Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #26 Skrevet 11. mars 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så hva er liksom trolling i å tipse henne om å gå i gang med en litt annen oppdragerstil? Den hun har brukt til nå fyller jo ikke behovet. Anonymkode: fc348...809 Igjen, det er kunnskapsløst å påstå at dette bare handler om oppdragerstil! Hjelper ikke med oppdragerstil hvis gutten har biokjemiske ubalanser i kroppen som får han til å gjøre som han gjør - da kan en streng/feil oppdragerstil trigge ev. spiseforstyrrelser mer. Anonymkode: 56053...045
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #27 Skrevet 11. mars 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Igjen, det er kunnskapsløst å påstå at dette bare handler om oppdragerstil! Hjelper ikke med oppdragerstil hvis gutten har biokjemiske ubalanser i kroppen som får han til å gjøre som han gjør - da kan en streng/feil oppdragerstil trigge ev. spiseforstyrrelser mer. Anonymkode: 56053...045 Hallo... noen hjemme? Har du LEST tråden? "Biokjemiske ubalanser" driter da hun i. Han reagerer bl a på hvete, men det kan hun ikke frata ham. Hva slags ansvarlighet er det? Anonymkode: fc348...809
Nyttårs barn Skrevet 11. mars 2018 #28 Skrevet 11. mars 2018 Tror dere må bli strengere med hva som kan spises hjemme, og da må resten av familien også være med på dansen så klart. Ikke godteri eller usunn mat til hverdags. erstatt fint brød med grove produkter og prøv å erstatte noe av brødspisingen med omelett, suppe eller annet uten karbohydrater. Vær aktive sammen i helgene og hjelp ham å finne en idrett han trives med om han ikke har det alt. Gutten din er bare lubben og han skal kun ha en liten vekst uten vektoppgang så vil han ikke lenger være overvektig.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #29 Skrevet 11. mars 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hallo... noen hjemme? Har du LEST tråden? "Biokjemiske ubalanser" driter da hun i. Han reagerer bl a på hvete, men det kan hun ikke frata ham. Hva slags ansvarlighet er det? Anonymkode: fc348...809 Selvfølgelig må hun ikke la ham spise det, men som jeg har skrevet i andre svar, det er ofte ikke så enkelt. Ofte blir mat en kamparena i hjemmet, og om andre i huset spiser hveteprodukter og gutten ikke fullt ut forstår hvorfor han ikke kan spise det og/eller han ikke har fått hjelp til å takle det å ikke kunne spise som venner, da er det ofte store problemer for foreldrene å få barna til å unngå det de må unngå. Dette er ofte enda mer utfordrende når det er andre barn i familien som kan spise akkurat det de vil. Igjen, om du tror det er så enkelt så kan du ikke så mye om dette! Anonymkode: 56053...045
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #30 Skrevet 11. mars 2018 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han er kresen, men det får han fortsette med. Han reagerer på hvete, men det er jo i den maten han elsker, så det får han bare spise. Han blir sint hvis man begrenser hans godterispising, så dermed kan hun ikke begrense det. Hun er helsesøster selv, men kan ikke finne ut av å gi ungen et sunt kosthold, for han "liker" det ikke helt av seg selv. Kunnskapsløst troll? Ja, jøss. Det er jo vi normale foreldre, som faktisk tar det ansvaret overfor barna våre, som er kunnskapsløse. Vi som lar være å kjøpe inn det barna ikke skal spise. Vi som innser at du kan bestemme over en niåring, men neppe over en trettenåring, og at det derfor er her og nå HI må ta tak. Herregud så mye tafatte voksne det er der ute... Anonymkode: fc348...809 Nå tror jeg du legger ord i munnen min. Han er kresen, men får ikke spise hva han vil. Han får sunn og variert mat hver dag, men jeg tvinger ikke i han mat han ikke klarer. Han brekker seg av enkelte grønnsaker og klør i halsen av andre. Han elsker hvete, men er allergisk. Merker ingen utslag på det, bortsett fra vekten. Hjemme, på skolen og på SFO får han ikke hvete, men han han er mye hos venner og spiser det der. Jeg begrenser godteri til 12 smågodt hver lørdag, men hos enkelte venner er det fri flyt og han klarer ikke å si nei. Når vi er på besøk og andre barn forsyner seg fritt av godis, potetgull, kaker og is, blir han sinna og lei seg hvis han ikke får ta det samme som andre. Det forstår jeg godt. Anonymkode: 98fa6...d82
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #31 Skrevet 11. mars 2018 13 minutter siden, Nyttårs barn skrev: Tror dere må bli strengere med hva som kan spises hjemme, og da må resten av familien også være med på dansen så klart. Ikke godteri eller usunn mat til hverdags. erstatt fint brød med grove produkter og prøv å erstatte noe av brødspisingen med omelett, suppe eller annet uten karbohydrater. Vær aktive sammen i helgene og hjelp ham å finne en idrett han trives med om han ikke har det alt. Gutten din er bare lubben og han skal kun ha en liten vekst uten vektoppgang så vil han ikke lenger være overvektig. Vi gjør allerede alt dette.😊 Han har vært innom flere idretter, men ennå ikke funnet sin greie. Akkurat nå prøver vi ridning. Anonymkode: 98fa6...d82
Nyttårs barn Skrevet 11. mars 2018 #32 Skrevet 11. mars 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi gjør allerede alt dette.😊 Han har vært innom flere idretter, men ennå ikke funnet sin greie. Akkurat nå prøver vi ridning. Anonymkode: 98fa6...d82 Ja det er jo bra det, men ridning er nok flott som hobby men kanskje ikke det som får opp kondisen mest. Da må han vel trene ved siden av. Jeg tenker at enten må han trene mer og da noe som gjør ham svett og sliten eller så er det noe "feil" ved kostholdet. Hadde dere greid å holde vekten i et halvt års tid, så har han nok strekt seg 5 cm og er ikke lenger synlig overvektig men kun en litt solid gutt. Og vi er jo forskjellig bygget.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #33 Skrevet 11. mars 2018 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå tror jeg du legger ord i munnen min. Han er kresen, men får ikke spise hva han vil. Han får sunn og variert mat hver dag, men jeg tvinger ikke i han mat han ikke klarer. Han brekker seg av enkelte grønnsaker og klør i halsen av andre. Han elsker hvete, men er allergisk. Merker ingen utslag på det, bortsett fra vekten. Hjemme, på skolen og på SFO får han ikke hvete, men han han er mye hos venner og spiser det der. Jeg begrenser godteri til 12 smågodt hver lørdag, men hos enkelte venner er det fri flyt og han klarer ikke å si nei. Når vi er på besøk og andre barn forsyner seg fritt av godis, potetgull, kaker og is, blir han sinna og lei seg hvis han ikke får ta det samme som andre. Det forstår jeg godt. Anonymkode: 98fa6...d82 Ro, ro til fiskeskjær. Anonymkode: fc348...809
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #34 Skrevet 12. mars 2018 8 timer siden, Nyttårs barn skrev: Ja det er jo bra det, men ridning er nok flott som hobby men kanskje ikke det som får opp kondisen mest. Da må han vel trene ved siden av. Jeg tenker at enten må han trene mer og da noe som gjør ham svett og sliten eller så er det noe "feil" ved kostholdet. Hadde dere greid å holde vekten i et halvt års tid, så har han nok strekt seg 5 cm og er ikke lenger synlig overvektig men kun en litt solid gutt. Og vi er jo forskjellig bygget. Mulig det, men står noe annet her. https://www.hest.no/article.html?news.nid=13520 Han har hypermobile ledd og hestesport passer derfor veldig godt. I tillegg svømmer vi sammen en gang i uka. Ellers normalt aktiv. Går eller sykler til skolen osv. Anonymkode: 98fa6...d82
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #35 Skrevet 12. mars 2018 Trener han? Hva og hvor ofte? Mye spilling? spiser han frokost? Matpakke på skolen? Anonymkode: 13c6d...fdf
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #36 Skrevet 12. mars 2018 9 timer siden, Nyttårs barn skrev: Ja det er jo bra det, men ridning er nok flott som hobby men kanskje ikke det som får opp kondisen mest. Da må han vel trene ved siden av. Jeg tenker at enten må han trene mer og da noe som gjør ham svett og sliten eller så er det noe "feil" ved kostholdet. .... Noe sier meg at du aldri har ridd en skikkelig ridetime når du har ridd i en time med trav, galopp og dressurøvelser kan jeg love deg at du er både sliten og anpusten! Riding er flott for balanse og muskulatur. Men jeg reagerer litt på det med hvete"allergi", blodprøvene må ses i sammenheng med symptomer. Hvis han ikke har symptomer som passer så kan det være de bare viser en disposisjon. Det er mye feiltolking av allergiprøver ute å går. Før dere legger begrensninger på maten må det gjøres skikkelig diagnostikk, og da er ikke blodprøvene alene godt nok! Anonymkode: 8aa9e...6d3
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #37 Skrevet 12. mars 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Trener han? Hva og hvor ofte? Mye spilling? spiser han frokost? Matpakke på skolen? Anonymkode: 13c6d...fdf Han svømmer med meg, spiller av og til tennis med pappa og rir en gang i uka. Søndagstur på bein eller ski i helgene. Går eller sykler til og fra skolen. Spiser frokost og har med matpakke hver dag. Han spiller litt som alle andre på sin alder, men vi har en regel om at man må være aktiv før spilling. Han spiller kanskje 2 timer lørdag og søndag, mye mindre i hverdagene. Det begrenser seg selv. Anonymkode: 98fa6...d82
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #38 Skrevet 12. mars 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi gjør allerede alt dette.😊 Han har vært innom flere idretter, men ennå ikke funnet sin greie. Akkurat nå prøver vi ridning. Anonymkode: 98fa6...d82 Funnet sin greie?? Han er 9 år og har prøvd flere idretter alt. Han kan umulig ha prøvd særlig lenge og gitt de forskjellige en skikkelig sjanse på så kort tid. Anonymkode: 0453c...f3d
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #39 Skrevet 12. mars 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Funnet sin greie?? Han er 9 år og har prøvd flere idretter alt. Han kan umulig ha prøvd særlig lenge og gitt de forskjellige en skikkelig sjanse på så kort tid. Anonymkode: 0453c...f3d Han har prøvd tre-fire forskjellige idretter fra han var 5-6 år. Er vel OK det? Anonymkode: 98fa6...d82
Nyttårs barn Skrevet 12. mars 2018 #40 Skrevet 12. mars 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Noe sier meg at du aldri har ridd en skikkelig ridetime når du har ridd i en time med trav, galopp og dressurøvelser kan jeg love deg at du er både sliten og anpusten! Riding er flott for balanse og muskulatur. Men jeg reagerer litt på det med hvete"allergi", blodprøvene må ses i sammenheng med symptomer. Hvis han ikke har symptomer som passer så kan det være de bare viser en disposisjon. Det er mye feiltolking av allergiprøver ute å går. Før dere legger begrensninger på maten må det gjøres skikkelig diagnostikk, og da er ikke blodprøvene alene godt nok! Anonymkode: 8aa9e...6d3 Du har nok helt rett i det ja. Men gjelder det også de som er nybegynnere med hest? Kanskje ridning er midt i blinken for gutten for alt jeg vet.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2018 #41 Skrevet 12. mars 2018 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig må hun ikke la ham spise det, men som jeg har skrevet i andre svar, det er ofte ikke så enkelt. Ofte blir mat en kamparena i hjemmet, og om andre i huset spiser hveteprodukter og gutten ikke fullt ut forstår hvorfor han ikke kan spise det og/eller han ikke har fått hjelp til å takle det å ikke kunne spise som venner, da er det ofte store problemer for foreldrene å få barna til å unngå det de må unngå. Dette er ofte enda mer utfordrende når det er andre barn i familien som kan spise akkurat det de vil. Igjen, om du tror det er så enkelt så kan du ikke så mye om dette! Anonymkode: 56053...045 Jeg har tre barn og to stebarn i ulike størrelser, så jo, dette vet jeg litt om. Og hendene foran øynene er den viktigste faktoren her: foreldre som virkelig ikke SER hva barnet får i seg eller hvordan det legger på seg. Anonymkode: fc348...809
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå