Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #1 Skrevet 12. mars 2018 Han er plaget med kroniske smerter og har fått diverse tabletter han skal ta fast. Han er livredd for å bli avhengig, og den tanken er nok i utgangspunktet god, men han fungerer ikke skikkelig uten. Legen har søkt for han, slik at han har smertestillende med rød trekant (Tramadol) på blå resept, som han SKAL ta fast. han skal også kombinere disse med paracet og en annen tablett, jeg ikke husker navnet på. Han tok de, slik han skulle, i en periode på 4 mnd. og da var det som å ha han tilbake slik han var før plagene begynte. Men han har hengt seg så opp i dette med avhengighet. Hva kan jeg gjøre for å få han til å forstå at noen bare må ta smertestillende, og at dette ikke kan sammenlignes med missbruk? Gode råd mottas med takk. Anonymkode: 563b4...f7b
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #2 Skrevet 12. mars 2018 Så lenge han holder seg til dosen legen har foreskrevet blir han ikke avhengig. Den dagen han tar en eller to tablett mer for han syns ikke de virker så godt lengre er han på en farlig vei, da kan det ende opp med misbruk. Holder han seg til legens dosering er det ikke misbruk eller avhengighet, men en nødvendighet for å ha et liv med såpass moderate smerter at det er til å leve med, og en livskvalitet som er forenelig med et familieliv. Anonymkode: 0f8c1...a70
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #3 Skrevet 12. mars 2018 Jeg skjønner godt hvordan mannen din tenker. Det finnes mange eksempler på at legene har overmedisinert, behandlet symptomer og ikke selve sykdommen, noe som har resultert i mange rusavhengige. Hva slags sykdom har han? Er han ferdig utredet? Anonymkode: 33953...c5e
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #4 Skrevet 12. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg skjønner godt hvordan mannen din tenker. Det finnes mange eksempler på at legene har overmedisinert, behandlet symptomer og ikke selve sykdommen, noe som har resultert i mange rusavhengige. Hva slags sykdom har han? Er han ferdig utredet? Anonymkode: 33953...c5e Han er ferdig utredet, og har fått diagnosen slitasje gikt og kroniske smerter. Noe han selv ikke er noe diagnose. Han er inne på det samme som dere over her. Han vil behandle sykdommen, ikke bare symptomene. Men han har vært hos 2 forskjellige revmatrologer (heter det det?). Begge sier det samme, denne kombinasjonen medisiner, han står på, er det beste de kan tilby han. Anonymkode: 563b4...f7b
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #5 Skrevet 12. mars 2018 Han er jo inne på noe. Det beste er jo å klare seg på mindre enn det han står på, selvsagt. Men da må han jo ta konsekvensene av det også. Doseringen han har fått av legen er ikke nok til å gjøre han avhengig, men han kan utvikle en toleranse som gjør at han må øke dosen etterhvert og det kan på sikt gjøre at han trenger mer og mer for å få samme smertelindring. Så om han kan klare seg uten så er det bra! Men han bør jo absolutt opprettholde et minimun... Anonymkode: 3abbb...a5d
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #6 Skrevet 12. mars 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han er jo inne på noe. Det beste er jo å klare seg på mindre enn det han står på, selvsagt. Men da må han jo ta konsekvensene av det også. Doseringen han har fått av legen er ikke nok til å gjøre han avhengig, men han kan utvikle en toleranse som gjør at han må øke dosen etterhvert og det kan på sikt gjøre at han trenger mer og mer for å få samme smertelindring. Så om han kan klare seg uten så er det bra! Men han bør jo absolutt opprettholde et minimun... Anonymkode: 3abbb...a5d Han klarer seg, men for hvilken pris? For oss rundt han, så er det som å ha med et gammelt menneske. Jeg vil bare ha tilbake min mann. Anonymkode: 563b4...f7b
