Anonym bruker Skrevet 15. mars 2018 #1 Skrevet 15. mars 2018 Og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har tidligere sagt til henne at hun ikke bør lesse på med smør på skiva, og tenke litt på å mosjonere mer. Jeg har spilt på helsa, og aldri sagt at det er fordi hun har lagt seg ut. Jeg har framstilt det som at hun bør tenke på kostholdet sitt og mosjon fordi det er godt for både kropp og sjel. Oppmuntret på alle vis. Men hun spiser og spiser, og jeg vet ikke hva jeg skal si lenger. Hun er veldig sår på dette, og vi kjøper sjelden inn usunn mat. Så jeg prøver å regulere det slik. Men mer enn det har jeg jo ikke makt over lengre, hun er så stor nå at hun styrer dette selv også. Noen tips?? Anonymkode: dd64f...0bd
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2018 #2 Skrevet 15. mars 2018 Å ligge unna spisingen og heller nærme deg henne emosjonelt. Du skjønner at trøstespising ikke er et kostholdsproblem, ikke sant...? Anonymkode: e6be3...3e5
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2018 #3 Skrevet 15. mars 2018 Hun er så gammel at det nok ikke er så mye du skal gjøre veldig aktivt med det. Men lag sunn og god mat som hun liker. Ha sunn snacks tilgjengelig. Gå foran med et godt eksempel. Kanskje du kan tilby henne å lage salat eller lignende hun kan ha med til lunsj. Vær aktiv selv og støtt alltid opp hvis hun viser interesse, for eksempel ved å betale for trening. Hjelp henne å spise regelmessig, orker hun ikke frokost, ha en skyr eller smoothie hun kan ta med seg. Er hun ikke hjemme ved middagstid, ha noe liggende som hun kan varme opp når hun kommer hjem. Anonymkode: fe29c...227
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2018 #4 Skrevet 15. mars 2018 En normalt aktiv 17-åring blir ikke overvektig av å spise fire normalt sunne måltider om dagen. Problemet i dag er i stor grad "snacking". Ungdommen har penger, og det er alltid usunn men god mat, snacks, kalorifull drikke osv tilgjengelig. Dagene blir et eneste langt måltid med småspising.... Men det er jo også som nevnt før i tråden sånn at overspising og trøstespising sitter i psyken, man spiser ikke sånn fordi man er så sulten, man (mis)bruker maten for å døyve andre ting i livet. Det er også sånn at de fleste har ganske høy forbrenning i puberteten, da skjer det veldig mye i kropp og sinn samtidig som de siste 10-20 cm på høyden må på plass og kroppen bruker mye bensin. Men så er man plutselig ferdig med puberteten, ferdig med å vokse, også ha man lagt seg til noen vaner som man kom unna med i vokseperioden, men som legger seg på skinka når man er ferdig utvokst. Vanskelig å vite hvordan man skal gå frem i forhold til dette da, men det er ikke farlig å snakke om kosthold. Anonymkode: 7e7a8...1e0
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2018 #5 Skrevet 15. mars 2018 Kanskje du heller skal prøve å snakke med henne om årsaken til at hun overspiser? Er det fordi hun er glad i mat, eller kveler hun følelser med mat. Anonymkode: 2b0c8...258
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2018 #6 Skrevet 15. mars 2018 Jeg er temmelig sikker på at hun bare er veldig glad i mat. Hun spiser mye, altfor mye. Jeg føler hun har det greit ellers, men det blir jo bare et tidsspørsmål når hun innser at vekten blir et problem. Jeg kan ikke si at du er for stor nå, du må passe deg. Det føler jeg ikke vil hjelpe egentlig. HI Anonymkode: dd64f...0bd
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2018 #7 Skrevet 15. mars 2018 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er temmelig sikker på at hun bare er veldig glad i mat. Hun spiser mye, altfor mye. Jeg føler hun har det greit ellers, men det blir jo bare et tidsspørsmål når hun innser at vekten blir et problem. Jeg kan ikke si at du er for stor nå, du må passe deg. Det føler jeg ikke vil hjelpe egentlig. HI Anonymkode: dd64f...0bd Hun er 17 år. Om hun syns det er et problem at vekten går opp er det kun hun som skal gjøre noe med det. Om hun ikke syns det er et problem, så er det ikke et problem. Det er hennes kropp og hennes liv. Dette er ikke noe du skal gjøre noe med, syns jeg. Du snakker om en som straks er myndig, og om vekten blir for høy til at det hemmer henne fysisk, så vil hun innse det etterhvert. Er det snakk om noen kg for mye kan man fint leve med det. Du kan ikke legge restriksjoner på hva og hvor mye skal hun skal spise. Anonymkode: 372f1...fff
Nyttårs barn Skrevet 15. mars 2018 #8 Skrevet 15. mars 2018 Altså om hun er glad i mat og trives med å være litt rund, så er det ikke verdens undergang. Jeg ville forsøkt å erstatte noe av det hun spiser med annen mat. f.eks egg og omelett i stedet for brødmat. supper og grønnsaker i stedet for pasta osv. kutt opp grønnsaker med dipp til kveldskos
Nyttårs barn Skrevet 15. mars 2018 #9 Skrevet 15. mars 2018 Akkurat nå, Nyttårs barn skrev: Altså om hun er glad i mat og trives med å være litt rund, så er det ikke verdens undergang. Jeg ville forsøkt å erstatte noe av det hun spiser med annen mat. f.eks egg og omelett i stedet for brødmat. supper og grønnsaker i stedet for pasta osv. kutt opp grønnsaker med dipp til kveldskos Men ofte så går jo vekten opp i starten av voksenlivet. De færreste veier det de gjør som 18-åringer resten av livet. Så sånn sett er det kanskje greit å ta noen grep nå.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2018 #10 Skrevet 15. mars 2018 Hvor aktiv er hun? Kan dere begynne på treningssenter sammen? Anonymkode: bc7e0...6ba
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2018 #11 Skrevet 15. mars 2018 Jeg var en overvektig ungdom. Grunnen var enkelt og greit at jeg ELSKER all mat og ikke hadde metthetsfølelse. Jeg hatet at folk påpekte at jeg var overvektig. Mamma maste, mormor maste og søstre maste. DET HJELPER IKKE! Det eneste som skjedde var at jeg trakk meg bort fra dem som maste og trøstet meg med en sjokolade🙈 Det jeg i ettertid tenker kunne hjulpet meg var et Grete roede kurs eller noe lignende kostholdsveiledning. Det er nesten umulig å klare det uten å virkelig få hjelp. Og du, ikke tro at det er hjelp i å påpeke at hun er overvektige, det eneste det gjør er å skape skam og overspising Anonymkode: 44c43...c9d
Gjest Darwinia:-) Skrevet 15. mars 2018 #12 Skrevet 15. mars 2018 (endret) 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Å ligge unna spisingen og heller nærme deg henne emosjonelt. Du skjønner at trøstespising ikke er et kostholdsproblem, ikke sant...? Anonymkode: e6be3...3e5 Hvor leser du at hun trøstespiser? Du skjønner at ikke all overspising skyldes trøstespising, ikke sant...? Endret 15. mars 2018 av Darwinia:-)
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2018 #13 Skrevet 15. mars 2018 Å tro at hun ikke skjønner dette selv er naivt. Barn ned til åtte år sammenligner kroppen sin med venner. Dette vet hun godt. Å spise for mye smør på skiva gjør henne ikke feit. Jeg ville vært ærlig jeg. Si hun spiser for mye i forhold til aktivitetsnivå. Uansett, å oppmuntre til trening er langt bedre enn å skjerpe inn på mat. Da spiser hun andre steder. Anonymkode: 74f1b...fd9
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2018 #14 Skrevet 15. mars 2018 Det er bedre hun uten skal kan spise grovt brød med leverpostei hjemme enn at du maser på henne så hun begynner kjøpe skoleboller på butikken og spise i smug..... Anonymkode: 7e7a8...1e0
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2018 #15 Skrevet 16. mars 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er temmelig sikker på at hun bare er veldig glad i mat. Hun spiser mye, altfor mye. Jeg føler hun har det greit ellers, men det blir jo bare et tidsspørsmål når hun innser at vekten blir et problem. Jeg kan ikke si at du er for stor nå, du må passe deg. Det føler jeg ikke vil hjelpe egentlig. HI Anonymkode: dd64f...0bd Hvis hun er "veldig sår på dette" så skyldes det ikke bare god apetitt, altså. Det er noe mer i bunnen. Men så lenge hennes nærmeste nekter å se henne, bare ser uvanen hennes, så er det vel lite håp om bedring. Anonymkode: e6be3...3e5
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2018 #16 Skrevet 16. mars 2018 6 timer siden, Darwinia:-) skrev: Hvor leser du at hun trøstespiser? Du skjønner at ikke all overspising skyldes trøstespising, ikke sant...? All overspising er en form for spiseforstyrrelse. Kall det trøstespising eller hva du vil, ingen 17-åring ØNSKER å være feit. Anonymkode: e6be3...3e5
Gjest Darwinia:-) Skrevet 16. mars 2018 #17 Skrevet 16. mars 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: All overspising er en form for spiseforstyrrelse. Kall det trøstespising eller hva du vil, ingen 17-åring ØNSKER å være feit. Anonymkode: e6be3...3e5 Herregud😂 Ja, all overspising er spiseforstyrrelse, men ikke all spiseforstyrrelse er trøstespising. Ser du ikke forskjellen? Eller tror du VIRKELIG at alle overvektige mennesker er overvektige fordi de er triste og trøstespiser?
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2018 #18 Skrevet 16. mars 2018 Darwina har rett. Jeg føler på ingen måte at min datter er trist og trøstespiser. Hun har mange venner og er supersosial. Men hun er bare veldig veldig glad i mat. HI Anonymkode: dd64f...0bd
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2018 #19 Skrevet 16. mars 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis hun er "veldig sår på dette" så skyldes det ikke bare god apetitt, altså. Det er noe mer i bunnen. Men så lenge hennes nærmeste nekter å se henne, bare ser uvanen hennes, så er det vel lite håp om bedring. Anonymkode: e6be3...3e5 Hun vet at hun er "chubby" som hun sier. Og det virker ikke som det har plaget henne nevneverdig. Men det jeg nå er redd for, er at det blir såpass mye mer chubby slik at hun ikke ønsker å vise seg i badetøy og slikt til sommeren. For det vil jo komme hvis hun fortsetter sånn. Vi har ikke godis og chips og sånt liggende. Hun rensker alt. Så det går ikke. Men jeg får meg rett og slett ikke til å si at hun må kutte ut å spise så mye, fordi hun er for tykk. Det er veldig sårende, uansett om hun er klar over det eller ikke. HI Anonymkode: dd64f...0bd
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2018 #20 Skrevet 17. mars 2018 hun er nesten voksen, du lar henne være Anonymkode: 6f4b9...eb5
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2018 #21 Skrevet 17. mars 2018 Jeg var overvektig i den alderen og jeg skulle ønske at de rundt med kalte en spade for en spade. Ikke bare "det er bra å trene osv". Det gikk inn hos meg og jeg ante til slutt ikke hvor stor jeg ble...Dette har plaget meg i over 25 år nå og det er tøft.. Anonymkode: e01ac...927
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2018 #22 Skrevet 17. mars 2018 På 16. mars 2018 den 8.21, Darwinia:-) skrev: Herregud😂 Ja, all overspising er spiseforstyrrelse, men ikke all spiseforstyrrelse er trøstespising. Ser du ikke forskjellen? Eller tror du VIRKELIG at alle overvektige mennesker er overvektige fordi de er triste og trøstespiser? Denne jenta overspiser. Hun har en spiseforstyrrelse. Vi kan gjerne enes om å ikke kalle det trøstespising. Men uttrykket betegner altså bare at spising maskerer følelser; noe som også er implisitt i begrepet spiseforstyrrelser. Ferdig å kverulere? Anonymkode: e6be3...3e5
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2018 #23 Skrevet 17. mars 2018 På 16. mars 2018 den 9.17, Anonym bruker skrev: Darwina har rett. Jeg føler på ingen måte at min datter er trist og trøstespiser. Hun har mange venner og er supersosial. Men hun er bare veldig veldig glad i mat. HI Anonymkode: dd64f...0bd Og likevel er det tabu å si det høyt? Enten motsier du deg selv, eller så kjenner du henne dårlig. Anonymkode: e6be3...3e5
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2018 #24 Skrevet 17. mars 2018 På 15.3.2018 den 19.07, Anonym bruker skrev: Å tro at hun ikke skjønner dette selv er naivt. Barn ned til åtte år sammenligner kroppen sin med venner. Dette vet hun godt. Å spise for mye smør på skiva gjør henne ikke feit. Jeg ville vært ærlig jeg. Si hun spiser for mye i forhold til aktivitetsnivå. Uansett, å oppmuntre til trening er langt bedre enn å skjerpe inn på mat. Da spiser hun andre steder. Anonymkode: 74f1b...fd9 Oi, har du sjekka hvor mye kalorier det er i smør? Det er neppe det alene, men skal man ned i vekt må man faktisk gidde å være streng med seg selv. Og da funker ikke smør, men noe sunt fett må man få fra andre steder i korrekt mengde. Trening er gram, kosthold er kg. Like it or not. Men sånn er det. Håper hun får hjelp til å danne gode vaner til resten av livet. Anonymkode: ae32d...5d1
Gjest Darwinia:-) Skrevet 17. mars 2018 #25 Skrevet 17. mars 2018 (endret) 1 time siden, Anonym bruker skrev: Denne jenta overspiser. Hun har en spiseforstyrrelse. Vi kan gjerne enes om å ikke kalle det trøstespising. Men uttrykket betegner altså bare at spising maskerer følelser; noe som også er implisitt i begrepet spiseforstyrrelser. Ferdig å kverulere? Anonymkode: e6be3...3e5 *Angrep er det beste forsvar* Men ja, hvis du er ferdig med å gi feilaktige diagnoser over internett, så er jeg ferdig med å "kverulere"😁 Endret 17. mars 2018 av Darwinia:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå