Gå til innhold

Har noen her sett "Utøya 22. juli"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så den for to dager siden, og fy, for et inntrykk den gjorde. Hadde ikke lyst til å se den, men tenkte at det er viktig å holde det minnet skjerpet. Den var så sterk! Utrolig fint laget, anbefaler den for alle som tror de tåler det - men kanskje ikke for dem som mistet noen der. 

Anonymkode: 964bf...045

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Den er veldig snill. Helt uten effekter. Historien er effekt i seg selv. Så ingen kan komme og si at man gjør dette til underholdning. Det er enkel, presis fakta.

Anonymkode: ccd71...e42

Skrevet

Skal se den på fredag . Er veldig spent

Anonymkode: 1bb37...4a1

Skrevet

Så den i dag, gjorde sterkt inntrykk..., både skvatt å grein, men filmen er godt laget, 

fikk vondt i magen etterpå... 

den er viktig å verdt å se❤️

Anonymkode: f7d03...511

Skrevet

Så den idag. Vi må ikke glemme.

Anonymkode: 05701...578

Skrevet

Har sett den. Viktig film å se, men hadde vondt i kroppen i flere dager etterpå. 

Anonymkode: c6623...0b7

Skrevet

Utrolig dårlig film, hadde forventet så MYE mer, helt ræva dessverre .. ikke trist, skuddene hørtes ut som fyrverkeri. DÅRLIG FILMET

Anonymkode: afc20...96c

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Utrolig dårlig film, hadde forventet så MYE mer, helt ræva dessverre .. ikke trist, skuddene hørtes ut som fyrverkeri. DÅRLIG FILMET

Det er slik skudd høres ut. Og ikke trist? Å leve seg inn i den desperasjonen de må ha følt da det gikk opp for dem at de ble jaktet på som dyr, der de løp rundt på ei lita øy og ikke ante hvor mange angripere det var, eller hvorfor? Når ryktet gikk om at det var politiet som skjøt, og de visste at det hadde vært et angrep i Oslo? Da de satt ved jevngamle og så dem dø rett for øynene på seg? Det synes jeg sier mer om deg enn om filmen.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er slik skudd høres ut. Og ikke trist? Å leve seg inn i den desperasjonen de må ha følt da det gikk opp for dem at de ble jaktet på som dyr, der de løp rundt på ei lita øy og ikke ante hvor mange angripere det var, eller hvorfor? Når ryktet gikk om at det var politiet som skjøt, og de visste at det hadde vært et angrep i Oslo? Da de satt ved jevngamle og så dem dø rett for øynene på seg? Det synes jeg sier mer om deg enn om filmen.

bryr meg svært lite om hva du mener, dette er min mening og den har jeg lov til og ha

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

bryr meg svært lite om hva du mener, dette er min mening og den har jeg lov til og ha

Ja, det har du så absolutt. Og jeg har lov til å ha min mening om deg basert på dine uttalelser.

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trist med manglende empati 

Anonymkode: d51f3...876

Skrevet

Jeg har ikke sett den og tenker ikke å se den. Jeg vet hva som skjedde og trenger ikke vite det om og om igjen

Anonymkode: ccb51...736

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke sett den og tenker ikke å se den. Jeg vet hva som skjedde og trenger ikke vite det om og om igjen

Du gjør kanskje ikke det, men den politiske retorikken i det siste har vist at det er det ganske mange som gjør, dessverre.

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du gjør kanskje ikke det, men den politiske retorikken i det siste har vist at det er det ganske mange som gjør, dessverre.

Det synes jeg ikke. Mitt inntrykk er at de som allerede er skrudd vil fortsette med det uansett hva Listhaug poster på Facebook og de som sutrer høyest og bruker Oslo/utøya for alt det er verdt vil fortsette med det uansett hvor mye andre kommer seg videre

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det synes jeg ikke. Mitt inntrykk er at de som allerede er skrudd vil fortsette med det uansett hva Listhaug poster på Facebook og de som sutrer høyest og bruker Oslo/utøya for alt det er verdt vil fortsette med det uansett hvor mye andre kommer seg videre

"Sutrer" om 22. juli-terroren? Virkelig? Og hvem er du til å kreve at de som ble rammet skal komme seg videre? Jeg kjenner en mor som mistet sitt barn. Barnet hennes ble 16 år, og døde i vanvittig angst. Det preger hver dag av hennes liv, og hun blir helt sikkert aldri den samme som før. Du mener hun "sutrer" fordi hun ikke "kommer seg videre"?

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Overlevende på Uttøya har fortalt at de først trodde det var fyrverkeri. Så det er slik skuddene høres ut og ikke slik en ser på amerikanske action filmer.

Skrevet

Jeg har sett filmen. Synes den var veldig bra

Anonymkode: 1bb37...4a1

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Sutrer" om 22. juli-terroren? Virkelig? Og hvem er du til å kreve at de som ble rammet skal komme seg videre? Jeg kjenner en mor som mistet sitt barn. Barnet hennes ble 16 år, og døde i vanvittig angst. Det preger hver dag av hennes liv, og hun blir helt sikkert aldri den samme som før. Du mener hun "sutrer" fordi hun ikke "kommer seg videre"?

Jeg krever ikke at noen skal komme seg videre. Men jeg synes de som ble rammet må akseptere at andre kommer seg videre og ikke daglig preges av det. De aller fleste nordmenn ble ikke direkte rammet, men vi stod sammen den første tiden og støttet og følte med og vi ga en støtte verden ikke har sett før. Vi tok vare på og vi viste solidaritet. Vi kjøpe svindyre roser og vi sang og gråt. Kongen gråt. Dronningen gråt. Men det er snart 7 år siden og det er lov for oss andre å gå videre. Jeg tenker ikke på utøya hver dag og jeg tenker ikke på Oslo hver dag. Jeg er kommet lenger enn de og det er faktisk lov. 

De som har mistet noen i Oslo eller på utøya (viktig å huske at ikke bare utøya ble rammet) har selvsagt lov å være lei seg og preget av det, men ikke bruke det som en «vær varsom plakat».

Men uansett. Poenget var at jeg kjenner historien og jeg vet hva som skjedde og det holder for meg. Kommer derfor ikke til å se filmen. Jeg mener også at de som, i disse dager er på Listhaug-siden er så ødelagte i hodet at de ikke ser annet enn egen mening og det samme gjelder ap-siden. 

Skrevet

Det var en film som gjorde veldig sterkt inntrykk på meg, men som jeg likevel tenker kan være verdt å se. Tror aldri jeg har grått så mye under en film, følt meg så rådvill eller vært så desperat på andres vegne. Var også HELT stille i kinosalen da filmen var ferdig, kunne nok hørt en knappnål falle. 

Jeg tenker at dette er en film som kan hjelpe oss til å forstå. Jeg hadde selv et familiemedlem på Utøya, heldigvis klarte vedkommende å svømme bort fra øya. Vi har pratet mye om hendelsen i ettertid, men det er vel ikke før nå at jeg virkelig klarte å sette meg inn i hvor jævlig det må ha vært å være der. 

Jeg har virkelig fått et nytt syn på hendelsen, og jeg tror jeg kommer til å ha mye større respekt og forståelse for dem som har vært der. Ikke at jeg ikke hadde det tidligere, men filmen gjorde virkelig noe med meg! 

Jeg ville sett filmen igjen, MEN det holder å se den en gang. Jeg kommer aldri til å se den igjen, det er 110% sikkert. 

Anonymkode: 4770f...8ed

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Trist med manglende empati 

Anonymkode: d51f3...876

ler, du kjenner meg ikke, har kan ikke uttale deg i det hele tatt, har hørt flere synes den er dårlig , til og med de som opplevde det, så da er de uten empati og da, tviler sterkt på det. Ta deg en bolle

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg krever ikke at noen skal komme seg videre. Men jeg synes de som ble rammet må akseptere at andre kommer seg videre og ikke daglig preges av det. De aller fleste nordmenn ble ikke direkte rammet, men vi stod sammen den første tiden og støttet og følte med og vi ga en støtte verden ikke har sett før. Vi tok vare på og vi viste solidaritet. Vi kjøpe svindyre roser og vi sang og gråt. Kongen gråt. Dronningen gråt. Men det er snart 7 år siden og det er lov for oss andre å gå videre. Jeg tenker ikke på utøya hver dag og jeg tenker ikke på Oslo hver dag. Jeg er kommet lenger enn de og det er faktisk lov. 

De som har mistet noen i Oslo eller på utøya (viktig å huske at ikke bare utøya ble rammet) har selvsagt lov å være lei seg og preget av det, men ikke bruke det som en «vær varsom plakat».

Men uansett. Poenget var at jeg kjenner historien og jeg vet hva som skjedde og det holder for meg. Kommer derfor ikke til å se filmen. Jeg mener også at de som, i disse dager er på Listhaug-siden er så ødelagte i hodet at de ikke ser annet enn egen mening og det samme gjelder ap-siden. 

"Vi kjøpte svindyre roser" faktisk.

🙄

Anonymkode: 52e8c...ce4

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

"Vi kjøpte svindyre roser" faktisk.

🙄

Anonymkode: 52e8c...ce4

Gjorde vi ikke det da? 

Skrevet

«De aller fleste nordmenn ble ikke direkte rammet» !?!?!?! Absolutt hele Norges land ble direkte rammet! Hver eneste en av oss! 

Du høres ekstremt usympatisk og uempatisk ut! «Svindyre roser»!? Herregud.. ! 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

«De aller fleste nordmenn ble ikke direkte rammet» !?!?!?! Absolutt hele Norges land ble direkte rammet! Hver eneste en av oss! 

Du høres ekstremt usympatisk og uempatisk ut! «Svindyre roser»!? Herregud.. ! 

deg om det, bryr meg ikke , jeg har min mening... du kjenner meg aboslutt ikke og kan ikke uttale deg i hele tatt hvordan jeg er som person... latterlige folk her inne

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

deg om det, bryr meg ikke , jeg har min mening... du kjenner meg aboslutt ikke og kan ikke uttale deg i hele tatt hvordan jeg er som person... latterlige folk her inne

Selvsagt kan vi uttale oss om deg. Du røper mye om deg selv ved å skrive det du gjør. Mennesker med empati kommer ikke på slike tanker engang, skjønner du. 

Anonymkode: 3b0e5...78d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...