Mumua Skrevet 12. mars 2018 #7 Skrevet 12. mars 2018 Jeg kan forstå han (og deg). Jeg har en revmatisk sykdom selv og går tidvis på mye medisiner. Har over lange perioder gått på tramadol og får da fysiske abstinenser når jeg kutter ned i gode perioder med lite smerter (får da restless legs, søvnvansker, uro og kramper her og der) i noen uker før det avtar. For meg er det nødvendig å ta pauser fra medisin selv om smertene blusser opp, rett og slett for å kjenne hvordan ting ligger an og fordi jeg tenker det er litt godt for kroppen å ikke være full av medisin hele tiden. Jeg skjønner godt at han vil behandle sykdommen og ikke bare symptomene, men det er dessverre lite alternativ med denne typen sykdom.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #8 Skrevet 12. mars 2018 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så lenge han holder seg til dosen legen har foreskrevet blir han ikke avhengig. Den dagen han tar en eller to tablett mer for han syns ikke de virker så godt lengre er han på en farlig vei, da kan det ende opp med misbruk. Holder han seg til legens dosering er det ikke misbruk eller avhengighet, men en nødvendighet for å ha et liv med såpass moderate smerter at det er til å leve med, og en livskvalitet som er forenelig med et familieliv. Anonymkode: 0f8c1...a70 Selvfølgelig kan man bli avhengig selv om man følger doseringen fra lege. Anonymkode: 65153...78e
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #9 Skrevet 12. mars 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han klarer seg, men for hvilken pris? For oss rundt han, så er det som å ha med et gammelt menneske. Jeg vil bare ha tilbake min mann. Anonymkode: 563b4...f7b Ja det forstår jeg godt. Men samtidig tror jeg du skal være litt glad for at han er såpass restriktiv. I ytterste konsekvens får du en mann som gjør seg avhengig og som i verste fall må legges inn for avrusning. Som kanskje prøver enda sterkere ting fordi tramadol ikke lenger er nok... Skjønner godt det er kjipt, men han ønsker nok ikke å ha det sånn han heller! Anonymkode: 3abbb...a5d
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #10 Skrevet 12. mars 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig kan man bli avhengig selv om man følger doseringen fra lege. Anonymkode: 65153...78e Nå vet ikke hvor stor dose han tar, men jeg tar tramagetic retard 100 mg to ganger daglig og anser meg ikke som avhengig. I gode perioder bare slutter jeg å ta de, uten å merke noen form for abstinenser. Så må si jeg ikke er enig med deg. Anonymkode: 0f8c1...a70
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #11 Skrevet 12. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nå vet ikke hvor stor dose han tar, men jeg tar tramagetic retard 100 mg to ganger daglig og anser meg ikke som avhengig. I gode perioder bare slutter jeg å ta de, uten å merke noen form for abstinenser. Så må si jeg ikke er enig med deg. Anonymkode: 0f8c1...a70 Samme dose min mann bruker, men han kombinerer de med paracet og noe annet, sarrox, tror jeg de heter. Anonymkode: 563b4...f7b
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #12 Skrevet 12. mars 2018 Veldig kjedelig, hi. Jeg forstår både deg og din mann. Likevel tror jeg du bør overlate dette til han. Han kjenner sin kropp best, og føler revmatismen på kroppen. Snakk sammen, og fortell han når du føler at han tar for lite, så kan han ev. justere dosen sin deretter. Og så syns jeg dere bør snakke med legen hans slik at hn vet hva som foregår. Anonymkode: 33953...c5e
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #13 Skrevet 12. mars 2018 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han er ferdig utredet, og har fått diagnosen slitasje gikt og kroniske smerter. Noe han selv ikke er noe diagnose. Han er inne på det samme som dere over her. Han vil behandle sykdommen, ikke bare symptomene. Men han har vært hos 2 forskjellige revmatrologer (heter det det?). Begge sier det samme, denne kombinasjonen medisiner, han står på, er det beste de kan tilby han. Anonymkode: 563b4...f7b Slitasjegikt kan ikke kureres, dessverre. Anonymkode: fa465...16f
Mumua Skrevet 12. mars 2018 #14 Skrevet 12. mars 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Samme dose min mann bruker, men han kombinerer de med paracet og noe annet, sarrox, tror jeg de heter. Anonymkode: 563b4...f7b Sarotex tenker jeg.
Hol(l)yCoW Skrevet 12. mars 2018 #15 Skrevet 12. mars 2018 Jeg forstår mannen din og kan bare si hva jeg selv gjør. Jeg tar riktig dose men har som hun over her selvvalgte pauser på dager/uke innimellom. Dermed har jeg ikke måtte økt dosen (vi snakker over tiår). Bakdelen for å unngå å bli avhengig/stadig øke dosen er å av og til måtte leve med sterke smerter.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #16 Skrevet 12. mars 2018 Fortell legen hva han gjør, så hun ikke tror manglende effekt kommer av feil medisin.. Jeg jobber i helsevesenet selv og møter ikke sjeldent på mennesker som forteller om vedvarende plager. Uten at de følger anbefalt behandling... Han bestemmer over egen kropp, men må da også forklares i klartekst at dette betyr mer smerter og redusert arbeidskapasitet. Og dårligere samliv kanskje? Anonymkode: 650f6...934
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #17 Skrevet 12. mars 2018 En mannegreie.. lide med innlevelse og bitterhet, nekte å ta medisin, «tror ikke på det». Være sint på alt ig alle, for de har jo så vondt, må vite.. Anonymkode: cf60d...66d
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #18 Skrevet 12. mars 2018 Jeg er kronisk syk selv. Har brukt tramadol. Tramadol er vel ikke så farlig? Anonymkode: 155b8...896
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #19 Skrevet 12. mars 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig kan man bli avhengig selv om man følger doseringen fra lege. Anonymkode: 65153...78e Det er helt sant. Jeg var ute for en alvorlig ulykke fo noen år siden og havnet på smertestillende med rød trekant. Da jeg sluttet på disse etter noen år, så fikk jeg abstinenser og det var ikke noe godt, tok mange uker, eller faktisk måneder før abstinensene slapp taket. Og dette til tross for at jeg tok anbafalt døgndose. Unner ingen det helvete det var å avruse seg, for det var det som skjedde.. Anonymkode: fcd0b...887
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #20 Skrevet 12. mars 2018 Da kan han etterhvert bli aleine, med smerter men uten familie. Har han tenkt over det? Anonymkode: b6d14...33d
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #21 Skrevet 12. mars 2018 Les dette, HI, kanskje du fortstår hvorfor han er så skeptisk: https://relis.no/Aktuelt/Arkiv/2014/Tramadol_et_problematisk_legemiddel_ved_langtidsbruk/ Hvor har han slitasjegikt? Det er jo ofte mye man kan gjøre for å minske smertene, hva som fungerer er individuelt. Er han overvektig er det første prioritet - gå ned i vekt slik at han minsker belastningene på leddene. Videre er det viktig å holde et kosthold som reduserer betennelse generelt i kroppen. Og så er trening viktig, og det er som regel alltid en eller annen form for trening han kan gjøre tross slitasjegikt. Anonymkode: 25fc9...95a
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2018 #22 Skrevet 13. mars 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er kronisk syk selv. Har brukt tramadol. Tramadol er vel ikke så farlig? Anonymkode: 155b8...896 Tramadol er avhengighetsskapende og man kan utvikle toleranse Anonymkode: 632ec...dc5
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2018 #23 Skrevet 13. mars 2018 Har han hørt om aktiva? Søk på artroseskole. Det er mye han kan gjøre selv. Anonymkode: 8caf4...d6e
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2018 #24 Skrevet 13. mars 2018 17 timer siden, Anonym bruker skrev: Nå vet ikke hvor stor dose han tar, men jeg tar tramagetic retard 100 mg to ganger daglig og anser meg ikke som avhengig. I gode perioder bare slutter jeg å ta de, uten å merke noen form for abstinenser. Så må si jeg ikke er enig med deg. Anonymkode: 0f8c1...a70 En av avhengighetstegnene er at man får lavere smerteterskel, og at tablettene ikke virker så godt som de pleide. Ikke alle skjelver, ligger og svetter og kaster opp. Men det viktigste av alt; din personlige erfaring kan ikke brukes som fasit for dette. Anlegget hver enkelt har for avhengighet er jo ulikt, dessuten kan jo doseringen fra legen kan variere stort. Anonymkode: 65153...78e
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2018 #25 Skrevet 13. mars 2018 17 timer siden, Anonym bruker skrev: Nå vet ikke hvor stor dose han tar, men jeg tar tramagetic retard 100 mg to ganger daglig og anser meg ikke som avhengig. I gode perioder bare slutter jeg å ta de, uten å merke noen form for abstinenser. Så må si jeg ikke er enig med deg. Anonymkode: 0f8c1...a70 Så fordi du ikke er blitt avhengig, så blir ingen andre det heller? For en idiotisk påstand, er det mulig å være så nedsnødd Fra felleskatalogen : "Tramagetic Retard kan forårsake tretthet og denne effekten kan bli forsterket av alkohol, sovemedisin, beroligende midler, andre smertestillende legemidler eller andre stoffer som har dempende effekt på sentralnervesystemet. Det er risiko for tilvenning og avhengighet ved langvarig bruk og Tramagetic Retard skal derfor ikke brukes i høyere doser eller over lengre tid enn absolutt nødvendig. " "Du skal ikke brått avbryte behandlingen med mindre legen ber deg gjøre det. Diskuter det med legen din først dersom du ønsker å avbryte behandlingen. Legen forteller deg hvordan du skal gjøre dette, vanligvis ved å redusere dosen gradvis slik at du ikke får ubehagelige effekter. Abstinenssymptomer som opphisselse, angst, nervøsitet, søvnvansker, hyperaktivitet, skjelving eller urolig mage, kan oppstå dersom du brått avbryter denne behandlingen. " https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-tramagetic-od-tramagetic-retard-mundipharma-586967 Anonymkode: 632ec...dc5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå