Anonymkode: d8f36...37b
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2018 #7 Skrevet 18. mars 2018 Hun har jevngamle venner og sier ikke at de skal drikke men det oppstår innimellom. Jeg har dialog med hennes nærmeste venner men skal innrømme at jeg har ikke nummer på alle bekjente osv. Får jeg ikke tak i min datter så ringer jeg alltid rundt, overnatting sjekkes og avtales. Vi har per nå ikke store utfordringer med at hun har inntatt litt alkohol, men ja hun er jo kun 15år og det er det jeg er litt i tvil hvordan forholde seg til. Hun drikker ikke hver helg eller fast 1 x i mnd så husarest er imot sin hensikt. Hun har måtte brukt kort på alle kjøp ei stund Men alkoholen får hun som oftest gratis av vennene. En del tar fra foreldrene , Noen står utenfor butikker å får folk kjøpe for seg mens andre har storesøsken, så de skaffer seg på ulike områder. HI Anonymkode: 87d30...295
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2018 #8 Skrevet 18. mars 2018 Enig med hun over. Slutt og dulle. Konsekvenser er helt tvingende nødvendig når man oppdrar tenåringer. Foreldrene mine var sånne som skulle være greie og stole på oss. For noen naive idioter de var. Tenåringer vil løsrive seg (i stormfart) da trenger de noen som holder igjen. Og hvis 14-åringen din har blitt sendt med sykebilen en gang, så er det ingen grunn til å være naiv. Hadde 14-åringen min blitt sendt til sykehus og pumpa hadde det vært 4 helger med husarrest etter det, og jeg hadde fulgt henne med argusøyne til hun hadde fortjent den tilliten igjen. Anonymkode: c2d9c...1b9
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2018 #9 Skrevet 18. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Off vet hvordan du har det Hi. Min femtenåring er sammen med en på 19. Det er kjempevanskelig. Vet de har hatt sex, hun er nå på pillen, og selv om jeg sier hun ikke får dra på fest, så vet jeg jo ikke 100% om han lar være å dra henne med..... håper det snart blir slutt.... Anonymkode: d8f36...37b Så.... En 19-åring forgriper seg på ungen din, og du gjør hva egentlig? Jesus christ, Norge er fullt av tafatte foreldre... Anonymkode: c2d9c...1b9
Hjertefru Skrevet 18. mars 2018 #10 Skrevet 18. mars 2018 Syns det var tidlig... men hvis de først begynner er det sikkert vanskelig å få helt slutt på det. Tenker at det spiller en stor rolle hvilket miljø de er i. Har ofte inntrykk av at unge drikker tidligere «på landet» enn i byen. I hvertfall er det slik i den delen av landet jeg hører til. Landkommunene har en slags «tradisjon» på alkoholdebut etter konfirmasjonen. Nesten bra at hun fikk en tøff lærepenge om hva som kan skje om hun drikker for mye. Hvis hun drikker sammen med jevnaldrende hadde jeg prøvd dialog med foreldrene til de andre. Hadde ihvertfall ikke lagt til rette for at hun får tak i alkohol. Og hindret henne i å feste med 18-19-åringer. I de mange overgrepssakene i kjølvannet av Metoo er alkoholbruk en viktig faktor. Dette ville jeg snakket med henne om. Vanskelig situasjon, vanskelig alder....
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2018 #11 Skrevet 19. mars 2018 For dere som sier man skal være streng, og ta kontroll. Hvor lett tror dere det er? Tror dere ikke de klarer å lyve, og komme seg på fest uansett. Og da vet dere ikke hvor de er, eller hva som skjer. Her startet min tenåring å gå på fest og drikke, da hun startet på videregående. Men her så er hun veldig åpen, og forteller hva hun skal. Foreløpig så drikker hun ikke store mengder, jeg har sett henne brisen, men ikke full. Hun kommer alltid hjem da hun skal, hun svarer på meldinger, og hun får ikke alkohol av meg. Men jeg synes det er bedre å vite. Andre venner av henne, lyver og sier de overnatter hos venner. Så drar de på fest, og noen av de har havnet på sykehuset og blitt pumpet. Min datter er på fest ca hver 6. uke. Hennes venner som ikke får lov til å feste, er på fest ca annenhver helg. Hvis ikke oftere. Og selvfølgelig sier jeg til henne, at jeg liker ikke at hun drikker, forteller om alle farer, og at må hun drikke, så er det best å drikke rusbrus osv, alkohol med lav prosent. Tror det er viktigere at vi oppdrar barna våres til å bli sterke, selvstendige, så de tar relativt fornuftige valg. Men de er tenåringer, de tester ut grenser, ønsker å prøve nye ting. Anonymkode: a05a0...5b8
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2018 #12 Skrevet 19. mars 2018 Se skam dere. Så ser dere hvordan det faktisk er. Nå er mitt barn lite. Men når den tid kommer så kommer jeg til å bli streng på det, men det er jo slik det er nå. Skam er visst veldig reelt Anonymkode: 1e626...62c
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2018 #13 Skrevet 19. mars 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Enig med hun over. Slutt og dulle. Konsekvenser er helt tvingende nødvendig når man oppdrar tenåringer. Foreldrene mine var sånne som skulle være greie og stole på oss. For noen naive idioter de var. Tenåringer vil løsrive seg (i stormfart) da trenger de noen som holder igjen. Og hvis 14-åringen din har blitt sendt med sykebilen en gang, så er det ingen grunn til å være naiv. Hadde 14-åringen min blitt sendt til sykehus og pumpa hadde det vært 4 helger med husarrest etter det, og jeg hadde fulgt henne med argusøyne til hun hadde fortjent den tilliten igjen. Anonymkode: c2d9c...1b9 Dette! ungen blir sendt med sykebil og det blir ingen konsekvenser? Anonymkode: a436c...26a
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2018 #14 Skrevet 19. mars 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Off vet hvordan du har det Hi. Min femtenåring er sammen med en på 19. Det er kjempevanskelig. Vet de har hatt sex, hun er nå på pillen, og selv om jeg sier hun ikke får dra på fest, så vet jeg jo ikke 100% om han lar være å dra henne med..... håper det snart blir slutt.... Anonymkode: d8f36...37b Han kan jo bli politianmeldt... Anonymkode: a436c...26a
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2018 #15 Skrevet 19. mars 2018 Hadde ikke latt henne dra på fest så lenge hun drikker. Når hun lover å ikke drikke hadde jeg hentet tidlig en stund for å se hvordan hun klarer det. Anonymkode: 1402b...028
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2018 #16 Skrevet 19. mars 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Så.... En 19-åring forgriper seg på ungen din, og du gjør hva egentlig? Jesus christ, Norge er fullt av tafatte foreldre... Anonymkode: c2d9c...1b9 Ja, hva mener du jeg som en tafatt forelder skal gjøre? Jeg vil heller at datteren min fortsatt skal komme og fortelle meg ting, ha en dialog med henne, enn at hun går bak ryggen på meg. For det er jo det som vil skje! Hun kommer til å treffe ham uansett om hun får lov eller ikke av meg. Og når situasjonen er som den er, så må man også passe på at hun beskytter seg. Man må gjerne blunde og tenke at det ikke skjer, men jeg vil ikke ta sjansen på det. Anonymkode: d8f36...37b
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2018 #17 Skrevet 19. mars 2018 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han kan jo bli politianmeldt... Anonymkode: a436c...26a Han kan jo juridisk sett det. Men det er en snill gutt, han er oppriktig forelsket i datteren min, og er ikke en fyr som er rundt forbi. De to har en fin kjemi, og har det kjekt sammen. Jeg skulle ønske at hun heller var sammen med en jevnaldrende, men det kan man jo ikke bestemme. Så ja, vi kan jo strengt tatt anmelde ham, men det har vi ingen planer om å gjøre. Han er ikke et monster. Anonymkode: d8f36...37b
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2018 #18 Skrevet 19. mars 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Enig med hun over. Slutt og dulle. Konsekvenser er helt tvingende nødvendig når man oppdrar tenåringer. Foreldrene mine var sånne som skulle være greie og stole på oss. For noen naive idioter de var. Tenåringer vil løsrive seg (i stormfart) da trenger de noen som holder igjen. Og hvis 14-åringen din har blitt sendt med sykebilen en gang, så er det ingen grunn til å være naiv. Hadde 14-åringen min blitt sendt til sykehus og pumpa hadde det vært 4 helger med husarrest etter det, og jeg hadde fulgt henne med argusøyne til hun hadde fortjent den tilliten igjen. Anonymkode: c2d9c...1b9 Hvor galt gikk det med deg? Tennåringsmor? Droppet ut av skolen? Alkoholiker? Anonymkode: 962c0...3d0
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2018 #19 Skrevet 19. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: For dere som sier man skal være streng, og ta kontroll. Hvor lett tror dere det er? Tror dere ikke de klarer å lyve, og komme seg på fest uansett. Og da vet dere ikke hvor de er, eller hva som skjer. Her startet min tenåring å gå på fest og drikke, da hun startet på videregående. Men her så er hun veldig åpen, og forteller hva hun skal. Foreløpig så drikker hun ikke store mengder, jeg har sett henne brisen, men ikke full. Hun kommer alltid hjem da hun skal, hun svarer på meldinger, og hun får ikke alkohol av meg. Men jeg synes det er bedre å vite. Andre venner av henne, lyver og sier de overnatter hos venner. Så drar de på fest, og noen av de har havnet på sykehuset og blitt pumpet. Min datter er på fest ca hver 6. uke. Hennes venner som ikke får lov til å feste, er på fest ca annenhver helg. Hvis ikke oftere. Og selvfølgelig sier jeg til henne, at jeg liker ikke at hun drikker, forteller om alle farer, og at må hun drikke, så er det best å drikke rusbrus osv, alkohol med lav prosent. Tror det er viktigere at vi oppdrar barna våres til å bli sterke, selvstendige, så de tar relativt fornuftige valg. Men de er tenåringer, de tester ut grenser, ønsker å prøve nye ting. Anonymkode: a05a0...5b8 Hehe, best å drikke rusbrus? Det er jo laga for å få unge jenter til å drikke mer. Enig i at å drikke med lav prosent er best. Men hadde faktisk heller oppfordra til mørk øl om jeg skulle oppfordra til noe. Dette er kjempevanskelig, og her er det du som kjenner ungen din. Noen trenger stramme rammer, mens andre trenger slakk. Å drikke før man er atten kommer de fleste til å gjøre, så handler det om å gjøre barna i stand til å takle de utfordringene dette fører med seg. Anonymkode: 89d89...c15
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2018 #20 Skrevet 19. mars 2018 12 timer siden, 3 i april skrev: Hvilke fester et det hun er på ?? Om det er mye eldre ungdommer ( 18+)så skjønner jeg ikke hvorfor dere lar henne gå på disse festene. Om hun er på fest sammen med jevngamle type klassefester ol så burde både dere og resten av foreldrene våkne. Om hun skal på fest og dere vet at det drikkes alkohol der og dere i tillegg vet at hun kommer til drikke så bør dere rett og slett nekte henne å gå på disse festene. Hun er 15 år og er ikke engan begynt på videregående. Dere er de voksne og bestemmer. Dra inn lommepenger ol om hun kommer beruset hjem. Men ha også en skikkelig prat med henne om alkohol og konsenkvenser. Men dere foreldre må være tydelige om hva dere forventer og at dere ikke akseptere at hun som 15 åring kommer beruset hjem. Ja, straff henne for å komme hjem, det er lurt, så drar hun et annet (og potensielt mer risikabelt) sted i stedet. For det er ikke det å drikke hun kommer til å slutte med, det er det å komme hjem etterpå. Anonymkode: ab867...ac0
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2018 #21 Skrevet 19. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ja, hva mener du jeg som en tafatt forelder skal gjøre? Jeg vil heller at datteren min fortsatt skal komme og fortelle meg ting, ha en dialog med henne, enn at hun går bak ryggen på meg. For det er jo det som vil skje! Hun kommer til å treffe ham uansett om hun får lov eller ikke av meg. Og når situasjonen er som den er, så må man også passe på at hun beskytter seg. Man må gjerne blunde og tenke at det ikke skjer, men jeg vil ikke ta sjansen på det. Anonymkode: d8f36...37b Jeg mener at dere skal sette grenser. Om dere vet at hun skal på en fest der det blir alkohol, så sier dere «Sorry, du får ikke lov til å dra. Jeg har en mistanke om at du kommer til å drikke, og det er ikke lov enda, så da må du heller bli hjemme. Om en stund kan du få ta deg en tur, men da henter jeg deg kl 9. Du kan si til vennene dine at vi hadde planer sammen, så du kan ikke være ute lengre. Om det går bra får du være ute til halv 10 neste gang.» Og så må du hente ungen, vite hvor hun er, stramme inn og løse opp i takt med hva hun får til. Anonymkode: c2d9c...1b9
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2018 #22 Skrevet 19. mars 2018 Rusbrus blir jeg ganske brisen etter 3 stk av alder 46 år. Ja jeg kan drikke om jeg vil.( Jeg fikk navnet SVAMPEN i alder 14 år.) Vær open om alkoholen og la barn/ungdommer få sjå at familien drikker. Jeg tror så lenge ein BESKYTTER blir det spennande for barn/ungdommer. Det jeg synest er at ungdomen er blitt så inneslutta og fungerer barre med padda,data og mobil. Synest at det burde ein meir fokusere en på alkohol for det vil komme uansett alder. Anonymkode: a7d6a...e26
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2018 #23 Skrevet 19. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg mener at dere skal sette grenser. Om dere vet at hun skal på en fest der det blir alkohol, så sier dere «Sorry, du får ikke lov til å dra. Jeg har en mistanke om at du kommer til å drikke, og det er ikke lov enda, så da må du heller bli hjemme. Om en stund kan du få ta deg en tur, men da henter jeg deg kl 9. Du kan si til vennene dine at vi hadde planer sammen, så du kan ikke være ute lengre. Om det går bra får du være ute til halv 10 neste gang.» Og så må du hente ungen, vite hvor hun er, stramme inn og løse opp i takt med hva hun får til. Anonymkode: c2d9c...1b9 Detta vil trigge til at lyging og kjøpe alkohol bak din rygg. Du får ingen info om andre ting en ikkje sannheten. Anonymkode: a7d6a...e26
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2018 #24 Skrevet 19. mars 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, straff henne for å komme hjem, det er lurt, så drar hun et annet (og potensielt mer risikabelt) sted i stedet. For det er ikke det å drikke hun kommer til å slutte med, det er det å komme hjem etterpå. Anonymkode: ab867...ac0 Slutte å komme hjem etterpå? De aller fleste unger - med mindre det er noe riv ruskende galt hjemme - stikker jo ikke av på den måten. Man må sette grenser, hente tidlig, se hvor hun har vært. Når hun skal sove hos noen kjører dere henne dit og hilser på foreldrene, eller ringer. Ser at de er ålreite folk. Har en åpen dialog om hvor ungene er og en enighet om at en 15-åring ikke har noe på en fyllefest å gjøre. Det er jo ikke bare drikking dette handler om. På alene hjemme fester kan det være sex på soverommene, hasjrøyking i hagen, shots på kjøkkenet... En 15-åring har ingenting der å gjøre. Anonymkode: c2d9c...1b9
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2018 #25 Skrevet 19. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Han kan jo juridisk sett det. Men det er en snill gutt, han er oppriktig forelsket i datteren min, og er ikke en fyr som er rundt forbi. De to har en fin kjemi, og har det kjekt sammen. Jeg skulle ønske at hun heller var sammen med en jevnaldrende, men det kan man jo ikke bestemme. Så ja, vi kan jo strengt tatt anmelde ham, men det har vi ingen planer om å gjøre. Han er ikke et monster. Anonymkode: d8f36...37b Jeg tenker at så lenge du vet han behandler henne bra og at han er interessert i å ha et forhold til dere foreldre og resten av familien. Så vil det gå bra. Ingen ønskesituasjon, men bedre p ha kontroll på situasjonen som du sier. Anonymkode: f890e...ae2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå