Gå til innhold

samlivbrudd, ny dame/barn og samvær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og barnefaren skal skilles, han har truffet en ny og de har vert sammen ca 9mnd før jeg fant ut at han var utro, han skal ha barn med henne til sommeren, så her sitter jeg med alt , bil lån, hus lån, et dyrt hus, 3 unger fra 3-10 år, 2 hunder og 1 katt, skjønner ikke hvordan jeg skal overleve.

Jeg jobber, men tjener ca 275.000 i året, da jeg ikke har noe spesiell utdannelse, far tjener ca 700.000 så regner med at jeg får litt barnebidrag, vi tar dette gjennom nav, så ikke han kan nekte, barnetrygd og overgangstønad har jeg vel krav på ?

men over på samværet, vi er enig om at de 2 elsde på 10 og 7 skal være hos far 50/50, da han og den nye damen bare bor noen hus nedenfor, hun er en alenemamma ,så barna hennes går på skolen og bhg til mine barn, jeg vil gjerne flytte,men går det ikke pga guttene mine,men dette kommer til og bli kleint.. men hvor mye samvær bør 3åring ha med far ? tenker anhver torsdag-søndag når brødrene er der, hva tenker dere ?

Anonymkode: 1806a...5e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil gi deg en klem jeg, uff for en lei situasjon.

Synes tankene dine høres fornuftige ut med tanke på samvær.

Skrevet

Du kan vel ikke sitte igjen med alt ansvar. Siden dere skal skilles så er dere gift, og eier sammen?

Anonymkode: 77ea8...e8f

Skrevet

Huff, så vanskelig situasjon. Du må jo raskest mulig få klarhet i hva du kan få i støtte for å finne ut om du har råd til å sitte med et stort lån og et dyrt hus. Noen ganger er det uunngåelig å flytte når man går fra å være to som eier et hus til at man bare er en.

Anonymkode: 9de29...ba9

Skrevet

Barnefaren må nok betale et klekkelig barnebidrag. Og overgangsstønad har du fort vel også krav på.

Tenker nok at dette paret får hverdagen i fanget når de begynner med samvær, utgifter og en liten baby midt oppe i det hele. men det er jo en mager trøst for deg.

Skrevet

Hvordan i alle dager kan du tjene så lite? Jobber du fullt? Du må jo kjøpe ut han av huset og... har du råd til det? 

Anonymkode: fbcc6...35d

Skrevet

Jeg syns det er drita dårlig gjort å så mye som TENKE på 50/50. Hva tror dere de barna føler nå? Hvorfor skulle de ha lyst til å flytte inn med en ny person bare fordi pappaen deres er forelska? 

Anonymkode: 927e7...28a

Skrevet

Ved 50-50 får du ikke så mye bidrag, og heller ikke overgangsstønad. Men holder vel med å være alene med en for å kvalifisere til stønader som enslig, så du får vel det om du har det minste mer enn 60%. Men sier som de andre...han må vel kjøpe deg ut av hus og bil, noe som vil gi deg mer penger å rutte med.. Du kan jo kanskje se deg om etter en billigere bolig på sikt? 

Anonymkode: 242f1...90c

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns det er drita dårlig gjort å så mye som TENKE på 50/50. Hva tror dere de barna føler nå? Hvorfor skulle de ha lyst til å flytte inn med en ny person bare fordi pappaen deres er forelska? 

ENIG. Barna må gå før foreldrenes "rettferdighetssans". De bør få bo i huset "sitt" og gradvis få mer samvær med og hos far og den nye kjæresten. Har dere vært på mekling på familievernkontoret enda? 

Anonymkode: 242f1...90c

Skrevet

Du kan ikke mene at du går med på at barna må gå fra å være en kjernefamilien til å måtte bo 50 % av tiden med hun som er mye av grunnen til at barna er blitt skilsmissebarn uten at de får litt tid til å godta alt som har skjedf. At far ikke tenker klart og ikke setter barna først har han vist klart med de valgene han har tatt, men du må iallefall stå på samme side som barna og gjøre det som er best for dem.

Anonymkode: b0a7a...910

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du kan ikke mene at du går med på at barna må gå fra å være en kjernefamilien til å måtte bo 50 % av tiden med hun som er mye av grunnen til at barna er blitt skilsmissebarn uten at de får litt tid til å godta alt som har skjedf. At far ikke tenker klart og ikke setter barna først har han vist klart med de valgene han har tatt, men du må iallefall stå på samme side som barna og gjøre det som er best for dem.

Anonymkode: b0a7a...910

Så enig. Det er jo skadelig for dem å skulle kastes inn i noe nytt på en sånn måte. 

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen.

vi skal på familievernkontoret neste mandag, jeg personlig ønsker ikke 50/50,men eksmannen sier hvis jeg ikke gjør det så går han rettens vei for og få hele ansvaret, og da vil gi lite til meg, han mener han er bedre siden han har bedre økonomi og kan gi dem mer enn jeg kan.

Jeg jobber 70% da jeg ikke har sikkelig utdannelse, måtte gi opp studiene pga eksmannen og at jeg ble gravid, han ville jeg skulle være hjemmeværende, og var det til de elsde guttene var 5 og 2, nå jobber jeg i butikk og er ikke all verden når jeg ikke har en egen utdannelse på det.

Jeg var dessverre så dumt at jeg betalte alt av lån og huset alt står på meg, og mine foreldre lånte oss 2,5 millioner, som jeg også må betale tilbake, har ca 1 million nå,men mine foreldre skjønner meg og jeg betaler i mitt egen tempo, så dessverre er det jeg som har vert dum.

Jeg føler at dette er så vanskelig,og er så vondt at han var utro ,han hadde sex med begge de 9 månedene, vil gjøre det som er best for barna mine og kommer til og si hva jeg mener på fvk, og jeg personlig ønsker 70/30, vil si det,men veldig redd for hva som skjer da.

skal på nav senere idag.

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

vi skal på familievernkontoret neste mandag, jeg personlig ønsker ikke 50/50,men eksmannen sier hvis jeg ikke gjør det så går han rettens vei for og få hele ansvaret, og da vil gi lite til meg, han mener han er bedre siden han har bedre økonomi og kan gi dem mer enn jeg kan.

Jeg jobber 70% da jeg ikke har sikkelig utdannelse, måtte gi opp studiene pga eksmannen og at jeg ble gravid, han ville jeg skulle være hjemmeværende, og var det til de elsde guttene var 5 og 2, nå jobber jeg i butikk og er ikke all verden når jeg ikke har en egen utdannelse på det.

Jeg var dessverre så dumt at jeg betalte alt av lån og huset alt står på meg, og mine foreldre lånte oss 2,5 millioner, som jeg også må betale tilbake, har ca 1 million nå,men mine foreldre skjønner meg og jeg betaler i mitt egen tempo, så dessverre er det jeg som har vert dum.

Jeg føler at dette er så vanskelig,og er så vondt at han var utro ,han hadde sex med begge de 9 månedene, vil gjøre det som er best for barna mine og kommer til og si hva jeg mener på fvk, og jeg personlig ønsker 70/30, vil si det,men veldig redd for hva som skjer da.

skal på nav senere idag.

Det er ikke penger som avgjør. Hvis han vil gå for 100%, må han bevise at du er uegnet som mor og at barna får det best hos ham.

Men i og med at den minste er for liten til 50/50, og at de alle tre har hatt deg som primæromsorgsgiver, så har han virkelig ingen ting å komme etter.

Husk at dere kan ha inntil 7 timer med mekling hvis dere ikke blir enige, og husk også at meklerens rolle er å snakke på vegne av BARNA. Det vil hun/han også minne om underveis. Jeg garanterer deg at mekleren ikke vil si at din eksmanns løsning er gunstig. Ungene må jo også være i sjokk. Faren bør skaffe seg en leilighet der han bor alene, og så kan ungene ha samvær med ham der. Ny stemor, nytt søsken, nytt hjem og å leve 50/50 i koffert er en STOR belastning for barn innafor en så kort periode.

Skrevet

Overgangsstønad får du hvis du sitter med minste over 50%. Bidrag blir så klart mindre av 50/50 på de eldste, men du vil få. Du vil i tillegg få dobbel barnetrygd på yngste, men usikker på hvordan det blir i forhold til de eldste om dere får hver deres eller om dere får en halv hver. 

Ift samvær så er dette noe dere kan prøve dere litt frem med og høre hva barna selv mener. Så det dere går for første gang trenger ikke bli det endelige resultatet. 

At du sitter med hus og lån osv er da bare positivt. Be om avdragsfrihet i banken og få stoppet det inntil videre hos foreldrene dine. Begynn å se deg etter noe billigere i området og selg huset hvis du finner noe du kan kjøpe. Du sitter tross alt med en del egenkapital i det. 

I forhold til dyrene så må du også ta en vurdering. Er de dine? Ønsker du dem? Hvis ikke, send de med han på flyttelasset eller selg/omplaser dem. 

Dette fikser du. Det er mange som har vært i tilsvarende og verre situasjoner som har landet på beina 😊

Anonymkode: 6e9de...82e

Skrevet

Jeg hadde aldri godtatt 50/50 for noen av barna i og med situasjonen er som den er. Det er ikke barnas beste! Mer naturlig at de bor hos deg og har samvær hos far innimellom. Barna må jo først bli kjent med fars nye dame.

Skrevet

Korfor skal barna tvinges til å bo med ei dame som splitta familien deira. Hadde ALDRI godtatt det som barn/ungdom.  

Skrevet

Far kan vel heller stille opp og bli med barna på aktiviteter, ta dei med på lekeplassen osv. (Spyr av mannen)

Skrevet

Gå på det møtet på familievenkontoret og vær veldig tydelig på at barnas beste må gå foran foreldrenes rettferdighetstanke.

Prøv å ikke fremstå som bitter, men snakk hele tiden om hva som vil være best for barna. På den måten får du terapeuten på din side og far kommer ingen vei med sine innspill om hva som er rettferdig.

Husk at du har hatt hovedomsorgen for barna til nå, du har vært hjemmeværende og jobbet redusert, så barna er vant til at du har hovedtyngden av ansvaret på hjemmebane og for dem. Han kommer derfor ingen vei med å kreve 100%. At han tjener mer enn deg har ingenting å si når det kommer til omsorgsevne, virkelig ingenting.

For barna er det en stor sorg at familien brytes opp, de trenger tid til å akseptere og tid til å sørge. De skal ikke tvinges til å bo sammen med fars nye kjæreste 50% av tiden i den fasen de er nå. Du kan jo si på familievernkontoret at det kan være aktuelt å gå over til 50/50 når barna har blitt vant til den nye situasjonen, kjent med den nye kjæresten osv, men ikke enda. Jeg ville sagt at foreløbig vil det beste for barna være at de er mest hos deg, samvær hos far, også er han selvfølgelig velkommen til å følge opp fritidsaktiviteter osv så de får litt mer tid med han.

Barna skal ikke skilles, de skal ha samme samværsprosent. De skal få holde sammen i den sorgprosessen de nå er i, også kan dere snakke om å endre samvær om f.eks 1 år. Jeg personlig ville tenkt (men kanskje ikkke sagt høyt) at 50/50 kan vurderes igjen når yngste er gammel nok til det, og da skal de eldste høres og være med å avgjøre hva de ønsker.

Senk skuldrene og legg fra deg frykten for far, han kan gå rettens vei så mye han vil, men så lenge du har god omsorgsevne og har hatt definitivt mest ansvar for dem til nå vil han aldri vinne frem uansett hvor mye penger han tjener. Mye penger betyr ikke god omsorgsevne og han fremstår som en skikkelig egoist, som også vil tale mot hans fordel i en evt rettssak.

Stå på ditt du, det beste for barna nå er å være mest hos deg og gradvis bruke tid på å bli kjent med hans nye kjæreste.

Du vil med så lav lønn få både overgangsstønad, støtte til barnehage/sfo regning, ekstra barnetrygd, skattefradrag, godt med bidrag og mest sannsynlig bostøtte. Du vil klare deg. Bankene er veldig greie i forbindelse med samlivsbrudd, du vil antagelig få innvilget avdragsfrihet til du kommer deg på beina igjen. Det ordner seg.

Men du får ingenting fra nav før dere har vært til mekling og fått en meklingsattest med fastsatt samvær, den må sendes med søknadene til nav.

Anonymkode: f5e5f...443

Skrevet

Penger og omsorgsevne har ingen ting med hverandre å gjøre. Stol på deg selv hi! Bruk oss her, vi heier deg frem til meklingene er over om det trengs. Du har masse kort på hånda nettopp fordi du har vært hjemmeværende og dermed er barnas primære omsorgsgiver. Vis at du vil samarbeide med ham og at du setter barna først og dermed ikke går med på 50/50. Vær tøff!

Anonymkode: 49dd9...818

Skrevet

Så flott at huset og lånet står på deg, da slipper du å kjøpe ut mannen! 

Far har tabbet seg ut, han har vært utro og levd et dobbeltliv i 9 måneder. 

Du må aldri gå med på 50/50. Ditt beste argument er at barna trenger tid til å bli vant med situasjonen og ikke kan flytte inn til en nabo. Dersom hun er alenemor for flere barn og skal ha baby til sommeren så er jeg ganske sikker på at denne damen ikke vil ha 3 stebarn flyttende inn 50% i tillegg. (Dersom hundene er både dine og mannen sine så husk å send de med i tillegg!)

det kan jo fort bli spennende med 5-6 barn og en ny baby, 2 hunder og så skal bo sammen og få en hverdag, gresset er ofte ikke grønnere når man kommer til den andre siden!

Anonymkode: d06c2...84d

Skrevet

Det er da bare positivt at lån og hus står på deg. Hvis ikke måtte du kjøpt han ut hvis du skal sitte igjen med huset og han flytte. Aner ikke hva hun ene dama over prater om som mener han må kjøpe ut deg. Du får jo nå all verdiene og slipper å tenke på verdiøkning som han også skal få utbytte av.

at du ikke har utdannelse betyr ikke at du ikke kan jobbe 100%. Øk prosenten eller begynn å søk etter fulltidsstilling. Det henger ikke på grep det du sier at du ikke får jobbet mer da du ikke har utdannelse (innen butikk??) 

angående 50-50. Fungerer ypperlig mellom meg og eksen og vi bor nære hverandre. Men det hadde vært helt uaktuelt i starten hvis barna da ble dratt inn med en ny dame. Dette ville jeg stoppet frem til barna er vant med situasjonen og kjenner dama. Tenk hvordan vi hadde reagert om noen hadde bestemt at vi skulle bodd med fremmede. Det er jo de hun og hennes barn er for barna dine. 

Lykke til! 

Anonymkode: 33fcd...477

Skrevet

Nok en mann som ser ikke lenger en sin egen egoisme. Det er for mye forlangt å skulle starte med 50/50 løsning etter den type brudd der han forventer at barna flytter rett fra kjernefamilien til å dele 50% tiden med "ny familie". Barna trenger tid til å komme seg over brudd mellom mor og far og attpåtil skal de få nytt søstkyn om ikke så lenge. Nei vet du hva... her tenker far kun om seg selv.

Virker ikke som du mener 50/50 løsning passer deres barn. Da kjemper du for det du mener er barnas beste. Ofte er det tomme trusler om rettsak. Men selvom det går den veien, hva er du redd for ?

Retten ser ikke kun på hvem har mest penger. En rik mann kan være dårlig far liksom. Du kjenner mannen og Barna, det gjør ikke vi her på nettet. Mener du 50/50 ikke er bra for deres barn så står du på ditt. Din x kan ikke presse deg til å si ja om du står fast. Det kan heller ikke familievern kontoret, de har ingen myndighet. De skal prøve få dere til å bli enige om en løsning, men de bestemmer ikke en verdens ting.

Nå bretter du opp ermene, og setter i gang. Omplassere dyrene et alternativ ? Selge boligen nødvendig eller kan du beholde den og klare deg økonomisk ? 

Vært alene med 3 barn i mange år, frivillig singel og det har vært DEILIG å ikke bruke opp energi på en mann men kun fokusert på barna. Til tider travelt ja, men fredelig og fullt mulig om en inntiller seg på at det skal gå fint.

Anonymkode: e89cf...391

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

skal på nav senere idag.

Argumenter du bør vurdere å benytte under mekling på familievernkontoret er, du blir boende i barnas barndomshjem, du har hovedsakelig hatt hovedomsorgen for barna under ekteskapet (det beviser du lett ved å henvise til din reduserte stilling for å ta vare på barna). Far flytter rett inn til en dame som er en direkte årsak til bruddet og i tillegg skal de ha barn om noen få måneder, dette indikerer at far ikke har satt barna først og tenkt gjennom hva som er best for dem. Det beste for barna er at far hadde trådd veldig forsiktig og latt barna få den tiden de trenger for å godta og bli vant med den nye situasjonen. Far ønsker å splitte opp barna slik at den minste er uten sine eldre søsken flere dagen annenhver uke, og det er ofte ikke det beste for barna og iallefall ikke med den situasjonen far har satt dem i. Du må også gjerne si at du hører at han mener han er bedre skikket til å ha hovedomsorgen fordi han har bedre økonomi, men da må du argumentere mot han og si at omsorg ikke har noenting med økonomi å gjøre så lenge du klarer å skaffe dem tak over hodet, mat og klær på kroppen. Snarere tvert om så taler far sine handlinger og trusler mot at han tenker på sine egne behov, og ikke barna sine behov. 

Men en viktig ting du må huske på når dere skal til megling er å fokusere på barnas beste, og ikke gå i fella og vise din bitterhet rundt hva far har gjort. Vær nøytral og hvis utroskapen mm blir et tema så si at du personlig er trist over det som har skjedd, men at barna er fokuset og det er deres situasjon dere skal finne den beste løsningen på. Husk også at far kan prøve å provosere deg til å snakke med følelsene og ikke fornuften, men øv deg på å ikke reagere på eventuelle uttalelser i den situasjonen og å kun fokusere på barnas situasjon og barnas beste. Hvis far prøver flere ganger å gjøre deg "ustabil" føelsesmessig for å prøve å få deg til å fremstå som en bitter mor som kan bruke barna til å føre krigen mot far så si rolig at du er på dette møtet for å diskutere hvordan man skal ivareta barna i den situasjonen de er i nå, og hvis far ønsker å diskutere ditt og hans forhold så må det settes opp et møte med det som tema. Si også at når det har gått en tid og barna har blitt vant med sitt nye liv med stemor, stesøsken mm så kan det gjerne gjøres en ny vurdering om det er barnas beste med 50/50 eller ikke.

Skrevet

Overhodet ikke barnas beste å flytte rett inn til pappas nye kjæreste, med nye stesøsken å forholde seg til og på toppen av det hele ny baby til sommeren. Barna trenger mest av alt stabilitet nå som livene deres har blitt snudd på hodet. 

Du må rett og slett være uskikket som mor for at far skal vinne en rettsak. Han kan ikke tilby stabilitet og trygghet. Det kan du.

Skrevet

Han vil gjøre livet ditt surt med å be om 100 % samvær.....sa han! Det skjer ikke, med mindre du er totalt uegnet som mor. Et rasshøl som han, så burde han være glad for å se ungene annenhver helg og en gang i uken. Synes at 50/50 ikke er fantastisk løsning og har sett flere tilfeller hvor ungene ber på sine knær om å ha et fast bosted.

Kun egoisme fra foreldrene sin side etter min mening!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...