Anonym bruker Skrevet 16. mars 2018 #1 Skrevet 16. mars 2018 Og det er jo bra, så lenge det skyldes omsorgssvikt og ikke sykdom, men... Det jeg reagerer på er at denne tannlegen sier: – Jeg har hatt barn som har sagt at det godt kunne ha flyttet hjemmefra, forteller Agdal. Overskrider hun ikke sin rolle med å bevege seg inn på slike samtaler? En ting er å snakke om pusserutiner, noe helt annet som tannlege å snakke om hjemmeforhold. https://www.nrk.no/rogaland/kraftig-okning-i-bekymringsmeldinger-fra-tannlegen-1.13962886 Anonymkode: 80b7c...98e
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2018 #2 Skrevet 16. mars 2018 Nei, det synes jeg ikke. Vi snakker med pasienter om alle slags temaer, hvordan det ser ut i munnen gjenspeiler mye av livssituasjonen generelt. Mye psykologi i vårt yrke og. Hvis et barn kommer inn med munnen full av hull er det naturlig at man må til bunns i hvorfor ting har blitt som det har blitt. Og mange pasienter åpner seg lett når man først spør om hvordan dem har det. Anonymkode: 6198e...daa
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2018 #3 Skrevet 16. mars 2018 Nei jeg tenker ikke at hun gjør noe som hun ikke bør her! Det forteller bare at tannleger også hører mye fra sine pasienter. Synes det er flott at hun er åpen om dette slik at flere fanger opp overgrep. Tannleger har faktisk en jobb som kan være til hjelp når det gjelder å oppdage seksuelle overgrep blant annet. Anonymkode: cc8db...1e0
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2018 #4 Skrevet 16. mars 2018 Dessuten er de også helsepersonell og har mye pasientkontakt. Derfor er de pliktig til å rapportere hvis de mistenker at ting ikke er som det skal. Anonymkode: cc8db...1e0
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2018 #5 Skrevet 16. mars 2018 Ehhh Takk og lov at det fins personer / tannleger som fanger opp barn som ikke har det bra. Utifra det jeg leser i artikkelen , så burde de melde inn enda fler tilfeller. Anonymkode: b00dc...7ef
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2018 #6 Skrevet 16. mars 2018 Et ønske om å flytte hjemmefra har mine med ujevne mellomrom også. Får de spørsmålet på rett dag, til rett tid 🙈 Anonymkode: 3cfdf...9a1
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2018 #7 Skrevet 16. mars 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Et ønske om å flytte hjemmefra har mine med ujevne mellomrom også. Får de spørsmålet på rett dag, til rett tid 🙈 Anonymkode: 3cfdf...9a1 Nå var det vel ikke slik at tannlegen spør direkte. Alle barn har vel i trass sagt at de vil flytte både til venner og besteforeldre. Tror ikke det er de den tenker på her.. Anonymkode: cc8db...1e0
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2018 #8 Skrevet 16. mars 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dessuten er de også helsepersonell og har mye pasientkontakt. Derfor er de pliktig til å rapportere hvis de mistenker at ting ikke er som det skal. Anonymkode: cc8db...1e0 Men får de opplæring i slike temaer i utdanningen? Det kommer jo an på alderen til barna, men unger kan jo ledes til å si så mangt. Og som sagt, hull i tenna bør meldes, det er jeg ikke uenig i. hi Anonymkode: 80b7c...98e
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2018 #9 Skrevet 16. mars 2018 Tannleger fanger også opp barn utsatt for seksuelle overgrep i munnen, visstnok. Anonymkode: efdc3...a7f
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2018 #10 Skrevet 16. mars 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men får de opplæring i slike temaer i utdanningen? Det kommer jo an på alderen til barna, men unger kan jo ledes til å si så mangt. Og som sagt, hull i tenna bør meldes, det er jeg ikke uenig i. hi Anonymkode: 80b7c...98e Utsagnene blir nok satt i sammenheng med andre tegn. Tipper at tannlegen ikke melder til barnevernet om det kun kommer er ønske om å flytte hjemmefra. Tenk på de stakkars små som er helt prisgitt foreldre som skader dem. Forferdelig å tenke på. Anonymkode: 6e553...e06
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2018 #11 Skrevet 16. mars 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tannleger fanger også opp barn utsatt for seksuelle overgrep i munnen, visstnok. Anonymkode: efdc3...a7f Det er ikke så mye de kan se i munnen. Men de kan se reaksjoner. Jeg ble grovt misbrukt som barn, hadde fullstendig angst for tannleger, og alt som skulle i munnen, og jeg var helt hysterisk, fikk noen noe langt nok inn i munnen, så jeg brakk meg, fikk jeg skikkelig angst anfall. Men på den tiden, så kunne de ikke sånt, og jeg ble bare stemplet som vanskelig barn. I dag, hadde det blitt meldt til barnevernet, og jeg hadde fått hjelp. Men tennene mine var flotte, aldri hull eller noe galt. Fikk mitt første hull i voksen alder. Anonymkode: 41f2e...112
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2018 #12 Skrevet 16. mars 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke så mye de kan se i munnen. Men de kan se reaksjoner. Jeg ble grovt misbrukt som barn, hadde fullstendig angst for tannleger, og alt som skulle i munnen, og jeg var helt hysterisk, fikk noen noe langt nok inn i munnen, så jeg brakk meg, fikk jeg skikkelig angst anfall. Men på den tiden, så kunne de ikke sånt, og jeg ble bare stemplet som vanskelig barn. I dag, hadde det blitt meldt til barnevernet, og jeg hadde fått hjelp. Men tennene mine var flotte, aldri hull eller noe galt. Fikk mitt første hull i voksen alder. Anonymkode: 41f2e...112 Jeg har en sønn som brekker seg bare tannbørsten rører tungen. Eller kommer for langt bak. Som ikke er så langt om du skjønner. Veldig sikker på at han ikke er misbrukt. Så om tannlegene skal melde fra med det som grunnlag så er det nok mange. Men om reaksjonen er der er det jo noe annet. Anonymkode: e400c...f3b
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2018 #13 Skrevet 16. mars 2018 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en sønn som brekker seg bare tannbørsten rører tungen. Eller kommer for langt bak. Som ikke er så langt om du skjønner. Veldig sikker på at han ikke er misbrukt. Så om tannlegene skal melde fra med det som grunnlag så er det nok mange. Men om reaksjonen er der er det jo noe annet. Anonymkode: e400c...f3b Jeg er også sånn, ingen overgrep her. Her er det flere i min familie som har det på samme måte, å pusse tungen er overhodet ikke aktuelt for det klarer jeg ikke. Anonymkode: 1ef77...9b7
LisK Skrevet 16. mars 2018 #14 Skrevet 16. mars 2018 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men får de opplæring i slike temaer i utdanningen? Det kommer jo an på alderen til barna, men unger kan jo ledes til å si så mangt. Og som sagt, hull i tenna bør meldes, det er jeg ikke uenig i. hi Anonymkode: 80b7c...98e Ja, det gjør man til en viss grad. Nåtidens helse og oppvekstfag som var helse og sosialfag for noen år siden dekker en del om dette i helsefagene Vg1 og et av fellesfaga (samfunnsfag) Vg2
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2018 #15 Skrevet 16. mars 2018 Ville det aller beste vært om tannlegen ikke spurte slik at saken ikke ble meldt da? Merkelig tankegang egentlig. Anonymkode: 795f5...f01
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2018 #16 Skrevet 16. mars 2018 Jeg rømte hjemmefra som barn....hel ned til svingen der bilveien gikk. Kunne jo ikke krysse den så kom jo ikke lengre.. Ja dette burde tannlegen ha hørt, og meldig inn.. lol. I min familie har vi så dårlige tenner så glad mine egne ennå sitter i kjeften min. Det skyldes dårlige gener, ikke omsorgs svikt. Anonymkode: b5c65...4f2
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2018 #17 Skrevet 16. mars 2018 Det er så vanskelig å forstå denne frykten for å bli meldt til barnevernet uten grunn. Tror dere ikke tannleger klarer å skille mellom dårlig tannhygiene og tannsykdom? Eller påfallende oppførsel vs uvilje mot å bli undersøkt. Har dere ingenting å skjule så slapp av! Anonymkode: 5c5a4...a20
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2018 #18 Skrevet 16. mars 2018 1 time siden, LisK skrev: Ja, det gjør man til en viss grad. Nåtidens helse og oppvekstfag som var helse og sosialfag for noen år siden dekker en del om dette i helsefagene Vg1 og et av fellesfaga (samfunnsfag) Vg2 De fleste tannleger går vel.studiespes, ikke helse og oppvekst. Anonymkode: 5fa36...71e
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2018 #19 Skrevet 16. mars 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Men får de opplæring i slike temaer i utdanningen? Det kommer jo an på alderen til barna, men unger kan jo ledes til å si så mangt. Og som sagt, hull i tenna bør meldes, det er jeg ikke uenig i. hi Anonymkode: 80b7c...98e Som tannlege reagerer jeg på dette. Jeg håper virkelig ingen går rundt og tror at karies automatisk kvalifiserer til bekymringsmelding, eller tror barn med karies nødvendigvis utsettes for omsorgssvikt. Det finnes ingen tannleger som sender bekymringsmelding kun på grunnlag av et hull eller to. Dersom foreldrene derimot ikke evner å følge opp nødvendig behandling kan det være vi blir bekymret for barnet. Vi har grundig opplæring i dette. Vi ser pasientene regelmessig, og med belysning som gir godt overblikk over hele hoderegionen. Vi vet hvilke fysiske tegn vi skal se etter, og ulike typer atferd som er mistenkelig. Ja, brekninger kan være et tegn, men ikke alene. Vi har selvfølgelig god kunnskap om brekningsrefleksen, og vet at noen fra naturens side er mer følsomme enn andre. Vi intervjuer ikke barn for å lete etter tegn på omsorgssvikt, men dersom noe bekymringsfullt kommer opp i løpet av samtalen kan dette kvalifisere til en bekymringsmelding. Til syvende og sist er det ikke opp til tannlegen å etterforske eller avgjøre noe som helst. Vi har en plikt til å melde fra dersom vi mistenker at et barn ikke har nødvendig omsorg, så er resten opp til barnevernet. Ingen skal være redde for å sende barna sine til tannlegen. Vi er her for å hjelpe. Anonymkode: d0da9...dd5
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2018 #20 Skrevet 16. mars 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en sønn som brekker seg bare tannbørsten rører tungen. Eller kommer for langt bak. Som ikke er så langt om du skjønner. Veldig sikker på at han ikke er misbrukt. Så om tannlegene skal melde fra med det som grunnlag så er det nok mange. Men om reaksjonen er der er det jo noe annet. Anonymkode: e400c...f3b Nå skrev jeg ikke bare det å brekke seg, men faktisk få angstanfall, og panikk av det. Og stor frykt for å bare få noe inn i munnen. Altså jeg løp, skrek, og kjempet av hele min makt, fra første gang jeg skulle til tannlegen. Første året fikk de ikke åpnet munnen min. Anonymkode: 41f2e...112
Eliseflisa Skrevet 16. mars 2018 #21 Skrevet 16. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: De fleste tannleger går vel.studiespes, ikke helse og oppvekst. Anonymkode: 5fa36...71e Jaaaa, det er i hvert fall helt sikkert... Første del av utd deres er jo legestudiet. Ikke noe helse og miljø/oppvekst her nei=)
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2018 #22 Skrevet 16. mars 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Men får de opplæring i slike temaer i utdanningen? Det kommer jo an på alderen til barna, men unger kan jo ledes til å si så mangt. Og som sagt, hull i tenna bør meldes, det er jeg ikke uenig i. hi Anonymkode: 80b7c...98e Du har visst misforstått HELT.... Det er ikke hull i tenna som skal meldes. Men indikasjoner på vold, misbruk eller omsorgssvikt skal alltid meldes. Anonymkode: 16223...4e3
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2018 #24 Skrevet 18. mars 2018 På 16.03.2018 den 20.12, Anonym bruker skrev: Og det er jo bra, så lenge det skyldes omsorgssvikt og ikke sykdom, men... Det jeg reagerer på er at denne tannlegen sier: – Jeg har hatt barn som har sagt at det godt kunne ha flyttet hjemmefra, forteller Agdal. Overskrider hun ikke sin rolle med å bevege seg inn på slike samtaler? En ting er å snakke om pusserutiner, noe helt annet som tannlege å snakke om hjemmeforhold. https://www.nrk.no/rogaland/kraftig-okning-i-bekymringsmeldinger-fra-tannlegen-1.13962886 Anonymkode: 80b7c...98e Her er jeg helt enig meg deg, samtaler med barn ut over det tannhygieniske har ikke tannleger kompetanse på. Anonymkode: 49c94...217
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2018 #25 Skrevet 18. mars 2018 På 17.03.2018 den 0.27, Anonym bruker skrev: Du har visst misforstått HELT.... Det er ikke hull i tenna som skal meldes. Men indikasjoner på vold, misbruk eller omsorgssvikt skal alltid meldes. Anonymkode: 16223...4e3 Mange hull i tennene uten at det foreligger medisinske årsaker til det skal også meldes. Anonymkode: 49c94...217
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå