LisK Skrevet 18. mars 2018 #26 Skrevet 18. mars 2018 På 16.3.2018 den 22.38, Anonym bruker skrev: De fleste tannleger går vel.studiespes, ikke helse og oppvekst. Anonymkode: 5fa36...71e ... 🙄 for å komme inn på studiespesialiserende må man gjennom vg1 og vg2 😉
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2018 #27 Skrevet 18. mars 2018 2 minutter siden, LisK skrev: ... 🙄 for å komme inn på studiespesialiserende må man gjennom vg1 og vg2 😉 Eh, nei. Linja heter studiespesialiserende fra dag 1. Det som tidligere het allmennfag. Der må man også gå hvis man vil bli lege eller sykepleier, fordi det nettopp forbereder eleven til å studere. Helse og oppvekst er yrkesfag, som gir fagbrev (omsorgsarbeider eller barne- og ungdomsarbeider). Ikke studiekompetanse. Anonymkode: 16223...4e3
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2018 #28 Skrevet 18. mars 2018 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Mange hull i tennene uten at det foreligger medisinske årsaker til det skal også meldes. Anonymkode: 49c94...217 ...fordi det kan indikere omsorgssvikt. (F eks at foreldrene er lite til stede i å gi ungene grunnleggende stell.) Ikke fordi hull i seg selv er problemet. Anonymkode: 16223...4e3
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2018 #29 Skrevet 18. mars 2018 59 minutter siden, LisK skrev: ... 🙄 for å komme inn på studiespesialiserende må man gjennom vg1 og vg2 😉 Du har ikke rare utdanningen selv, forstår jeg🙄😂😂 Anonymkode: 6db5d...3a6
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2018 #30 Skrevet 18. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Eh, nei. Linja heter studiespesialiserende fra dag 1. Det som tidligere het allmennfag. Der må man også gå hvis man vil bli lege eller sykepleier, fordi det nettopp forbereder eleven til å studere. Helse og oppvekst er yrkesfag, som gir fagbrev (omsorgsarbeider eller barne- og ungdomsarbeider). Ikke studiekompetanse. Anonymkode: 16223...4e3 Man kan også gå helse og oppvekstfag for så å ta påbygg og få generell studiekompetanse. Anonymkode: d4580...768
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2018 #31 Skrevet 18. mars 2018 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man kan også gå helse og oppvekstfag for så å ta påbygg og få generell studiekompetanse. Anonymkode: d4580...768 Uten at jeg er helt sikker på hvordan opplegget er på vgs nå, tror jeg det blir tungvint. Tannlegeutdanningen krever matematikk, fysikk og kjemi som fordypningsfag (eller hva det nå heter nå for tiden). Anonymkode: d0da9...dd5
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2018 #32 Skrevet 18. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Man kan også gå helse og oppvekstfag for så å ta påbygg og få generell studiekompetanse. Anonymkode: d4580...768 Det var ikke nevnt i innlegget jeg siterte, så den muligheten er irrelevant her. Anonymkode: 16223...4e3
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2018 #33 Skrevet 18. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Uten at jeg er helt sikker på hvordan opplegget er på vgs nå, tror jeg det blir tungvint. Tannlegeutdanningen krever matematikk, fysikk og kjemi som fordypningsfag (eller hva det nå heter nå for tiden). Anonymkode: d0da9...dd5 Programfag. Men ja, du har rett. Man skal innhente VELDIG mye for å ta alt det på ett år. Anonymkode: 16223...4e3
indianærn Skrevet 18. mars 2018 #34 Skrevet 18. mars 2018 om du skal ta realfag som programfag i tillegg til påbygg så vil jeg bare si lykke til. Da må du nemlig ta de fagene som privatist utenom, og de er alle tunge fag. Påbygg er et knallhardt år bare i seg selv
LisK Skrevet 19. mars 2018 #35 Skrevet 19. mars 2018 På 18.3.2018 den 14.09, Anonym bruker skrev: Eh, nei. Linja heter studiespesialiserende fra dag 1. Det som tidligere het allmennfag. Der må man også gå hvis man vil bli lege eller sykepleier, fordi det nettopp forbereder eleven til å studere. Helse og oppvekst er yrkesfag, som gir fagbrev (omsorgsarbeider eller barne- og ungdomsarbeider). Ikke studiekompetanse. Anonymkode: 16223...4e3 😂 jeg skal gå sykepleien nå og har ikke gått allmennfag. Man MÅ ikke det for å gå Vg3 studiespesialiserende. Det er et valg på lik linje som det å avslutte etter endt fagbrev eller ta videreutdanning for så å søke seg inn på høyskole 😉
LisK Skrevet 19. mars 2018 #36 Skrevet 19. mars 2018 På 18.3.2018 den 16.25, Anonym bruker skrev: Uten at jeg er helt sikker på hvordan opplegget er på vgs nå, tror jeg det blir tungvint. Tannlegeutdanningen krever matematikk, fysikk og kjemi som fordypningsfag (eller hva det nå heter nå for tiden). Anonymkode: d0da9...dd5 Man kan om man vil ha flere ting å velge mellom velge den tyngre matematikken enn den som er stilt etter f.eks helse og oppvekstfag eller kunst og håndtverk osv. Da har man god nok matematikk i bunnen til å ta tyngre fag på høyskole. Velger man derimot den lettere matematikken MÅ man ha bedre karakterer da det ikke gir ekstrapoeng f.eks.. Man må ikke ha fysikk og kjemi som fordypningsfag på videregående, men bedre karakter også i f.eks naturfag som har mye kjemi i dag. Har man ikke det kan ting bli vanskelig på høyskole, men ikke uoverkommelig
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2018 #37 Skrevet 19. mars 2018 9 minutter siden, LisK skrev: Man kan om man vil ha flere ting å velge mellom velge den tyngre matematikken enn den som er stilt etter f.eks helse og oppvekstfag eller kunst og håndtverk osv. Da har man god nok matematikk i bunnen til å ta tyngre fag på høyskole. Velger man derimot den lettere matematikken MÅ man ha bedre karakterer da det ikke gir ekstrapoeng f.eks.. Man må ikke ha fysikk og kjemi som fordypningsfag på videregående, men bedre karakter også i f.eks naturfag som har mye kjemi i dag. Har man ikke det kan ting bli vanskelig på høyskole, men ikke uoverkommelig Tannlege er ikke et høyskolestudium. Disse kravene er sakset fra UiO Du må ha en av disse: Matematikk R1 Matematikk (S1+S2) Og begge disse: Fysikk 1 Kjemi (1+2) Anonymkode: d0da9...dd5
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2018 #38 Skrevet 19. mars 2018 3 timer siden, LisK skrev: Man kan om man vil ha flere ting å velge mellom velge den tyngre matematikken enn den som er stilt etter f.eks helse og oppvekstfag eller kunst og håndtverk osv. Da har man god nok matematikk i bunnen til å ta tyngre fag på høyskole. Velger man derimot den lettere matematikken MÅ man ha bedre karakterer da det ikke gir ekstrapoeng f.eks.. Man må ikke ha fysikk og kjemi som fordypningsfag på videregående, men bedre karakter også i f.eks naturfag som har mye kjemi i dag. Har man ikke det kan ting bli vanskelig på høyskole, men ikke uoverkommelig Kunst og håndverk er ikke en linje. Anonymkode: 16223...4e3
LisK Skrevet 20. mars 2018 #39 Skrevet 20. mars 2018 Makan til skravletroll det var her altså.. 1) man MÅ ingen ting. Man kommer inn så lenge kravet til å komme inn på tannlegestudiet rettere sagt odontlogi) som forsåvidt er et masterstudie man må på høyskole for å ta er fylt opp kan man gå andre veier for å komme inn på skole. 2) fra jeg gikk Vg1 og Vg2 het det design og håndtverk sorry en liten skrivefeil er vel ikke verdens undergang.. stavekontroll på telefonen er en fin ting, men herregud å henge seg opp i småting altså 🙄
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #40 Skrevet 20. mars 2018 1 time siden, LisK skrev: Makan til skravletroll det var her altså.. 1) man MÅ ingen ting. Man kommer inn så lenge kravet til å komme inn på tannlegestudiet rettere sagt odontlogi) som forsåvidt er et masterstudie man må på høyskole for å ta er fylt opp kan man gå andre veier for å komme inn på skole. 2) fra jeg gikk Vg1 og Vg2 het det design og håndtverk sorry en liten skrivefeil er vel ikke verdens undergang.. stavekontroll på telefonen er en fin ting, men herregud å henge seg opp i småting altså 🙄 Hør, denne tråden handler om hvorvidt tannleger kan fange opp barn som trenger hjelp av barnevernet. Det er DU som drar i gang en eviglang avsporing om hvilke fag en (framtidig) tannlege kan velge på videregående; noe som i seg selv er helt irrelevant, ettersom det ikke er der han/hun lærer å gjenkjenne indikasjoner på omsorgssvikt. Når du i tillegg ikke har noen kunnskap om verken tannlegeutdannelse eller videregående skole, ut over at du selv gikk på sistnevnte en gang for 10-20 år siden, så blir denne avsporingen bare pinlig. La den ligge. Du har ikke peil. Anonymkode: 16223...4e3
LisK Skrevet 20. mars 2018 #41 Skrevet 20. mars 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Hør, denne tråden handler om hvorvidt tannleger kan fange opp barn som trenger hjelp av barnevernet. Det er DU som drar i gang en eviglang avsporing om hvilke fag en (framtidig) tannlege kan velge på videregående; noe som i seg selv er helt irrelevant, ettersom det ikke er der han/hun lærer å gjenkjenne indikasjoner på omsorgssvikt. Når du i tillegg ikke har noen kunnskap om verken tannlegeutdannelse eller videregående skole, ut over at du selv gikk på sistnevnte en gang for 10-20 år siden, så blir denne avsporingen bare pinlig. La den ligge. Du har ikke peil. Anonymkode: 16223...4e3 Jeg tok riktignok ordinær videregående før rundt 10 år siden, men prøver nå her å si at man faktisk lærer om indikasjoner på omsorgssvikt allerede da, men det er ikke jeg som er ignorant eller har lite peiling. Du påstår ting som virkelig ikke henger på greip og gidder ikke søke opp relevant fakta, men kommer med svada sjøl. Jeg går voksenopplæring nå nærmere bestemt generell studiekompetanse/studiespesialiserende selv om jeg er ferdig utdannet siden jeg nå sikter på nettopp høyskole (der man forsåvidt enten tar Mastergrad eller Bachelorgrad) så jeg vet faktisk hva jeg snakker om. Jeg vurderte også forresten å gå odontologistdiet(tannlegestudiet) både for 10 år siden og denne gangen og har gjort grundig research i forhold til det, men nei jeg slenger ut med svada tull jeg også for morroskyld...
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #42 Skrevet 20. mars 2018 30 minutter siden, LisK skrev: Jeg tok riktignok ordinær videregående før rundt 10 år siden, men prøver nå her å si at man faktisk lærer om indikasjoner på omsorgssvikt allerede da, men det er ikke jeg som er ignorant eller har lite peiling. Du påstår ting som virkelig ikke henger på greip og gidder ikke søke opp relevant fakta, men kommer med svada sjøl. Jeg går voksenopplæring nå nærmere bestemt generell studiekompetanse/studiespesialiserende selv om jeg er ferdig utdannet siden jeg nå sikter på nettopp høyskole (der man forsåvidt enten tar Mastergrad eller Bachelorgrad) så jeg vet faktisk hva jeg snakker om. Jeg vurderte også forresten å gå odontologistdiet(tannlegestudiet) både for 10 år siden og denne gangen og har gjort grundig research i forhold til det, men nei jeg slenger ut med svada tull jeg også for morroskyld... Du, jeg jobber i vgs og vet hva som undervises her. Sannsynligheten for at noen med fagbrev som omsorgsarbeider skal ta de nødvendige realfagene som påbygning og deretter bli tannlege er like usannsynlig som at du skal kunne klare det... Anonymkode: 16223...4e3
LisK Skrevet 20. mars 2018 #43 Skrevet 20. mars 2018 Wow, jeg syns faktisk synd på elevene dine med den negative holdningen du har. Du får ha en fin dag videre
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #44 Skrevet 20. mars 2018 Jeg synes dette høres skremmende. Hva med sønnen min, han er en slik type som får raserianfall bare å kle på han? (Ikke alltid men noen ganger) eller de gangene vi har vært hos fastlege så må jeg holde fast ben og armer og hodet hans får at fast legen skal lytte han og sjekke hals og ører? Eller den gangen når han skal ta allergi test og skrek sånn at alle ansatte begynte å komme på rommet for å se om alt var Ok? Jeg vet at det er ikke bra, men det er faktisk sjeldent vi får pussa de stakkars tennene hans. Han har perioder, noen ganger vil han selv noen ganger nekter han. Selvfølgelig er jo ikke dette bra, men vi har prøvd alle mulige måter han mister pusten av å gråte. Så jeg er garantert bekymrings melding til bv når vi skal vår første tur til tannlegen😂 Anonymkode: 3c145...5f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå