Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #1 Skrevet 11. mars 2018 Gutten min på ni år har googlet seg frem til at han er overvektig. Det stemmer dessverre. Han er 38,5 kilo og er 138 cm høy. Nå har han fått helt panikk. Jeg skjønner ikke helt hva som skjer, for han legger på seg raskt. Før jul veide han 34 kilo. Han tar større porsjoner enn andre barn, er ekstremt kresen og i dag fant jeg en tom boks med pepperkakedeig som jeg har hatt i boden. Hvis jeg forsøker å begrense mat/søtsaker blir han veldig sint. Har ikke dette hjemme bortsett fra på lørdager, men boksen med pepperkakedeig hadde jeg glemt. Var på besøk i går og han spiste veldig mye is. Vertinnen sa: La nå gutten kose seg, da jeg forsiktig ymtet frempå om at det var nok med en skål. Han har nå både pupper og mye fett på magen. Slank ellers. Hvordan gripe dette an uten at han får dårlig selvbilde og spiseforstyrrelser? Anonymkode: 98fa6...d82
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #2 Skrevet 11. mars 2018 I tredje klasse skal alle veies hos helsesøster, og få oppfølging ved avvik. Jeg syns du skal ta kontakt med henne for videre veiledning. Anonymkode: 02501...8d2
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #3 Skrevet 11. mars 2018 Ta kontakt med helsesøster og søk hjelp. Dette er en sår kamp, ingen ønsker at barnet sitt skal være overvektig. Det er så mye fordommer rundt dette temaet. jeg har selv en overvektig datter . Det er helt grusomt, føler det er mer tabu belagt og stigmatiserende enn det å selv være overvektig. Jeg har selv slitt med vekt i mange år , men kommet inn en god vekt ved å spise sunt og være aktiv. Men så har vi tuppa mi da. Dårlige gener fra både meg og mannen. Er og blitt overvektig i en alder av 12 år. Hun har fysike handikap som gjør at hun ikke kan være så aktiv som andre barn på hennes alder. Vi har klart å holde vekten stabil det siste året men det har vært hard jobbing og tøffe tak. Vi har vært heldige å komme inn under Stor og sterk på Ullevål sykehus. Men det jeg faktisk savner er et felleskap med andre foreldre til overvektige barn, et sted å prate og få råd og oppmuntring. kunne avtale og møtes steder og ha et felleskap, også for at barna kan se at andre også sliter med det samme. Anonymkode: 867a7...85c
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #4 Skrevet 11. mars 2018 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: I tredje klasse skal alle veies hos helsesøster, og få oppfølging ved avvik. Jeg syns du skal ta kontakt med henne for videre veiledning. Anonymkode: 02501...8d2 Han går i fjerde klasse. 😊 Har uansett ikke stor tro på helsesøster, for jeg er helsesøster selv. 🙈 Anonymkode: 98fa6...d82
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #5 Skrevet 11. mars 2018 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Gutten min på ni år har googlet seg frem til at han er overvektig. Det stemmer dessverre. Han er 38,5 kilo og er 138 cm høy. Nå har han fått helt panikk. Jeg skjønner ikke helt hva som skjer, for han legger på seg raskt. Før jul veide han 34 kilo. Han tar større porsjoner enn andre barn, er ekstremt kresen og i dag fant jeg en tom boks med pepperkakedeig som jeg har hatt i boden. Hvis jeg forsøker å begrense mat/søtsaker blir han veldig sint. Har ikke dette hjemme bortsett fra på lørdager, men boksen med pepperkakedeig hadde jeg glemt. Var på besøk i går og han spiste veldig mye is. Vertinnen sa: La nå gutten kose seg, da jeg forsiktig ymtet frempå om at det var nok med en skål. Han har nå både pupper og mye fett på magen. Slank ellers. Hvordan gripe dette an uten at han får dårlig selvbilde og spiseforstyrrelser? Anonymkode: 98fa6...d82 Han har jo begge deler allerede. Ta ansvar for barnet ditt og vær streng. Begrens alt søtt til lørdag, stopp ham i å spise for store porsjoner, og lær ham å spise også de sunne tingene (ikke la ham slippe unna med kresenhet. Og ja, det betyr et element av tvang. F eks "nei, du får ikke flere kjøttkaker, er du mer sulten får du fylle magen med de grønnsakene du ikke har rørt.") Anonymkode: fc348...809
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #6 Skrevet 11. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Han går i fjerde klasse. 😊 Har uansett ikke stor tro på helsesøster, for jeg er helsesøster selv. 🙈 Anonymkode: 98fa6...d82 Fallitterklæring... Anonymkode: fc348...809
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #7 Skrevet 11. mars 2018 Jeg synes du skal be om at gutten blir henvist til en ernæringsfysiolog og at han får oppfølging der. Anonymkode: 56053...045
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #8 Skrevet 11. mars 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Fallitterklæring... Anonymkode: fc348...809 Ikke meg du skrev dette til, men jeg jeg er uenig med deg. Altfor mange tror at helsesøstre har mye utdanning i kost- og ernæring. Det har de ikke. I hvert fall ikke nok til å gi gode nok råd og oppfølging av barn som har fått en slik vektproblematikk som His gutt har fått. Og Hi er klok nok til å vite det. Det at hun er helsesøster selv betyr ikke at hennes barn er vaksinert mot alt barn kan komme til å slite med. Det kan f.eks. være vanskelig å oppdage at barn smugspiser. Det kan også være at HIs gutt f.eks. har en uoppdaget diabetes som gjør at han får ekstremt sukkersug. Det kan være at han, fordi han har vært kresen i matveien, har ubalanse og/eller mangel av vitaminer og mineraler og at dette gir gutten ustabilt blodsukker og økt matsug. Det kan være mange årsaker til dette, og barn av visse yrkesgrupper er ikke vaksinert mot å få problemer med det foreldrene jobber med. Hi, som jeg skrev over, be om at gutten din får en ordentlig utredning og henvisning til en ernæringsfysiolog. Få kartlagt blodsukker, mineral-/vitaminstatus. Gutten din er stor nok til å forstå om han får forklart ordentlig av noen som kan. F.eks. kan en ernæringsfysiolog forklare ham at det er ikke rart han alltid er sulten eller har søtsug hvis han f.eks. mangler sånn (og at mangelen da kommer av at han ev. ikke spiser xx og yy), eller fordi han spiser slik at blodsukkeret hans ikke er stabilt. Han er gammel nok til å forstå sammenhenger, og da vil han også se at det ikke er han som er "svak" og "ikke har viljestyrke". Og ikke minst så får han også høre hva dere sammen kan gjøre for at han ikke skal legge på seg mer, men vokse inn i vekten sin. Om han forstår sammenhengene så vil det trolig gå mindre utover hans selvbilde også, og ikke minst så får han da redskaper til å endre det som må endres, det vil gi ham mestringsfølelse. Det er lurt å gjøre dette til et familieprosjekt, nå skal hele familien bli sunnere. Nå skal hele familien lage sunnere mat. Og så sette dere inn i ting dere kan spise som kan gå som kos og selskap uten at det påvirker blodsukkeret hans for mye. Ingen i familien vil ha vondt av å velge sunnere mat, og gjør dere det til et familieprosjekt så blir noe av fokuset tatt fra at det bare er han som trenger en endring. Anonymkode: 56053...045
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #9 Skrevet 11. mars 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke meg du skrev dette til, men jeg jeg er uenig med deg. Altfor mange tror at helsesøstre har mye utdanning i kost- og ernæring. Det har de ikke. I hvert fall ikke nok til å gi gode nok råd og oppfølging av barn som har fått en slik vektproblematikk som His gutt har fått. Og Hi er klok nok til å vite det. Det at hun er helsesøster selv betyr ikke at hennes barn er vaksinert mot alt barn kan komme til å slite med. Det kan f.eks. være vanskelig å oppdage at barn smugspiser. Det kan også være at HIs gutt f.eks. har en uoppdaget diabetes som gjør at han får ekstremt sukkersug. Det kan være at han, fordi han har vært kresen i matveien, har ubalanse og/eller mangel av vitaminer og mineraler og at dette gir gutten ustabilt blodsukker og økt matsug. Det kan være mange årsaker til dette, og barn av visse yrkesgrupper er ikke vaksinert mot å få problemer med det foreldrene jobber med. Hi, som jeg skrev over, be om at gutten din får en ordentlig utredning og henvisning til en ernæringsfysiolog. Få kartlagt blodsukker, mineral-/vitaminstatus. Gutten din er stor nok til å forstå om han får forklart ordentlig av noen som kan. F.eks. kan en ernæringsfysiolog forklare ham at det er ikke rart han alltid er sulten eller har søtsug hvis han f.eks. mangler sånn (og at mangelen da kommer av at han ev. ikke spiser xx og yy), eller fordi han spiser slik at blodsukkeret hans ikke er stabilt. Han er gammel nok til å forstå sammenhenger, og da vil han også se at det ikke er han som er "svak" og "ikke har viljestyrke". Og ikke minst så får han også høre hva dere sammen kan gjøre for at han ikke skal legge på seg mer, men vokse inn i vekten sin. Om han forstår sammenhengene så vil det trolig gå mindre utover hans selvbilde også, og ikke minst så får han da redskaper til å endre det som må endres, det vil gi ham mestringsfølelse. Det er lurt å gjøre dette til et familieprosjekt, nå skal hele familien bli sunnere. Nå skal hele familien lage sunnere mat. Og så sette dere inn i ting dere kan spise som kan gå som kos og selskap uten at det påvirker blodsukkeret hans for mye. Ingen i familien vil ha vondt av å velge sunnere mat, og gjør dere det til et familieprosjekt så blir noe av fokuset tatt fra at det bare er han som trenger en endring. Anonymkode: 56053...045 Tusen takk for veldig fint svar med mange gode råd. Jeg vet MYE om sunt kosthold, men hva gjør man når barnet ikke vil spise et sunt kosthold og det i tillegg er masse følelser involvert? Jeg har to barn til som gjerne knasker en hel paprika til barne-TV. Jeg tror nok det er ubalanse på en eller annen måte, mulig i tarmen. Han fikk mange antibiotikakurer som liten som kan ha ødelagt den naturlige tarmfloraen. Har også tatt blodprøver som viser allergi/intoleranse mot hvete. Selvfølgelig er det jo også da hvete i alle mulige former han elsker. Ikke enkelt! Anonymkode: 98fa6...d82
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #10 Skrevet 11. mars 2018 Nei, herregud. Vi er søren med i 2018, og bodyshaming er fortsatt en ting? La gutten din være den han vil være, og ikke press ham til noe annet. Menneskekroppen er perfekt uansett hvordan den ser ut. Anonymkode: c6f87...0b6
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #11 Skrevet 11. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nei, herregud. Vi er søren med i 2018, og bodyshaming er fortsatt en ting? La gutten din være den han vil være, og ikke press ham til noe annet. Menneskekroppen er perfekt uansett hvordan den ser ut. Anonymkode: c6f87...0b6 Seriøst? For meg er han verdens skjønneste uansett, men overvekt er faktisk helseskadelig. Nå går det også utover hvor aktiv han orker å være og han vil heller ikke dusje med de andre gutta etter gym. Anonymkode: 98fa6...d82
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #12 Skrevet 11. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for veldig fint svar med mange gode råd. Jeg vet MYE om sunt kosthold, men hva gjør man når barnet ikke vil spise et sunt kosthold og det i tillegg er masse følelser involvert? Jeg har to barn til som gjerne knasker en hel paprika til barne-TV. Jeg tror nok det er ubalanse på en eller annen måte, mulig i tarmen. Han fikk mange antibiotikakurer som liten som kan ha ødelagt den naturlige tarmfloraen. Har også tatt blodprøver som viser allergi/intoleranse mot hvete. Selvfølgelig er det jo også da hvete i alle mulige former han elsker. Ikke enkelt! Anonymkode: 98fa6...d82 Du står ham gjerne for nært til å være den som gir ham gode råd og stiller krav til ham om akkurat disse tingene. Altså, selvfølgelig skal du også gjøre det, men nå har gutten din fått et problem som han viser er veldig vanskelig for ham, og da vil han trolig være mer lydhør overfor en nøytral fagperson, enn han er overfor deg og faren. Nettopp fordi det er så mye følelser i dette så kan en annen fagperson være det som skal til for at han ikke skal gå så inn i de vanskelige følelsene han har rundt mat nå. Jeg jobber ikke med dette, men har et annet helseyrke, og jeg har sett gang på gang hvor mye mer lydhør ungene ofte er til meg enn til foreldrene (selv om foreldrene kanskje har sagt det samme). Selv yngre barn kan være forbausende lydhør, og om man bare forklarer dem hvorfor de må gjøre ting de ellers ikke ønsker å gjøre på en måte som er forståelig og fornuftig for dem, da er det av og til som om det går et lys opp for dem, og de tar til seg kunnskapen, føler mestring når de vet hvorfor de må gjøre ting, og at det da blir lettere å gjøre det som de ellers kanskje ville protestert vilt på. Det med tarmfloraen følger jeg deg fullt og helt på. Å begynne å gi ham daglige tilskudd med gode tarmbakterier bør være enkelt. Men få gjerne tatt avføringsprøver også (om lege/sykehus ikke vil gjøre det, så får du gjort det gjennom Lab1). Dere kan kanskje også ta peptidprøver (urin - sjekk det ut på Lab1.no). Noen barn får en rus av f.eks. hvete og melk, og da vil det selvfølgelig være disse matvarene de søker. Og da vil de også bli sinte om de nektes å spise dette, for de får jo nærmest abstinenser når de ikke får det. Men forstår de hvorfor de ikke skal spise (om det vises på tester) det så er det gjerne enklere for dem, og ikke minst når det er andre som forteller dem det. Anonymkode: 56053...045
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #13 Skrevet 11. mars 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, herregud. Vi er søren med i 2018, og bodyshaming er fortsatt en ting? La gutten din være den han vil være, og ikke press ham til noe annet. Menneskekroppen er perfekt uansett hvordan den ser ut. Anonymkode: c6f87...0b6 Eh, nei. Overvekt er farlig. Du er jo stokk dum og skjønner ikke problemet. Anonymkode: a5fea...713
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #14 Skrevet 11. mars 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, herregud. Vi er søren med i 2018, og bodyshaming er fortsatt en ting? La gutten din være den han vil være, og ikke press ham til noe annet. Menneskekroppen er perfekt uansett hvordan den ser ut. Anonymkode: c6f87...0b6 Regner med at du forsøker deg på et dårlig provokasjonsforsøk, for jeg tror ikke du kan være så kunnskapsløs? Å ikke følge opp når barn blir helsefarlig overvektig er omsorgssvikt! Anonymkode: 56053...045
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #15 Skrevet 11. mars 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Seriøst? For meg er han verdens skjønneste uansett, men overvekt er faktisk helseskadelig. Nå går det også utover hvor aktiv han orker å være og han vil heller ikke dusje med de andre gutta etter gym. Anonymkode: 98fa6...d82 Det har faktisk blitt bevist at overvekt ikke har noen påvirkning på helsa. Og ikke alle har like stor interesse for aktivitet, de må du bare forstå. Det med dusjen etter gymtimene, er bare samfunnet som prøver å presse ham tilbake fordi han ikke passer inn i deres ideelle tanker om skjønnhet. Anonymkode: c6f87...0b6
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #16 Skrevet 11. mars 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det har faktisk blitt bevist at overvekt ikke har noen påvirkning på helsa. Og ikke alle har like stor interesse for aktivitet, de må du bare forstå. Det med dusjen etter gymtimene, er bare samfunnet som prøver å presse ham tilbake fordi han ikke passer inn i deres ideelle tanker om skjønnhet. Anonymkode: c6f87...0b6 Dette svaret er så feil som det går an å bli, og det bør slettes. At du ikke er oppdatert og så ekstremt kunnskapsløst, det er ditt (og ev. dine barns) problem. Men å spre farlig feilinformasjon om helse er ikke lov på forumet. Du burde i det minste holde deg for god å komme med så feilaktig informasjon når det gjelder barns helse. Anonymkode: 56053...045
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #17 Skrevet 11. mars 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette svaret er så feil som det går an å bli, og det bør slettes. At du ikke er oppdatert og så ekstremt kunnskapsløst, det er ditt (og ev. dine barns) problem. Men å spre farlig feilinformasjon om helse er ikke lov på forumet. Du burde i det minste holde deg for god å komme med så feilaktig informasjon når det gjelder barns helse. Anonymkode: 56053...045 Går det an å bli så fatphobic? Jeg holder meg oppdatert på disse tingene døgnet rundt. Det har seg slik at jeg jobber som grunnskolelærer, og dette er informasjon fra til og med lærebøkene. Anonymkode: c6f87...0b6
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #18 Skrevet 11. mars 2018 Jeg sier ingenting om vekt til gutten min, han er dog normalvektig. Men, jeg har forklart at det er viktig at vi tar vare på kroppen på innsiden også, og kroppen innvendig liker ikke når vi spiser mye usunt. Musklene, blodårene våre og hele maskineriet vårt tåler ikke å spise ofte usunt. Jeg har presisert, det handler ikke om hvordan vi ser ut på utsiden, men hvordan vi har det på innsiden. Så her er det ikke mye usunt på hverdager.. Dog lager vi litt fruktfat og lignende og koser oss med. Lager ispinner av sukkerfri saft og juice. Funker som fjell her👌🏼 Anonymkode: 937d0...f58
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #19 Skrevet 11. mars 2018 Men han er vel ikke bælfeit? Har en jente på 9 år selv og hun er 139 cm og 32 kg. Nå trener hun riktignok mye så hun har en del muskler, men hun er helt normalvektig, ikke noe bollemage eller fettpupper på henne. Din sønn veier riktignok 6 kg mer, og er nok litt lubben, men helseskadelig overvektig? Anonymkode: 07d69...a95
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #20 Skrevet 11. mars 2018 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for veldig fint svar med mange gode råd. Jeg vet MYE om sunt kosthold, men hva gjør man når barnet ikke vil spise et sunt kosthold og det i tillegg er masse følelser involvert? Jeg har to barn til som gjerne knasker en hel paprika til barne-TV. Jeg tror nok det er ubalanse på en eller annen måte, mulig i tarmen. Han fikk mange antibiotikakurer som liten som kan ha ødelagt den naturlige tarmfloraen. Har også tatt blodprøver som viser allergi/intoleranse mot hvete. Selvfølgelig er det jo også da hvete i alle mulige former han elsker. Ikke enkelt! Anonymkode: 98fa6...d82 Og likevel greier du ikke si det lille ordet NEI? Har du så lite autoritet som mor, altså??? Anonymkode: fc348...809
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #21 Skrevet 11. mars 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Går det an å bli så fatphobic? Jeg holder meg oppdatert på disse tingene døgnet rundt. Det har seg slik at jeg jobber som grunnskolelærer, og dette er informasjon fra til og med lærebøkene. Anonymkode: c6f87...0b6 Nei, du driver feilinformasjon så det holder! Tenker du forsøker å trolle, for så kunnskapsløs som du viser deg her er det ikke lov å være når man skal forholde seg til barn. Anonymkode: 56053...045
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #22 Skrevet 11. mars 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og likevel greier du ikke si det lille ordet NEI? Har du så lite autoritet som mor, altså??? Anonymkode: fc348...809 Jøss, det andre kunnskapsløse trollet i tråden dukket opp... Anonymkode: 56053...045
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #23 Skrevet 11. mars 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jøss, det andre kunnskapsløse trollet i tråden dukket opp... Anonymkode: 56053...045 Han er kresen, men det får han fortsette med. Han reagerer på hvete, men det er jo i den maten han elsker, så det får han bare spise. Han blir sint hvis man begrenser hans godterispising, så dermed kan hun ikke begrense det. Hun er helsesøster selv, men kan ikke finne ut av å gi ungen et sunt kosthold, for han "liker" det ikke helt av seg selv. Kunnskapsløst troll? Ja, jøss. Det er jo vi normale foreldre, som faktisk tar det ansvaret overfor barna våre, som er kunnskapsløse. Vi som lar være å kjøpe inn det barna ikke skal spise. Vi som innser at du kan bestemme over en niåring, men neppe over en trettenåring, og at det derfor er her og nå HI må ta tak. Herregud så mye tafatte voksne det er der ute... Anonymkode: fc348...809
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #24 Skrevet 11. mars 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han er kresen, men det får han fortsette med. Han reagerer på hvete, men det er jo i den maten han elsker, så det får han bare spise. Han blir sint hvis man begrenser hans godterispising, så dermed kan hun ikke begrense det. Hun er helsesøster selv, men kan ikke finne ut av å gi ungen et sunt kosthold, for han "liker" det ikke helt av seg selv. Kunnskapsløst troll? Ja, jøss. Det er jo vi normale foreldre, som faktisk tar det ansvaret overfor barna våre, som er kunnskapsløse. Vi som lar være å kjøpe inn det barna ikke skal spise. Vi som innser at du kan bestemme over en niåring, men neppe over en trettenåring, og at det derfor er her og nå HI må ta tak. Herregud så mye tafatte voksne det er der ute... Anonymkode: fc348...809 Det er jo akkurat det hun gjør når hun ber om råd her nå. Anonymkode: 56053...045
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2018 #25 Skrevet 11. mars 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo akkurat det hun gjør når hun ber om råd her nå. Anonymkode: 56053...045 Så hva er liksom trolling i å tipse henne om å gå i gang med en litt annen oppdragerstil? Den hun har brukt til nå fyller jo ikke behovet. Anonymkode: fc348...809
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå